Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hyper-v/ Vmware vcenter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnen ons bedrijf wil ik graag 2 virtuele hosts draaien verspreid over 2 locaties.
(deze locaties zijn verbonden met een private glasvezel kabel, dus gewoon een lokaal netwerk)
Deze wil ik dan draaien in fail-over cluster (replicatie).

Nu is mijn vraag of het volgende mogelijk is?

Als op locatie 1 de "Virtual Host 1" er op wat voor reden uitvalt dat "Virtual Host 2" op locatie 2 het over neemt en andersom.

Op deze virtual host moeten 2 machines altijd blijven draaien Domein controller en de belangrijkste de webserver (centos Linux met Apache, PHP en MySQL).
De webserver draaid nu alleen als virtuele machine in vmware esxi.

De vragen waarmee ik in mijn maag zit:
  1. is dit wel mogelijk :)
  2. Hoe zit dit met een database:
    • Kan deze als virtuele machine gerepliceerd worden, of moet ik dit anders gaan oplossen?
  3. Zijn er nu belangrijke punten waarmee ik rekening mee moet houden?
Extra tips en advies hoor ik graag ;)

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2014 14:03 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11 15:42
Je Domain controller(s) kun je redundant maken door er op ieder locatie een te installeren. Er zijn een paar rollen (FSMO rollen) die maar op een server draaien. Bij normaal gebruik heb je die meestal ook niet direct nodig en kun je ze op de de overlevende domaincontroller activeren.
De web server is een heel ander verhaal: High Availiblity van VMware ondersteund maar een virtuele CPU (maar je zou de rollen kunnen splitsen). Ook heb je dab shared storage nodig die ook weer dubbel uitgevoerd moet zijn (1x op iedere locatie). Dat gaat aardig wat budget nodig hebben.

Je kunt de webserver inderdaad ook van de ene naar de andere Virtual Host repliceren, maar dat gebeurd dan 1x per 15 minuten en bij een calamiteit moet de webserver nog handmatig gerecoverd en opgestart worden.

Misschien is voor de webserver een oplossing op applicatie niveau een betere oplossing.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dronium schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:13:
... High Availiblity van VMware ondersteund maar een virtuele CPU ...
Nu haal je VMware HA eb VMware FT (fauly tolerant) door elkaar. FT is inderdaad beperkt tot een enkele vCPU.
HA (high availability) beschermt tegen fysieke hardware en virtueel os applicatie falen. Indien hardware faalt probeert VMware de virtuele servers op deze fysieke servers op een andere clusternode op te starten.

Ook HA vereist shared storage. Het hoger beschikbaar maken is waarschijnlijk makkelijker op applicatie niveau. Dus dubbele webserver en domain controllers. Load balancing over beide webservers is dan iets wat je uit moet zoeken.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor HA moet je inderdaad shared storage hebben. Je zou dit betaalbaar op kunnen lossen met VMWare Virtual SAN, alleen moet je dan wel minimaal 3 nodes hebben of eigenlijk 2 op elke locatie. Betaalbaar betekent in dit geval overiger voordeliger dan 2 SAN units met replication ertussen ;)

Correctie, dit is geen ondersteunde configuratie en gaat waarschijnlijk ook niet werken ivm split-brain situaties. Je kunt eea denk ik beter op applicatieniveau regelen; dus gewoon een 2e server op de 2e locatie met een MySQL replication slave en dan met mysql proxy o.i.d. de failover regelen (bij voorkeur handmatig overschakelen voor het overzicht).

[ Voor 38% gewijzigd door Bigs op 01-09-2014 08:26 ]

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:24
Indien het om Windows licenties gaat zal je die licenties ook dubbel uit moeten voeren.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:49:

• Hoe zit dit met een database:
  • Kan deze als virtuele machine gerepliceerd worden, of moet ik dit anders gaan oplossen?
Ik zou wel oppassen met een database server repliceren als VM. VMWare houdt geen rekening of de database wel consistent nog is. Je kan dus hebben dat als je database opnieuw opstart op de andere node van je cluster er hangende of missende transacties zijn. Met alle gevolgen van dien.

Ik zou dan kiezen voor twee database servers (op elke node een) en die op database niveau met elkaar repliceren (mirror, log shipping, replicatie etc. etc.). Dan weet je tenminste dat je database in orde is.

Je noemt in je topic titel ook nog Hyper-V, maar daar doe je niets mee?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, momenteel zit ik even bezig met de VSA optie van hp.
Als ik dit heb uitgezocht laat ik weer van me horen, testen kost nogal wat tijd ;-)

Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2014 17:01 ]

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Je kan misschien ook eens kijken naar gewoon 2 hyper-v of vmware hosts, gewoon simpel local storage in combinatie met veeam?
Veeam backup & replication kan dit truukje ook heel goed, ik weet alleen niet zeker of je met veeam volledig automatisch failover kan doen naar de remote site, zover ik weet moet je een handmatige handeling doen om de failover te starten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

vSphere Replication, VMware’s proprietary replication engine, copies only changed blocks to the recovery site. This approach lowers bandwidth utilization and enables more aggressive recovery point objectives (RPOs) than manual, full-system virtual machine replication. With Replication, you can:
Leverage a “seed copy” of virtual machine data during initial synchronization.
Ensure efficient network utilization by tracking changed disk areas and only replicating deltas.
- See more at: http://www.vmware.com/products/vsphere/features/replication
En hier de white paper
http://www.vmware.com/fil...-Replication-Overview.pdf

[ Voor 79% gewijzigd door DukeBox op 04-09-2014 22:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1