Welke moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:49
Goedemorgen allen,

Ik heb mijn verzoek ook reeds in een ander, soortgelijk topic gedaan, maar de reacties hebben me niet geheel duidelijkheid gebracht, vandaar via deze weg nogmaals.

Mijn huidige laptop is aan het aftakelen en op termijn ga ik een nieuwe nodig hebben. Gezien mijn ervaringen met andere Apple producten wil ik ook qua laptop de overstap maken.

Nu komt echter het probleem: welke moet ik kiezen?

Wat ik al wel heb besloten is dat deze bij voorkeur 13' moet zijn: dan kan ik 'm makkelijk meenemen en/of mee op de bank zitten etc etc.

Werkzaamheden waarvoor het apparaat gebruikt gaat worden zijn films/series (streamen, dus 128 gb voldoende), wat office werkzaamheden, mail en surfen. Tevens speel ik af en toe graag een game: FIFA en Football Manager en dit laatste maakt me onzeker wat te kiezen. Ik weet namelijk niet precies wat de twee games nodig hebben om goed te kunnen draaien.

Dus de vraag: met mijn aangegeven gebruik; Pro/Air? 8 of 16gb? 2.6, 2.8 of 3.0 GHz?

Alvast dank voor degene die de moeite nemen te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niet zozeer een advies, maar ik kan wel mijn keuze motiveren.

Ik heb zelf destijds in 2013 voor de Air gekozen. De versie met i5, 8GB en 128GB SSD. Mijn gebruik lijkt vergelijkbaar met hetgeen jij omschrijft. Ik gebruik hem voor films, VMware, Office en af en toe een spelletje. Spelletjes die ik speel zijn Call of Duty Modern Warfare 2 en 3. Deze draaien voor mij acceptabel onder OS X. De ventilator is wel goed hoorbaar, maar levert geen problemen op. De framerate is ook acceptabel en ik blijf me verbazen hoe lekker de spelletjes draaien op de HD5000.

Het is echter totaal geen game machine. Ik kan dan ook niets zeggen over FIFA of Football Manager.

Grootste discussiepunt is dan voor jou denk ik het Retina scherm van de MBP en je budget voor de machine.

Ikzelf geef niet heel veel om Retina, mede omdat ik ook een full HD monitor gebruik als ik echt productief wil zijn. Daarnaast vind ik het scherm van de Air (ondanks de vele kritieken op het TN-paneel) echt prima. Mijn keuze is destijds gebasseerd op budget en accuduur. Bijkomend voordeel is dat het ontwerp van de Macbook Air mij meer aanspreekt dan van de Macbook Pro. Achteraf wel een beetje spijt dat ik niet voor de 256 GB heb gekozen. Een iPhoto bibliotheek groeit vrij snel en ook een virtuele machine groeit snel in bestandsgrootte.

Succes met je keuze.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

Quakie

quakelen

Ik heb een air 13 inch gehad en ik heb inmiddels een retina 13 inch..

Mijn bevindingen:

Heb je last van pols klachten neem de air.. (aflopend design heeft echt nut met tikken, ik merk het enorm)
Gewicht een probleem? neem de air..op papier lijkt het verschil niet groot, maar elke keer als ik mijn retina pak, denk ik hij is toch wel zwaar.
Vind je lange accuduur belangrijk? neem de air

Als dat je niet boeit neem een retina instapper met 8gig. Volgens mij praat je nu niet over de zwaarste games en moet dat wel redelijk draaien op beiden machines. Uiteraard niet op hoogste settings...

(als ik nu zou moeten kiezen bij wat ik nu weet zou ik de air kiezen..ik vind bovenstaande belangrijker dan de retina scherm. Het is mooi maar ik vind wat hierboven staat belangrijker. Performance verschil merk ik niet)

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 29-08-2014 10:09 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Welke je ook neemt; neem geen upgrade naar een snellere cpu. De verschillen zijn namelijk erg klein, en de prijzen voor een cpu-upgrade zijn erg hoog. 8GB sowieso altijd nemen als je een MBA neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuli08
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06 10:18
ik zelf heb de rMBP 13 late 2013 - 8gb - 256gb en ben er op zich wel tevreden over. Wel zeg ik omdat ik hem niet veel gebruik en veel achter mijn desktop zit, dus doe er niet echt veel mee behalve interneten. Je zou eens hier moeten kijken: http://www.notebookcheck....13-Notebook.105035.0.html Fifa 14 Ultra lijkt geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:49
Allereerst thanks voor de reacties!

Budget is niet het grootste probleem: het apparaat wordt dagelijks vrij intensief gebruikt, dus in mijn beleving het geld waard. Daarnaast heb ik ook geen last van polsklachten

FIFA en Football Manager zijn twee relatief casual games die ook niet al te heftig zijn qua specs, maar wil ze wel graag goed draaien.

Wat ik filter uit jullie bijdragen denk ik dat ik voor de pro ga (vanwege films etc lijkt me de retina wel wenselijk), 2.6 GHz.. Enige onduidelijke is de ram: ik lees dat dat niet achteraf te upgraden is. Hoe groot is het verschil tussen 8 en 16 en staat dat beetje in verhouding met de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Met jouw gebruik ga je absoluut meer dan genoeg hebben aan 8gb en ga je geen verschil merken tussen 8 en 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
Hey Japie,

Qua specs en zo kan ik je niet echt bijstaan. Maar wil je een iets hogeren korting hebben, bel met die Apple bestellijn en ze regelen nog wat extra korting voor je. Althans ik heb vorige week een MBA besteld en kreeg nog ~50 euro korting boven op de studenten korting :). Uiteindelijk toch een goede 10% korting bedongen op die manier. En ja het was het 2014 model (die 100mhz upgrade van paar weken geleden of zo).

Succes met je aankoop :).
Pagina: 1