• appeloom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 11:28
goedemiddag,

ik heb dit moment een medion pc(pricewatch: Medion Akoya PC P5329 E)
met:
CPU/SoC Intel Core i7-2600
Moederbordchipset Intel H61
vidiokaart gtx 560
voeding 450 watt
(gegevens die denk ik belangrijk zijn)

Ik weet niet veel van pc's af, heb wel gekeken naar wat video's en voeding en geheugenkaart vervangen lukt me wel, de CPU lijkt me wat moeilijker.enfin.

Ik wil graag graag mijn pc upgraden voor de games die dit najaar uitkomen (vooral dragon age en de witcher 3), tot nu toe draait alles wel goed maar merk wel dat ik steeds vaker niet alles op max kan draaien.

Mijn vraag is nu of ik alleen de grafische kaart moet vervangen (ik denk aan een gtx 770, die kan de nieuwe spellen wel aan denk ik) en/of ook de voeding (denk dan 600 watt). En ook of dit zin heeft vanwege mijn CPU.

verder is de pc met een HDMI kabel aangesloten aan een hd ready tv van 26 inch die ik ook wil vervangen naar full HD.

Mijn budget om up te graden is € 350, de tv buiten beschouwing gehouden

ik ben op dit moment een student (bedrijfseconomie) en zal de pc niet gebruiken voor andere zware taken.

ik hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven

En alvast bedank!!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Waarschijnlijk gaat je huidige voeding niet de vereiste aansluitingen hebben voor een GTX 770. Die vereist namelijk 2 8 pin PEG connectors terwijl de GTX 660 gevoed wordt door maar 1 6 pin PEG connector. Meestal hebben OEM voedingen niet meer connectors dan nodig dus ik verwacht niet meer dan één 6 pin PEG connector. Dat is dan los van de vraag of je voeding wel voldoende stroom kan leveren voor een videokaart die 90W meer verbruikt (140W voor de GTX 660, 230W voor de GTX 770). Het zou helpen als je een foto neemt van de sticker op de voeding, daarop staat de beschikbare stroom op de verschillende spanningen. Maar ik zou wel de voeding wijzigen naar een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: XFX 550W Pro aangezien zelfs als de voeding voldoende stroom levert, je waarschijnlijk een 6 pin naar 8 pin convertor nodig gaat hebben en daar bovenop ook nog een molex/satapower naar 8 pin peg connector.

Je processor is zeker voldoende voor alle toekomstige games, die hoef je niet te veranderen. Het moederbord is een beetje basic, maar als je toch niet zo handig bent, laat je het beter zo.

Hoeveel geheugen heb je eigenlijk? Indien dat maar 4GB is, kun je dat ook upgraden naar 8GB. Dat is de makkelijkste upgrade die je in een pc kunt doen.

Wat ik ook zou overwegen is het plaatsen van een SSD als bootdisk voor Windows met evt een paar games. Dat gaat geen snelheidswinst opleveren in games (hoewel mogelijk wel in open world games zoals The Witcher 3), maar rpg's hebben typisch veel laadtijden en een SSD maakt die een stuk korter. Om voor die SSD plaats te maken in je budget zou ik een HD7950 of R9 280 nemen in plaats van een GTX 770.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 15:56
Voeding en videokaart vervangen en dan heb je een prima gamebak. Hoeveel geheugen zit erin?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Stock kwam die PC met 8GB, dus dat zal hij nu ook nog wel hebben :). MoBo is zoals gezegd vrij basic, maar voldoet. CPU kan nog prima mee, niks mis mee.

Wat ik zou doen, is de voeding vervangen door een van bovenstaand genoemde exemplaren, qua GPU een 7950 Boost toevoegen én een SSD in de vorm van een MX100.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• appeloom
dank jullie wel voor de snelle reactie!! ik heb 8gb geheugen ddr3 en windows 7
ik ben dan van plan om de MSI GeForce GTX 770 Gaming (€280)te halen en dan een voeding die hierboven wordt aangeraden (€61)

de reden dat ik over de CPU begon komt omdat op de website can you run it hij aangeeft dat ie ook vervangen moet worden (bij de nieuwste spellen).

verder zit er ook een swap disk in, kan daar ook een ssd in? zo ja dan is deze wel geschikt denk ik Origin Storage DELL-256MLC-F15 256GB

nog een extra opmerking de ssd hoeft niet in het budget van 350 te passen. denk dat ik de ssd wel over een paar maanden haal

