Samba - Niet alle netwerkverbindingen kunnen worden hersteld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2023

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
Ik heb een Ubuntu 14.04 Samba servertje. Ik heb enkele netwerkverbindingen gemapt in Windows 7, die het prima doen.

Alleen bij opstarten van de Windows 7 bak krijg ik immer de vervelende popup "Niet alle netwerkverbindingen kunnen worden hersteld". Enig idee hoe die weg kan?

Ik heb geprobeerd :

- netwerkverbindingen opnieuw aanmaken met ip-nummer ipv share naam
- referentie weggegooid en opnieuw aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst eens je event viewer in voor de reden dat 't niet is gelukt. Je geeft nu wel heel erg weinig informatie en dat is zonde. Zie ook Het algemeen beleid #quickstart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 18:03
In ubuntu de firewall aan staan?
Heb je in de firewall de samba poorten open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:54:
Ga eerst eens je event viewer in voor de reden dat 't niet is gelukt. Je geeft nu wel heel erg weinig informatie en dat is zonde. Zie ook Het algemeen beleid #quickstart.
? Ik geef genoeg info dude en in de event viewer staat niet direct wat.

Met firewall en poorten heeft het niet te maken, thx.

Ik heb er nog eens flink naar gegoogled, wellicht heeft het te maken dat "Windows gets ahead of itself", doordat er geboot wordt van een snelle SSD en nog niet alle netwerkverbindingen tot stand gebracht kunnen worden. Nadat geklikt wordt op een van de share drives doet ie het gewoon. Het is een bekend euvel, met name bij Wifi (ik heb bedraad LAN) maar een goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden, behalve een scriptje die 10 sec na het booten nog es de netwerkverbindingen tot stand brengt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zillion01 op 31-08-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:31

TommieW

Numa numa.

Zillion01 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:07:
[...]

Met firewall en poorten heeft het niet te maken, thx.

Ik heb er nog eens flink naar gegoogled, wellicht heeft het te maken dat "Windows gets ahead of itself", doordat er geboot wordt van een snelle SSD en nog niet alle netwerkverbindingen tot stand gebracht kunnen worden. Nadat geklikt wordt op een van de share drives doet ie het gewoon. Het is een bekend euvel, met name bij Wifi (ik heb bedraad LAN) maar een goede oplossing heb ik nog niet kunnen vinden, behalve een scriptje die 10 sec na het booten nog es de netwerkverbindingen tot stand brengt.
Wat het probleem is zou ik niet weten, ik kan wel je probleem bevestigen. Ik heb een Debian thuisservertje met Samba en op al mijn Windows 7 computers krijg ik die foutmelding.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zillion01 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:07:
[...]

Wat ik zie aan info:
- Er is een melding
- Opnieuw instellen werkt niet
En dat is 't. Niets over wat je verder op hebt gezocht, geen andere foutmeldingen, geen log vermeldingen, echt helemaal niets waar we ook maar mee kunnen beginnen om je te helpen.

Dat in de event viewer niets staat is onzin, ik heb die melding vaak genoeg gezien en er altijd wat over kunnen lezen waarom 't gebeurt. Ik ken maar 3 redenen waarom je deze melding zou krijgen:
1) Er is geen netwerkverbinding ten tijde van verbinding maken (dat zeg je hieronder ook);
2) Credentials kloppen niet;
3) Share bestaat niet meer.
Je kan ook iets later proberen aan te melden ;). Zet 't systeem aan, ga even naar de WC en als je terug komt meld je pas aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Deze ga ik even mee volgen. Zit namelijk met hetzelfde probleem. Heb er alleen nooit aan gedacht dat het probleem aan de serverside zou zitten. Mijn shares worden vooral op de HTPC gebruikt en die gaat meestal en slaap waardoor ik er niet echt veel last van heb en nog nooit onderzocht heb gehad.

Als het probleem is dat windows te snel probeerd te verbinden. Zou een static ip dan mogelijk niet helpen? Moet deze niet wachten op de DHCP

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ligt ook niet aan de server kant. Als dat wel zou zijn, wil ik graag de log entries zien die dat bewijzen. Ik had gehoopt dat er iets naar voren kwam waaruit blijkt dat dit topic in NOS hoort, maar tot op heden zie ik alleen maar dat het probleem in Windows is, dus tik dit topic dan ook naar WOS waar het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij is dit standaard iets van Windows ?

Tijdens het opstarten probeert Windows de netwerkshares te vinden en te starten, echter dit duurt te lang (soort time out) en daardoor zal deze volgens mij aangeven dat niet alle netwerkverbindingen zijn gevonden.

Ik heb begrepen dat als bijvoorbeeld netwerkshares niet meer zouden bestaan/bereikbaar zijn (bijvoorbeeld verwijdert of andere locaties) dat Windows in een loop blijft zitten een eeuwig blijft zoeken naar shares en niet doorstart...

http://www.sevenforums.co...t-all-network-drives.html

Maar als het goed is kan je via explorer/netwerk wel je shares zien of toevoegen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 18:03
Misschien firewall of virusscanner, die het netwerk even blokkeert, waardoor je de melding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe authenticeer je tegen samba? Met een local Ubuntu account? Of authenticeert samba weer tegen een derde server (AD, Kerberos, etc.)?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
@Blokker_1999 Ik gebruik een static ip.

