Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 617810

Topicstarter
Ik wil solliciteren naar een IT functie als starter. De sollicitatie is voor mij om diverse redenen extreem belangrijk. Ik wil mijn motivatiebrief dan ook zo goed mogelijk in elkaar zetten. Wie wil zo vrij zijn om mijn onderstaande brief beoordelen? Als je het helemaal niks vind hoor ik het ook graag!

Ik heb voornamelijk het probleem dat ik geen aantoonbare affiniteit heb met IT, toon ik in onderstaande toch genoeg drive om het gebrek aan aantoonbare affiniteit te compenseren?

Alvast dank voor uw tijd en moeite!

Geachte mevrouw ********,

Op de website van ******** heb ik de vacature voor ******** gelezen en naar aanleiding hiervan zend ik u deze e-mail.

Ik wil graag meer informatie over de mogelijkheden om als ******** bij ******** aan de slag te gaan met een niet-ICT achtergrond.

Ik heb vorige jaar mijn studie HBO-Rechten afgerond. Echter heb ik van jongs af aan affiniteit gehad met ICT. Ik heb in 2008 gekozen voor de opleiding HBO-Rechten. Gedurende mijn opleiding heb ik stage gelopen bij ******** te Den Haag. Naast mijn taken als HBO-jurist heb ik tijdens mijn stage veel samengewerkt met de ICT afdeling van het bedrijf. Na mijn stageperiode ben ik, gezien mijn interesse in ICT, gevraagd om aan te blijven om twee projecten te begeleiden en uit te voeren namens de afdeling Legal.

Het eerste project betrof de selectie van een nieuwe contract database-leverancier. Ik heb dit proces mede begeleid en vanuit een compliance oogpunt een leidende rol vervuld in de richting van de programmeurs betreffende de customization (rapportage tools etc.) en de uiteindelijke migratie van de data. Het tweede project betrof een nieuw op te richten procurement systeem voor de afnemers van ******** de procurment verliep tot dan behoorlijk 'analoog' via e-mails, fax en telefoon.

Gedurende mijn projecten bij ******** heb ik van dichtbij samengewerkt met ICT professionals. De denkwijze en de manier van werken stonden mij zeer aan. De programmeurs van ******** ; de nieuwe databaseprovider, hadden een zeer positieve en probleemoplossend gerichte werkhouding. Deze werkwijze kwam ik te weinig tegen in mijn werk als jurist. Als (beginnend) bedrijfsjurist was het uitgangspunt voornamelijk: risk and damage controle. In een Amerikaanse organisatie als ******** resulteerde dit in een jurist/paralegal die voornamelijk optreed als politie agent binnen de organisatie om alle mogelijke risico's voor de organisatie af te wenden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik veel liever 'aan de andere kant sta'. Ik ben graag creatief en probleemoplossend bezig door een organisatie verder te helpen door het bieden van oplossingen en mogelijkheden.

Ik zou graag mijn CV en ambities in meer detail toelichten tijdens een gesprek met u.

Als u vragen heeft naar aanleiding van mijn email of voor het maken met een afspraak, kunt u zowel telefonisch als per e-mail contact opnemen.

Hoogachtend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Waaruit blijkt dat dan precies? Heb je wel eens aan die andere kant gestaan? En wil je nu informatie of een baan? Het is mij niet duidelijk uit je brief waar je nu op soliciteert, en waarom je daar nu zo geschikt voor bent...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de reactie,

Je hebt gelijk, dat stukje over informatie kan weg gelaten worden, tenslotte is het een sollicitatie.

Ik solliciteer naar een traineeship waarbij er een harde eis is dat de sollicitant bij gebrek aan een IT opleiding aantoonbare affiniteit moet hebben met de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat ATS zegt, het is mij ook niet duidelijk. Je begint met dat je een vacature hebt gezien en dat je dan meer informatie wenst. Vervolgens stel je geen vragen in de tekst, maar ga je je verleden uitleggen. Ik zou eerder vragen verwachten omtrent welk niveau ze verwachten en of het voor jou mogelijk is om intern voor de functie opgeleid te worden. Mocht het een sollicitatie voor die vacature zijn dan zie ik inderdaad niet goed terug waarom jij geschikt zou zijn. Geef anders eens aan wat de functietitel is en wat de richtlijnen zijn uit de vacaturetekst (opleidingsniveau, werkervaring).

