Sonos opstelling advies

Pagina: 1
Acties:

• bvandekken
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik ben van plan om in de toekomst mijn huidige 5.1 setje uit het jaar kruik te vervangen voor een Sonos set. Dit zal stapsgewijs gebeuren aangezien het prijzig spul is en ik helaas geen onbeperkt budget heb. Ik wil daarom graag wat informatie en advies inwinnen. Ik ben een absolute leek op het gebied van HiFi dus wees alsjeblieft gematigd in de termen.. ;)

Ik zou graag in eerste instantie een Sonos Playbar aanschaffen voor onder mijn in de toekomst aan te schaffen tv. (wordt waarschijnlijk de Samsung F8000 46" of H7000 46") De sub van Sonos klinkt ook wel interessant aangezien ik graag een concert aanzet om mijn zondagavond. Helaas is deze erg prijzig.

In de toekomst wil ik graag de set uitbreiden met een aantal extra boxen in de zitkamer, keuken, werkkamer, slaapkamer enz.

Mijn concrete vraag:
- Wat heb ik in eerste instantie nodig om een redelijke geluidservaring te krijgen bij het kijken van een film of concert?
- Wat heb ik nodig om mijn systeem uit te breiden en op elkaar af te stemmen?

Ik heb een spotify abonnement waar ik eigenlijk al mijn muziek mee regel, daarnaast luister ik regelmatig radio.

Ik hoor graag van jullie

[ Voor 11% gewijzigd door bvandekken op 29-08-2014 11:50 . Reden: verkeerde knop. ]

• llooijmans86
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2023
antwoord op je eerste vraag: je hebt minimaal een playbar + sub nodig.
antwoord op je tweede vraag: zelf heb ik naast de playbar + sub ook nog twee surroundspeakers achter me opgehangen in de vorm van 2x play:3

Klinkt echt super!

• bvandekken
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Thanks voor je snelle reactie llooijmans86!

Heb je ook nog ideeën voor mijn uitbreiding naar andere ruimten? Heb ergens gelezen dat Play:1 matig geluid levert, maar kan niet terugvinden of dat ook zo is wanneer op gematigd volume wordt afgespeeld. Voor op een studeerkamer zal namelijk niet snel het volle volume nodig zijn.

En heb ik ook zo'n bridge nodig voor de uitbreiding naar meerdere ruimten?

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om een Play:1 aan te gaan schaffen.

Deels om draadloos te gaan en het afspelen van mijn muziek op iTunes en Spotify en deels als vervanger van mijn huidige audi-set.

En JA, ook ik ben een leek op HIFI-gebied...

Ik zal eerst even uitleggen wat de situatie nu is:

Heb een Harman Karbon set staan met een 5.1 speakerset van JBL (met woofer).
Op deze set heb ik de volgende apparaten aangesloten: TV(Philips) /KPN-ontvanger, Media Player (Dune HD) en een Wii.

Kan ik het geluid van al deze apparaten ook krijgen/ontvangen op een Sonos Set??

Zoja, wat heb ik hier allemaal voor nodig?

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:44

bonyuri

Investigator!

Kun je voor het geld wat je aan Sonos uit gaat geven niet beter een degelijke 2.1 set van een ander merk kopen?
Er zijn vast andere (betere) alternatieven te vinden dan Sonos, toch? :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Verwijderd

Wat is er mis met Sonos?

En kom maar met een voorstel voor een alternatief dan :D

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
bvandekken schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:07:
Thanks voor je snelle reactie llooijmans86!

Heb je ook nog ideeën voor mijn uitbreiding naar andere ruimten? Heb ergens gelezen dat Play:1 matig geluid levert, maar kan niet terugvinden of dat ook zo is wanneer op gematigd volume wordt afgespeeld. Voor op een studeerkamer zal namelijk niet snel het volle volume nodig zijn.

