Aardebrom bijzonder mengpaneel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Hallo mede tweakers, ik heb een bijzonder probleem waar ik af en aan al een jaar of twee mee bezig ben.

Ik heb een Freevox DJ club mixer, een franse mixer uit de jaren 90 welke echt ongeloofelijk goed is. Misschien ook wel de enige in Nederland. Net zo degelijk als Dateq, vergelijkbaar opgebouwd ook, maar dan vele, vele malen beter qua geluid. Echt ongeloofelijk, ik heb ook een Rodec 180 en die komt nog niet in de buurt.
plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qrCGX3X.jpg

Maar er is een probleem: Willekeurig komt er een brom in het geluid. Hoogst waarschijnlijk een aardebrom. Waarom denk ik dat het een aardebrom is? Er zit een bass boost knop op voor de master, en als die vol open staat zie je de brom op de level meters verschijnen.

De brom komt soms helemaal niet, soms na 5 minuten en soms na een half uur. Aan en uitzetten maakt dan niks uit, maar de volgende dag is het wel weg. Het lijkt niks uit te maken wat er is aangesloten. Draaitafels, cd spelers, xlr outputs of RCA. Hij bromt met alles, maar ook als er niks is aangesloten.

Ik beschik niet over de kennis om dit zelf zomaar op te lossen. De mixer is dan ook al 2x weg geweest. de eerste keer konden ze het probleem niet vinden en hebben ze een paar ICtjes vervangen. Brom was er meteen, nog een keer terug geweest maar baatte ook niet.

Jaar later bij een ander bedrijf aangeklopt, deze hadden ook wat dingetjes vervangen (VU gerepareerd maar ook de voedingsconnector vervangen).

Uiteraard heb ik de mixer op verschillende groepen geprobeerd, en zelfs andere huizen. maar ook dat stopte de brom niet.

Wat wel héél apart is, toen ik m in t schuurtje aansloot, en savonds ging kijken en de lamp aanzette, sprong de brom opeens weg, zo gauw ik dus die lamp aanzetten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

PS; ik hoop dat dit het goede forum is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
wat extra info:

Als ik de sleeve van een van de rca outputs/inputs verbind met de aardeschroef OF de buitenkant van de metalen voedingsplug, dan verdwijnt de aardebrom.

Iemand die dan snapt wat het probleem is? Er moet toch ergens iets met de aarde verkeerd zitten binnenin de mixer, ergens iets wat verkeerd massa maakt ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-07 17:32

JdM

Humbled

Klinkt in mijn weinig verstand van elektronica oren als een slechte soldering. Zodra deze warm wordt en contact daardoor verliest, lijkt het alsof de massa dan via een andere weg gevonden wordt. Zeker omdat je meldt dat het na enige tijd uit (afkoeling dus) altijd weer weg is.
Ga maar eens met een loep aan de gang, "even" alle soldeerpuntjes checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Ik vermoedde eigenlijk ook de soldeerpuntjes, maar holy shit er zitten er een hoop op! Elke strip is een apart bord dus....

Maar bedankt, ik zal ze eens goed nakijken, en gewoon opnieuw solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabie
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 19:30
Heb ik ook eens gehad op een feestje met een iets moderner mengpaneel. (Dnx-1600)
Een kennis van me heeft toen de aarding uit de stekkerblok getrokken met een knijptang. Probleem was direct opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, een dergelijk zeldzaam mengpaneel zonder aarde gebruiken zal misschien werken, maar lijkt me een beetje risicovol eerlijk gezegd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Daar heb je zekeringen voor.
(En schoenen met rubberen zolen. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gewoon aarde aftapen :D werkt prima.

Aardbrom komt meestal door andere apparaten die op dezelfde aarde zijn aangesloten en die wat spanning lekken. Die spanning komt vervolgens via de aarde draad het mengpaneel binnen en interfereert met je audio uitgang --> brom.

Weet niet wat je als input gebruikt maar wat ook kan helpen als je je laptop/desktop geaard aansluit op dezelfde aarde.