Let daarnaast op spelfouten, onnodig spatiegebruik en consistentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:48

3DDude

I void warranty's

Sollicitatiebrief?

- Waarom wil jij functie X?
- Waarom ben jij 'geschikt voor functie X?'
- Jouw sterke en zwakke punten (bijv kan goed samenwerken en snel leren en zwak: geen IT opleiding).
- Waarom ben je bij vorige werkgever gestopt?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vanuit zo'n situatie is het misschien ook handig om enkele cursussen te doen en certificaten te behalen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:48
Omdat ik niet weet om wat voor functie het gaat een paar losse tips:

-Geen negatieve punten benadrukken ( het woordje "echter" in zin twee) kijk eerder hoe je kan zeggen dat je naast je juridische taken veel plezier hebt gehad van je belangstelling voor ICT. Persoonlijk vind ik het een pre als iemand verder kan kijken dan ICT. ICT is in de meeste bedrijven namelijk niet de "Core business" maar ondesteunend aan andere processen.
-Begin liever geen zinnen met "Ik"
-Kijk waar je zinnen korter kunnen. Als je het over je stage hebt hoef je dat bijvoorbeeld niet in iedere zin te benoemen
-Je zou bijvoorbeeld kunnen noemen dat je al langer interesse hebt in ICT maar dat je nu in de praktijk hebt ervaren hoe enthousiast je er van wordt
-Schrijf alleen dingen op waar je ook achter staat: geen tips van anderen klakkeloos overnemen dus ;) maar alleen die zaken waar je een goed gevoel bij hebt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Verder zou ik niet starten met de vraag om informatie, maar gewoon de brief starten met het gegeven dat je graag wil solliciteren naar het traineeship. Traineeship houdt al in dat je intern opgeleid gaat worden. Wat mij betreft blijkt je affiniteit al uit het feit dat je als jurist IT-gerelateerde projecten hebt gedaan. Ik heb vroeger samengewerkt met iemand die rechten had gedaan, maar bij een IT club projectmanager/consultant was, dat ging prima.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Dit: "Op de website van ******** heb ik de vacature voor ******** gelezen" is echt het slechtste begin dat je kan doen eigenlijk.

klad: "Na x jaar als jurist gewerkt te hebben en in die tijd verschillende malen in aanraking met IT te zijn gekomen, heb ik besloten mijn carrierepad te wijzigen in die richting. In mijn zoektocht naar banen die aansluiten op mijn profiel, namelijk een combinatie van een juridisch en IT aspect, kwam ik uw facature voor xxx tegen. Deze positie past ideaal bij mijn profiel en persoonlijk vanwege het feit dat .... "

Maak het wat persoonlijker, wees eerlijk, open en jezelf. Leg uit waarom je die baan wilt. Je CV ligt ernaast, dus dat je van 2010-2011 bij xxx hebt gewerkt weten ze. Leg uit waarom dat relevant is. Je cover letter is hoe je je CV zou verkopen; het is een kans je CV toe te lichten, niet samen te vatten.
Ik wil solliciteren naar een IT functie als starter. De sollicitatie is voor mij om diverse redenen extreem belangrijk
Noem die dan in je brief! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Zoijar op 30-08-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je hele brief ademt: ik ben jurist, ken mensen in de IT, en ik moet toch ook werken. Er blijkt geen affiniteit, niet dat je wil investeren in een andere toekomst, en niet dat je daar al mee begonnen bent.
Sorry als het hard klinkt.