En heb ik ook zo'n bridge nodig voor de uitbreiding naar meerdere ruimten?
Ik heb een Play:1 op mijn slaapkamer als wekker. Daar kan ik op standje 6 van 100 al goed luisteren als ik nog ff lekker wakker lig te worden. Nu zal je voor een studeerkamer wellicht wel harder willen, maar viel mij in ieder geval op dat hij flink geluid kan produceren voor zo'n formaat :P

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Sonos is absolute top voor multi room audio streaming, ik gebruik zelf een AMP en een CONNECT en zou niet meer anders willen.

Maar als je het voor het surround wilt gebruiken met een playbar dan zitten er grote haken en ogen aan want de playbar ondersteunt geen DTS en TrueHD. Verder heeft de soundbar geen HDMI (ARC) ingang maar alleen een optische ingang en veel TV's (niet allemaal) geven via de optische uitgang geen 5.1 maar gewoon een 2.0 signaal door. M.a.w. de Playbar kan er dan vrij weinig mee en luister je uiteindelijk toch gewoon naar stereo.

Voordat je tot de aanschaf overgaat adviseer ik je om je eerst heel goed in de materie in te lezen want anders bestaat er een grote kans dat je, voor jezelf, een kat in de zak koopt. Op tweakers en diverse andere fora is er genoeg te vinden. Wellicht zijn de beperkingen van de playbar geen probleem voor je maar het zou zonde zijn als je tegen de beperking aanloopt als je het spul al onder de TV hebt staan want dan is de plezier er heel snel van af.

[ Voor 15% gewijzigd door janser01 op 03-09-2014 12:49 ]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:18
Een sub zou ik pas als allerlaatste aanschaffen. (de buren zullen er ook blij mee zijn ;-)

Ik heb een playbar aan mijn tv en dat klinkt echt niet slecht zonder sub :)

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35
Heb met eenzelfde gedachte gespeeld en voor de fun een Play1 aangeschaft en die staat in de woonkamer. Verbazingwekkend wat voor geluid daar al uit komt, voor mij eerst voldoende. Heerlijk om met de app al je muziek op af te spelen en af en toe een radiootje aan te zetten.
Ga nog wel de bar en eventueel sub aanschaffen en wellicht een opvolger van de 5? Die moet toch x verbeterd worden...

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:32
Ik heb zelf een Playbar, 2x Play 3, Play 1 en Bridge. Zeer te spreken over de werking, de geluidskwaliteit en het design.
Maar er is al zo veel gezegd over Sonos (o.a. door mijzelf) dat ik je aan zou raden om in het Sonos topic rond te kijken/lezen. Er bestaat namelijk al een uitgebreid Sonos topic..

• boudwerter
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-01 14:46
Hoi,

Ik heb een Philips PDL8908s gekocht. Deze TV bestaat uit een lange glazen plaat. Nu wil ik een playbar aanschaffen. Door de plaat en voor het uitzicht zal ik de playbar waarschijnlijk onder de TV plaatsen op de grond of op een plankje +-30 cm boven de grond aan de muur. Is dit aan te raden?
Wat is de beste hoogte voor het plaatsen van een playbar?

Gr Boudewijn

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Op gebied van geluidskwaliteit is een soundbar naar mijn mening al behoorlijk een gevalletje van concessies doen. En om deze ook nog eens op of vlak boven de grond te plaatsen... dat gaat volgens mij nooit fatsoenlijk werken. Zonde van die (te) dure Playbar. Kun je volgens mij beter proberen of je deze boven de tv kan bevestigen zodat je het geluid nog redelijk op de zitpositie kan richten.

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2025
janser01 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:44:
Sonos is absolute top voor multi room audio streaming, ik gebruik zelf een AMP en een CONNECT en zou niet meer anders willen.
Absolute top zou ik het niet noemen, er bestaan gewoon veel betere systemen: van redelijk betaalbaar (bluesound) tot nagenoeg onbetaalbaar (naim & linn)

Verwijderd

Geen Sonos zal bereiken wat je kan bereiken met een goede 5.1 opstelling. Hou je reciever en investeer in goede speakers en eventueel een Bluesound Node om muziek te streamen. Voor film koop je een WD Live (zijn de kosten niet) en die hang je optisch aan je reciever. Geluid van dit apparaat is niet audiofiel maar voor film ruim voldoende en beeld is geweldig. Mocht budget beperkt zijn luister je voorlopig hier ook gestreamde muziek mee en investeer je later in een Bluesound. Bluesound is gewoon beter dan Sonos (sorry liefhebbers van Sonos). Heb beide beluistert in een audiozaak en mijn oren liegen niet. Tevens kan je met Bluesound HD Audio spelen wat Sonos niet kan.

