Kleurverschil RAW in Lightroom naar jpg

Pagina: 1
Acties:

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 10:10
Ik zit al twee dagen met een probleem waar ik niet uit kom:

Hardware/software:
- Nikon D5100
- Lightroom 5.5 op Windows 7
- Benq G2420HDBL monitor

De situatie: ik schiet in RAW en krijg dus NEF bestanden. Deze open ik in Lightroom, bewerk ik eventueel en sla ik dan op als jpg om online te zetten. Dan zie ik een duidelijk kleurverschil.

Twee voorbeelden (screenshot van dezelfde monitor, links Windows Preview en rechts Lightroom, duidelijker op groot formaat):
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5553/15063582472_d495545eec_c.jpgonbewerkte foto by Bas Harenslak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5570/15063582122_3f79913169_c.jpgbewerkt by Bas Harenslak, on Flickr

De jpg fotos zijn een stuk donkerder en 'flets'. Ik heb veel zitten zoeken op internet en heb al geprobeerd:
- monitor gekalibreerd (moet ik dit ergens in Lightroom aangeven?)
- jpg met sRGB, AdobeRGB en ProPhoto RGB color space opgeslagen

Wie kan mij helpen en weet waar het kleurverschil door komt?

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 11:49
Ik heb in Windows altijd hetzelfde gehad met Windows preview. Zien ze er wel goed uit als je ze in een andere applicatie bekijkt?

Flickr

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kunt bij het scherm die je krijgt wanneer je op export klikt kijken of je daar geen bepaalde optie aangeklikt hebt. Misschien exporteerd LR wel automatisch met een bepaalde bewerking.

...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:00

Fiber

Beaches are for storming.

Volgens mij komt het verschil door die witte en donkergrijze achtergrond. Zet ze allebei eens full screen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Het zou te maken kunnen hebben met een monitorprofiel dat Windows gebruikt. Met mijn Samsung monitor kreeg ik daar ook gedoe mee. Profiel verwijderd en het probleem was opgelost.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Windows Photo Viewer ondersteund geen kleurenprofielen, Lightroom wel. Enige wat je kunt doen is je foto bekijken in een applicatie die het wel ondersteund (of geen kleurenprofielen gebruiken, maar dan heb je dus geen gekalibreerde monitor meer).

[ Voor 22% gewijzigd door Nordlys op 28-08-2014 18:51 ]

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 10:10
tommyz schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:14:
Ik heb in Windows altijd hetzelfde gehad met Windows preview. Zien ze er wel goed uit als je ze in een andere applicatie bekijkt?
Fiber schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:15:
Volgens mij komt het verschil door die witte en donkergrijze achtergrond. Zet ze allebei eens full screen.
Andere Adobe producten laten de foto goed zien. Ik heb deze hack gebruikt om een zwarte achtergrond in Windows preview te krijgen en de foto ziet er al veel beter uit!
Luxicon schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:14:
Je kunt bij het scherm die je krijgt wanneer je op export klikt kijken of je daar geen bepaalde optie aangeklikt hebt. Misschien exporteerd LR wel automatisch met een bepaalde bewerking.
Alleen JPEG, Quality 100 en Color Space sRGB ingesteld, verder niets.

Ik weet niet of het helpt, maar als ik de jpg in Photoshop open krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zd3l6x.jpg

Hoe doen jullie dat met fotobewerking? Doen jullie iets met kleurprofielen bij opslaan naar jpg?

• Nordlys
  • Niet online
Nee, niets aan doen, gewoon sRGB gebruiken. Tenzij je iets gaat drukken en er wordt specifiek om Adobe RGB of een ander profiel gevraagd.

Geloof me nou maar, heel wat applicaties onder Windows zijn niet color-managed (waaronder die fotoviewer), en dat wil je niet oplossen door iets anders dan sRGB te gaan gebruiken voor je geëxporteerde jpg's.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Oh ik had dit geaccepteerd als jpg bevat gewoon minder informatie... Weer wat geleerd. Blijkbaar ligt het dus gewoon aan windows. Nouja, ik negeerde het sowieso al dus vind het niet echt heel erg storend, maar soms wel heel licht teleurgesteld en ik hem nog iets overbewerkte om een goede jpg te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Pingu op 28-08-2014 19:37 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:00

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan toch ook gewoon een andere viewer gebruiken? Faststone, Irfanview, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Let wel dat Tante Ingrid en ome Henk ze gewoon in de windows viewer kijkt en dus krijgt te zien wat jij niet "goed" vindt.

Ik zie op het kleine formaat geen grote verschillen en de grote versie heb je op private staan op flickr.

• Nordlys
  • Niet online
Tante Ingrid en ome Henk hebben waarschijnlijk toch geen gekalibreerd scherm, dus dat zal wel niet veel uitmaken :P

Verwijderd

------

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Nordlys schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:06:
Tante Ingrid en ome Henk hebben waarschijnlijk toch geen gekalibreerd scherm, dus dat zal wel niet veel uitmaken :P
Dat punt bedoelde ik ook te maken: gekalibreerd scherm lijkt me handig in geval van afdrukken. Dat je uit de printer / het lab krijgt zoals je op je scherm ziet.

Voor de gemiddelde Facebook / Flickr / Tweaker audience maakt het niet zo veel uit.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
BasPH schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:19:
[...]

[...]

Andere Adobe producten laten de foto goed zien. Ik heb deze hack gebruikt om een zwarte achtergrond in Windows preview te krijgen en de foto ziet er al veel beter uit!

[...]

Alleen JPEG, Quality 100 en Color Space sRGB ingesteld, verder niets.

Ik weet niet of het helpt, maar als ik de jpg in Photoshop open krijg ik deze melding:
[afbeelding]

Hoe doen jullie dat met fotobewerking? Doen jullie iets met kleurprofielen bij opslaan naar jpg?
Met die melding geeft Photoshop aan dat het profiel van de foto anders is dan je standaard working profile in photoshop. Ik zou nooit discarden maar altijd het ge-embedde profiel overnemen.

Ik exporteer altijd beelden met op z'n minst een getagged profiel (niet ge-embed tenzij het iets exotisch is).
Pagina: 1