[ Voor 11% gewijzigd door appeloom op 28-08-2014 16:15 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou dan eerder een 280X nemen, die voor minder meer bied dan een GTX770, en het verschil zal steeds groter worden vanwege de grotere hoeveelheid VRAM.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Websites als can you run it zijn een grote grap, ik heb zelf ook een i7 2600 en kan werkelijk alles op ultra spelen in combinatie met mijn R9 290. Het enige wat ik nog niet gespeeld heb is watch dogs maar dat spel is zo brak dat neem ik niet serieus.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• appeloom
jij hebt gelijk denk mk, hij heeft 1 GB meer geheugen en meer VRAM (wat het is weet ik niet maar toch) hoewel de andere specificaties toch in het voordeel van nvidia zijn.
http://tweakers.net/price.../335374;350457/categorie/

dan ben ik er denk ik uit. als voeding wordt het xfx 550 pro (voor de zekerheid nog de afmetingen nameten) en als videokaart de MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB.

heel erg bedankt voor de reacties!!!

• MacPoedel
appeloom schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:12:
dank jullie wel voor de snelle reactie!! ik heb 8gb geheugen ddr3 en windows 7
ik ben dan van plan om de MSI GeForce GTX 770 Gaming (€280)te halen en dan een voeding die hierboven wordt aangeraden (€61)

de reden dat ik over de CPU begon komt omdat op de website can you run it hij aangeeft dat ie ook vervangen moet worden (bij de nieuwste spellen).

verder zit er ook een swap disk in, kan daar ook een ssd in? zo ja dan is deze wel geschikt denk ik Origin Storage DELL-256MLC-F15 256GB

nog een extra opmerking de ssd hoeft niet in het budget van 350 te passen. denk dat ik de ssd wel over een paar maanden haal
Een SSD is gewoonlijk 2,5" en je hotswap bay is 3,5" dus als je daar de SSD in wilt zetten moet je een adapter gebruiken. Ik zou echter je SSD in je pc inbouwen aangezien het de bedoeling is daar Windows op te zetten dus je mag die eigenlijk niet hotswappen. Hotswap bays zijn eerder bedoeld voor backups te nemen of herstellen, als je de schijf niet gebruikt kun je die ergens veilig opbergen. Je kast heeft vast wel plek intern voor een 3,5" HDD en 2,5" SSD. Ik heb in mijn oude kast mijn SSD gewoon ergens onder de DVD drive geschroefd, die hangt maar langs één kant vast, maar in een SSD beweegt toch niets en de kast staat altijd stil. Desnoods zet je de huidige HDD in de hotswap bay.

Die Origin Storage SSD ken ik niet en zou ik niet vertrouwen. Ik zou een Crucial MX100 of M500 nemen of een Samsung 840 EVO. De grootte hangt af van je budget, voor Windows en een paar games volstaat eigenlijk al 120GB, maar de 250GB versies zijn maar een beetje duurder en dus per GB veel goedkoper.

Ik weet trouwens niet goed op basis van wat jij concludeert dat de R9 280X onderdoet voor de GTX 770 met die link naar de Tweakers Pricewatch. Ja de kloksnelheden zijn verschillend, maar dat zijn totaal verschillende videokaarten en je kunt die op basis daarvan niet vergelijken. Zelfs het aantal rekenkernen zegt niet veel want AMD en Nvidia gebruiken andere definities van wat een rekenkern is. Tussen twee kaarten van hetzelfde merk kun je kloksnelheden nog een beetje vergelijken, als ze dezelfde architectuur hebben. De enige manier om te vergelijken tussen een AMD en Nvidia is benchmarks bekijken, zoals in MK1998NL's link naar Anandtech: http://www.anandtech.com/bench/product/1037?vs=1041.

• appeloom
Zoals ik al eerder zei weet ik weinig tot niets van pc's. als je kijkt naar hoe tweakers je kaarten kan laten vergelijken zie je (ik) dat de gtx hogere GHz heeft als het gaat om snelheid. als een leek denk ik dan de gtx beter is. De 2 punten waar de R9 beter op scoort zijn geheugen (1GB meer) en geheugenbusbreedte.

