Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC heeft regelmatig (geluid) freezes

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Voorheen draaide ik een AMD rig, maar dit beviel vanwege meerdere redenen niet zo goed. Een ervan was dat ik regelmatig last had van freezes. D.w.z., mijn geluid liep vast, de muis begon te haperen en de hele pc werd langzaam. Het geluid ging daarna over van stotterend/haperend naar een lange mechanische piep, waarna ik m'n speakers maar uitzette (omdat ik anders gek werd).

Vreemd genoeg kreeg ik nooit een BSOD, en moest ik altijd zelf de PC hard resetten. De frequentie waarmee dit gebeurde was soms maanden niet, dan weer iedere week, en soms zelfs enkele dagen achter elkaar.

Ik heb in de tussentijd veel dingen geprobeerd en veranderd. Ten eerste ben ik overgestapt van AMD naar Intel, zie sig voor huidige specs.

Daarbij heb ik de processor, moederbord, geheugen en videokaart vervangen. Daarnaast heb ik een jaar geleden ook mijn voeding vervangen (ik heb nu een Seasonic 520w).

Verder heb ik bij het wisselen van AMD naar Intel ook mijn OS op een nieuwe SSD geïnstalleerd, omdat ik vermoede dat mijn andere SSD wellicht voor problemen zorgde.

Helaas, dit heeft allemaal niet mogen baten, want sinds gister (ik draai nu 2 weken met dit nieuwe systeem) heb ik 3 crashes gehad. Allemaal op dezelfde manier als eerste, geluid loopt vast > gaat over in mechanische piep etc.

Wat ik softwarematig al heb geprobeerd is dus Windows helemaal opnieuw installeren. Daarnaast 1 voor 1 alle sound drivers uitzetten en altijd maar eentje ingeschakeld hebben. Dit heeft helaas ook niet mogen baten.

Verder heb ik verschillende tests gedraaid, waaronder een Memtest, een Prime95 en met MSI Afterburner de GPU stressen.

Dit alles heeft vooralsnog niet mogen baten, en dat irriteert me behoorlijk. Ik ben nu al heel wat euro's verder, en zo langzamerhand begin ik redelijk wanhopig te worden.

Heeft iemand hier wellicht de gouden tip?

Tesla M3LR '21

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Dus als ik het goed begrijpt, heb je het complete systeem behalve de behuizing vervangen maar je hebt identieke problemen?

Die mechanische piep kan van je mobo komen, of komt deze uit je speakers?

Zitten alle kabels goed?

Haal eens wat bankjes geheugen los en doe ze er 1 voor 1 in terug.

Misschien een doa?

Laat alleen de SDD met je OS erop draaien en de rest los trekken.

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:58
"Wat ik softwarematig al heb geprobeerd is dus Windows helemaal opnieuw installeren. Daarnaast 1 voor 1 alle sound drivers uitzetten en altijd maar eentje ingeschakeld hebben. Dit heeft helaas ook niet mogen baten. "
Hollandse logica: hoeveel sounddrivers heb je nodig?? Die van je moederbord zijn toch goed genoeg?
Van spelletjes geen verstand, maar neem aan dat die niet een eigen sound driver hebben?

Of heb je een aparte soundcard erin zitten?
Is die wel windows 8.1, 8 of 7 of de versie windows die je hebt, compettible?

Verder zo even geen idee! Succes!!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:19

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Yes, dit exacte geluid inderdaad.

edit: Ik heb Windows 7 64-bit Ultimate, waarbij ik verschillende audio drivers heb omdat ik naast Realtek drivers ook audio drivers van Nvidia heb. Die worden standaard geïnstalleerd schijnbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door London op 02-09-2014 21:08 ]

Tesla M3LR '21

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:19
Nou, volgens mij zijn die Nvidia drivers overbodig. Ik denk dat die gebruikt worden als je je geluid via de Hdmi van de grafische kaart laat lopen.

Wat ik verder van het probleem begrijp is dat het hangende geluid komt omdat dat een proces is met de laagste prioriteit. Ofwel het blijft hangen omdat er andere processen voorrang verleend wordt, maar het proces met voorrang heeft de moeilijkheden.

Wat ik mij dus afvraag is, wat is het processor gebruik tijdens een 'hang' zijn er misschien processen aan te wijzen die bovenmatig veel vragen?

