Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vaio loopt vast, geen BSOD

Pagina: 1
Acties:

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 10:16
Sinds een half jaar loopt mijn laptop (Vaio vpcf131me) vast als ik bepaalde spellen (hearthstone, x-com, bioshock) speel, en soms ook bij het bekijken van youtube. Al het andere gebruik (games, photoshop, kijken van films, dagelijkse werkzaamheden, 90% van de tijd dat ik youtube kijk) gaat vlekkeloos.

1e vermoeden: de gpu of cpu raakt oververhit. Speedfan geeft echter temperaturen aan van 40 graden bij vastlopen, dus dat lijkt het niet te zijn. Laptop toch maar opengeschroeft en met perslucht al het stof verwijderd, maar dat verhelpt het probleem dus niet.

win7 opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt niet.

Als de laptop vastloopt gaat het beeld op zwart, en het geluid gaat nog een paar seconden door of blijft hangen. Vervolgens gaat de laptop uit (zonder BSOD dus), en bij opstarten kan ik kiezen uit veilige modus etc. Windows geeft geen melding.

Wie weet raad?

• Moob
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03 15:42
een collega van mij had ook een vaio en die starte ook niet meer goed op. Halverwege het opstarten kapte het systeem ermee.

Bij nader onderzoek bleek de warmte pasta van zijn processor niet meer goed te zijn, vergaan leek het. Na nieuwe warmte pasta tussen de cpu en koeler gedaan te hebben draaide het systeem weer als een zonnetje.

Misschien dat dit ook bij jou het geval is ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:18

D4NG3R

kiwi

:)

"Speedfan geeft echter.."

Speedfan zegt wel meer, uit de praktijk blijkt het een van de slechtste programma's te zijn voor dit doeleinde.

Draai HWMonitor eens tegelijk met coretemp, realtemp (indien het om een intel processor gaat) en GPU-Z.

Alle drivers zijn verder up-to-date?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

BIOS Update en even een HWM logje.

• jeorne
bios is up to date, en de temperaturen van cpu/gpu komen niet hoger dan 70 graden. HWM logje volgt.

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:58
Hardeschijf aan het overlijden? Virus? Grafischekaart drivers up to date?

• DCDarkling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10-2023
Zou je niet beginnen met wat stabiliteits testen?
De basic 'is mn mem/cpu/disk nog wel ok' methode?

Prime aanzetten in torture test.
taakbeheer > prestaties > broncontrole > processor.
Als je frequentie % niet bij de 100% (of meer) komt met prime, dan heb je een hitte probleem of je mobo/cpu is naar zn grootje. Waarschijnlijk hitte.

Also.... event viewer?

• jeorne
Bedankt voor de hulp en tips.
Drivers zijn allemaal up-to-date, RAM heeft meerdere passes in memtest86 gehaald, en de HDs is volgens mij ook goed.

In de event viewer vind ik de crashes terug als:
level: critical
Source: kernel-Power

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Kan ik daar nog meer informatie vinden?

prime95 ga ik zo mee bezig.
[edit]: ik lees net op 'n ander forum dat het mogelijk vechtende high definition audiodrivers kunnen zijn. Klinkt veelbelovend, want ik zie er hier nu 5 verschillende staan in device manager.

[ Voor 16% gewijzigd door jeorne op 01-09-2014 18:27 ]

• DCDarkling
Die kernel-power melding is gewoon een event viewer melding, de eerste keer dat windows opstart na een crash. Dus nee, daar heb je specifiek niks aan.

• jeorne
103% maximum frequency met prime95. HWM geeft 71'C. Geen hitte-mobo-cpu-probleem dus?

mijn hoop is nu een beetje gevestigd op dat gebeuren met de audiodrivers. In device manager staan er 5:

1x High Definition Audio device (manufacturer: Microsoft)
4x NVIDIA High Definition Audio

bij de drivers van de geforce 425m stond ook de optie om audiodrivers mee te installeren. Op de support site van Sony staan Realtek drivers, en Windows installeert er zelf ook direct als ik de device (en drivers) deïnstalleer. Zou hier iets mis kunnen gaan?

Als ik de 5 bovengenoemde devices allemaal disable, blijft het probleem bestaan.

[edit] zojuist audio/videodrivers verwijdert en de nieuwste versie geïnstalleerd van nvidia. Probleem blijft.

[ Voor 98% gewijzigd door jeorne op 01-09-2014 21:57 ]

• DCDarkling
Het zou niet uit moeten maken.. De 1x high def gebruik je, en die andere horen bij je vidkaart gok ik.

heb je prime langdurig gedraait? 2min ofzo is dus niet genoeg om echt te stresstesten.
hang je laptop aan netstroom en trek de accu er eens uit. Kapotte accu's kunnen... leuke dingen veroorzaken.
Harde schijf ook wel goed zei je, heb je dit ook daadwerkelijk getest?

• jeorne
ah, ik had prime denk ik een minuut of 5 aanstaan. Ik zal hem eens langer laten draaien.

[edit]: na 25 minuten prime nog steeds rond de 100% (zowel hoger als lager).

Zowel op netstroom, netstroom met accu en alleen accu komt het probleem voor. De accu zit er overigens meestal niet in.

Volgens samsung magician is de systeemssd in good health. Welk progje kan ik het beste gebruiken om de harde schijven te testen? Er zit ook een 2e hdd in.

[ Voor 38% gewijzigd door jeorne op 02-09-2014 00:54 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:40
never mind, niet goed gelezen

[ Voor 72% gewijzigd door zetje01 op 02-09-2014 00:27 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
HDtune, crystaldisk ..

• jeorne
Harddisks zijn OK volgens HDTune en crystaldisk.

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, iemand suggesties?

[ Voor 56% gewijzigd door jeorne op 04-09-2014 21:34 ]

• jeorne

• jeorne
Alle bovenstaande tips geprobeerd, maar het probleem blijft. Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen?

edit: Hier is het log van HWMonitor. Kan iemand hier iets opvallends in ontdekken? Ik heb ongeveer 5 minuten Skyrim gespeeld, toen liep de laptop weer vast. De file Intel Core i5 560M_utilization_power is 0 bytes groot, maar dat is misschien omdat ik de trialversie van HWM gebruik?

[ Voor 63% gewijzigd door jeorne op 24-11-2014 14:20 ]

Pagina: 1