Beste medetweakers,
Binnenkort ben ik wel toe aan een mooi nieuw beeldscherm.
Sinds eind 2011 heb ik de Iiyama E2273HDS-B1 pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart en zowaar het een snel, betaalbaar beeldscherm is met redelijke specificaties, wil ik toch wat betere beeldkwaliteit m.b.t. kleuren voor een prijs rond de € 200,-.
Nu moet ik jullie van tevoren waarschuwen, qua PC hardware ben ik altijd ijverig op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn componenten, soms draaf ik er iets in door
Zelf beschouw ik mij als casual gamer, ben lerend programmeur in Python, kijk graag anime en films(dan wel via TV),
Mijn bureau is ondiep en ik zit ongeveer 60-80 cm van mijn scherm af, daardoor zal alles boven de 24 inch voor mij te groot zijn.
Hoe groter de pixeldichtheid, hoe beter.
Voor mij zijn de belangrijkste dingen van prioriteit hoog>laag:"
- Kleurweergave en algemene beeldkwaliteit
- Resolutie/Pixeldichtheid
- Design
- Ergonomie
- Responstijd
- Aantal Hz
De volgende dingen ga ik ermee doen met meeste uren/week bovenaan:
1. Voornamelijk gamen (Battlefield 4, Guildwars 2 en spellen tussendoor zoals o.a. Bioshock Infinite, Tomb Raider, Watch Dogs, GTA V, enz.)
2. Python programmeren met Sublimetext 3, testen, veel text lezen i.v.m. studie naast mijn huidige werk.
3. Excel sheets bewerken voor financiële doeleinden m.b.t. thuiswerk (jaarrekeningen, rapportages en algemene financiële administratiebeheer.
4. Soms films en anime kijken, meestal doe ik dit op de TV.
Nu heb ik na wat zoeken, reviews lezen en reacties bekijken de volgende drie monitoren op het oog, daarbij de volgende voor en nadelen gevonden:
- Dell U2414H
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
- Voordelen:
- AH-IPS paneel (fabrikant: LG)
- Goede kleuren (96% RGB) en fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Hoge uniformiteit helderheid
- Geen PWM backlight
- W-led backlight
- Goede anti-glare coating
- Mooi Design
- Goede kijkhoek.
- Kleine bezels
- Nadelen:
- Middelmatige responstijd (max 18 ms)
- Lichte backlightbleed
- Zwartweergave matig zoals standaard bij IPS schermen.
referenties: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm
- Iiyama XB2483HSU-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart
Voordelen:
- A-MVA+ paneel
- Goede kleuren (echt 8-bit paneel)
- Lage kleurafwijking
- Goede fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Geen PWM backlight
- Goed contrast (3300:1 statisch)
- Lage zwartwaarde (0.09 cd/m2)
- 75 hz
Nadelen:n:
- Onvoldoende responstijd (26 ms max)
referenties: http://nl.hardware.info/r...3hsu-review-echte-kleuren
- LG 25UM65
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart
Voordelen:
- AH-IPS paneel (LG)
- Goede kleuren (99% RGB)
- Goede fabriekskalibratie
- Kleurweergave naast elkaar in de winkel vergelijkbaar met de Iiyama XB2483HSU (bedankt Mycom Hilversum),
- 2560*1080 ultra widescreen resolutie maakt het scherper (0.229 mm pixel grootte)
- Geen PWM backlight
- Goede kijkhoek
- Goede responstijd (max 11ms)
- 75 hz
- Kleine bezels
Nadelen:
- Geen verstelbare voet
- Voet te laag
- Zwartwaarde (IPS)
- Glossy design
- IPS-glow bij showmodel
referenties: http://www.prad.de/new/mo...st-lg-25um65-p-teil8.html
Disclaimer: Als er iets ergens wel bij voor- en nadelen staat en bij de andere niet wordt door mij als neutraal beschouwd.
Nu zal ik eerlijk zijn, als de LG een verstelbare voet en een wat luxer design had gehad dan was voor mij de keuze makkelijk geweest doordat het een hogere pixeldichtheid heeft en extra speelruimte biedt bij de meeste games en voor programmeren, goede kleurweergave en een goede responstijd heeft.
Dit kan ik gedeeltelijk oplossen door een paar boeken eronder te leggen, een verhoging te maken of een vesa 75 voet erop te zetten, maar dat maakt het wel duurder en/of minder mooi.
Het showmodel wat ik heb gezien had wel overduidelijke IPS-glow rechtsonderin, heeft iemand hier last van?
De Dell en Iiyama hebben beide een verstelbare voet, mooie en neutraal design, maar minder pixels.
Dit allemaal maakt het lastig voor mij om een van de schermen te kiezen.
Hebben jullie ervaringen/opmerkingen, positief of negatief, over een van deze producten?
Misschien heeft een van jullie een mooi alternatief rond de € 200,-?
Hartelijk bedankt voor jullie input!
Binnenkort ben ik wel toe aan een mooi nieuw beeldscherm.
