Anoniem: 532528

Topicstarter
Door slechte resultaten in het verleden twijfel ik om terug te aan en HBO af te ronden. Ik ben op het moment 27 en via een lange route: MBO en (hbo propedeuse versneld afgerond) naar de Universiteit gegaan.

Op het moment ben ik 5e jaars Informatica student aan de VU. Ik ben in de tussentijd van universiteit geswitcht en door prive omstandigheden heeft het lang geduurd in het verleden. Ook heb ik 3 jaar werkervaring als Programmeur. Mijn ambitie is om in de embedded systems of embedded engineering te werken in het buitenland

Om de situatie even te schetsen:
De universiteit duurt nog 2.5 jaar (huidige opleiding: Informatica aan de VU)
Teruggaan naar het HBO duurt ook 2.5 jaar (Technische Informatica aan de HvA)

Wat is jullie mening hierover? Wat is verstandig? Ik weet het zelf absoluut niet meer
Eerlijk gezegd ben ik bang dat me baankans lager is met HBO in het buitenland

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 532528 op 28-08-2014 15:01 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:52

Fiber

Beaches are for storming.

Laat de universiteit je überhaupt nog wel toe? Dacht dat ze veel strenger geworden waren tegenwoordig en dat je zou moeten stoppen als je niet snel genoeg bent.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Anoniem: 316512

Als je denkt dat je het niet aankunt zou ik geen WO gaan doen. Iets afmaken is daarentegen wel heel erg verstandig. Zou dat sowieso aanraden.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-07 16:44
Anoniem: 532528 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:49:
Door slechte resultaten in het verleden twijfel ik om terug te aan en HBO af te ronden. Ik ben op het moment 27 en via een lange route: MBO en (hbo propedeuse versneld afgerond) naar de Universiteit gegaan.

Op het moment ben ik 5e jaars Informatica student aan de VU. Ik ben in de tussentijd van universiteit geswitcht en door prive omstandigheden heeft het lang geduurd in het verleden. Ook heb ik 3 jaar werkervaring als Programmeur. Mijn ambitie is om in de embedded systems of embedded engineering te werken in het buitenland

Wat is jullie mening hierover? Wat is verstandig? Ik weet het zelf absoluut niet meer
Waarom duurt het nog 2,5 jaar om een HBO opleiding af te ronden als je overstapt van 5de jaars VU naar UvA Embedded systems? Heb je dit al besproken met de decaan van de UvA?

Sowieso is het verstandig om een opleiding af te ronden, ongeacht je leeftijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 28-08-2014 15:07 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Topicstarter
Monkeydancer schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:06:
[...]

Waarom duurt het nog 2,5 jaar om een HBO opleiding af te ronden als je overstapt van 5de jaars VU naar UvA Embedded systems? Heb je dit al besproken met de decaan van de UvA?

Sowieso is het verstandig om een opleiding af te ronden, ongeacht je leeftijd.
Het is natuurlijk verstandig om een opleiding af te ronden en dat wil ik ook heel erg graag! En begrijp ook dat dit de nodige inzet nodig heeft.

5e jaars Uni maar nu op de VU officieel 1e jaars eigenlijk. Switchen naar HBO is 2.5 jaar hoofdfase (stage vrijgesteld) En op de VU is het ook 2.5 jaar nominaal om de bachelor af te ronden
Het idee is om iets af te ronden en misschien lukt het sneller/makkelijker op het HBO. Maar of dat verstandig is.. Misschien is het gewoon beter nog op de VU te blijven en nu de omstandigheden gunstiger zijn de Bachelor op de VU te halen

Daarbij matchen de vakken van de universiteiten onderling en hbo niet waardoor er bijna niks vrijgesteld kan worden

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 532528 op 28-08-2014 15:14 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:52

Fiber

Beaches are for storming.

Maar als je nu 5 jaar over je eerste jaar hebt gedaan, hoe weet je dan of je die 2.5 jaar HBO of WO wel in 2.5 jaar gaat doen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:14:
Maar als je nu 5 jaar over je eerste jaar hebt gedaan, hoe weet je dan of je die 2.5 jaar HBO of WO wel in 2.5 jaar gaat doen...?
Dat is een goeie! Ik heb eerder bewezen meer dan nominaal op HBO te kunnen. Daar ben ik bijna 100% zeker dat het lukt. Het moet wel lukken nu ik gestopt ben met werken en nog eens een stap terug zou nemen

Het probleem is niet dat ik het niet haal.. maar weinig aanwezig en tentamens niet maak, een lange tijd geleden is het namelijk wel gelukt op de universiteit vakken te halen

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 14:42
Ik zou die 2,5 jaar die je bij beide nodig denkt te hebben nog meer eens goed bekijken.