[ Voor 113% gewijzigd door Whatson op 02-09-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wasabie schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:57:
Heb ik ook eens gehad op een feestje met een iets moderner mengpaneel. (Dnx-1600)
Een kennis van me heeft toen de aarding uit de stekkerblok getrokken met een knijptang. Probleem was direct opgelost.
Onbenulligheidje en volkomen offtopic, maar dat stuk gereedschap heet niet knijptang, maar nijptang :) .
Beslist niet offtopic vind ik de waarschuwing van The Eagle. Die aarding is een veiligheidsaarding, wees je dus wel van bewust van de risico's die je hierdoor neemt. Let wel, degelijke apparatuur wordt overal naar toe gesleept, ook naar openluchtfeesten. Veel meer nog dan bij b.v. droge zaal situaties moet juist daar alles honderd procent veilig zijn. Als het verbreken van die aarding helpt, zou ik eerder pleiten voor een daarvoor bestemde galvanische scheiding in de signaalkabel. Veiliger en net zo effectief.
Ja hoor, door een beschadiging komt dat ding onder spanning te staan. Inderdaad zou daar de zekering in moeten voorzien. MAAR!!! Je hebt (met ruw geweld) de aarddraad doorgeknipt, hoe denk je dan hoe een zekering nog door knalt bij alleen maar aanraking? En vertrouw je er dan op dat overal waar je komt een aardlekschakelaar aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Nou vandaag alle RCA aansluitingen opnieuw gesoldeerd, n heel werk, maar het mocht niet baten. Ook nu weer na n half uurtje begon ie weer te brommen.

Aarde afplakken wil ik niet, zoals al gezegd hierboven is dat niet het beste idee.

Bovendien toen ik t mengpaneel kocht toen begon ie al te brommen, en toen bleek de aarde al weggehaald te zijn. Dit weer aansluiten baatte toen niks.

Er zaten een paar gare soldeerpuntjes bij van de RCA aansluitingen, maar andere soldeerpuntjes zagen er gewoon netjes uit.

Nu ben ik geneigd om ons huis de schuld te geven, wat zou verklaren waarom 2 verschillende bedrijven het probleem niet konden vinden. Maar we hebben een vrij nieuw huis en met al die mengpanelen die ik tot nu toe gehad heb heb ik nooit gezeik gehad, bovendien maakte de aarde afplakken niks uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Dirk33 op 03-09-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik verwacht dat ERGENS een los contact zit dat zodra hij opwarmt de boel verschuift. Even de hele print nalopen en doorsolderen. Klusje, maar dan heb je ook wel weer resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad het kan een haarscheurtje in een soldeerverbinding zijn wat je met het blote oog niet eens ziet, dus alles doorsolderen.. te beginnen met slechte soldeerverbindingen van eerdere reparaties/modificaties.

Ik heb niet zo'n verstand van mengpanelen, was/is dit een duur ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07 13:35
Je hebt iemand nodig die verstand heeft van elektronica en handig is meten e.d... die sporen het zo voor je op. En zeker als het echt zo'n bijzonder mengpaneel is zal een liefhebber daar graag eens een kijkje in nemen.

Ik zou bijvoorbeeld eens een DM aan gebruiker Mux wagen... die heeft veel verstand van elektronica.

mux

Een andere blogger die vandaag nog een interessante blog mbt tv reparatie heeft geplaatst zal ook wel het een en ander weten vermoed ik.

sebastius

Nooit geschoten is altijd mis...

En misschien is er wel een elektronica speciaalzaak in de buurt die reparaties kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Mux heeft er geen tijd voor schat ik zo in. En ik vind het zonde om mijn diensten in te schakelen voor iets wat je prima zelf kan. Een print doorsolderen is alleen een trage pokkeklus, niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dirk33 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:10:
wat extra info:

Als ik de sleeve van een van de rca outputs/inputs verbind met de aardeschroef OF de buitenkant van de metalen voedingsplug, dan verdwijnt de aardebrom.

Iemand die dan snapt wat het probleem is? Er moet toch ergens iets met de aarde verkeerd zitten binnenin de mixer, ergens iets wat verkeerd massa maakt ofzo?
Je lijkt last te hebben van een groundloop.

Dat zou je kunnen oplossen door maar één systeem te aarden, of om de verbindingen tussen de systemen maar aan één kant geaard te hebben. Het zou ook kunnen zijn dat de mixer aangepast moet worden voor jouw randapparatuur, maar die kans is niet zo groot.

EDIT
Dirk33 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:57:
Hij bromt met alles, maar ook als er niks is aangesloten.
Hmm, das wel vreemd. Dan zou ik idd even de steraarde controleren in de mixer en alle soldeerverbindingen nalopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Oyster op 03-09-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Zoals al gezegd is de mixer al 2x langs geweest bij verschillende bedrijven, zal maar geen namen noemen. Beide waren er van overtuigd dat het probleem opgelost was, beide zaten fout.

of dit een duur mengpaneel was: deze kostte vroeger nieuw 2400 euro... Veel duurdere DJ mixers zijn er eigenlijk niet. Bij een zaak zeiden ze zelfs: en als t te duur is om te repareren gooi je m toch weg?