Als ik naar de benchmarks kijkt zie ik dat verschillen heel klein zijn, rond de 10 fps. Ik game als ik een full HD tv 32 inch heb gehaald denk ik op 1920x1080 en zolang ik dragon age en the witcher 3 minimaal op high settings kan spelen en de FPS boven de 30 blijft ben ik tevreden(mijn huidige kaart gtx 560 kan de spellen tot nu toe uitstekend aan), dit is ook de reden waarom ik voor de R9 wil gaan (goedkoper en 1GB meer geheugen)

Verder nog bedankt voor de tips voor de harde schijf. ik ga eerst mijn kaart en voeding upgraden en denk in december een SDD aanschaffen. tegen die tijd zie ik wel hoe dat in elkaar steekt.

• MacPoedel
Ja ze zijn erg aan elkaar gewaagd, dat de R9 280X heel veel beter is dan de GTX 770 kun je niet zeggen. Ik heb zelf een GTX 760 dus het is zeker niet zo dat ik automatisch AMD aanraad bij iedereen. Al zou ik nu zelf een R9 280 nemen maar op dat moment waren de prijzen anders en al bij al vind ik de gebruikerservaring van het Nvidia software ecosysteem wel beter. Bij AMD duwen ze Raptr door je strot. Mijn werk laptop heeft een AMD gpu en voor zover ik kan zien kun je Raptr (ahum AMD Gaming Evolved) niet uitvinken bij de installatie, dat zijn minpunten voor mij.

Voor 1080p is de R9 280X inderdaad uitstekend.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Bij AMD duwen ze Raptr door je strot. Mijn werk laptop heeft een AMD gpu en voor zover ik kan zien kun je Raptr (ahum AMD Gaming Evolved) niet uitvinken bij de installatie, dat zijn minpunten voor mij.
Ik heb het nochtans al bij elke installatie die ik gedaan heb gewoon kunnen uitvinken in de installer :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Dan nog een laatste vraag. Mijn laatste kaart (kwam met de pc) komt van Nvidia (als in het merk Nvidia). Als ik kijk naar de r9 280x kaarten zie ik dat vanuit de fabriek geen wordt aangeboden. Mijn vraag is nu welke dan beter is, de Asus Radeon R9 280X DCII,3GB (€260) of de MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB (€250)
bij het vergelijken van de kaarten zit het verschil alleen in de snelheid van de videochip (MSI 1 Ghz en ASUS 850MHz)
http://tweakers.net/price.../350457;350974/categorie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 21:53
MSI, gewoon de goedkoopste en even goed goed gekoeld.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

MacPoedel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:12:
al bij al vind ik de gebruikerservaring van het Nvidia software ecosysteem wel beter. Bij AMD duwen ze Raptr door je strot. Mijn werk laptop heeft een AMD gpu en voor zover ik kan zien kun je Raptr (ahum AMD Gaming Evolved) niet uitvinken bij de installatie, dat zijn minpunten voor mij.
Je bedoelt dat nVidia precies het zelfde doet met geforce experience? allebei zijn trouwens uit te vinken als je dat zou willen dus daar zit echt géén verschil in.
appeloom schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:15:
Dan nog een laatste vraag. Mijn laatste kaart (kwam met de pc) komt van Nvidia (als in het merk Nvidia). Als ik kijk naar de r9 280x kaarten zie ik dat vanuit de fabriek geen wordt aangeboden. Mijn vraag is nu welke dan beter is, de Asus Radeon R9 280X DCII,3GB (€260) of de MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB (€250)
bij het vergelijken van de kaarten zit het verschil alleen in de snelheid van de videochip (MSI 1 Ghz en ASUS 850MHz)
http://tweakers.net/price.../350457;350974/categorie/
En voor die 10 euro meer zou je de Asus nog kunnen overwegen die is toch wat stiller onder zware load. Idle maakt het allemaal niet zo veel uit dus als je de herrie tijdens het gamen niet zo veel uit maakt is de MSI sowieso de beste keuze. O ja je moet naar de turbo frequentie kijken, de Asus is maar 0,05GHz langzamer dan de MSI ;)

[ Voor 47% gewijzigd door DarkBlaze op 29-08-2014 10:27 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je zou ook voor deze kunnen gaan:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Prijs/kwaliteit is deze eeg gunstig, vegelijkbaar met een R280 voor een R270 prijs.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
DarkBlaze schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:21:
[...]