Het belangrijkste is dat je hierin eerlijk bent naar jezelf, je wil niet over 2 jaar tot de conclusie komen dat het toch eerder 5 jaar gaat duren om WO af te ronden.

Ik heb zelf de stap van WO naar HBO gemaakt nadat ik eens echt goed had gekeken naar de verwachtte tijdslijnen. Daarna nooit spijt van gehad.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:41
Anoniem: 532528 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:19:
Het probleem is niet dat ik het niet haal.. maar weinig aanwezig en tentamens niet maak, een lange tijd geleden is het namelijk wel gelukt op de universiteit vakken te halen
Het is dus meer een discipline-kwestie? De hersens zijn er wel, maar de motivatie is misschien wat afwezig? Dan zou HBO wellicht meer iets voor jou zijn. Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar destijds was mijn HBO opleiding een stuk 'schoolser' opgezet dan universiteit. Strak rooster, duidelijkere volgorde - goed voor als je wat minder de discipline hebt om zelf je tijd in te delen.

Maar als je denkt dat je het kan, dan zou ik de universitaire opleiding afmaken. Zeker als je naar het buitenland wil lijkt het mij dat een universitaire opleiding makkelijker te verkopen is aan een potentieele werkgever: HBO heeft toch wat meer uitleg nodig over wat het precies inhoudt.

Daarnaast, kijk ik naar mijn baan (elektrotechniek, wellicht niet vergelijkbaar met wat jij doet), dan zie ik dat universitair opgeleide collega's vaak een hoger functieniveau (en salaris) bereiken, vaker zelfstandiger bezig zijn. Met een HBO opleiding *EN* een heel goed stel hersens kan je dat ook wel bereiken, maar het duurt aanzienlijk langer - ook omdat je je als HBO-er toch moet bewijzen, terwijl een universitair opgeleid persoon al geacht wordt dat niveau te kunnen doen.

• Monkeydancer
  • Laatst online: 20-07 16:44
Je kan natuurlijk ook nog altijd na je HBO opleiding de overstap maken naar een master opleiding. Dat is ook een optie.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 15:23
Je bent nog maar 27, dat lijkt oud in de studentenwereld, maar verder is het nog jong.
Kun je de UT studie aan, misschien ff doorbijten, toch ff leefgewoontes aanpassen, dan zou ik die gewoon doorzetten. (dan kom je niet in situaties terecht, dat je later denk, had ik toch maar dit en dat....)
2.5 jaar vliegt voorbij moet je maar denken, dan maar ff allerlei hobbies/nevenaktiviteiten stopzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door bangkirai op 28-08-2014 18:24 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Ik heb zelf in 2003 besloten om van WO terug te gaan naar HBO en ik heb daar geen spijt van gekregen. Ik had zelf het idee dat een HBO opleiding meer behapbaar voor me was en dat inderdaad het geval.

Als je later in het bedrijfsleven terecht wilt komen, is HBO voor een groot aantal functies voldoende. Daarnaast is het zo dat in veel vacatures om 'WO werk- en denkniveau' wordt gevraagd, dus niet per se een WO diploma. Er zijn natuurlijk wel functies waarin keihard WO wordt gevraagd, daarvoor kom je dan niet in aanmerking.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 18:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt het nu over een universitaire bachelor, maar vaak wordt er wel verwacht dat je ook een universitaire master doet. Enkel een universitaire bachelor heb je niet heel veel aan. Althans, dan ben je de vreemde eend in de bijt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bolletje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:29:
Je hebt het nu over een universitaire bachelor, maar vaak wordt er wel verwacht dat je ook een universitaire master doet. Enkel een universitaire bachelor heb je niet heel veel aan. Althans, dan ben je de vreemde eend in de bijt.
Nu heb je het voordeel dat in (sommige) buitenlanden ze totaal niet vreemd zullen opkijken van een universitaire bachelor. Overigens geld hetzelfde (in iets mindere maten) mogelijk ook voor HBO.

In Nederland is praktisch gezien een universitaire bachelor zonder de master erbij te hebben niet aan te raden imo, dan zou ik eerder voor HBO gaan, maar goed, in het buitenland kunnen ze daar dus anders tegenaan kijken.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:59
Bolletje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:29:
Klopt, in veel branches kan je zelfs beter een afgeronde HBO bachelor hebben dan een universitaire bachelor.

Ook is mijn ervaring dan WO helemaal niet per definitie beter ligt in de markt. Het hangt er ook erg vanaf wat je zelf wil. Als je praktischer bent ingesteld hoef je helemaal niet minder slim te zijn dan een WO student en later helemaal geen mindere carrière te krijgen als je een HBO hebt gedaan omdat dat nou eenmaal beter bij je past.

