[iTunes Win7-x64] Afspelen 5.1/AC3 geluid werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 09:04
Ik heb een probleem met het afspelen van films met 5.1 geluid in iTunes (Windows versie).

Het gaat om films die in de iTunes store gekocht heb. Deze spelen alleen af met stereo geluid. Wanneer ik echter het AC3 geluidsspoor kies vanuit iTunes, dan bevriest het beeld. Uiteraard hoor ik dan ook niks.
Pas als ik weer het stereo spoor kies, dan speelt de film weer verder.

Ik ben al aan het zoeken geweest op internet, maar echt veel wijzer wordt ik er niet van. Het schijnt dat iTunes geen AC3 af kan spelen, maar dit wel digitaal door kan zetten. En alle oplossingen die voor dit probleem gegeven worden, zijn van toepassing op de MAC en niet voor Windows.

Ik heb drie manieren om het geluid door te zetten naar mijn versterker, een Marantz SR7008.
- Via een analoge 7.1 verbinding.
- Via een digitale SPDIF verbinding vanuit mijn geluidskaart (Auzentech X-fi prelude).
- Via een digitale HDMI verbinding via mijn videokaart.

De digitale verbindingen tussen mijn PC en versterker functioneren goed.
Wanneer ik het via HDMI laat lopen schakelt mijn versterker automatisch naar 7.1.
Wanneer ik het via SPDIF laat lopen dan staat ie in principe op stereo, maar wanneer ik vanuit het configuratiescherm een test doe met Dolby Digital of met DTS, dan schakelt mijn versterker netjes om naar meerkanaals.

Voor de MAC wordt aangegeven dat je de SPDIF verbinding op 48 kHz moet instellen. Uiteraard kan dat bij Windows ook. Maar ondanks dat ik zowel bij het stuurprogramma als in iTunes zelf 48 kHz instel (zowel bij 16 bit als 24 bit): het werkt gewoon niet. Het beeld bevriest zodra ik AC3 selecteer.

Mijn vragen:
- Heeft iemand 5.1 geluid werkend in iTunes onder Windows?
- Zo ja: hoe heb je het één en ander ingesteld?
- Kan dit überhaupt wel werken, of moet ik maar een Apple TV aanschaffen om mijn films met 5.1 geluid te kunnen bekijken?

Voor de duidelijkheid: ik gebruik de meest recente versie van iTunes (versie 11.3.1.2)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.