HTPC voor full-hd film (via NAS), Netflix en Spotify

Pagina: 1
Acties:

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 17:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Oplossing om full-hd films (3d of 4k geen vereiste), Netflix en Spotify (maximale kwaliteit) af te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit te denken aan rond de 400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alleen de NAS al (Zyxel NSA310)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen voorkeur voor Intel of AMD, maar ik heb wel een voorkeur dat alles gaat passen in een Fractal Design Node 304

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Stil en energiezuinig
-Snelle boottijd
-Hardware moet de mogelijkheid hebben om redelijk makkelijk Linux te installeren
-Gigabit LAN
-CEC-mogelijkheid

Ga je overklokken?
Nee

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel maak ik gebruik van een Raspberry Pi + Openelec. Prima 'light' oplossing om films via NAS af te spelen, maar ik mis de mogelijkheid om zware skins of veeleisende add-ons te gebruiken. Netflix lukt al helemaal niet, dus daarvoor moet ik nu steeds mijn PS3 aanslingeren. Ik wil een goede alles-in-1 oplossing. Ik heb nog wel gedacht aan een Mac Mini maar deze zijn inmiddels nog aardig aan de prijs voor redelijk achterhaalde hardware.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik speel nu Spotify af via Bluetooth (van iOS-apparatuur) naar mijn receiver (NAD D3020). Ik merk echter dat ik erg vaak haperingen heb (zal ofwel liggen aan streamen van de muziek via WiFi naar iOS-apparaat, ofwel aan Bluetooth-verbinding) in het spelen van de muziek. Ik wil daarom een bekabelde verbinding naar mijn NAD, ofwel via S/PDIF (coax) ofwel via (asynchrone) USB.

[ Voor 11% gewijzigd door M.Cremaster op 30-08-2014 15:29 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Neem gewoon de best buy budget.
reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

Verwijderd

Voor wat jij ermee wil doen volstaat dit lijstje perfect:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900B-ITX€ 63,39€ 63,39
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,50€ 65,50
1Crucial CT25664BF160B€ 19,97€ 19,97
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,35

Ik gebruik dit zelf in combinatie met Openelec, en dat draait echt perfect, een hele verademing tov. een Raspberry Pi.

Een mooie upgrade hiervoor is trouwens een volledig passieve voeding zoals de PicoPSU + adapter of zelfs een andere case met ingebouwde voeding. Ik draai dit volledig passief in een case van brooddoosformaat.

Dit vind ik bijvoorbeeld wel een mooie inclusief passieve voeding: pricewatch: Inter-Tech Mini ITX Q-6 voor dezelfde prijs als de fractal zonder voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2014 16:03 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zou je niet gewoon naar een WDTV Live kijken? Ik heb er zelf een omdat ik Netflix wilde kunnen kijken. RPI ook wel eens geprobeerd met XBMC, maar die hangt nu in m'n meterkast als vpn servertje en zo. Spotifiy kan de WDTV Live ook, 1080p content vlekkeloos. Netflix doet "SuperHD" dus dat werkt ook allemaal prima. Ondersteunt ook CEC, dus je kan met je TV afstandsbediening je WDTV bedienen (de originele werkt net even iets meer responsive). Daarnaast is er ook een App op de Ipad (wellicht ook andere tablets), die werkt ook prima.

Passief gekoeld dus stil. Energiezuinig (8 watt of zo in gebruik). Opstarttijden hangt er van af of je 'm helemaal uit zet (dan 1.5 minuut of zo), of uit "sleep" haalt, dan is het seconden.

Het is maar een idee :)

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:58:
Voor wat jij ermee wil doen volstaat dit lijstje perfect:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900B-ITX€ 63,39€ 63,39
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 65,50€ 65,50
1Crucial CT25664BF160B€ 19,97€ 19,97
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,35

Ik gebruik dit zelf in combinatie met Openelec, en dat draait echt perfect, een hele verademing tov. een Raspberry Pi.

Een mooie upgrade hiervoor is trouwens een volledig passieve voeding zoals de PicoPSU + adapter of zelfs een andere case met ingebouwde voeding. Ik draai dit volledig passief in een case van brooddoosformaat.

Dit vind ik bijvoorbeeld wel een mooie inclusief passieve voeding: pricewatch: Inter-Tech Mini ITX Q-6 voor dezelfde prijs als de fractal zonder voeding.
Volledig passief ben ik ook groot fan van. Ik heb een iets zwaarder systeem gekocht met een (naar mijn mening) iets mooier kastje. Verder wel hetzelfde idee, voeding buiten de kast en CPU passief gekoeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 30,50€ 30,50
1Asus H81T€ 65,95€ 65,95
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,50€ 93,50
1Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 35,-€ 35,-
1Crucial M500 mSata 120GB€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,45

Hier kan eventueel nog een 2,5" schijfje bij, maar dat doet wel een klein beetje afbreuk aan het passieve aspect.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Eventueel (niet nodig) het lijstje boven mij met een Mx100 aanvullen ipv de msata. heb je voor 90 euro dubbele opslag. al lijkt mij 120gb al meer dan voldoende.