@Brahiewahiewa dat zou idd ook nog een reden kunnen zijn. Ik heb de Ubuntu server een tijdje geleden upgegrade naar 14.04, in een vorige versie trad het probleem niet op. Het is maar een simpel mini-itx systeempje, wellicht is de authenticatie slomer geworden (local Ubuntu account). Maarja tegelijkertijd heb ik een snellere SSD in de Windows bak gezet.

@Breezers via explorer / netwerk doen de shares het idd wel. Misschien maar die registry hack dan om die boodschap te verbergen. Het lijkt idd een Windows 7 probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zillion01 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:46:
...@Brahiewahiewa dat zou idd ook nog een reden kunnen zijn. Ik heb de Ubuntu server een tijdje geleden upgegrade naar 14.04, in een vorige versie trad het probleem niet op. Het is maar een simpel mini-itx systeempje, wellicht is de authenticatie slomer geworden (local Ubuntu account). Maarja tegelijkertijd heb ik een snellere SSD in de Windows bak gezet...
Mwèèw, 't is natuurlijk wel een komische gedachte dat Windows zo slecht geprogrammeerd is, dat een SSD al roet in 't eten gooit, maar bezijden de waarheid.
Ik heb hier een Windows 8 laptop met SSD en de driveletters die naar m'n samba 3.x server op freeBSD verwijzen, verschijnen keurig. Dat gezegd hebbende: kun je die driveletters - en daarmee de noodzaak tot het herstellen van de netwerkverbinding - niet voorkomen? Driveletters zijn zooooooooooo jaren '90 ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 20:48
Zit hier met een vergelijkbaar probleem maar ook weer net niet.

Als ik via mijn laptop naar de verkenner ga zie ik geen enkel netwerk share, klik ik op netwerk of doe een paar keer op F5 komen ze vaak wel te voorschijn.

Dit probleem treed vooral op via wifi, hang ik er een utp aan is het probleem weg of een stuk minder.

De netwerk shares zijn diverse (linux based) apparaten, denk aan NAS, sat ontvanger, xbmc player etc.

De laptop draait op windows 8.1 met SSD en wifi.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, is er een manier dat de samba (netwerk) shares wel gewoon zichtbaar zijn als je de verkenner open maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

rob3rt schreef op woensdag 03 september 2014 @ 01:26:
...Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, is er een manier dat de samba (netwerk) shares wel gewoon zichtbaar zijn als je de verkenner open maakt?
In het algemeen is het goed als er een beperkt aantal apparaten (bijvoorkeur eigenlijk maar één en ééntje als backup) de browser masterrol vervullen in je netwerk. Ik gebruik daar zelf een domain controller voor, maar een samba machine kan het ook. Naarmate je meer apparaten hebt die denken dat ze browser master moeten zijn, worden de problemen - zoals jij die omschrijft - groter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Daar heb je master browser elections voor. Je kan je Ubuntu server een heel hoog oslevel geven en dan wordt ie altijd master.

Eigenlijk zou je die autodiscovery maar beter moeten vergeten. Master browser is een achterhaald idee, SLP werkt niet en Bonjour benut windows niet, misschien dat je maar beter gewoon een login script kan maken.

[ Voor 78% gewijzigd door johnkeates op 03-09-2014 04:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:44
Hetzelfde probleem heb ik al een tijdje op een win7 laptop. Net een tweedehands laptop gekocht met Vista, zelfde issue. Na veel geklooi werkt dit voor mij:

After many days of trying to fix this (and months of getting annoyed by it), and seeing that no expert provided a solution to such a clear problem, I finally found the solution!

run regedit.exe

* Warning do not edit your registry if you don't know what it is *

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\NetworkProvider\
Set or create a DWORD
RestoreConnection = 0

restart and voila! Problem solved, the mapped drives will not connect untill you access them for the first time. :)

De melding verschijnt dan niet bij een herstart. Maar de connectie moet nog wel via de verkenner gemaakt worden voor de share te benaderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467993

@Narc

Dit is nu precies wat er niet moet gebeuren.
Het gaat er om, dat windows op tijd verbinding maakt en er dus een werkende netwerkverbinding ontstaat op het moment, dat windows volledig is opgestart.
Als er nadien naar een netwerkshare wordt gekeken door een programma, dan zal het gewoon moeten werken en niet door een foutmelding worden afgebroken.

Bij mij komt het soms ook voor, dat bijv. een tekstbestand vanaf de share niet kan worden geopend en wel kan worden gekopieerd naar een lokale schijf en dan worden geopend. Ik ben er alleen nog niet achter onder welke omstandigheden zich dat voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.e.n.s.
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-01 13:01
Ik had hetzelfde probleem, alles afgezocht maar uiteindelijk zelf opgelost (zonder manipulatie via regedit). Het is eigenlijk best eenvoudig: Windows controleert vanwege de SSD te snel of de bekende verbindingen werken, sneller dan het netwerk en sneller dan het opstartscript.

OPLOSSING: zorg dat Windows niet weet welke verbindingen er gecontroleerd moeten worden en maak deze vervolgens zélf met het opstartscript. De truc zit hem in /persistent:no, dus de netwerkverbinding wordt niet bewaard en kan dus ook niet gecontroleerd worden: weg foutmelding.

Het opstartscript ziet er als volgt uit:
@echo off
net use W: "\\WDMYCLOUD\Afbeeldingen" /user:admin password /persistent:no
etc. etc.
Pagina: 1