Een sollicitatie gaat niet over jou. Het gaat over wat het bedrijf wil. Waar laat je zien dat zij er voordeel van hebben jou aan te nemen? Tip in het algemeen: zoek bij een sollicitatie altijd even rond naar de doelstellingen van het bedrijf, refereer daar evt met bronnen uit die industrie aan, en geef aan waarom jij helpt die doelstellingen bereiken.

Er zijn er erg weinig die dat doen, en je valt dan snel op binnen de pool aan sollicitanten. Zien ze dat je zelf begrijpt waarom die functie er is en waar ze heen willen, dan schept dat vertrouwen dat je binnen het bedrijf past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

In een Amerikaanse organisatie als ******** resulteerde dit in een jurist/paralegal die voornamelijk optreed als politie agent binnen de organisatie om alle mogelijke risico's voor de organisatie af te wenden.
Kijk even na hoe je een werkwoord in de tegenwoordige tijd vervoegt (met name in de derde persoon) en hoe je samengestelde woorden schrijft, en of dat misschien anders is dan in het Engels (steekwoord: Engelse ziekte). Denk ook na of je 'mede-begeleiden' of 'ondersteunen' wilt gebruiken, en zo vind ik nog wel wat voorbeelden.

Je moet verder niets negatiefs zeggen over waar je nu mee bezig bent, je wilt niet uitstralen dat je slechte keuzes gemaakt hebt. Gewoon ik heb, dit, dat en zo gedaan en daarom wil ik verder in de ICT, dat laat zien dat je affiniteit hebt zonder erop te hameren. Dan kun je altijd uitweiden in een persoonlijk gesprek.

Net als in de rechtbank: geef antwoord op de vraag (die de potentiële werkgever in zijn hoofd heeft) en niet meer dan dat.

Sowieso zou ik me vanuit jouw positie richten op die organisaties die op het snijvlak van rechtspraak en ICT opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik merk eigenlijk nergens uit de tekst waarom je IT zo leuk zou vinden, heb je thuis een server draaien met dit en dat erop? Of klinkt IT gewoon leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
init6 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 09:58:
Ik merk eigenlijk nergens uit de tekst waarom je IT zo leuk zou vinden, heb je thuis een server draaien met dit en dat erop? Of klinkt IT gewoon leuk?
Same here, daarnaast probeer op basis van de functie de verschillende voordelen te benoemen die jij hebt doordat je rechten hebt gedaan. Verder wil je volgens mij helemaal geen informatie hebben, je wilt solliciteren.

Daarnaast kan ik je al losse tip geven. Mocht je op gesprek gaan bij het bedrijf bereid je dan zo goed mogelijk voor. Zoek verschillende dingen op die met de functie te maken hebben, maak een soort plan voor jezelf waaruit blijkt dat je je IT kennis gaat aanpakken en deel dit plan ook met het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 617810 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:26:
Ik wil solliciteren naar een IT functie als starter. De sollicitatie is voor mij om diverse redenen extreem belangrijk. [...] Ik heb voornamelijk het probleem dat ik geen aantoonbare affiniteit heb met IT, toon ik in onderstaande toch genoeg drive om het gebrek aan aantoonbare affiniteit te compenseren?
Let wel dat je concurrentie waarschijnlijk jonge mensen zijn die net klaar zijn met hun opleiding die zeer waarschijnlijk IT gerelateerd is. Ze hebben dus al vanaf het eerste moment nu een voordeel over jou.

Wat wil je doen in de IT? Die brief is zo vreselijk algemeen. Solliciteer je voor helpdeskmedewerker? Junior ontwikkelaar? CIO? Het wordt mij niet duidelijk. Tevens draag je niets aan waarom je geschikt bent voor die functie. Je verleden als jurist doet hier niets voor je, het is totaal niet meer van toepassing dan.

Overigens is IT meer dan programmeren en technisch beheer. Welke kant wil je op, de softe of de harde kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een korte replay, Ik ben vanavond in de gelegenheid om inhoudelijk te reageren op alle reacties.

Ik wil jullie in elk geval van harte bedanken voor jullie oprechte op- en aanmerkingen. Ik waardeer het zeer!

