Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pooner
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08-2024
Hey,

Ik zou graag enkele zaken in m'n huis automatiseren, maar heb wat moeite om hieraan te beginnen.
Ik zal een voorbeeld geven van een van de zaken die ik zou willen doen, en ik vermoed dat veel andere dingen volgens dezelfde principes kunnen gebouwd worden.
Ik neem aan dat er misschien volledig voorgebakken systemen bestaan, maar ik zou graag wel een deel zelf bouwen (dat is tenslotte het leukste :))

Ik heb een aantal elektrische rolluiken, die ik graag zou aansturen vanop m'n computer. De rolluiken hebben nu een schakelaar met 3 standen: Omhoog, Uit, Omlaag

Ik zou dus tussen de schakelaar en de motor "iets" willen zetten, waarmee ik het signaal kan manipuleren en de lezen. Dit zou dan moeten gebeuren via wifi (of eventueel powerline, maar er is geen ethernet aansluiting mogelijk)

Ik heb een server beschikbaar in mijn netwerk, en de bedoeling is dat ik dan hierop een website zet van waar ik deze (en later andere dingen zoals licht, garagepoort, deurbel, ...) kan beheren.

Ik zou vooral willen weten wat die "iets" is :)

Alvast bedankt!!!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:42

InFamous

excommunicado

Duurzame Energie & Domotica
Ik denk dat je hier beter terecht kan, dit valt namelijk onder Domotica, waarmee je verlichting, deuren, jaloezieën en nog veel meer mee kunt aansturen.

Formerly known as Ragdoll

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Ligt eraan hoe die motor wordt aangestuurd, maar ik zou me meer focussen op die schakelaar zelf. Je moet proberen of je die schakelaar digitaal kan bediening. Bij wijze van spreken met drie solid state relais oid. Zo kan je dit bijvoorbeeld via Klik aan Klik uit protocol vanaf je PC versturen. Ik weet niet hoe handig je bent met programmeren en electronica, maar dit is niet zo heel moeilijk te realiseren.

PC > klik aan klik uit verzender > klik aan klik uit ontvanger > schakelaar. Zo zou je bij wijze van spreken via het nieuwe klik aan klik uit protocol een dim signaal kunnen sturen, waarbij de ontvanger bij verschillende dim waardes de schakelaar op een verschillende manier bedient.

Edit: ik weet niet in hoeverre klik aan klik uit geschikt is al voor zonneschermen e.d., maar ik weet dat HomeWizard hier al aardig ver mee is. Je zou dit kunnen overwegen, of hier vanaf kijken wellicht :).

[ Voor 14% gewijzigd door Bloemstukje op 29-08-2014 14:09 ]

gewoon nee.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Eens met Ragdoll. Move EL->DED; mocht je daadwerkelijk iets zelf willen bouwen en problemen hebben met de technische details ben je echter altijd weer welkom in EL.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Bloemstukje schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:08:
Ligt eraan hoe die motor wordt aangestuurd, maar ik zou me meer focussen op die schakelaar zelf. Je moet proberen of je die schakelaar digitaal kan bediening. Bij wijze van spreken met drie solid state relais oid. Zo kan je dit bijvoorbeeld via Klik aan Klik uit protocol vanaf je PC versturen. Ik weet niet hoe handig je bent met programmeren en electronica, maar dit is niet zo heel moeilijk te realiseren.

PC > klik aan klik uit verzender > klik aan klik uit ontvanger > schakelaar. Zo zou je bij wijze van spreken via het nieuwe klik aan klik uit protocol een dim signaal kunnen sturen, waarbij de ontvanger bij verschillende dim waardes de schakelaar op een verschillende manier bedient.

Edit: ik weet niet in hoeverre klik aan klik uit geschikt is al voor zonneschermen e.d., maar ik weet dat HomeWizard hier al aardig ver mee is. Je zou dit kunnen overwegen, of hier vanaf kijken wellicht :).
Ik zou dan zelf voor een Z-wave USB stick icm Fibaro Roller Schutter module. Voordeel is dat je met Z-wave wel weet wat de status is EN of je commando wel ontvangen is. Daarmee wel een kleine aantekening, de halve wege open stand weet je niet maar dat is met KaKu ook niet zo ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal