Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Deze Thinkpad kopen, of toch...?

Pagina: 1
Acties:

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 22:52
Wat ga je met je laptop doen?
Microsoft Word, R (programmeersoftware), later eventueel software die statistiek grafisch kan weergeven (weet nog niet welke software dit zal zijn). Wil niet gamen. Geen Video's of Foto's bewerken.

Wat is je budget?
Max 'zoveel als nodig', bij bedragen boven de €500 begin ik te denken 'dat is toch wel meer dan nodig...'

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal 5 dagen in de week werkgroepen hebben, die duren zo'n 5-6u. Daarnaast thuis er mee werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo Thinkpad. Ik heb al een Windows licentie over, dus het liefst zonder besturingssysteem waar ik voor moet betalen!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oké, nu dat de duidelijke wensen verteld zijn, mijn individuele verhaal: ik begin maandag met een master statistiek maar ik was even vergeten dat ik daarvoor toch een nieuwe laptop zal moeten kopen 8)7 (don't judge me, was nog bezig met afstuderen van de bachelor). Nu is dit een opleiding waar ik 5 middagen per week aan het werk ben, waarschijnlijk niet de hele tijd met de laptop maar hij zal het toch moeten kunnen trekken. De software die er op wordt gedraaid zal niet zeer indrukwekkend zijn, het programmeerprogramma R is op zich niet zo zwaar, maar het is wel de moeite waard om op te merken dat indien berekeningen moeten worden gedaan met grote databestanden dit een groot werkgeheugen vereist (het programma doet alle berekeningen in de RAM, en databestanden kunnen zo groot zijn dat een paar gig al snel niet genoeg is). Omdat ik dus echt niets af weet van laptops heb ik mijn vriendin en haar familie geconsulteerd. Vader bouwt computers voor z'n werk, dr broer is een programmeur/hacker enz... de raden mij unaniem een Lenovo Thinkpad aan. 5 minuten googelen en ik ben er achter dat dit merk bekend staat als extreem robuust. Eenvoudig doch sterk. Soort van de AK47 onder de laptops. Precies wat ik zoek: de laptop moet niet langzaam gaan draaien na een half jaar gebruik, snel opstarten, gewoon z'n werk doen en vooral niet kapot gaan (alle PC's en netbooks die ik tot nu toe heb gehad hadden van al deze problemen last)

Conclusie: ik zoek op de pricewatch en kom op deze Thinkpads uit die onder de 500 euro zitten:

http://tweakers.net/price...;360809;377334/categorie/

Maar via via heb ik ook deze gevonden: een Duitse site die Thinkpads zonder Windowslicentie verkoopt.

https://www.cyberport.de/...indows-1C30-3LQ_1695.html

Behalve het feit dat dit chill is voor mij (ik heb Windows 8.1 studentenversie die ik nog op één ander apparaat mag installeren) is deze thinkpad goedkoper én er zou een snellere processor in zitten (i5-3230M in vergelijking met de i3-3110M van die vier modellen uit de Pricewatch). Nu snap ik dit laatste niet helemaal, aangezien de modelnaam van die Duitse wel hetzelfde is als de Nederlandse modellen. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van bestellen uit het buitenland, aangezien ik 'm snel nodig heb, en ik huiverig ben voor dat er iets fout gaat en ik last krijg met retourneren enz. Maar de veel lagere prijs + geen OS hoeven kopen spreekt me wel weer aan.

Een andere optie is om gewoon helemaal geen Thinkpad te kopen (wellicht is deze waar overkill voor wat ik ermee wil doen?) en voor een veel goedkopere laptop (evt. wel Lenovo dan) te gaan.

Dus: eentje kopen uit de pricewatch? indien ja, welke? Ze lijken allemaal identiek. Die duitse? Of iets heel anders?

What is jullie advies?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ikzelf zou voor een FHD scherm gaan of voor de laptop die je zelf aandraagt met eigen ssd. Lichtelijk gedateerd en lage resolutie maar verder niets mis mee

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70-00365 oid

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 29-08-2014 19:39 ]

• misterdutch
Bedankt voor je reactie. Ik heb veel gezocht naar laptops en heb nu de volgende punten die ik wil laten meewegen:

1) naar de computerzaak gegaan en daar 15.6" laptops mogen aanschouwen. En nu heb ik besloten dat dit toch te groot is. Gezien het feit dat ik er veel mee moet reizen en ik thuis 'gewoon' een goede desktop met 24" scherm heb staan, ik wil de laptop dan gewoon compact houden. Dus: 13-14".

2) via internet gevonden dat de IdeaPad het goedkopere broertje is dat door Lenovo wordt gemaakt, van slecht materiaal en helemaal gericht op de 'huis-tuin-keuken-consument': leuk kleurtje, glimmend scherm, hip design, goedkoop materiaal. Dus NIET de thinkpad-kwaliteit die ik zoek.

3) Oftewel, is er uberhaupt een 13 tot 14" THINKPAD te krijgen in NL? Voor rond de €500 of minder? Mijn vriendin heeft een 13.3" Thinkpad Edge E330 met Ubuntu die het al jarenlang goed doet en zoiets spreekt mij wel aan maar die staan niet in de Pricewatch als verkrijgbaar. Enige Thinkpads zijn allemaal 15.6" wat ik dus de groot vind.

Wat nu?