• M.Cremaster
Bedankt voor de reacties, kan ik zeker wat mee. Enige waar ik wat aan twijfel, is de geluidskwaliteit van genoemde moederborden. Is het handig om een beter moederbord te kopen (eentje met optisch en/of coaxiale s/pdif) of om een externe USB-geluidskaart erbij aan te schaffen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, je sluit het digitaal aan (meestal met HDMI, ik wel). Dus dat maakt eigenlijk alleen uit als je ook verschillen tussen USB kabels of digitale optische kabels meent te kunnen horen (zegmaar het 'elfjes' gebied).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Fitzierpi schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:56:
Bedankt voor de reacties, kan ik zeker wat mee. Enige waar ik wat aan twijfel, is de geluidskwaliteit van genoemde moederborden. Is het handig om een beter moederbord te kopen (eentje met optisch en/of coaxiale s/pdif) of om een externe USB-geluidskaart erbij aan te schaffen?
JvS schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 20:51:
Nee, je sluit het digitaal aan (meestal met HDMI, ik wel). Dus dat maakt eigenlijk alleen uit als je ook verschillen tussen USB kabels of digitale optische kabels meent te kunnen horen (zegmaar het 'elfjes' gebied).
Hey, ik had eerst eens moeten kijken wat dei NAD D3020 juist is voor receiver. Da's een mooi stukje hardware!

Dan kan ik inderdaad alleen maar aanraden om voor een bordje met optische uitgang te gaan, zodat de NAD al het decoden kan doen. Die onboard geluidskaartjes zijn voor mijn part immers alleen goed om een digitaal signaal door te geven.

Ik ging ervan uit dat je een receiver met HDMI-ingang had, maar aangezien dit niet het geval is moet je inderdaad naar een andere digitale oplossing gaan, en dat is een optische uitgang.

Dit bordje heeft onder andere genoeg performance met de onboard CPU en heeft een optische uitgang:
pricewatch: ASRock Q1900-ITX

• M.Cremaster
Het liefst gebruik ik de coaxiale ingang van mijn NAD omdat de optische al bezet is.

Zou dit een goeie combi zijn?

pricewatch: Gigabyte GA-H61N-USB3
pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Fitzierpi schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:33:
Het liefst gebruik ik de coaxiale ingang van mijn NAD omdat de optische al bezet is.

Waarom een verouderde generatie? Socket 1150 is het tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door oscarw op 30-08-2014 22:36 ]

Verwijderd

oscarw schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:36:
[...]

Waarom een verouderde generatie? Socket 1150 is het tegenwoordig.
Fitzierpi schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:33:

Er zijn nu niet echt veel mini-itx low-power boards die een coaxiale digitale uitgang hebben. Ik zou in plaats van me te beperken tot enkele duurdere/verouderde boards eens kijken of een converter van optisch naar coax geen optie is. Dat kost helemaal niet veel, en is lossless: http://www.amazon.de/Opti...ywords=optical+to+coaxial

• M.Cremaster
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:48:
[...]

[...]

Er zijn nu niet echt veel mini-itx low-power boards die een coaxiale digitale uitgang hebben. Ik zou in plaats van me te beperken tot enkele duurdere/verouderde boards eens kijken of een converter van optisch naar coax geen optie is. Dat kost helemaal niet veel, en is lossless: http://www.amazon.de/Opti...ywords=optical+to+coaxial
Bedankt voor het meedenken :)

De vormfactor met de wens voor een coaxiale uitgang beperkte me tot slechts 1 moederbord, die van Gigabyte dus, en die is idd sterk verouderd (eerste prijsvermelding oktober 2011).

Ik denk dat ik het coaxiale aspect laat varen en de htpc ga aansluiten op de USB-ingang van mijn receiver. Schijnt als ik de reviews lees goede geluidskwaliteit op te leveren met de NAD D3020 en ik heb ineens keuze uit veel meer moederborden. Vraag me wel af of USB dan makkelijk in te stellen is als geluidsbron in bijv. Ubuntu of Mint?

Verwijderd

Fitzierpi schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 08:28:
[...]

Bedankt voor het meedenken :)

De vormfactor met de wens voor een coaxiale uitgang beperkte me tot slechts 1 moederbord, die van Gigabyte dus, en die is idd sterk verouderd (eerste prijsvermelding oktober 2011).

Ik denk dat ik het coaxiale aspect laat varen en de htpc ga aansluiten op de USB-ingang van mijn receiver. Schijnt als ik de reviews lees goede geluidskwaliteit op te leveren met de NAD D3020 en ik heb ineens keuze uit veel meer moederborden. Vraag me wel af of USB dan makkelijk in te stellen is als geluidsbron in bijv. Ubuntu of Mint?
Ik moet echt verderlezen. Ik ging ervan uit dat de USB-poort op de NAD een ingang was voor USB-sticks. Blijkt echter dat de NAD eigenlijk een soort USB-geluidskaart is waarvoor een driver nodig is.

Op de één of andere manier krijg je dat onder linux altijd wel aan de praat, uit de reviews blijkt zelfs dat er distros zijn waar dit plug and play is: http://nadelectronics.com/user-reviews/1816.

En als het dan ooit niet meer supported is kan je nog altijd de weg van een converter of switch opgaan.

• M.Cremaster
Heb nog een paar veranderingen doorgevoerd en ga nu voor deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 70,-€ 70,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,85€ 62,85
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,42€ 34,42
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 58,49€ 58,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,51

Toch maar 4GB ipv 2GB RAM, en een verdubbeling in SSD-capaciteit.
Pagina: 1