Speakers kapot? Repareren? Nieuwe kopen? Aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 17:07
Hallo iedereen,

Ik ben eigenlijk een leek op het gebied van audio, maar ik luister graag naar muziek en wil dit ook met een beetje kwaliteit kunnen doen (geen computerspeakers van 20 euro in ieder geval).

Nu heb ik op het moment een setje B&W DM303 staan (bij de kringloop weg) waar ik eigenlijk wel heel tevreden mee ben. Helaas valt van een van de speakers vaak het geluid weg, wanneer ik een tik tegen de zijkant geef komt het weer (tijdelijk) terug.
Ook helpt als ik wat druk tegen de luidsprekeraansluiting geef. Ik vermoed dus dat het hier ergens niet helemaal lekker aansluit o.i.d. Het probleem licht echt bij de speaker, wat getest is door links en rechts om te wisselen en de kabel te wisselen.

Ook hoor ik steeds vaker dat de kwaliteit van je speaker afhankelijk is van de gekozen versterker, elk setje speakers heeft een aantal versterkers waarbij het geluid het beste uitkomt. Ik gebruik op dit moment een oude Kenwood KR-A10L welke van mijn vader is geweest.

Nu vraag ik mij een paar dingen af:
-Is het nog waard om te proberen de huidige speakers te repareren? Als dat het geval is hoe moet ik dit dan doen, de hele achterkant zit geloof ik vastgelijmd.
-Is het waar dat je je versterker moet uitzoeken op je speakers?
-En wat is de verhouding van geld voor versterker:speakers?
-Stel dat ik een nieuwe versterker zou moeten kopen, wat zou dan een goede keuze zijn? Ik luister vooral muziek, dus 2.0 is wat ik ook ga gebruiken, maar het lijkt me handig om wel een 5.1 versterker te kopen zodat ik deze langere tijd kan gebruiken. Of is dit echt zonde?
-Als het repareren van de speakers het niet meer waard is wat zou ik dan moeten kopen?

Ik ben een vrij arme student dus verwacht geen bakken met geld die ik hierin kan steken, maar gewoon een leuk setje wat in ieder geval dezelfde geluidskwaliteit heeft als het huidige setje. (dit zou toch moeten lukken met de goedkoopste mogelijkheid, de vorige speakers komen namelijk uit 1996 en de versterker uit 1985)

In ieder geval enorm bedankt.

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:35
Denk dat je het best via de voorkant in de kast kunt komen. Speakers dus los schroeven en kijken of er wat losse contacten zitten.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Door het drukken is het waarschijnlijk een draad die afgebroken is en wel tegen het contact aanliggen. Kortom, haal hem open, dit kan behalve cia de voorkant waarschijnlijk ook via de speakerklemmen. Je kan daar geloof ik de baspoort losschroeven en dan komt het geheel inclusief de aansluitklemmen naar buiten. Kijk in ieder geval naar schroeven.

Eenmaal open, kijk naar losse draden of filteronderdelen. Als je niet direct wat ziet, sluit ze dan aan en zet muziek op en ga overal een beetje aan morrelen totdat je je speaker aan en uit kunt zetten. Dan dat vastsolderen.

Wat betreft versterkers: ja en nee. Ik zou als je tevreden bent gewoon je versterker houden. Anders zou ik zeker een 2.0 versterker kopen uit de jaren 90, een sony es, of de topklasse van pioneer destijds. Of een marantz pm80 naja genoeg keuze.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:07
Als je tevreden bent met je speakers en het is mogelijk ze te repareren, dan zou ik dat zeker proberen. Ik heb hier een paar Mission 780 staan die een fabrieksdefect hadden waardoor na een jaar of 10 de bekabeling begon te verrotten. Hier in de buurt zat toevallig nog een "ambachtelijk" reparatiecentrum, die konden nieuwe speakerunits voor mij bestellen (identiek en van de originele fabrikant, maar zonder dat fabrieksdefect) voor een tientje of 6 per unit (had er 2 nodig). Heb dat destijds wel gedaan, ook al kosten die speakers mij tweedehands 140 euro. Lijkt qua bedragen een absurde investering in tweedehands rommel, maar deze speakers gaan nog minimaal 10 jaar mee zo, en ik hecht er veel waarde aan.