Mocht je vragen hebben hoor ik het van je. Succes!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-01 10:21
+1

Het lijkt zo betaalbaar zo'n sonos systeem, maar als je alles bij elkaar optelt had je net zo goed een echte set kunnen kopen. Ik vind het echt niet goed genoeg voor een fijne muziekweergave.

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:44

LDVC

Let's get it over with

Ik vind Sonos mooi spul voor muziek, maar voor home theatre zou ik naar andere producten kijken. Het creëren van een surround opstelling via Sonos is ontzettend duur en daarnaast wordt DTS niet ondersteund. Als je dus iets bekijkt met DTS audio, dan is je opstelling van €1700 (playbar, sub, 2x play:1) dus gewoon helemaal stil...

[ Voor 1% gewijzigd door LDVC op 08-11-2014 10:50 . Reden: typo ]

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik mijn Sonos set ook alleen voor muziek (2 x P5/4 x P1) voor film/surround heb ik een Samsung HT D5500 receiver/5.1 set.

Ben een aantal keer wezen kijken/luisteren voor de playbar+sub maar DTS is gewoon een gemis, ook vind ik 2 x 'zuil' + Center met 2 Surround achter lekkerder klinken dan de Sonos, voor mijn gevoel geeft 1 playbar niet het gewenste effect. Ik had liever gezien dat ze b.v. een center speaker hadden gemaakt zodat ik een 'echte' 5.1 setup had kunnen maken.

P5 Center P5 - Sub
P1 P1

Voor multiroom muziek = Sonos heer en meester in mijn ogen, ook het gemak van de app niet vergeten en alle support van 3den. Voor surround is het het niet.

En betaalbaar is het zeker, ik zou niet weten hoe ik anders 6 speakers door mijn woning zou moeten plaatsen zonder kabels trekken, dure receiver en dan nog de speakers en stream support...
Een vriend van mij heeft een receiver welke een soort van 'multiroom' aan zou kunnen maar dit vereist wel dat je dus uitgangen reserveert voor die speakers en dus geen 5.1 opstelling kan maken. Daar komt bij dat hij dus nog niets kan streamen. Mijn oude opstelling had nog geen HDMI en de zuilen waren onder handen genomen door de katten om dit allemaal weer 100% in orde te krijgen had me dat zo'n 500 euro gekost (krabpaal..) En dan had ik nog steeds geen HDMI.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Alles leuk en aardig maar als je echt muziek luistert en echt bioscoop geluid wil dan is een Sonos of Bluesound speaker gewoon niets! Een standalone Sonos speaker kan natuurlijk nooit op tegen een fatsoenlijke reciever/versterker met bijbehorende goede speakers. Sonos speakers zijn leuk als je muziek wil horen maar dat is wat anders dan muziek luisteren. Mijn huidige set gaat er never nooit uit, ik hang er alleen een Bluesound aan om muziek te kunnen streamen maar een Bluesound (of als je kiest voor Sonos) exemplaar met speaker komt mijn woonkamer nooit in. Kansloos!

