Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 21:16
Ik bezit een Volkswagen met een RCD300 autoradio. Deze is voorzien van een apparaatje van "Yatour" zodat het mogelijk is om middels AUX, flashkaartjes of een USB stick muziek af te spelen. Dit apparaatje is aangesloten via de stekker van de cd wisselaar van de autoradio.

Muziek speel ik meestal af via mijn telefoon. Omdat ik niet elke keer mijn telefoon via AUX wilde koppelen heb ik besloten om een Sony BM10 Bluetooth ontvanger aan te schaffen. Het idee was om deze te voeden via de USB poort en de Aux input van de yatour module te gebruiken voor de muziek.

Helaas blijkt het zo te zijn dat de geluidskwaliteit heel slecht (gekraak, gezoem en bliepjes) is indien de Bluetooth ontvanger gevoed wordt door de USB poort van de yatour module of via een 12v aansluiting in de auto. Indien de bluetooth ontvanger via een accu gevoed dan is het probleem weg. Verschillende zoekopdrachten leveren mij het probleem van een "ground loop" op.

Een oplossing is om een ground loop isolator tussen de bluetooth module en de aux-in te plaatsen. Het klinkt als een easy fix. Al ben ik persoonlijk meer een voorstander om de oorzaak te achterhalen en te kijken of die op te lossen is.

Helaas kan ik geen duidelijk antwoord vinden op de vraag: "Hoe los je een ground loop op?".
Daarom blijf ik met de volgende vragen zitten en vind ik het lastig om dit probleem op te lossen:
  • Waarom komt een ground loop in mijn situatie voor?
  • Is een ground loop isolator een goede oplossing en wat voor effecten heeft het op de geluidskwaliteit?
  • Hoe kan ik de ground loop het beste oplossen?
Ik heb getwijfeld of Elektronica de juiste categorie is. Juist omdat ik zowel een oplossing zoek als een "technische uitleg' om zo ook zelf meer over dit probleem te leren leek mij dit de juiste categorie.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Een ground loop krijg je als je twee ground verbindingen (voeding en via je audio kabel) van de ene naar de andere kant hebt. Simpel gezien zit daar netjes een draad tussen en zou dat geen problemen moeten opleveren.

In de praktijk heb je allerlei storingsbronnen.

Omdat diezelfde ground ook door andere signalen gebruikt wordt kan het zijn dat er een wisselende stroom loopt en omdat een draad een weerstand heeft ontstaat er een klein spanningsverschil. Het kan zijn dat je dat hoort.

Een andere oorzaak is dat je met die twee grounds een loop creeert die een antenne vormt en elektromagnetische golven opvangt die uitgestraald worden door andere apparatuur. Dat kun je beperken door het oppervlakte van die loop te minimaliseren. Dat doe je door de draden naast elkaar te leggen.

Oorzaak nummer drie is koppeling tussen je signaaldraad en andere draden die een hogere stroom voeren. Een lagere impedantie aan de ontvangende kant kan dit probleem verminderen omdat er dan meer stroom loopt en de door storingsbronnen geinduceerde stroom minder groot tenopzichte van het 'juiste' signaal.

Een groundloop isolator is een easy fix die gewoon werkt. Het is een transformator met gelijke wikkelingen. Alle DC signalen worden niet doorgelaten en alle wisselende signalen wel en tevens is er geen directe koppeling tussen beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb precies dezelfde radio en setup. Inplaats van de Yatour module heb ik zelf iets gebouwd waar ik mijn telefoon en iPod mee kon aansluiten.

Los werkte het allemaal prima. Als beide aangesloten werden kwam er al wat meer storing.
als ik ze tegelijkertijd in de oplader stopte was het meer noise dan audio.

Dit komt door een verschil in GND niveau. de GND van je audio signaal is niet de GND van je voeding.
Als je deze direct aan elkaar koppelt krijg je storing. Tel daar een switching powersupply bij op van een USB aansluiting en je hebt het feest compleet.

Ik heb het opgelost door mijn audio ingangen te isoleren met 1:1 trafotjes. Uit een bestaande ground-loop isolator halen bleek voor mij de beste optie. Een ground-loop-isolator is eigenlijk ook niks meer dan dat.

Daarna had ik prima audio zonder enige storing. Gewoon kopen en ertussen zetten dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliz
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik besloten om een ground loop isolator te bestellen.
Vooral omdat dit een oplossing is die voor 99% zeker mijn probleem oplost en omdat het oplossen van de oorzaak waarschijnlijk zeer tijdsintensief is en geen garantie geeft op een goed resultaat.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Bliz schreef op zondag 07 september 2014 @ 14:19:
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik besloten om een ground loop isolator te bestellen.
Vooral omdat dit een oplossing is die voor 99% zeker mijn probleem oplost en omdat het oplossen van de oorzaak waarschijnlijk zeer tijdsintensief is en geen garantie geeft op een goed resultaat.

Bedankt voor jullie reacties.
Misschien wel waardevol voor het topic om te vermelden hoe je dit hebt opgelost ? Kom via Google hier en zit met hetzelfde. Zou het graag willen weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
thomasv93 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:12:
[...]

Misschien wel waardevol voor het topic om te vermelden hoe je dit hebt opgelost ? Kom via Google hier en zit met hetzelfde. Zou het graag willen weten !
Laatste reactie? :*)

Een ground-loop isolator ertussen plaatsen dus, heb ik zelf ook moeten doen, werkt prima, alleen niet zo compact. Vraag me wel af of het de audiokwaliteit verslechtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Niet online
Soldaatje schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:18:
[...]

Laatste reactie? :*)

Een ground-loop isolator ertussen plaatsen dus, heb ik zelf ook moeten doen, werkt prima, alleen niet zo compact. Vraag me wel af of het de audiokwaliteit verslechtert.
zo'n eentje ?
http://www.bax-shop.nl/gr...audio-groundloop-isolator

of eentje met aux (van ebay)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Of over een andere boeg: De BM10 via een DC/DC module voeden met geïsoleerde uitgang. Hoef je je ook geen zorgen te maken qua invloed op geluidskwaliteit.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Deze heb ik destijds aangeschaft. Werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Niet online
Spulletje is binnen en gemonteerd,

werkt perfect!
Pagina: 1