• Zenjol
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 21:20
Ben toevallig zelf even aan het rondkijken en zie je topic staan. Voor 440 euro heb je nu een ThinkPad S440 als je de kortingscode bt2uni gebruikt (http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/s-series/s440). Heeft een 14" 1600x900 scherm met i3-4030U en 4GB, allemaal in een licht en compact ultrabook formaat. Verder kan je er volgens mij nog een M.2 42mm SSD in zetten, die onderhand beschikbaar komen voor normale prijzen (pricewatch: Adata Premier Pro SP900 M.2 2242 128GB).

• misterdutch
Bedankt voor je reactie! Ik was zelf dus ook aan het kijken op die Lenovo.com website, en het is echt verwarrend aangezien de modellen die daarop worden verkocht ontzettend verschillen van die op de pricewatch. Het is een mooi model dat je linkt, ik vraag me alleen af hoe het zit met de batterij (waarvoor geen alternatieve, betere, keuze is op de lenovo website) kan die nog verbeterd worden? En als ik een SSD er in wil zetten, moet ik me blijkbaar houden aan een special afmeting ('gewone' Crucial zal wel niet passen aangezien het een laptop is?)

• Zenjol
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 21:20
De batterij kan denk ik niet verbeterd worden (wel verwijderbaar). Volgens mij is de batterijduur van dit model wel vrij goed trouwens (volgens Lenovo zelfs 9 uur). Bovendien laad hij blijkbaar op in zo'n 45 minuten. Veel beter ga je het niet vinden onder de 500 euro lijkt mij.

En je kan natuurlijk altijd de 2.5" HDD vervangen voor elk 2.5" SSD model, zoals een Crucial MX100. Met deze laptop heb je echter de mogelijkheid om er een M.2 SSD in te zetten zonder dat de HDD eruit moet. Dan moet je dus kiezen voor een M.2 SSD van 42mm.

• Stance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 22:56
Heb het zelf ook ondervonden, 15,6'' is gewoon net te groot om dagelijks mee te nemen, 14'' is perfect. Zou kijken naar de Lenovo Flex2, was er al 1 vanaf 499. Daarnaast ook een versie met Full-HD IPS scherm, i5-4210U en touch voor 599 onder andere bij Paradigit nu > http://www.paradigit.nl/l...mpare&utm_source=tweakers

• misterdutch
Bedankt voor je reactie Stance! Fijn dat je beaamt dat de 14" perfect is voor transport, dan weet ik dat ik niet helemaal fout zit daarmee. Ik heb nagedacht over zo'n Flex, maar ik heb ten eerste die omdraaifunctie helemaal niet nodig en ten tweede zag ik een Flex staan bij de Paradigit, en het eerste dat mij direct opviel was hoe slecht het scherm was. Dit werd bevestigd door Willem de Moor in zijn review van een gelijkend model: pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 14 (59400849)

Nu die Thinkpad S440 die door Zenjol was aangeraden. Ben daar meer over gaan lezen en het is misschien toch wel wat. Dit is ook het budgetmodel dat in de BBG van augustus 2014 wordt aangeraden: reviews: Laptop Best Buy Guide: augustus 2014

Nu wil ik toch wel een SSD dus vraag ik me af. Als ik die S440 kies. Kan ik dan het beste in de webshop van Lenovo, kiezen om de 500GB HDD te vervangen voor een "128 GB Solid State Drive, Serial ATA3" (dit kost €72,00) of kan ik het beste een SSD kopen uit de Pricewatch? Zijn SSD's zoals de populaire pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB laptop-ready? Wat is trouwens het verschil tussen de MX100 en M500 SSDs? http://tweakers.net/price.../391574;324559/categorie/

En tenslotte nog een belangrijke vraag: is de Lenovo Thinkpad S-serie (de ultrabooks) net zo solide, betrouwbaar, enz als de 'traditionele' Thinkpads waar zakenlui zo enthousiast over zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door misterdutch op 30-08-2014 20:08 ]

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
misterdutch schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:15:
Maar via via heb ik ook deze gevonden: een Duitse site die Thinkpads zonder Windowslicentie verkoopt.

https://www.cyberport.de/...indows-1C30-3LQ_1695.html
Houd wel rekening met met:

Sofern nicht anders angegeben, werden Notebooks mit deutschem Tastaturlayout (QWERTZ) geliefert. Die Produktbilder können ein abweichendes Layout zeigen.

• misterdutch
SlaadjeBla schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 20:18:
[...]

Houd wel rekening met met:

Sofern nicht anders angegeben, werden Notebooks mit deutschem Tastaturlayout (QWERTZ) geliefert. Die Produktbilder können ein abweichendes Layout zeigen.
Mn vriendin heeft ook zo'n QWERTZ layout Thinkpad dus dat ben ik wel gewend, maar bedankt voor de waarschuwing!

• misterdutch
Heb zojuist de S440 besteld op de Lenovo website. Ga er zelf later nog een SSD inzetten. Bedankt Zenjol voor de tip!

Voor de duidelijkheid: De laptop die ik heb gekocht is de http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/s-series/s440. Deze kostte mij op het moment van bestellen €440. Ik zie dat de prijs nu, 2 dagen later, met bijna €200 is gestegen. Vreemd, maar wel chill voor mij.. :P

[ Voor 54% gewijzigd door misterdutch op 03-09-2014 08:38 ]

Pagina: 1