• remzor
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:52:
Alles leuk en aardig maar als je echt muziek luistert en echt bioscoop geluid wil dan is een Sonos of Bluesound speaker gewoon niets! Een standalone Sonos speaker kan natuurlijk nooit op tegen een fatsoenlijke reciever/versterker met bijbehorende goede speakers. Sonos speakers zijn leuk als je muziek wil horen maar dat is wat anders dan muziek luisteren. Mijn huidige set gaat er never nooit uit, ik hang er alleen een Bluesound aan om muziek te kunnen streamen maar een Bluesound (of als je kiest voor Sonos) exemplaar met speaker komt mijn woonkamer nooit in. Kansloos!
Leuk voor je. Ik snap die mensen niet die op Sonos topics gaan reageren dat een Sonos speaker niet op kan tegen een goede speaker/stereoinstallatie. Dit zijn twee totaal verschillende producten met een andere werking, andere look, andere doelgroep. Je zegt het zelf namelijk al: een standalone speaker.. Een hele installatie met de bijbehorende kabels etc. is natuurlijk niet te vergelijken nee, maar die hoeft weer niet de voordelen van een standalone speaker.
Of loop jij ook de MC Donalds in en roept dat je bij een twee sterren Michelin restaurant veel lekkerder kan eten dan daar..

Verwijderd

Daarbij willen mensen altijd laten weten hoeveel verstand ze wel niet van iets hebben. En daar past een simpele populaire oplossing natuurlijk niet bij.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:12
Leuk voor je. Ik snap die mensen niet die op Sonos topics gaan reageren dat een Sonos speaker niet op kan tegen een goede speaker/stereoinstallatie.
Ik snap het wel, ik heb namelijk diezelfde neiging, en topics als deze lokken dat uit. Ik denk dat het komt, omdat veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat Sonos biedt. In de ogen van iemand die een "traditionele" hifi-setup hebben, is het namelijk een bezopen idee om bijv. een 5.1-setup op basis van Sonos te bouwen, of zelfs maar een setje in de keuken. Zeker de kleinere Plays stijgen namelijk amper boven de geluidskwaliteit van een gemiddelde keukenradio uit, ook al bieden ze geavanceerde streamingmogelijkheden. Om over het 5.1-gebeuren maar te zwijgen.
Of loop jij ook de MC Donalds in en roept dat je bij een twee sterren Michelin restaurant veel lekkerder kan eten dan daar..
Grappige vergelijking, want de originele vraag klinkt voor mij een beetje als "als ik nu 4 Big Macs, een McChicken en een Big Tasty bestel, heb ik dan een tweesterrenmaaltijd?"
Je zegt het zelf namelijk al: een standalone speaker..
Sonos lost een paar heel specifieke problemen op, maar zodra je oplossing vereist dat je ineens heel veel apparaten van Sonos aan moet gaan schaffen, zul je zien dat je bij de "traditionele" merken meer geluid voor je geld krijgt. Sonos doet in mijn ogen voornamelijk 1 ding goed en dat is afstanden overbruggen. Op de 2de plaats: ruimte besparen. Als die 2 dingen voorkeur hebben boven geluidskwaliteit, ja, dan is Sonos je merk.

Een stap verder: als ik muziek in m'n keuken wil, dan is een Play5 enigszins verleidelijk. Maar gezien mijn ervaringen met het spul koop ik liever een leuk actief speakersetje van bijv. AudioEngine en een losse streamer (squeezebox of iets vergelijkbaars). Voor 400 euro verwacht ik namelijk meer dan een keukenradio met streamingmogelijkheden. Stapel je dat setje opelkaar, dan neemt het niet per se meer ruimte in dan een Play 5. Stapel je het niet opelkaar, dan kun je profiteren van die fantastische uitvinding uit de jaren '70, namelijk stereogeluid.

Ik heb zelf jarenlang Sonos Connects gehad, omdat het streamingsysteem van Sonos me wel prima beviel, maar ik het geluid liever aan mijn hifi-setups overlaat. Let wel, ik heb meerdere geluidssetjes die me nog geen 200 euro gekost hebben maar die zo belachelijk veel beter klinken dan een Play dat het gewoon niet meer grappig is.

Mijn probleem met het spul is dat veel mensen denken dat ze er acceptabele of zelfs redelijke geluidskwaliteit mee in huis halen voor een goede prijs, terwijl dat naar mijn mening niet zo is. Dat ik daar enige kruistochten voor onderneem op internet, is niet omdat ik zo'n bijdehante eikel ben, maar omdat ik het jammer vind dat mensen een geluidsbeleving krijgen die onder de maat is. Ik gun iedereen namelijk die beleving van harte, en er is best veel moois te koop voor relatief weinig.

