Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Linux boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen goed subforum vinden, sorry.

Linux was traag en lade geen sites meer dus ik resette de PC.

Ik draai Ubuntu 14.04 LTS en na GRUB blijft 'ie hangen in een zwart scherm. Als ik op ESC druk zie ik alleen een knipperende cursor.

Help!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Tja, kan van alles zijn.

Eerste wat ik zou proberen: download een Linux Live-ISO en zet die op een USB stick met Universal USB installer. Kijk dan of je vanaf die USB stick kan booten naar een desktop. Zo ja: dan is je PC in elk geval niet helemaal dood.

Daarna de usual suspects: check je RAM en kijk of je op de een of andere manier je harddisk kan controleren.

Of, nog beter, als je vanaf USB hebt kunnen booten: kijk of je in de log files kan kijken op je harddisk, wellicht dat dat iets informatie geeft over wat er mis is.

Afgezien daarvan zou het handig zijn om de specificaties van je PC te geven en zelf wat meer te proberen en hier te laten weten wat je ontdekt hebt. Met alleen "help" is het lastig helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al van alles aan het uitproberen, ik zal kijken of ik zo met een usb flashdrive een live 'cd' kan openen.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:10:
Ik ben al van alles aan het uitproberen, ik zal kijken of ik zo met een usb flashdrive een live 'cd' kan openen.
Als je grub krijg dan betekend het iig dattie niet dood is lijkt me.. Harde schrijf werkt gewoon nog. Dit klinkt eerder als beschadigde grub of harde schrijf fouten. Soms kan de harde schrijf fouten bevatten (zelf paar keer gehad). Op te lossen door een check te doen via de live cd/usb: bij Ubuntu (gebruik zelf lubuntu) selecteer de optie "Ubuntu uitproberen" -->wanneer gestart start terminal --> sudo e2fsck -fyC 0 /dev/sdc1 (waarbij SDC je systeem partitie is).

Bij een simpele zoekopdracht: "blinking dot after grub" krijg ik deze van google: http://askubuntu.com/ques...upgrading-from-12-10-to-1

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat bedoel je trouwens met 'pc resetten' ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik kijken als ik in de live CD zit qua logs

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

Blokker_1999

Full steam ahead

logs ga je niet direct zien. Zoals hierboven aangegeven, eerst een filesystem check uitvoeren op je harde schijf. Als die geen fouten vind dan kan je eens proberen om je harde schijf te mounten en in een console in chroot te zetten zodat je je kernel opnieuw kan installeren en grub opnieuw kunt configureren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ubuntu's GRUB (vooral onder EFI) staat er bij mij om bekend erg snel problemen te geven voor het laden van de kernel bij een licht beschadigd Ext4-bestandsysteem - ik zou dan dus inderdaad de live-CD gebruiken om de kernel opnieuw te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
hoe installeer ik een nieuwe kernel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gehad, ik installeer Ubuntu opnieuw. Thanks.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is jammer, want ik had graag willen weten wat je ziet als je vanuit grub de boot regel aanpast om de parameters 'quiet splash' weg te halen en dan te booten. Dan zie je meer wat er gebeurt en ook eventuele fouten. Nu ga je leuk opnieuw installeren, maar je hebt dan geen idee wat de oorzaak was en of het dus weer gaat gebeuren.

Overigens had het subforum Non-Windows Operating Systems de betere plaats geweest ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan geen goed subforum vinden, sorry.
:X

Als je het niet weet, vraag dan na. Wij crewleden helpen je tien keer liever op weg voordat je een topic opent dan dat we met dit 'disclaimer' geconfronteerd worden :o

Zie ook:
Het algemeen beleid
Als het niet mag, haal het dan achteraf maar weg

Soms zien we users in topics of reacties een disclaimer plaatsen in de trant van het volgende:

[Plaatje/link] Owja modjes als het niet mag haal het dan maar weg en geef me plz geen ban, soz :'(
Het op deze wijze de verantwoordelijkheid uit handen proberen te geven is echter niet iets wat we op prijs stellen. Hetgeen je op het forum plaatst is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, en zo'n disclaimer zal dan ook niet veranderen hoe we omgaan met een eventuele overtredingen. We vragen je bij zaken die op het randje zijn daarom om zelf vantevoren goed na te denken of iets wel toegestaan is. Als je twijfelt kan je natuurlijk gerust contact opnemen met een crewlid!
Overigens wist je 10 (!) jaar geleden wel de weg naar Non-Windows Operated Systems te vinden, maar waren je topics daar helaas net zoals deze gespeend van goede informatie en eigen inzet. Zij zijn toen gesloten, wat ik hier ook mee ga doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.