Zelf kan ik prima solderen, alleen blijft de kennis van elektronica een beetje achter.

Nou neig ik ook naar wat Oyster zegt, maar dat komt misschien ook omdat er tien printplaten inzitten en t een pokke klus is om dat hele ding uit elkaar te schroeven en alles opnieuw door te solderen.

Ik wil er ook nog even op wijzen dat de aardebrom ooit verdween in t schuurtje zo gauw ik een lamp aandeed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
sebastius schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:47:
Mux heeft er geen tijd voor schat ik zo in. En ik vind het zonde om mijn diensten in te schakelen voor iets wat je prima zelf kan. Een print doorsolderen is alleen een trage pokkeklus, niet moeilijk.
:D Had niet eens gezien dat je al had gereageerd... donders blinde vink ben ik toch 8)

Ik heb het uiteraard niet over tijd als in arbeid investeren, maar iemand met een paar gouden tips kan al onmisbaar zijn... wat dat betreft denk ik nooit verder dan hulp via het forum. Uiteraard schoot Mux mij gelijk te binnen, hij is wat dat betreft een vrij bekende naam op tweakers. En sinds je vorige 2 of 3 blogjes die ik erg interessant vond dacht ik misschien heb je wel een tip... maar je was er al :)

@TS... heb je zelf al een beetje google ingezet? Wat ik zo begrijp met mijn uiterst magere Frans, maar ook wat gevonden in het Nederlands en Engels, blijkt dit 'het probleem' met dit mengpaneel te zijn en worden ze vanwege het niet kunnen oplossen van de hand gedaan. Ik ga het niet voor je uitspitten, maar ik vermoed dat je wel eens een oplossing zou kunnen vinden... hoe is je Frans? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tja de enige tip die ik altijd heb bij vintage audio is solderen, solderen en solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
MicGlou schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:02:
[...]

@TS... maar ook wat gevonden in het Nederlands en Engels,
Ben bang dat dat mijn eigen topics zijn op verschillende andere fora haha (op dat franse na dan, mijn frans is 0,0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Dirk33 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:51:
[...]

Ben bang dat dat mijn eigen topics zijn op verschillende andere fora haha (op dat franse na dan, mijn frans is 0,0)
Volgens mij niet hoor... sowieso heeft die Nederlandse blogger waarover ik las het apparaat uiteindelijk verkocht :) Misschien wel aan jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
heb je een linkje? Degene waarvan ik m kocht had geen idee wat ie voor mixer had, die heb ik dan ook voor n n habbekrats gekocht

Anoniem: 14038

Wat met de trafo? Is daar al eens naar gekeken?
Of alle andere elektronica in het voedingscircuit?
Want als zoals je zegt een lamp aan/uit doet maakt het verschil.
Dan kan het zomaar eens zijn dat door ouderdom een component wat de tand des tijds niet goed heeft doorstaan de boosdoener is.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Condensators die slecht zijn? Dan kan je ook zat rare effecten verwachten, van ruis tot wegvallend signaal.

• Dirk33
Op t oog zien de componenten er vrij netjes uit, condensators zijn niet gesprongen ofzo.
Trafo zou ik niet weten, de voeding is namelijk extern en kan niet open (niet zonder bruut geweld in ieder geval).

Maargoed het mengpaneel is ong. 20 jaar oud dus het kan zeker zo zijn dat er wat dingetjes niet meer goed werken

Allen bedankt dusver! nuttige reacties!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
Nou ben ik ook niet bepaald een electronicawonder, maar mijn oog viel van de week op dit filmpje:

http://www.eevblog.com/20...v-troubleshooting-repair/

Was voor mij wel een eye-opener qua aanpak van vage defecten, het laat in ieder geval zien hoe je condensatoren moet testen. Je mengpaneel zal misschien iets ingewikkelder zijn dan zo'n TV, maar verder zou de aanpak hetzelfde zijn. Misschien heb je er niets aan, maar ik vond het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11
Als het ding modulair is, kan je niet gewoon enkele kanalen lostrekken en kijken of het dan niet verdwijnt en zo stuk voor stuk al die kanalen afgaan? Als het in een van die dingen zit kan je het zo wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619343

Gezien de leeftijd zouden de elco's slijtage kunnen hebben.
Als de brom in alle kanalen voorkomt, dan de elco' s van de voeding en/of mixbus vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 833559

Wij hebben ook een club 10 en die hadden we town gekocht voor 6000 gulfen en we hebben nog geen problemen kan dat gebrom vaak voor komen bij die club 10
Pagina: 1