Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na een mislukte actie om mijn videokaart toe te voegen aan een VM guest wil ik gaan proberen om het via de andere kant op te pakken. Wat ik nu heb draaien is Windows 8.1 Pro waar ik recent nog Hyper-V 3.0 op had draaien. Aangezien Hyper-V niet helemaal mijn ding is en nogal beperkt is op Linux wil ik weer de stap naar VMware gaan maken (sluit beter aan op werkervaring).

Zo ver de meeste wel weten is het mogelijk om ESX te draaien binnen VMware Workstation en hoewel dit niet ondersteund wordt werkt dit voor persoonlijke doeleinde waarschijnlijk voldoende.

Wat ik nu alleen wil doen is nog een stapje verder gaan door binnen via VMware Workstation een Samsung 830 64GB door te geven aan mijn VM guest om vervolgens hier ESX op te installeren. Dit lijkt allemaal goed te gaan tot de installer daadwerkelijk wil gaan schijven naar de disk. Op dat moment geeft Workstation een error dat er time-outs komen.

Nu heb ik allerlei combinatie van disken/controllers geprobeerd binnen de guest, maar niks werkt. Wanneer ik een SATA controller wil gebruik krijg ik een niets zeggende "general error" bij het opslaan van de configuratie. Alle andere opties zijn identiek aan bovenstaande.

Iemand nog een idee hoe ik dit kan proberen te regelen? Het plaatsen van een virtuele disk op de SSD is ver van mijn voorkeur. Het lijkt overigens niet uit te maken of de disk in Windows op online of offline staat.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:02:
Wat ik nu alleen wil doen is nog een stapje verder gaan door binnen via VMware Workstation een Samsung 830 64GB door te geven aan mijn VM guest om vervolgens hier ESX op te installeren.
Waarom zou je dit in hemelsnaam willen. De VSPhere Hypervisor doet als hij eenmaal geladen is eigenlijk niets meer met de lokale disken (logging even buiten beschouwing gelaten).

Maak gewoon een kleine Virtuele disk aan binnen Workstation en installeer daar de Hypervisor gewoon op.
Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:02:
Zo ver de meeste wel weten is het mogelijk om ESX te draaien binnen VMware Workstation en hoewel dit niet ondersteund wordt werkt dit voor persoonlijke doeleinde waarschijnlijk voldoende.
Hou er wel rekening mee dat je met deze opzet waarschijnlijk geen VT-X door kunt zetten naar de virtuele VSphere server. 64Bits VM's kun je dan al niet draaien.

Laatse keer dat ik een dergelijke opzet gebouwd heb is alweer een tijdje geleden, het kan zijn dat het doorgeven van VT-X inmiddels wel mogelijk is met een nieuwere versie van VMWare Workstation

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 29-08-2014 18:06 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:58:
[...]

Waarom zou je dit in hemelsnaam willen. De VSPhere Hypervisor doet als hij eenmaal geladen is eigenlijk niets meer met de lokale disken (logging even buiten beschouwing gelaten).
Installatie + Primaire datastore op de 830. Voor Win 8 heb ik een 256 GB ssd die vol begint te raken en wil ik daarom niet gebruiken voor vm's.
Maak gewoon een kleine Virtuele disk aan binnen Workstation en installeer daar de Hypervisor gewoon op.

[...]
Hou er wel rekening mee dat je met deze opzet waarschijnlijk geen VT-X door kunt zetten naar de virtuele VSphere server. 64Bits VM's kun je dan al niet draaien.

Laatse keer dat ik een dergelijke opzet gebouwd heb is alweer een tijdje geleden, het kan zijn dat het doorgeven van VT-X inmiddels wel mogelijk is met een nieuwere versie van VMWare Workstation
Volgens mij ben ik er wel iets over tegengekomen, maar kan het wel.

Edit:
Running 64-bit virtual machines

If you are using an i3 or later processor (that is, you do not have a Core 2 Duo), you can enable nested Virtualization Technology (VT). This allows you to run 64-bit virtual machines within ESXi. To enable nested VT, add this line to the .vmx file of the ESXi virtual machine:

vhv.enable = "TRUE"

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 29-08-2014 22:10 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:08:
[...]
Daar heb ik wel eens mee getest, en ik kreeg dat op mijn systemen niet werkend (maar dat was al een tijdje geleden). Post als je wilt het resultaat wel even, ik ben wel benieuwd of dit inderdaad nu al werkt. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan zelfs met VMware workstation de Windows instance waarin hij draait opstarten en zolang de twee instanties niet een file voor elkaar deadlocken loopt het goed, mij lukt het een kwartiertje zo. Als je een OS zou hebben dat een FS met simultaneous rw mounting ondersteunt zou je grappige dingetjes kunnen doen.

Mogelijk door de write buffer op je disks in hardware te disablen en als het kan VSS in te schakelen het geheel wat consistenter wordt, hopend dat de twee VSS instances elkaar niet gaan dwarszitten.

[ Voor 46% gewijzigd door analog_ op 29-08-2014 23:32 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Deveon schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:08:

De juiste Google term hiervoor is "Nested Virtualisation" en het werkt prima.
In de instellingen van de VM bij het kopje CPU even het vinkje aanzetten voor "virtualize VT-x/EPT".

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/plaatjes/vt-xWorkstation.PNG

Tip: andere hypervisors doen het hier ook prima mee. Hyper-V cluster, XenServer of Proxmox bijvoorbeeld. Er nuttig om te leren en destructief te testen.
Als je geen geld uit wilt geven voor VMware Workstation werkt VMware Player net zo goed. Nadeeltje is een los schermpje per VM in plaats van één interface met tabbladen.

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1