• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Als ik mijn videokaart intensief gebruik, bijvoorbeeld bij een recente game op de maximale instellingen, begint deze een raar geluid te maken.

Ik heb het geluid opgenomen:
YouTube: GPU geluid
Wat misschien niet helemaal duidelijk is in de video is dat de tonen ook veranderen van lengte. Soms komen er snel hele korte achter elkaar en soms duren ze langer.

Het gaat om de volgende kaart:
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Het lijkt zich voor te doen als de GPU temperatuur boven de 75 graden komt, en het blijft doorgaan tot minstens 80 graden (hoger heb ik de temperatuur nog niet zien gaan). Dit gebeurt bij relatief intensieve spellen zoals Metro Last Light en Far Cry 3.

Bij dit probleem denk ik meteen aan de fans die harder gaan draaien omdat het warmer wordt, en dit geluid doet zich voor rond de 43-44% fan speed.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Preau op 28-08-2014 22:36 ]

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Geluid heb ik ook als ik aan het gamen ben, bf3, amazing spiderman etc..

Dat lijkt op coil whine. Heb ik ook met mijn 280x van Club3D.

hi!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Lijkt inderdaad wel op coil whine, als jij je kaart 1 tot 2 maanden kan missen (Sapphire is een drama als het daar op aan komt) kun je hem RMA sturen als jij je er aan ergert anders lekker laten voor wat het is.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Preau
  • Niet online
Als het coil whine is kan dat verder geen kwaad?

Ik ben er overigens achter dat het wel op een bepaald percentage fan speed is, zo rond de 43-44% gebeurt het, ik voeg dit toe aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:07

Thomg

Aww yiss

Als tijdelijke oplossing zou ik de fancurve dan cappen op 40% tot die 90 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 14:42
Heb recentelijk een mine programma gedraaid en toen leek er ook een soortgelijk geluid uit mijn 2e gpu te komen (crossfire).
Dus kast open en beter luisteren... Bleek uiteindelijk de speaker die je op je mobo kan stoppen te zijn :s
Kreng stond haaks op wat voedings kabels, dus ik denk dat deze gewoon een magnetisch veld genereerde wat werd opgepikt door de speaker :s
Toen ik de pc uitzetten en de speaker verder van de voedings kabels boog was het probleem gelijk weg o.O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
Als je games gaat spelen, en de kaart meer moet presteren (en dus warmer wordt) gaat de fanspeed omhoog. Het is niet zo dat als je de fanspeed maar op 40% zet dat het probleem dan weg is. Kort gezegd is de fan speed gerelateerd aan de prestaties die de kaart moet leveren en dat is waar de coil whine ontstaat.

Als je Vsync in games aanzet dan wordt je framerate op 60 gelocked en is het coil whine probleem veel minder tot niet meer hoorbaar. Probeer dat eens en luister of het geluid weggaat, in menu's is het veelal nog steeds hoorbaar.

* Heb net je video bekeken/geluisterd en dat is geen coil whine naar mijn idee. Klinkt eerder alsof de fan(s) ergens tegenaan schuurt of niet soepel draait en dat je dat pas gaat horen als de fan harder gaat draaien, jij hoort het dan bij de 40% pas goed.

[ Voor 19% gewijzigd door SN4K3 op 30-08-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:41
Zeker geen coil whine. Dat is namelijk een veel hogere frequentie en is irritant aan het gehoor.

Om te testen of het iets met de fan is: druk eens met je vinger tegen het midden van de fan om hem even te stoppen en kijk of het geluid stopt.

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
even een vraagje, is coil whine schadelijk of is het alleen irritant?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:41
iantje31 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:20:
even een vraagje, is coil whine schadelijk of is het alleen irritant?
Alleen irritant.

• Preau
  • Niet online
Nog even hierop terugkomen, het blijkt een probleem van dit type kaart te zijn, de fix wordt in dit filmpje uitgelegd:

YouTube: Sapphire R9 290 TRI X fixing the rattle sound

De kaart gaat resoneren bij bepaalde fanspeeds, door stukjes rubber tussen de fans en de rest van de kaart te plaatsen wordt het opgelost.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Die rubberen stukjes moet je normaal gezien kunnen veranderen hoor..;
Pagina: 1