Daarnaast is iets inderdaad beter dan niets. Op jouw leeftijd wordt het een keer tijd om een diploma binnen te halen, als jij het idee hebt die kans groter is op het HBO en wellicht ook sneller is dan zou dat een afweging zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb zelf HBO bachelor gedaan, en daarna nog geprobeerd een universitaire master te halen. Daar ben ik toen mee gestopt omdat dat voor mij te academisch was. Grote verschil tussen universiteit en HBO is IMHO toch wel de insteek. HBO is veel praktischer ingesteld, en de universiteit academisch/onderzoek gericht. De vraag is dan ook vooral wat je wil doen in de toekomst. Met beide opleidingen kun je prima werk vinden, maar voor sommige functies zal een master een stuk beter werken. Als je meer praktisch ingesteld bent zal een HBO waarschijnlijk eenvoudiger zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 17-07 00:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik vond HBO veel leuker dan de uni. Ik ben een praktisch persoon, maar wat jij bent?

Als je WO aankan: doen!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 17:43
Ik heb zelf ooit de switch gemaakt van WO naar HBO. Was voor mij de goede keuze, maar ik zit wel in een heel andere hoek (onderwijs).
Als je denk dat het probleem motivatie, werkhouding, aanwezigheid, structuur is, dan kun je denk ik beter daar aan werken dan naar het hbo gaan. Neem een studiecoach, leg je zelf een strak rooster op, werk uitsluitend op de universiteit, dagelijks van 9 tot 5 oid, koop een agenda en plan gezelligheid in, maar stel vooral duidelijke, kleine, haalbare doelen voor elke dag. Dat moet je namelijk op hbo ook, uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:58
Flatlinernl schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:50:
Ik heb zelf de stap van WO naar HBO gemaakt nadat ik eens echt goed had gekeken naar de verwachtte tijdslijnen. Daarna nooit spijt van gehad.
Ik heb dit ook gedaan en ik vond het vreselijk. Het niveau op HBO was zoveel lager dat er absoluut geen uitdaging was en eigenlijk alleen maar frustratie. Ik ben uiteindelijk helemaal gestopt en gaan werken.

Doe het hoogste niveau dat je aankan. Daar wordt je zelf blijer van en over het algemeen levert de hoogste opleiding in je carrière ook het meeste op.

Daarnaast geloof ik dat je beter als WO'er wat ouder de arbeidsmarkt op kan komen dan als HBO'er, daar worden minder vraagtekens bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07 18:21
Anoniem: 532528 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:49:

Je bent niet de enige die de lange weg heeft begaan. Ik ben zelf begonnen op een LBO->MBO->HBO->WO 8)7. In mijn laatste jaar van mijn master had ik zwaar te lijden aan motivatie problemen. Ik kwam niet door mijn scriptie heen. Ik heb toen besloten dat het beter was om te gaan werken dan stil te zitten. Ik heb nooit mijn studie stop gezet. Na 4 jaar werken heb ik de moed verzameld en mijn Master afgerond met een hele mooie 8! Werkelijk een triomf moment in mijn leven. Na zoveel strijd is de voldoening echt fantastisch. Het koste ook wel wat moeite. Ik ging door met mijn full time baan en gebruikte de ochtend en het weekend om mijn scriptie te schrijven. Het was now or never.

De studie heeft veel en veel langer geduurd dan noodzakelijk maar ik zat mezelf in de weg en er is tijd nodig om die barriere te doorbreken.
Om even aan te geven, als je 27 bent, ben je niet te oud om te studeren. Ik was uiteindelijk klaar met 32 jaar :P Bedrijven zien dat niet perse als iets slechts. Mensen vinden vaak dat ik veel doorzettingsvermogen heb. Mijn master afmaken was dus voor mij een goede en belangrijke keuze. Daarnaast was de master ook goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling als professional.

Je hebt niet aangegeven waarom je wilt switchen. Slechte resultaten kunnen komen door verschillende factoren.

De opleiding is te moeilijk:
- Ga na of dat werkelijk de situatie is. Waardoor score je slecht? Steek je echt de maximale tijd in de studie en red je het niet? Dan is het hbo wellicht een goede keuze

Als het motivatie betreft, blijf dan op de uni:
1. Er is geen garantie dat je meer gemotiveerd zal zijn op het HBO
2. Het niveau van het HBO ligt duidelijk lager. Het is makkelijker maar het is de vraag of je dezelfde voldoening eruit zal halen

Ander motivatie probleem, je vindt het onderwerp niet leuk:
- Hoe lang moet je nog? Ben je al over de helft, waarschijnlijk beter om door te bijten en af maken

Als het tijd betreft:
- Maak een keuze wat je wilt en belangrijk vindt en steek daar je tijd in

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Pagina: 1