Intels X99-platform Review - Acht cores en ddr4-geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:07

InFamous

excommunicado

Topicstarter
Op pagina 2 De architectuur: Haswell

Staat:
Dat is een tweede verschil met het mainstream-platform, maar een overeenkomst met het huidige Ivy Bridge E-platform: de zogeheten pci-express root complexes. De lga1150-processors hebben slechts 16 lanes beschikbaar, terwijl dat bij de lga2011-processors 28 of 40 lanes zijn. Die 40 lanes zijn alleen in het topmodel beschikbaar, maar ook met 28 lanes kun je twee videokaarten op volle snelheid laten draaien. Wie twee, drie of vier videokaarten wil aansturen, is dus bij Haswell E aan het juiste adres.

Op het gebied van i/o is er ook een aantal veranderingen. De X99-chipset heeft het aantal sata600-poorten uitgebreid van zes naar tien stuks. Er is ondersteuning gekomen voor Thunderbolt 2.0, door middel van uitbreidingskaarten, en de nieuwere drive-interfaces zijn als sata-express en M.2 beschikbaar. Bovendien is usb 3.0 nu in de chipset geïntegreerd; van de veertien usb-poorten zijn er zes usb 3.0-poorten.
Terwijl in het schema boven deze alinea toch echt staat dat de Core i7-5930K ook over die 40 lanes beschikt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Klopt geen jota van, ook van het artikel niet overigens.
Daarbij is de L3 cache zowel in de review en in het artikel fout. Blijkbaar heeft iemand lekker zitten hutselen met de data voor beide processoren betreffende de 5820K en de 5930K.

Zo zou het moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8426/1%20-%20Processors.png

Volgens mij toen ik vanmorgen keek was het zelfs in de review zo dat in de tabel voor de 5930K ook 28 lanes stonden, maar dat weet ik niet meer met 100% zekerheid te zeggen. Dit zou dan wel overeenkomen met de tekst, die dan nu dus nog steeds foutief staat.

Toch wel slordig zulke fouten, dat gewoon specsfeiten zijn ipv wat random getallen die verschillen per situatie. Logisch ook dat de 5820K zodoende opeens machtig interessant lijkt, gewoon 6 cores en nog meer cache dan zijn bijna dubbele dure broer. 8)7 :X

In hetzelfde stuk staat ook dit
Interessant, want voor de prijs van een 4790K kun je nu een 5820K kopen met twee extra cores en extra pcie-lanes.
Ook nogal krom, omdat een 4790K 300 euro kost, terwijl de 5820K voor 370 euro in de PW staat. Ja die zal allicht nog zakken, maar dan nog klopt het op dit moment niet. Neem daarbij het feit dat de systeemkosten overall duurder zullen zijn, door moederbord en dan nog eens een kit 4 channel duur DDR4 RAM. Dus al met al is het helemaal niet zo dat je voor gelijke prijs zomaar ineens 2 cores gratis erbij krijgt.

Nog veel gekker wordt het als we dan ook nog in de Pricewatch gaan kijken. haha OMFG 8)7
Zo hebben we een 5820K en blijkbaar heeft Tweakers de special edition ervan, de 5870K. Het mag dan wel midden in de nacht zijn, maar die fouten zie je meteen. Linkjes:
- pricewatch: Intel Core i7-5820K Tray
- pricewatch: Intel Core i7-5870K Boxed

.
offtopic:
Als ik zo vrij mag zijn een tip voor de volgende keren: minder aan views denken en eerst het bericht 3x goed nalezen en de bronnen checken. Een beetje meer kwaliteit is niet verkeerd. Typo's in spelling is tot daar aan toe, maar dit zijn gewoon nalatige fouten. Wat edits kan je altijd doen, maar grove fouten die er een dag later nog in staan slaan IMHO nergens op.

Daarbij begrijp ik het gewoon niet, het is geen uitzondering maar keer op keer gebeurd dit. Wat is er mis mee om een artikel 2 uur later te posten dan HardwareInfo of een gem. andere techwebsite, terwijl je naar alle waarschijnlijkheid evenveel views gaat krijgen omdat vaste bezoekers toch wel kijken. Daarbij schrijft elke site anders en is het heel informatief als je meerdere sites met feiten kunt aanvullen, niet om de ene site te gebruiken om de fouten van de andere weg te denken. Iets dat ik bij mezelf in elk geval steeds vaker merk.

Blijkbaar staat snel posten hoger in het vaandel dan dat 50.000 lezers nu door de fouten andere techsites gaan zitten checken. Een situatie die je als techsite lijkt mij juist minder graag ziet. Kwantiteit vs kwaliteit... naar mijn mening is de balans zoek.

Ik hoop echt dat Tweakers hier iets mee doet, want ik kom na 4 jaar nog steeds meerdere malen per dag, maar de artikelen lees ik amper meer... Een reden daarvoor is omdat in de reacties vaak nog meer kloppende facts staan dan in het artikel zelf. De omgedraaide wereld. :/

[ Voor 107% gewijzigd door Aardwolf op 30-08-2014 04:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Fouten gefixed.