Terzijde wil ik opmerken dat ik m'n Sonossysteem inmiddels aan het afbouwen ben, omdat Logitech Mediaserver mij als tweaker toch meer biedt. Vooral het feit dat je veel minder hoeft te updaten, amper hoeft te pairen en het met ieder apparaat met een browser kunt bedienen, vind ik een groot pluspunt van LMS. Maar ja, dat dat niet voor de massa is, snap ik wel enigszins, hoewel het ook niet bepaald rocket science is, en als het eenmaal draait is het onderhoudsarmer dan Sonos.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 09-11-2014 21:51 ]

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
gassiepaart schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:49:
[...]

Absolute top zou ik het niet noemen, er bestaan gewoon veel betere systemen: van redelijk betaalbaar (bluesound) tot nagenoeg onbetaalbaar (naim & linn)
Klopt , ik doelde ook meer op prijs/kwaliteit verhouding en de maturity van de oplossingen.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• remzor
[b]Solarsparc schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:48:
Ik snap het wel, ik heb namelijk diezelfde neiging, en topics als deze lokken dat uit. Ik denk dat het komt, omdat veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat Sonos biedt. In de ogen van iemand die een "traditionele" hifi-setup hebben, is het namelijk een bezopen idee om bijv. een 5.1-setup op basis van Sonos te bouwen, of zelfs maar een setje in de keuken. Zeker de kleinere Plays stijgen namelijk amper boven de geluidskwaliteit van een gemiddelde keukenradio uit, ook al bieden ze geavanceerde streamingmogelijkheden. Om over het 5.1-gebeuren maar te zwijgen.
Zucht. Voor de mensen die een traditionele setup willen, je zegt het zelf al weer. Dát is juist het punt. Mensen die voor Sonos kiezen wíllen die traditionele setup juist niet. Het zijn dus, nogmaals, twee verschillende producten/systemen of hoe je het ook noemen wilt. En ieder persoon kiest dus het systeem waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat.
Grappige vergelijking, want de originele vraag klinkt voor mij een beetje als "als ik nu 4 Big Macs, een McChicken en een Big Tasty bestel, heb ik dan een tweesterrenmaaltijd?"
Ik doelde natuurlijk op het feit dat mensen in de MC Donalds zitten voor het gemak en voor de lekkere snelle hap. Niet omdat zij de illusie hebben goud in handen te hebben. M.a.w.: wil je top audio (voor de echte audiofiel) dan ga je voor het traditionele spul. Wil je gemak, looks en een prima audio kwaliteit voor het leeuwendeel van de mensen in meerdere ruimten, is Sonos een goede oplossing.
Mijn probleem met het spul is dat veel mensen denken dat ze er acceptabele of zelfs redelijke geluidskwaliteit mee in huis halen voor een goede prijs, terwijl dat naar mijn mening niet zo is. Dat ik daar enige kruistochten voor onderneem op internet, is niet omdat ik zo'n bijdehante eikel ben, maar omdat ik het jammer vind dat mensen een geluidsbeleving krijgen die onder de maat is. Ik gun iedereen namelijk die beleving van harte, en er is best veel moois te koop voor relatief weinig.
Mijn punt is een beetje dat je jezelf niet kunt verplaatsen in de smaak en wensen van anderen. Dat afkeurende, adviserende toontje is simpelweg hetgeen waar ik het over had. Of doet men dat bij alle productkeuzes die mensen maken? Smartphones, koelkasten, TV's, chips, de cola, enzovoorts.

Als er concrete vragen lagen of mensen kwamen met een advies waarbij men zou vermelden dat het om een totaal ander product ging (namelijk een - vaak bakbeest - van een receiver, speakerdraden, andere bediening, etc.) is het een ander verhaal. Maar vaak is het zo dat mensen voor Sonos kijken (vanwege de pluspunten die het dus ook wel degelijk heeft) en dat er dan mensen in komen met: "Is zijn geld niet waard, een receiver met speakers is veel beter, ik heb dit en dat en dat klinkt beter, ik heb alles vergeleken, blabla", je begrijpt wat ik bedoel denk ik.

