Dell U2414H vs Iiyama XB2483HSU-B1 vs LG 25UM65

Pagina: 1
Acties:

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 10:41
Beste medetweakers,

Binnenkort ben ik wel toe aan een mooi nieuw beeldscherm.
Sinds eind 2011 heb ik de Iiyama E2273HDS-B1 pricewatch: Iiyama ProLite E2273HDS-B1 Zwart en zowaar het een snel, betaalbaar beeldscherm is met redelijke specificaties, wil ik toch wat betere beeldkwaliteit m.b.t. kleuren voor een prijs rond de € 200,-.

Nu moet ik jullie van tevoren waarschuwen, qua PC hardware ben ik altijd ijverig op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn componenten, soms draaf ik er iets in door 8)7

Zelf beschouw ik mij als casual gamer, ben lerend programmeur in Python, kijk graag anime en films(dan wel via TV),

Mijn bureau is ondiep en ik zit ongeveer 60-80 cm van mijn scherm af, daardoor zal alles boven de 24 inch voor mij te groot zijn.
Hoe groter de pixeldichtheid, hoe beter.

Voor mij zijn de belangrijkste dingen van prioriteit hoog>laag:"
- Kleurweergave en algemene beeldkwaliteit
- Resolutie/Pixeldichtheid
- Design
- Ergonomie
- Responstijd
- Aantal Hz

De volgende dingen ga ik ermee doen met meeste uren/week bovenaan:

1. Voornamelijk gamen (Battlefield 4, Guildwars 2 en spellen tussendoor zoals o.a. Bioshock Infinite, Tomb Raider, Watch Dogs, GTA V, enz.)

2. Python programmeren met Sublimetext 3, testen, veel text lezen i.v.m. studie naast mijn huidige werk.

3. Excel sheets bewerken voor financiële doeleinden m.b.t. thuiswerk (jaarrekeningen, rapportages en algemene financiële administratiebeheer.

4. Soms films en anime kijken, meestal doe ik dit op de TV.

Nu heb ik na wat zoeken, reviews lezen en reacties bekijken de volgende drie monitoren op het oog, daarbij de volgende voor en nadelen gevonden:

- Dell U2414H
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

- Voordelen:
- AH-IPS paneel (fabrikant: LG)
- Goede kleuren (96% RGB) en fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Hoge uniformiteit helderheid
- Geen PWM backlight
- W-led backlight
- Goede anti-glare coating
- Mooi Design
- Goede kijkhoek.
- Kleine bezels

- Nadelen:
- Middelmatige responstijd (max 18 ms)
- Lichte backlightbleed
- Zwartweergave matig zoals standaard bij IPS schermen.

referenties: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

- Iiyama XB2483HSU-B1
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

Voordelen:
- A-MVA+ paneel
- Goede kleuren (echt 8-bit paneel)
- Lage kleurafwijking
- Goede fabriekscalibratie
- Verstelbare voet
- Geen PWM backlight
- Goed contrast (3300:1 statisch)
- Lage zwartwaarde (0.09 cd/m2)
- 75 hz

Nadelen:n:
- Onvoldoende responstijd (26 ms max)

referenties: http://nl.hardware.info/r...3hsu-review-echte-kleuren

- LG 25UM65
pricewatch: LG 25UM65-P Zwart

Voordelen:
- AH-IPS paneel (LG)
- Goede kleuren (99% RGB)
- Goede fabriekskalibratie
- Kleurweergave naast elkaar in de winkel vergelijkbaar met de Iiyama XB2483HSU (bedankt Mycom Hilversum),
- 2560*1080 ultra widescreen resolutie maakt het scherper (0.229 mm pixel grootte)
- Geen PWM backlight
- Goede kijkhoek
- Goede responstijd (max 11ms)
- 75 hz
- Kleine bezels

Nadelen:
- Geen verstelbare voet
- Voet te laag
- Zwartwaarde (IPS)
- Glossy design
- IPS-glow bij showmodel

referenties: http://www.prad.de/new/mo...st-lg-25um65-p-teil8.html

Disclaimer: Als er iets ergens wel bij voor- en nadelen staat en bij de andere niet wordt door mij als neutraal beschouwd.

Nu zal ik eerlijk zijn, als de LG een verstelbare voet en een wat luxer design had gehad dan was voor mij de keuze makkelijk geweest doordat het een hogere pixeldichtheid heeft en extra speelruimte biedt bij de meeste games en voor programmeren, goede kleurweergave en een goede responstijd heeft.

Dit kan ik gedeeltelijk oplossen door een paar boeken eronder te leggen, een verhoging te maken of een vesa 75 voet erop te zetten, maar dat maakt het wel duurder en/of minder mooi.
Het showmodel wat ik heb gezien had wel overduidelijke IPS-glow rechtsonderin, heeft iemand hier last van?

De Dell en Iiyama hebben beide een verstelbare voet, mooie en neutraal design, maar minder pixels.

Dit allemaal maakt het lastig voor mij om een van de schermen te kiezen.
Hebben jullie ervaringen/opmerkingen, positief of negatief, over een van deze producten?
Misschien heeft een van jullie een mooi alternatief rond de € 200,-?

Hartelijk bedankt voor jullie input!

[ Voor 6% gewijzigd door Elsandre op 30-08-2014 20:17 . Reden: Ogen hebben mij bedrogen :) ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je de U2412M als eens bekeken? Voor programmeren vind ik een 16:10 resolutie erg fijn. Die 120 pixels in de hoogte merk je wel.