Tot vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-05 00:36
Wat ik opmaak uit je brief is dat je actief hebt meegewerkt aan het implementeren van een systeem voor jouw bedrijf/departement. Iets wat je zowiezo had moeten doen wilde het successvol verlopen. Je was in deze situatie een goed geinformeerde klant, geen IT'er vermoed ik.

Breid uit wat je persoonlijk hebt verwezelijkt op het vlak van IT: Welke programmeertalen je geleerd hebt,
welke servers je ooit al geinstalleerd en geconfigureerd hebt, je kennis van netwerken, ...

Ben je zeker dat je deze carrierewijziging wilt doen ? Als IT'er zonder ervaring zal je je moeten opwerken beginnende beneden aan de ladder: 1e lijns helpdesk (Printers vullen, virussen verwijderen, PC's en applicaties herinstalleren, ...). Je diploma zo uitgebreid vermelden kan geintrepreteerd worden als een onbereidheid om dit te doen en/of dat je een substantieel hoger loon verwacht.

[ Voor 0% gewijzigd door goarilla op 30-08-2014 14:49 . Reden: Schrijffouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

goarilla schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:48:
Ben je zeker dat je deze carrierewijziging wilt doen ? Als IT'er zonder ervaring zal je je moeten opwerken beginnende beneden aan de ladder: 1e lijns helpdesk (Printers vullen, virussen verwijderen, PC's en applicaties herinstalleren, ...).
Dat hoeft volgens mij ook helemaal niet, je kunt best zij-instromen vanuit de hoek ICT en recht, consultancy/projectmanagement.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:22

Arrogant

S.F.W.

Ik zou eerst eens wat aan je Nederlands doen.
Echter heb ik van jongs af aan affiniteit gehad met ICT.
"Van jongs af aan heb ik affiniteit met ICT. Dat blijkt uit..." klinkt al een stuk positiever.

Overigens is ICT wel een heel erg breed begrip. Geef op zijn minst een richting aan, bijvoorbeeld ontwikkeling, beheer of support.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
goarilla schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:48:
Ben je zeker dat je deze carrierewijziging wilt doen ? Als IT'er zonder ervaring zal je je moeten opwerken beginnende beneden aan de ladder: 1e lijns helpdesk (Printers vullen, virussen verwijderen, PC's en applicaties herinstalleren, ...). Je diploma zo uitgebreid vermelden kan geintrepreteerd worden als een onbereidheid om dit te doen en/of dat je een substantieel hoger loon verwacht.
Dat is kul. Ik ken zoveel mensen die HBO/WO geschoold zijn zonder IT-component en bij grote bedrijven in trainee/YP-trajecten zijn gestart. Je hoeft dan helemaal geen werkzaamheden te verrichten die je beschrijft. En dat geldt vooral voor de wat zachtere kant van IT. Daarbij zijn project management skills, procesanalyse, politiek vernuft en rapportages schrijven belangrijker zijn dan de syntax van een exotische programmeertaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611386

Ik wil graag meer informatie over de mogelijkheden om als ******** bij ******** aan de slag te gaan met een niet-ICT achtergrond.
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje vreemd. Ik zou als recruiter (ik heb ook vroeger weleens brieven moeten beoordelen), dit een rare vraag vinden om je brief mee te beginnen. Het eerste wat ik me namelijk zou afvragen is waarom je niet hebt gebeld om meer informatie te vragen. Daarnaast ondermijn je je eigen brief, als je te weinig over de vacature weet, hoe kan je dan een fantastische motivatie schrijven, want hoe kan je gemotiveerd zijn om DEZE vacature te vervullen als je niet weet waar het over gaat (even kort door de bocht). Oftewel, maandag 10.00 even bellen... Tenzij je later meer informatie vindt (bellen met nepvragen werkt niet zo goed, maar als je een echte oprechte vraag hebt kan het geen kwaad).