Wil je toch alles nieuw: in mijn ervaring heeft de speaker een veel groter effect op de klank dan een versterker, zeker als je een beperkt budget hebt. Je moet wel een beetje oppassen dat de versterker elektronisch gezien bij je speaker past (dus bijv. niet te weinig vermogen op een speaker met hoge weerstand) en een beetje basiskwaliteit is ook wel belangrijk, maar als je al een toereikende versterker hebt, is daar niet ineens heel veel te halen tenzij je ook fors gaat upgraden wat speakers betreft.
Je huidige versterker is qua vermogen (blijkbaar 30W) wel een beetje op het randje, het zal wel een eerlijker getal zijn dan versterkers van tegenwoordig, maar zelfs dan aan de krappe kant. Maar met een efficiente speaker kun je er toch best wat uithalen als je niet te hard wilt.

Het verhaal van speakers combineren met versterkers zou ik niet te veel waarde aan hechten in jouw prijsklasse, zowel een goede versterker als een goede speaker is neutraal qua frequentiekarakteristiek en het is in mijn ogen een beetje een fabeltje dat bepaalde versterkers (of zelfs hele merken) expres een zeer vervormde frequentiekarakteristiek hebben die het combineren met bepaalde speakers beter of slechter zou maken. Los daarvan staat nog het praktische probleem: hoe ga je dat beluisteren als je de onderdelen los van marktplaats moet gaan scoren? Bij een hifizaak zou je daar meer mogelijkheden hebben, maar dan zit je qua prijs ook weer anders.

5.1, tja, wil je dat dan? Persoonlijk (los ervan dat mijn woonkamer niet ideaal is voor 5.1) haal ik meer plezier uit een set goede 2.0 speakers (ook voor films). Wil ik 5.1, dan koop ik niet ineens zo'n set melkpakjes van Samsung o.i.d., maar dan wil ik m'n center en rears uit dezelfde serie of op z'n minst gelijkwaardig aan m'n fronts, als je ook zo kritisch bent dan gaat 5.1 vrij snel in de papieren lopen, wil je het goed doen. Er geldt nog steeds dat een stereoversterker voor hetzelfde geld als een 5.1-versterker vaak beter presteert, simpelweg omdat je voor dat bedrag gedeeld door 2 kanalen meer te besteden hebt per kanaal dan bij 5. Kun je beter even geduld hebben en iets goeds kopen van je eerste salaris straks :P

Andere kant is wel dat je voor een tientje of 6 tot 8 op marktplaats al heel leuke 5.1-receivers kunt kopen die wat ouder zijn, ik heb hier bijvoorbeeld een Marantz SR5000 staan die ik voor een tientje of zes gekocht heb. Mis je wel HDMI en dat soort toeters en bellen, maar qua versterking staat dat ding wel z'n mannetje (ook op stereo).
wat zou ik dan moeten kopen?
Voor speakers is er maar 1 oplossing en dat is gaan luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 30-08-2014 00:56 . Reden: Werkwoordfail ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Schroef de woofer er eens uit, en kijk eens goed wat je ziet.

Post ook wat foto's. Weggooien en nieuwe kopen kan altijd nog. :Y

Wise enough to play the fool

• Famous Copra
Allereerst enorm bedankt voor alle reacties vooral solarsparc, goed uitgebreid en simpel uitgelegd bedankt. Uiteraard ben ik iedereen dankbaar, maar vanwege de grote van zijn post besloot ik hem extra te bedanken.