Sinds eind 2011 heb ik de Iiyama E2273HDS-B1 pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart en zowaar het een snel, betaalbaar beeldscherm is met redelijke specificaties, wil ik toch wat betere beeldkwaliteit m.b.t. kleuren voor een prijs rond de € 200,-.
Nu moet ik jullie van tevoren waarschuwen, qua PC hardware ben ik altijd ijverig op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn componenten, soms draaf ik er iets in door
Zelf beschouw ik mij als casual gamer, ben lerend programmeur in Python, kijk graag anime en films(dan wel via TV),
Mijn bureau is ondiep en ik zit ongeveer 60-80 cm van mijn scherm af, daardoor zal alles boven de 24 inch voor mij te groot zijn.
Hoe groter de pixeldichtheid, hoe beter.
Voor mij zijn de belangrijkste dingen van prioriteit hoog>laag:"
- Kleurweergave en algemene beeldkwaliteit
- Resolutie/Pixeldichtheid
- Design
- Ergonomie
- Responstijd
- Aantal Hz
De volgende dingen ga ik ermee doen met meeste uren/week bovenaan:
1. Voornamelijk gamen (Battlefield 4, Guildwars 2 en spellen tussendoor zoals o.a. Bioshock Infinite, Tomb Raider, Watch Dogs, GTA V, enz.)
2. Python programmeren met Sublimetext 3, testen, veel text lezen i.v.m. studie naast mijn huidige werk.
3. Excel sheets bewerken voor financiële doeleinden m.b.t. thuiswerk (jaarrekeningen, rapportages en algemene financiële administratiebeheer.
4. Soms films en anime kijken, meestal doe ik dit op de TV.
Nu heb ik na wat zoeken, reviews lezen en reacties bekijken de volgende drie monitoren op het oog, daarbij de volgende voor en nadelen gevonden:
- Dell U2414H
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
- Voordelen:
- AH-IPS paneel (fabrikant: LG)
- Goede kleuren (96% RGB) en fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Hoge uniformiteit helderheid
- Geen PWM backlight
- W-led backlight
- Goede anti-glare coating
- Mooi Design
- Goede kijkhoek.
- Kleine bezels
- Nadelen:
- Middelmatige responstijd (max 18 ms)
- Lichte backlightbleed
- Zwartweergave matig zoals standaard bij IPS schermen.
referenties: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm
- Iiyama XB2483HSU-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart
Voordelen:
- A-MVA+ paneel
- Goede kleuren (echt 8-bit paneel)
- Lage kleurafwijking
- Goede fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Geen PWM backlight
- Goed contrast (3300:1 statisch)
- Lage zwartwaarde (0.09 cd/m2)
- 75 hz
Nadelen:n:
- Onvoldoende responstijd (26 ms max)
referenties: http://nl.hardware.info/r...3hsu-review-echte-kleuren
- LG 25UM65
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart
Voordelen:
- AH-IPS paneel (LG)
- Goede kleuren (99% RGB)
- Goede fabriekskalibratie
- Kleurweergave naast elkaar in de winkel vergelijkbaar met de Iiyama XB2483HSU (bedankt Mycom Hilversum),
- 2560*1080 ultra widescreen resolutie maakt het scherper (0.229 mm pixel grootte)
- Geen PWM backlight
- Goede kijkhoek
- Goede responstijd (max 11ms)
- 75 hz
- Kleine bezels
Nadelen:
- Geen verstelbare voet
- Voet te laag
- Zwartwaarde (IPS)
- Glossy design
- IPS-glow bij showmodel
referenties: http://www.prad.de/new/mo...st-lg-25um65-p-teil8.html
Disclaimer: Als er iets ergens wel bij voor- en nadelen staat en bij de andere niet wordt door mij als neutraal beschouwd.
Nu zal ik eerlijk zijn, als de LG een verstelbare voet en een wat luxer design had gehad dan was voor mij de keuze makkelijk geweest doordat het een hogere pixeldichtheid heeft en extra speelruimte biedt bij de meeste games en voor programmeren, goede kleurweergave en een goede responstijd heeft.
Dit kan ik gedeeltelijk oplossen door een paar boeken eronder te leggen, een verhoging te maken of een vesa 75 voet erop te zetten, maar dat maakt het wel duurder en/of minder mooi.
Het showmodel wat ik heb gezien had wel overduidelijke IPS-glow rechtsonderin, heeft iemand hier last van?
De Dell en Iiyama hebben beide een verstelbare voet, mooie en neutraal design, maar minder pixels.
Dit allemaal maakt het lastig voor mij om een van de schermen te kiezen.
Hebben jullie ervaringen/opmerkingen, positief of negatief, over een van deze producten?
Misschien heeft een van jullie een mooi alternatief rond de € 200,-?
Hartelijk bedankt voor jullie input!
[ Voor 6% gewijzigd door Elsandre op 30-08-2014 20:17 . Reden: Ogen hebben mij bedrogen :) ]