Je bedoelt dat nVidia precies het zelfde doet met geforce experience? allebei zijn trouwens uit te vinken als je dat zou willen dus daar zit echt géén verschil in.
Het zal te maken hebben gehad met de HP drivers van mijn werk laptop (die heeft een HD8750M), die installeerden wel automatisch Gaming Evolved (maar dat is HP's schuld waarschijnlijk). Ik heb het nadien verwijderd maar die deïnstallatie moet fout gelopen zijn aangezien de Catalyst Drivers nu telkens denken dat Gaming Evolved al geïnstalleerd is en daardoor dat vinkje aan zetten (niet om te installeren maar om aan te geven dat ik het programma al heb). Ik vind het programma echter niet meer dus installeert inderdaad niet automatisch.

Los van dat automatisch installeren, ik vind Geforce Experience op zich een veel beter programma. Gaming Evolved is er later gekomen dus heeft wat tijd nodig om achterstand in te halen, maar die integratie met Raptr stoort mij, met die punten, raffles, etc. Standaard hield het programma bij hoe lang ik gamede etc. GFE is minder "aanwezig". Maar je kunt het dus gewoon niet installeren natuurlijk, al laat ik GFE wel installeren omdat het voor mij een nuttige feature heeft die AMD mist: GameStream naar SHIELD (ik gebruik Limelight om naar mijn Nexus 7 te streamen ipv een Shield). Er zijn natuurlijk andere alternatieven om te streamen naar Android toestellen, maar ik heb wel een zwak voor Limelight en diens ontwikkelaar. Maar ik denk niet dat veel mensen streamen naar Android, dus zo nuttig is GFE niet voor de meesten. En gameplay recorden gaat ook met AMD tegenwoordig (maar dan heb je wel Gaming Evolved nodig..)
DeNachtwacht schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:28:
Je zou ook voor deze kunnen gaan:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Prijs/kwaliteit is deze eeg gunstig, vegelijkbaar met een R280 voor een R270 prijs.
De HD7950 is al gesuggereerd. De TS wilt meer besteden, een R9 280X past in het budget en heeft meer rekeneenheden dus gaat langer meegaan. Je kunt een HD7950 overklokken naar 280X "niveau", maar een 280X kun je dan ook weer overklokken. En ik zou het eerder een R9 270X prijs noemen want een 270 kost nog wel €20 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk van beide programma's geen last heb en ze staan beide ook geinstalleerd op de systemen waar een AMD/Nvidia GPU in zit, GE heeft ondertussen ook al weer grote stappen gemaakt en inderdaad streamen naar shield zit er niet in omdat het een nVidia ding is ;)

Wat betreft de punten ik ga niet lopen klagen, je kan er zelfs spellen voor krijgen of een GPU/Voeding etc al mag je dan wel even sparen haha en natuurlijk de sweep stakes waar jij het over had maar dat zie ik eigenlijk alleen maar als een plus ik bedoel hoe veel merk jij er nu eigenlijk echt van dat je op de achtergrond 'punten' krijgt als je een spel speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Dit vindt ik eerlijk gezegd jammer aan AMD, op de website van nvidia heb je een tabel die precies laat zien hoe krachtig de kaart is en zijn de nummers consistenter opgebouwd dan bij amd

Afbeeldingslocatie: http://international.download.nvidia.com/webassets/en_US/shared/images/products/shared/lineup.png

en ik blijf denk toch voor de R9 270X gaan, omdat op benchmarks hij beter presteert dan de 7950

[ Voor 17% gewijzigd door appeloom op 29-08-2014 14:59 . Reden: plaatje bij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De 280x is presteert idd ietsje beter, echter, hij is iets van 80 euro duurder dan een HD7950, en daardoor is de prijs/prestatie van de 280x eigenlijk behoorlijk laag vergeleken met de HD7950/R9 280.

Een tweedehands R9 290 kan trouwensch ook leuk zijn.

Ook kan ik je aanraden zo snel mogelijk een SSD erin te hangen, geeft een hele boost aan je gebruikservaring.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:18

br00ky

Moderator Harde Waren
appeloom schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:58:

en ik blijf denk toch voor de R9 270X gaan, omdat op benchmarks hij beter presteert dan de 7950
Dat waag ik te betwijfelen, aangezien een 7950 onder de motorkap nagenoeg een 280 nonX is. Zie ook hier.

Dit verschil zal door de grotere VRAM op hogere resoluties en met grotere textures alleen maar toenemen ten faveure van de 7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appeloom
Nog een laatste reactie!

Ik heb besloten om de msi r9 280x (is nieuwer en vreet minder stroom dan de HD7950)te kopen en de S12II-520 EVO, 520 Watt voeding.

Als het goed is komt het vandaag binnen en dan vervangen!!

Nog bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1