Zucht.
Moet dat nou?
Mensen die voor Sonos kiezen wíllen die traditionele setup juist niet.
Als ze dat duidelijk maken, dan hoor je mij niet. Als er doorschemert dat ze het willen gebruiken voor iets wat het simpelweg niet kan, of alleen met ernstige nadelen, of voor veel meer geld dan nodig is, dan zie ik het als een dienst om alternatieven aan te raden die 1 of meerdere van die punten oplost.
M.a.w.: wil je top audio (voor de echte audiofiel) dan ga je voor het traditionele spul. Wil je gemak, looks en een prima audio kwaliteit voor het leeuwendeel van de mensen in meerdere ruimten, is Sonos een goede oplossing.
"topaudio" en "audiofiel" zijn stempels die mij niet zoveel zeggen. Zoals ik al zei, ik heb setjes gehad die een fractie kostten van een Play en toch beter klonken, dat heeft niets met topaudio of audiofilie te maken, simpelweg betere prijs-kwaliteitsverhouding. En ik noem dat alleen om aan te geven dat je een forse compromis sluit in de geluidskwaliteit in verhouding tot het gemak wat je ervoor terugkrijgt.
Mijn punt is een beetje dat je jezelf niet kunt verplaatsen in de smaak en wensen van anderen. Dat afkeurende, adviserende toontje is simpelweg hetgeen waar ik het over had. Of doet men dat bij alle productkeuzes die mensen maken? Smartphones, koelkasten, TV's, chips, de cola, enzovoorts.
Iemand die precies weet wat ie wil kopen, post niet op tweakers om te vragen wat ie moet kopen. Post je hier wel, dan stel je ons advies blijkbaar op prijs. En ja, als je eens een keer ergens lekker hebt gegeten, dan raadt je dat restaurant toch ook aan anderen aan?
namelijk een - vaak bakbeest - van een receiver, speakerdraden, andere bediening, etc.
Dat is een beetje een fictieve tweedeling, en de sport van het vinden van iets wat daartussenin zit is nu juist wat interessante dingen op kan leveren. Het is namelijk nooit echt "Sonos vs. bakbeest" geweest (en een Connect is prima te mixen in dat soort setups), maar zeker nu beginnen er tal van alternatieven op de markt te komen. Ik hoef in mijn keuken of slaapkamer ook echt geen dikke 5.1-receiver, maar een compact actief setje met een losse streamer is hooguit 2 extra kabeltjes, dat is voor veel mensen echt niet teveel gedoe, je moet alleen wel weten dat het bestaat en wellicht beter geluid voor minder geld oplevert.
Mijn mening: ik ben zeer tevreden met Sonos, voor ons was het een oplossing.
De Connect is dat voor mij ook (of tenminste totdat ik overstapte naar LMS). Maar Sonos in de hierboven geposte setup heeft gewoon ernstige nadelen en kost een hoop geld, waarvan het meeste budget naar dingen gaat die je absoluut niet nodig hebt. 600 euro voor 2x Play3 die je alleen als achterluidspreker gaat gebruiken en nooit om te streamen + nog een subwoofer van 700 euro is namelijk bizar veel geld, andere merken maken goedkopere draadloze oplossingen waarbij bovendien meer van het budget naar de geluidskwaliteit gaat.
Bovendien gaat het gemak hier volledig het raam uit, want Sonos decodeert geen moderne surroundformaten en als er een update is, ga je ineens 4 speakers updaten voor er geluid uitkomt. Want voorzover ik weet is het nog steeds zo dat een Sonosapparaat weigert af te spelen tot het z'n update heeft binnengehaald.
De set die je voor een vergelijkbaar bedrag (met evt. een losse Connect!) kunt krijgen is zoveel meer waar voor je geld dat het (wederom) niet grappig meer is.
Mijn vriendin geeft vrijwel niets om audio
Ik betwist ook niet dat het voor dat soort mensen een prima oplossing is
Neemt niet weg dat ik ook genoeg "Sonos sux lOlz"-posts zie, dat is inderdaad irritant. Maar in mijn ogen is er gewoon een verschil tussen de verwachte prijs/kwaliteitsverhouding en de werkelijke prijs/kwaliteitsverhouding, teveel om ze allemaal maar als audiofiel af te schilderen en dus reden genoeg om je in de alternatieven te verdiepen als je van plan bent een smak geld uit te geven. En nogmaals, ik (en mijn mede-anti-Sonoskruisvaarders

) ben hier niet om te klieren, ik gun iedereen zoveel mogelijk geluidskwaliteit en gebruiksgemak voor zo weinig mogelijk geld, mijn bijdrage is daar altijd op gericht.