De rest van de brief vind ik teveel een op geschreven cv lijken, ik mis je motivatie en wat zij aan jou hebben. Verder mag het ietsjes positiever en kan het stylistisch iets beter. In mijn optiek moet je puntkomma's en dubbelpunten vermijden, dat klinkt misschien raar, maar sta er even bij stil. Als je veel puntkomma's en dubbele punten nodig hebt, dan zijn je zinnen meestal te lang of te complex. Herschrijf ze, een brief moet lekker lezen als een goed boek. Je motivatie moet eruit springen en je moet laten zien waarom jij de vacature past EN waarom jij bij het bedrijf past en dat ZIJ iets aan jou hebben. Dat mis ik persoonlijk, maar goed dit is slechts mijn mening, een brief moet qua schrijfstijl ook bij je persoonlijkheid passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 09:51
Probeer de STAR techniek te gebruiken om goede argumenten/voorbeelden aan te tonen. Het werkt als volgt : Situatie,Taak, Actie, Resultaat.
Wat was de situatie?
Wat was jouw taak?
Wat waren jouw acties?
Wat is het behaalde resultaat?

Deze techniek wordt door veel HR mensen gebruikt om voorbeelden tijdens het sollicitatiegesprek te kunnen beoordelen. Als jij jouw affiniteit met ICT kan laten zien aan de hand van een voorbeeld volgens deze checklist dan is het wel degelijk aantoonbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 475099

Geachte mevrouw ********,

Op de website van ******** heb ik de vacature voor ******** gelezen en naar aanleiding hiervan zend ik u deze e-mail.

Je hebt zoveel gecensureerd in je sollicitatiebrief... we leven hier toch niet in China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Anoniem: 475099 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:51:
[...]

Je hebt zoveel gecensureerd in je sollicitatiebrief... we leven hier toch niet in China?
Wat heeft het weglaten van bedrijfsnamen te maken met China? Zo gek is het niet dat iemand niet op een openbaar forum plaatst waar hij werkt en waar hij wil gaan solliciteren, voordat alles voorbij is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zorg ervoor dat je brief korter wordt. Probeer met weinig worden te overtuigen om je op gesprek uit te nodigen. Details over hoe en wat je gedaan hebt horen niet thuis in je sollicitatiebrief, maar in je sollicitatiegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
ik hoop niet dat ze je nickname gaan googlen als ze die tegenkomen ;)

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen,

Dank voor de input, ik heb veel info die ik moet overdenken en eventueel zal in- en aanpassen. Ik zal hier snel terug komen met de nieuwe opzet en hoop dan op uw aller goedkeuring ;)

@Roxsman
Google mrhb maar eens , je eindigd in Saudi Arabie ofz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
ik eindig meestal heel erg anders :)

maar zie nu dat ik je nick verkeerd heb gelezen.. las mhrb... NEVER mind..

[ Voor 52% gewijzigd door Roxsman op 30-08-2014 23:00 ]

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Vier keer korter en kortere zinnen.

Minder geblaat over juridische zaken, je solliciteert voor een baan als IT-er, niet als jurist.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:13
3DDude schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 23:18:
Sollicitatiebrief?

- Waarom wil jij functie X?
- Waarom ben jij 'geschikt voor functie X?'
- Jouw sterke en zwakke punten (bijv kan goed samenwerken en snel leren en zwak: geen IT opleiding).
- Waarom ben je bij vorige werkgever gestopt?
Precies dit :) ik werd er een tijdje terug op gewezen dat ik mijn motivatiebrief, net als de jouwe bovenaan deze post, teveel als een verhaaltje deed. Wie ben ik, wat heb ik allemaal gedaan. Haak bij je motivatiebrief veel meer in op de vacature. Ook al heb je geen relevante werkervaring; laat zien welke eigenschap je met die werkervaring hebt ontwikkeld en hoe dat kan bijdragen bij bedrijf X waar je solliciteert. Uit een dergelijke brief moet blijken waarom jij de man bent voor de baan. Korte introductie/achtergrond is zeker nodig, maar niet de hele brief.
Pagina: 1