Wellicht weet je een stuk software aan te wijzen wat je al die tijd gebruikt hebt? Denk aan dubbele virusscanner of andere software met automatische processen zoals defragmentatie software..

Hardware heb je zo denk ik wel aardig uitgesloten... :+ i.c.m. Windows herinstallatie de drivers ook wel.. Heel misschien dat er geprobeerd wordt van een verrotte mechanische schijf te lezen?

Wat je nog kan proberen is dus enkel met je ssd werken (tijdelijk) en dan vooral achtergrond processen uit te gaan zetten (bijv via msconfig). En evt onnodige 'apparaten' uit te zetten en bijbehorende drivers te deinstalleren.
Ik las ook nog ergens dat bij sommigen in de bios besparingsstanden uitzetten zou helpen.. Maar gewoon een bios reset naar standaard zou voldoende moeten zijn..

Succes met reproduceren en isoleren! :Y)

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Grote bump, maar ik heb het probleem nog altijd. Blijkbaar beperkt het zich niet tot Diablo 3, want ook bij Fifa krijg ik nu vaak crashes.

Nu zijn het geen geluid freezes, maar continu driver crashes van mijn videokaart drivers. Dit gebeurde in Diablo 3 ook, maar dan i.c.m. de geluid freezes.

Ik heb al met een programma alle drivers verwijderd incl. registers. Daarna opnieuw de laatste drivers geïnstalleerd, maar dit mocht niet baten.

Het is overigens ook vreemd dat zodra de drivers gecrashed zijn, m'n videokaart fans harder gaan blazen.

Ik vrees/denk dat mijn videokaart niet helemaal in orde is, maar zeker weten doe ik het niet.

The saga continues :P

Tesla M3LR '21

• Ferguson755
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-11 14:33
Dit klinkt als iets waar ik zelf ook last van heb gehad.
Ik heb (in mijn geval) gemerkt dat het probleem alleen optreedt als ik ATI- drivers geinstalleerd heb. Wat bij mij werkte is om de grafische kaart er uit te halen en op de ingebouwde gpu van de processor verder te gaan. Of door de ATI drivers van mijn systeem te purgen. Dit probleem is niet geluidskaart/gpu specifiek, maar is iets wat windows veroorzaakt in combinatie met drivers.

het ATI equivalent geeft bluescreens met de melding dat atikmdag.sys fouten veroorzaakt, als je daarop verder zoekt kom je heel veel informatie tegen op google, maar niets dat tot een echte oplossing leidt.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=windows+7+buzz+of+death
https://www.google.nl/?gw...indows+7+screech+of+death
http://atikmdagsolve.blogspot.nl/
http://www.sevenforums.co...uzzing-love-humanity.html

Succes, ik heb opgegeven om mijn pc goed werkend te krijgen en ben overgestapt op een mac ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Ferguson755 op 02-10-2014 16:29 ]

wopwopwop

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ferguson755 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:27:
Dit klinkt als iets waar ik zelf ook last van heb gehad.
Ik heb (in mijn geval) gemerkt dat het probleem alleen optreedt als ik ATI- drivers geinstalleerd heb. Wat bij mij werkte is om de grafische kaart er uit te halen en op de ingebouwde gpu van de processor verder te gaan. Of door de ATI drivers van mijn systeem te purgen. Dit probleem is niet geluidskaart/gpu specifiek, maar is iets wat windows veroorzaakt in combinatie met drivers.

het ATI equivalent geeft bluescreens met de melding dat atikmdag.sys fouten veroorzaakt, als je daarop verder zoekt kom je heel veel informatie tegen op google, maar niets dat tot een echte oplossing leidt.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=windows+7+buzz+of+death
https://www.google.nl/?gw...indows+7+screech+of+death
http://atikmdagsolve.blogspot.nl/
http://www.sevenforums.co...uzzing-love-humanity.html

Succes, ik heb opgegeven om mijn pc goed werkend te krijgen en ben overgestapt op een mac ;w
Zou een andere versie van Windows installeren wellicht kunnen helpen dan? Dat heb ik namelijk nog niet geprobeerd.

Inmiddels crashen m'n gpu drivers iedere 5 minuten als ik in een game zit :'(

Tesla M3LR '21

Pagina: 1