Digitale TV stoort en valt weg, complexe oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Het verhaal:
Mijn pa heeft zijn oude CRT Televisie vervangen door een LCD televisie + harddisk recorder.
Philips 47PFL7008K/12 en een Humax iHDR-5400c.

Het huis stamt uit de jaren 70 en had nog een volledig oude installatie, wellicht was de coax versterker een keer vervangen in de jaren 90, maar meer ook niet.

Dit gaf problemen met de kwaliteit van de zenders, die was niet goed. Namelijk even haperend beeld/geluid en/of blokken vervormd beeld. Ook verliest de televisie met enige regelmaat het signaal. (de melding "Geen signaal, controleer de antennekabel.") Op de televisie kon je ook zien dat de Signaalsterkte en kwaliteit niet heel erg hoog waren. Helaas heb ik niet opgeschreven hoeveel het destijds was. Ik meen me vaag te herinneren ergens tussen de 40-60.

De installatie is nu volledig aangepakt en up to date, ook is er een Delta monteur langs geweest. Helaas bestaat het probleem nog steeds. Het is wel verminderd nu alles vervangen is, maar nog steeds aanwezig.

Het probleem:
De televisie geeft veel beeldfouten weer (artifacts noem ik ze maar), namelijk even haperend beeld/geluid en/of blokken vervormd beeld. Ook verliest de televisie met enige regelmaat het signaal. (de melding "Geen signaal, controleer de antennekabel.")
De Humax heeft soms ook beeldfouten (veel minder dan de tv), maar het signaal valt nooit weg. Dat van de Humax is acceptabel.

Helaas beschik ik op dit moment niet over een hele goede camera, maar ik heb een youtube filmpje van het probleem:
Small artifact: not very good visible on this video. @ YouTube: Philips TV 47PFL7008K/12 Foutmelding

Geen signaal, controleer de antennekabel. @ YouTube: Philips TV 47PFL7008K/12 Foutmelding

Wat ik al geprobeerd heb:
- Versterker vervangen
- Kabels en connectoren vervangen
- Wandstopcontact vervangen
- C+ module vervangen door ander merk
- Monteur van de kabelaanbieder Delta langs laten komen. De monteur heeft ook een analyse apparaat aan de kabel gehangen (niks gevonden), maar dat was op een middag. Het lijkt vooral s avonds te gebeuren.

Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/33jhkkh.png
Kabelaanbieder: Delta Digitale TV
De kabel komt het huis binnen in de meterkast, dan zit er een doosje van de Delta. Voor het ontstoren van een eventueel kabel internet modem. We hadden jaren geleden kabelinternet, maar nu niet meer. Dat kastje is recent vervangen door een monteur.

Dan komt er een Hirschman GHV41MX versterker, ook pas nieuw. Hiervoor een oude analoge versterker die ook geen signaal terug kon sturen voor interactieve tv.

Dan zit op Poort 4 de kabel die door het plafond en de muur naar de wandcontactdoos gaat +/- 10-15 m.
( uitgang 4: 6-9,0dB - maximaal 40m coaxkabel retourversterking 5dB)
De kabels zijn Hirschmann KOKA799/20 RI20. De connectoren zijn ook van Hirschmann KOKWI3 en KOSWI3.

Wandstopcontact is(was?) ook van Hirschmann WCDINBRTV EDC1000 2G eind, dit heeft de Delta monteur ook vervangen, maar het maakt geen verschil.

Dan 3 meter kabel, Humax iHDR-5400C + Quantis 1.2 C+ module.
Dan 1 meter kabel, Philips 47PFL7008k/12 + SMiT CI+ module 1.3 (Hiervoor ook Quantis 1.2 C+ module getest, weinig verschil denk ik, eigenlijk niks.)

De Philips tv heeft de laatste software: QF2EU-0.173.53.0 (17.07.14)
Philips TV
Nederland 1
Signaalsterkte 96
Signaalkwaliteit 100
Belgie 1
Signaalsterkte 97
Signaalkwaliteit 100

Humax
Nederland 1
Signaalsterkte 85
Signaalkwaliteit 100
Belgie 1
Signaalsterkte 87
Signaalkwaliteit 100

Jullie hulp is nodig!

Help! Wat kan ik nog doen? Ik vind de situatie lastig te analyseren, waar ligt het nou precies aan? Kan het beter gemaakt worden?

Is de Philips TV gevoeliger voor een goed signaal, of gewoon kapot = RMA?
Is het 4G? http://nos.nl/artikel/608...ond-4g-kan-tv-storen.html
Er is blijkbaar ook Hirschmann 4G coaxkabel (110db afscherming ipv 90dB).
Betere connectoren?

Ik zou graag een oplossing hebben waar ik gewoon TV kan kijken met 1 afstandsbediening.

[Updated spec's]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21
Teveel signaal is ook niet goed. Nog geen 20m kabel met een paar stekkertjes dempt maar een paar dB, dat lukt bijna altijd wel zonder versterker, of probeer het eens op een wat minder versterkende uitgang.

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn idee ook, te veel versterking. Haal de antenne versterker er eens tussen uit.

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 13:01
ook mijn idee, teveel versterking.aangezien de signaalkwaliteit overal 100% is (dit is namelijk veel belangrijker dan een hoge signaalsterkte) probeer eens een losse coax vanaf het aop (abbonee overnamepunt) naar de tv. dus ook zonder versterker, dan kan je namelijk ook gelijk uitsluiten of de bekabeling en/of wcd in orde zijn.
werkt dit wel ga dan kijken of de wcd's goed aangesloten zijn (goed kijken of er geen draadje van de gevlochten mantel tegen de binnenkern zitten.
zelf denk ik dus ook aan te veel signaal als je bijv. een signaal van 69dB binnenkrijgt en je versterkt de installatie ook nog een met 9db zit je dus op 78dB je verlies in de 15m coax is ongeveer 1.5 a 2 dB en de wcd levert 0.3 db verlies op.
dit betekent dat je met een signaal van 76dB de decoder in gaat (dit is dus veel te hoog) volgens mij versterkt de rf uitgang van de humax ook nog eens 3dB en ga je dus met 79 dB naar je tv. eigenlijjk moet je maar max met 68db je decoder of tv ingaan anders krijg je een overstuurt signaal en krijg je de zelfde problemen als dat je een te laag signaal hebt. (de begin signaalsterkte van 69dB is maar speculatief natuurlijk maar dit is om te laten zien dat ALS je gewoon een goed hoog signaal binnenkrijgt, het met de versterker ertussen dus veel te veel wordt. met maar een tv aangesloten en een wcd zonder splitter e.d. zou je zowieso genoeg signaal moeten overhouden.)

P.S
hele hoge signaalwaardes hebben trouwens ook nadelige gevolgen op de levensduur van de tuners.

succes met het oplossen van de storing

[ Voor 8% gewijzigd door dt77h op 28-08-2014 20:14 . Reden: bijvoegen ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het eens geprobeerd in poort 1 van de versterker, 3-3,5db versterking. De Humax lijkt wel bijna probleem vrij en geeft mooi beeld. De Philips TV geeft een duidelijk slechter beeld en blijft dezelfde problemen houden.

Ik denk dat jullie gelijk hebben, en dat het signaal misschien te sterk was (voor de Humax). Maar de Philips TV heeft denk ik een defect, want daar is niks aan te redden. Terug voor garantie dan maar.

Bedankt!

[Updated spec's]