Mijn mening: ik ben zeer tevreden met Sonos, voor ons was het een oplossing. Mijn vriendin geeft vrijwel niets om audio en wilde absouluut geen versterker en draden. De bediening is zeer eenvoudig en het geluid is voor ons prima. Het is dus volgens mij ook net welke eisen je stelt aan geluid i.c.m. de looks, eenvoud en werking. Dat andere mensen voor een traditionele setup kiezen begrijp ik wel degelijk, maar ik ben blij met het systeem dat wij hebben. Zo heeft ieder zijn ding toch? Misschien vind ik jouw auto wel spuuglelijk en traag ;)

• Solarsparc
Zucht.
Moet dat nou?
Mensen die voor Sonos kiezen wíllen die traditionele setup juist niet.
Als ze dat duidelijk maken, dan hoor je mij niet. Als er doorschemert dat ze het willen gebruiken voor iets wat het simpelweg niet kan, of alleen met ernstige nadelen, of voor veel meer geld dan nodig is, dan zie ik het als een dienst om alternatieven aan te raden die 1 of meerdere van die punten oplost.
M.a.w.: wil je top audio (voor de echte audiofiel) dan ga je voor het traditionele spul. Wil je gemak, looks en een prima audio kwaliteit voor het leeuwendeel van de mensen in meerdere ruimten, is Sonos een goede oplossing.
"topaudio" en "audiofiel" zijn stempels die mij niet zoveel zeggen. Zoals ik al zei, ik heb setjes gehad die een fractie kostten van een Play en toch beter klonken, dat heeft niets met topaudio of audiofilie te maken, simpelweg betere prijs-kwaliteitsverhouding. En ik noem dat alleen om aan te geven dat je een forse compromis sluit in de geluidskwaliteit in verhouding tot het gemak wat je ervoor terugkrijgt.
Mijn punt is een beetje dat je jezelf niet kunt verplaatsen in de smaak en wensen van anderen. Dat afkeurende, adviserende toontje is simpelweg hetgeen waar ik het over had. Of doet men dat bij alle productkeuzes die mensen maken? Smartphones, koelkasten, TV's, chips, de cola, enzovoorts.
Iemand die precies weet wat ie wil kopen, post niet op tweakers om te vragen wat ie moet kopen. Post je hier wel, dan stel je ons advies blijkbaar op prijs. En ja, als je eens een keer ergens lekker hebt gegeten, dan raadt je dat restaurant toch ook aan anderen aan?
namelijk een - vaak bakbeest - van een receiver, speakerdraden, andere bediening, etc.
Dat is een beetje een fictieve tweedeling, en de sport van het vinden van iets wat daartussenin zit is nu juist wat interessante dingen op kan leveren. Het is namelijk nooit echt "Sonos vs. bakbeest" geweest (en een Connect is prima te mixen in dat soort setups), maar zeker nu beginnen er tal van alternatieven op de markt te komen. Ik hoef in mijn keuken of slaapkamer ook echt geen dikke 5.1-receiver, maar een compact actief setje met een losse streamer is hooguit 2 extra kabeltjes, dat is voor veel mensen echt niet teveel gedoe, je moet alleen wel weten dat het bestaat en wellicht beter geluid voor minder geld oplevert.
Mijn mening: ik ben zeer tevreden met Sonos, voor ons was het een oplossing.
De Connect is dat voor mij ook (of tenminste totdat ik overstapte naar LMS). Maar Sonos in de hierboven geposte setup heeft gewoon ernstige nadelen en kost een hoop geld, waarvan het meeste budget naar dingen gaat die je absoluut niet nodig hebt. 600 euro voor 2x Play3 die je alleen als achterluidspreker gaat gebruiken en nooit om te streamen + nog een subwoofer van 700 euro is namelijk bizar veel geld, andere merken maken goedkopere draadloze oplossingen waarbij bovendien meer van het budget naar de geluidskwaliteit gaat.