Ik zal morgen eens even kijken hoever ik kom met het schroeven. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 20% gewijzigd door Famous Copra op 30-08-2014 00:18 ]

Verwijderd

Als je het probleem niet zo snel kunt vinden zou je altijd eens met je speaker een zaak als Speaker & Co in Haarlem of Speakerland in Oss kunnen binnenlopen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-01 19:13
Ik had dat ook eens een keer met een setje B&W DM4 speakers, gewoon open maken dit is waarschijnlijk heel simpel op te lossen. Bij mij zaten de kabelschoentjes allemaal erg los en een was er helemaal uit gevallen waardoor ik geen geluid meer had. Oplossing : met een tangetje al die kabelschoentjes aandrukken zodat je een mooi stroeve verbinding hebt, of solderen natuurlijk dat is eigenlijk nog beter.

• Famous Copra
Vanwege drukte heb ik hier niet meer aan kunnen werken. Nu net heb ik hem opengehaald en kwam ik erachter dat deel 22 uit deze service manual niet strak zat. Deze vast gedraaid, nu hopen dat het blijft werken.

https://www.dropbox.com/s...2_service_manual.pdf?dl=0

Verder vroeg ik me af of het zonde is om mijn versterker (kenwood KR-A10L) en speakers (B&W DM302, ja eerst zei ik 303 my bad) te verbinden op de onboard geluidskaart van mijn computer d.m.v. een aux-tulp kabel . If so, zou een losse geluidskaart beter zijn?

Nogmaals bedankt

• Solarsparc
Losse kaart is bijna altijd wel beter dan onboard. Ligt natuurlijk wel aan de kaart die je koopt, ze zijn niet allemaal beter dan onboard :)
Het antwoord op je volgende vraag ("welke kaart moet ik kopen dan?" :P) kunnen we pas geven als we a) een budget hebben en b) weten of het USB of PCIe moet zijn (PCIe kan soms goedkoper zijn, USB is flexibeler als je hem ook met een laptop wilt gebruiken of met meerdere machines).

Verwijderd

Wanneer de onboard geluidskaart geen geluidsartefacten produceert, bijvoorbeeld geklik wanneer je de muis beweegt, dan is het onzin een losse kaart te kopen. De DAC's van de onboard geluidskaart zijn i.h.a. uitstekend, het is de afscherming waar het probleem zit.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-01 17:24

OgWok

U.N.C.L.E.

Klein probleem is als je je versterker aansluit op de geluidskaart van de pc je de versterker beter een aantal seconden na de pc kan aanzetten anders hoor je een vervelende plop in de speakers.
Hardheid van de plop kan verschillen; hangt ook af van het volume waar de versterker op staat. Staat die op 0 dan hoor je natuurlijk niks. Ook als de pc uit standby/sleep komt krijg je een plop (afhankelijk van het volume waarop de versterker staat)

Wil je het geluid optimaal hebben dan kan je ook een Beresford Bushmaster aanschaffen. Die is er ook in directe USB versie.

Afbeeldingslocatie: http://www.beresford.me/images/DAC/TC-7530/TC7530DCF1.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Solarsparc
De DAC's van de onboard geluidskaart zijn i.h.a. uitstekend
Da's een beetje kort door de bocht... het wordt wel steeds beter, maar het ligt nog wel aan je moederbord. Een Realtek ALC888 of ALC889 is in de meeste gevallen niet van een duurdere kaart te onderscheiden, maar dan moet je wel een redelijk recent bord hebben die toevallig met zo'n chip is uitgerust.
Klein probleem is als je je versterker aansluit op de geluidskaart van de pc je de versterker beter een aantal seconden na de pc kan aanzetten anders hoor je een vervelende plop in de speakers.
Ach ja, struggles van PC-gebruikers, ik heb me maar aangewend om eerst het volume dicht te draaien voor ik de PC aanzet (sowieso staat die meestal aan).

Die Beresford DAC is een mooi apparaat, maar wel wat prijzig en wellicht overkill in deze setup.
Pagina: 1