• Elsandre
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 00:12:
Heb je de U2412M als eens bekeken? Voor programmeren vind ik een 16:10 resolutie erg fijn. Die 120 pixels in de hoogte merk je wel.
De U2412M spreekt mij ook wel aan, de volgende dingen weerhouden mij er echter van:
- ouder E-IPS paneel (Anti-glare coating maakt het beeld korreliger volgens reviewsites).
- PWM backlight (flikkeren van het beeld)
- Reviews zeggen dat het beeld van de U2414H in het algemeen beter is.
- € 40,- duurder

[ Voor 6% gewijzigd door Elsandre op 30-08-2014 09:49 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De eerste twee punten heb ik niet gemerkt of geen last van. Het enige probleem wat ik uit reviews heb kunnen halen destijds is dat de er lichte ghosting (overshoot door de overdrive) is en dat het scherm last heeft van backlight bleeding.
Bij shooters merk ik inderdaad ghosting als ik snel beweeg. Gelukkig heb ik een scherm dat geen backlightbleeding heeft :P.

Je hebt gelijk wat de prijs betreft. Je bedtaald nou eenmaal iets meer voor een scherm met een iets minder gangbare resolutie (vroeger was dit de standaard :().

[ Voor 18% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 30-08-2014 14:19 ]

• Elsandre
Ja backlight bleeding of bij IPS backglow kan je van te voren niet vaststellen. Dat is bij elke monitor weer anders.
Het liefst wil ik rond de €200,- blijven. €240-250 is net iets te veel.
Ik heb nu de LG en de Iiyama gezien, ik ken iemand die de u2412 heeft en een ander die een u2414 heeft. Dus dat ga er ik binnenkort even kijken hoe ze zijn.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik hou dit topic even in de gaten, ik zit wat rond hetzelfde (mag van mij wel tot 300€). PWM interesseert mij totaal niet (nu ook geen last van), maar verstelbare hoogte is een must-have. De Dell U2414H valt in ieder geval af (zie ander topic), de U2412M had ik ook al naar gekeken maar ik heb liever 16:9. Veel opties zijn er volgens mij niet?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Elsandre
Phyxion schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:14:
De Dell U2414H valt in ieder geval af (zie ander topic)
Ik heb je review gelezen, kon je hem niet terugsturen?
Zo ver ik het lees gaat het om een fabricagefout met daarbij nog een fout in de voeding/mobo.
Meeste reviews die ik lees zijn best lovend over het scherm.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eh, de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart heeft nauwelijks last van ghosting, check de reviews over het gebruikte paneel maar. De Benq GW2460HM gebruikt hetzelfde paneel, en de GW2760HM gebruikt de 27"'er

Ook weet ik niet helemaal waar je die responstijd dingen vandaan harkt, sowieso kun je die alleen vergelijken als ze van 1 en dezelfde reviewer afkomen, gezien iedereen maar wat aanrommelt met het meten.

Zelf zou ik voor gaming en zeker films kijken geen IPS willen. Het slechte contrast vergeleken met AMVA verpest voor mijn gevoel aardig wat films, maar dat komt ook omdat ik opgroeit ben met CRT's, VA's en er beneden een mooie plasma-TV staat. Allemaal met zeer hoog contrast dus.

People as things, that’s where it starts.

• Elsandre
Dank je wel voor de input VasZaitsev, ik heb vanmiddag de 27 inch versie Iiyama X2783HSU gezien en daar zag ik een duidelijk wat ghosting, zeker naast de LG 25UM65. Ze zaten allebei aan dezelfde PC aangesloten en draaide dezelfde beelden, misschien hebben mijn ogen mij bedrogen.blijkbaar hebben mijn ogen mij bedrogen, net heb ik wat filmpjes gekeken van mensen die hun beeldscherm hebben gefilmd en er zit lichte overshoot in bij erg snelle beelden, maar geen ghosting inderdaad..

Ik heb de hoogste responstijden van de reviews "bij elkaar geharkt", de transitie waar de monitoren het meeste last van hebben, is bij elke van de genoemde reviewers wel bekend lijkt mij.
Zeker reviewers zoals TFTcentral en PRAD, die aardig goed te boek staan voor hun monitor reviews.
HWinfo is niet echt doortasten in de reviews, maar hebben wel vaste manieren van testen en een redelijke aantal gereviewde producten, waardoor je onderling best goed kan vergelijken.

Kan je een paar links plaatsen waar ik kan lezen dat de Iiyama X83 series geen ghosting bevat?
Ik kan maar weinig over het scherm vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Elsandre op 30-08-2014 20:25 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Elsandre schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 19:39:
[...]

Ik heb je review gelezen, kon je hem niet terugsturen?
Zo ver ik het lees gaat het om een fabricagefout met daarbij nog een fout in de voeding/mobo.
Meeste reviews die ik lees zijn best lovend over het scherm.
Terugsturen is geen probleem maar na twee heb ik er wel genoeg van, ik blijf niet constant aan het wisselen van monitor.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Elsandre
Dat snap ik, vandaag heb ik de U2414H kunnen bekijken en ik moet zeggen dat hij voor een IPS scherm niet bovengemiddeld beeld geeft, gewoon goed beeld met zoals gewoonlijk een beetje IPS-glow. De ergonomie vind ik wel erg prettig, je kan hem in alle standen zetten die je wilt. Helaas heb ik gemerkt dat 24" te groot is voor de afstand waarvan ik van het beeld af zit.
Er zijn geen 22" formaten van de Dell u2414h met AH-IPS en de Iiyama X83 serie begint helaas ook vanaf 24".

De keuze voor mij wordt dus de LG 25UM65, vanwege het goede beeld en de extra pixeldichtheid/resolutie, het enige jammere hiervan is dat ik een verhoging of een aftermarket Vesa 75 voet moet aanschaffen.

Dank jullie wel voor de reacties!
Pagina: 1