Bovendien gaat het gemak hier volledig het raam uit, want Sonos decodeert geen moderne surroundformaten en als er een update is, ga je ineens 4 speakers updaten voor er geluid uitkomt. Want voorzover ik weet is het nog steeds zo dat een Sonosapparaat weigert af te spelen tot het z'n update heeft binnengehaald.
De set die je voor een vergelijkbaar bedrag (met evt. een losse Connect!) kunt krijgen is zoveel meer waar voor je geld dat het (wederom) niet grappig meer is.
Mijn vriendin geeft vrijwel niets om audio
Ik betwist ook niet dat het voor dat soort mensen een prima oplossing is :P

Neemt niet weg dat ik ook genoeg "Sonos sux lOlz"-posts zie, dat is inderdaad irritant. Maar in mijn ogen is er gewoon een verschil tussen de verwachte prijs/kwaliteitsverhouding en de werkelijke prijs/kwaliteitsverhouding, teveel om ze allemaal maar als audiofiel af te schilderen en dus reden genoeg om je in de alternatieven te verdiepen als je van plan bent een smak geld uit te geven. En nogmaals, ik (en mijn mede-anti-Sonoskruisvaarders :P ) ben hier niet om te klieren, ik gun iedereen zoveel mogelijk geluidskwaliteit en gebruiksgemak voor zo weinig mogelijk geld, mijn bijdrage is daar altijd op gericht.

Verwijderd

Maar hou je dan ook aan de feiten zoals ze er zijn, als je zogenaamd mensen enkel wil informeren.
Je kunt namelijk evengoed de goedkopere Play1's als extra luidsprekers gebruiken in een 5.0/1 set-up en die gebruik je evengoed als je muziek gaat streamen in die ruimte (de toch wel vaak gebruikte woonkamer).
Ook moet je de beperkingen wel benoemen zoals ze zijn en niet enkel wat mensen bang maken met losse kreten. Of een film nu DD of DTS heeft, maakt niets uit in mijn geval. Alles gaat via XBMC naar de tv en de tv zend het door naar de Playbar die een mooi DD 5.1 signaal uitzend.
Ben je daar bekend mee en werkt je set-up dan is er dus geen enkel nadeel, je bent echter wel beperkter wat betreft je set-up en dat is jammer voor sommigen.

Wat betreft geluidskwaliteit, die is gewoon goed, maar die subjectieve discussie hoeft hier niet gevoerd te worden.

Verwijderd

@ Solarsparc. Geen speld tussen te krijgen @ Hoijong. Ik erger me gewoon aan al die Mediamarkt- achtige verkopers die de gemiddelde consument iets verkopen tegen een forse prijs terwijl er met hetzelfde geld beter te halen is. Als die vergelijking echt door de verkoper wordt geboden en klant is blij met Sonos dan heeft de klant een voor hem goede keuze gemaakt. Ik wijs mensen die hier advies vragen op alternatieven die ze in de winkel niet horen. Ik hoor de verkoper al zeggen tegen de vraagsteller. Kan ik mijn stereoversterker gewoon weg doen? Ja hoor koop maar een speaker van Sonos, die klinkt beter. Daar word ik niet goed van terwijl hij met een kleinere investering een veel beter geluid heeft.

En je opmerking over geluidskwaliteit van Sonos en/of Bluesound Speakers: Die is leuk om muziek te horen maar absoluut niet om muziek te luisteren als je dat verschil begrijpt. Ik luister nu eenmaal graag muziek vandaar ook mijn Nickname ;) (en nee, ik werk zelf niet in een Hifizaak). En overigens klinkt DTS ook nog eens beter dan DD en een Playbar geeft geen 5.1 geluid, onmogelijk.! Hij heeft al deze geluiden bij elkaar gefrommeld. Zonder 5.1 speakeropstelling kan je nooit mooi 5.1 geluid krijgen.

Maar maak jij je maar lekker druk. ;w Ik hoop dat de vraagsteller nu een voor hem goede objectieve keuze maakt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 16:13 ]

• Solarsparc
Alles gaat via XBMC naar de tv en de tv zend het door naar de Playbar die een mooi DD 5.1 signaal uitzend.
dan is er dus geen enkel nadeel
Ik weet niet of je realiseert wat je hier zegt. Je hebt dus een een setup van (700 + 700 + 200 + 200 =) 1800 euro (!) en je vindt het a) ok dat je daar nog een apart apparaat bij moet kopen om je surround te decoden (= nog meer geld) om vervolgens b) alles terug te moeten coderen naar DD, een formaat uit 1995?

En ruwweg iedere maand 4 apparaten updaten voor je TV geluid maakt...

*flabbergasted*

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-01 15:17

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:19:
Of een film nu DD of DTS heeft, maakt niets uit in mijn geval. Alles gaat via XBMC naar de tv en de tv zend het door naar de Playbar die een mooi DD 5.1 signaal uitzend.
Dus jouw TV decodeert DTS en zet het daarna weer om naar DD/AC3? Of laat je XMBC alles al decoderen waarna de TV puur LPCM doorstuurt?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Veel opmerkingen en quoten op de tablet is ruk. Voor dat lcpm ga ik uit van "XBMC will transcode DTS 5.1 to AC3 5.1.

Speaker configuration needs to be 2.0 as this is all SPDIF supports, note this is the number of uncompressed audio channels (PCM channels) SPDIF supports, so will still get AC3 5.1 as this is an compressed format (encoded) that fits inside the uncompressed bandwidth for SPDIF."

Dts is idd verschrikkelijk veel beter dan dd....playbar zelf speelt enkel 3.0 af, vandaar de set-up. Als je al xbmc gebruikt kost je dat geen drol. Beetje kul, voor ieder systeem betaal je voor content moet dat nu meegeteld worden?

Heb nog nooit geen geluid uit m'n TV gehad, alsof updates alles verpesten. Nog niet meegemaakt. En technologie uit 1995 kan uiteraard tegenwoordig de facto niet meer goed zijn. Je kunt ook alternatieven aanbieden zonder te jammeren over sonos. En te praten over muziek 'luisteren' whatever dat betekent.

• remzor
Solarsparc schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:25:
En ruwweg iedere maand 4 apparaten updaten voor je TV geluid maakt...

*flabbergasted*
Dit is gewoon simpelweg niet waar. Ik heb al 3 jaar Sonos en heb in die 3 jaar misschien 3-4 keer moeten updaten, wat overigens misschien twee minuten duurt. Jij update zeker het besturingssysteem op je computer, je smartphone, je TV of je tablet ook niet?

• Solarsparc
Dit is gewoon simpelweg niet waar.
I stand corrected, ben waarschijnlijk in de war met de app, die echter in mijn ervaring wel dienst weigert als er een update is. Hoewel het voor mijn gevoel vaker updates nodig heeft (ik herinner me alleen al de introductie van de sub, playbar en hun nieuwe wirelesssysteem die elk een update van de Connect triggerden), maar ik kan het niet aantonen.
Jij update zeker het besturingssysteem op je computer, je smartphone, je TV of je tablet ook niet?
Tuurlijk wel, maar ieder apparaat wat weer updates nodig heeft is meer werk en onderbreking. Ik neem toch aan dat het ook niet jouw hobby is? Vandaar dat ik het idee van het moeten updaten van je rear speakers nogal bizar vind, omdat er verder geen enkele technische reden voor is in een normale draadloze setup. Dat doet af aan het gebruiksgemak. Philips heeft het dan beter opgelost met z'n Fidelio.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 10-11-2014 20:08 ]

Verwijderd

Wij doen hier een robbertje "vechten" en we horen niets meer van de topicstarter. Enigszins teleurstellend! >:)

Ben toch wel benieuwd waar hij nu voor gaat. Jullie niet? :Y

• Solarsparc
Ik hoop niet dat het BOSE is geworden :D

Verwijderd

Ja dan zou ik wel BOOS worden. :+
Pagina: 1