Autoradio AUX-ingangssignaal voorversterken

Pagina: 1
Acties:

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Topicstarter
Ik heb een Blaupunk TravelPilot DX-R52 Navigatieradio, deze heeft standaard geen AUX-aansluiting. Om toch mijn eigen muziek te kunnen luisteren heb ik de geluidskanalen van de CD-wisselaar gebruikt als AUX-ingang; de radio denkt dus te spelen van de CD-wisselaar, maar het audiosignaal komt uit mijn telefoon.

Als ik mijn telefoon aansluit op de radio moet ik het volume van de telefoon maximaal zetten, op de radio moet ik vervolgens het volume 3 a 4x hoger zetten dan normaal om iets te kunnen horen. De navigatie schreeuwt er dan doorheen en de radio wordt erg warm in deze stand met hoog volume. Als ik dan terugschakel naar FM-radio (zonder het volume terug te draaien van 50 naar 10) komt er een oorverdovende hoop herrie uit.

De CD-wisselaar gaf een veel sterker signaal waardoor het volume gelijk was aan dat van de andere geluidsbronnen, het signaal van de telefoon moet dus naar dit niveau worden gebracht.

Hoe/waarmee kan ik het signaal dat uit de telefoon komt (voor)versterken?

Zou het bijvoorbeeld met twee van deze modules (een per kanaal) kunnen werken?

In de gebruiksaanwijzing van de radio staat wel dit:
Ingangsgevoeligheid
AUX-1-ingang: 2 V / 6 kΩ
Met AUX-1 bedoelen ze de CD-Changer aansluiting.

/dev/null

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Max uitgangsvermogen van de module is 1000mV da's nog de helft van wat je nodig hebt.

Overigens wel feestelijk; alle aansluitdraden de zelfde kleur codering 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1100/1140/1149/114987_LB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door OgWok op 28-08-2014 14:57 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je deze neemt: http://www.conrad.nl/nl/m...er-bouwpakket-197688.html met de volgende modificaties: R6 niet plaatsen en P1 vervangen door 200k of 250k dan zou je goed moeten zitten. Die circuitjes zijn wat nettere opampversterkers en hebben voedingsspanning filtering (R5/C3). Ze zijn eigenlijk voor een microfoon, daarom verwijder je R6 (biasstroom voor microfoon) en vergroot je P1 van 1k naar een waarde dichter bij de waarde van R3 om de versterkingsfactor niet te groot te laten zijn. De versterkingsfactor wordt bepaald door de verhouding van P1+R4 en R3.

Schema: http://www.produktinfo.co...krofon_Vorverstaerker.pdf

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Topicstarter
OgWok schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:53:
Max uitgangsvermogen van de module is 1000mV da's nog de helft van wat je nodig hebt.

Overigens wel feestelijk; alle aansluitdraden de zelfde kleur codering 8)7

[afbeelding]
Echt handig is dat inderdaad niet, die valt dus af.
Cassettebandje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:34:
Als je deze neemt: http://www.conrad.nl/nl/m...er-bouwpakket-197688.html met de volgende modificaties: R6 niet plaatsen en P1 vervangen door 200k of 250k dan zou je goed moeten zitten. Die circuitjes zijn wat nettere opampversterkers en hebben voedingsspanning filtering (R5/C3). Ze zijn eigenlijk voor een microfoon, daarom verwijder je R6 (biasstroom voor microfoon) en vergroot je P1 van 1k naar een waarde dichter bij de waarde van R3 om de versterkingsfactor niet te groot te laten zijn. De versterkingsfactor wordt bepaald door de verhouding van P1+R4 en R3.

Schema: http://www.produktinfo.co...krofon_Vorverstaerker.pdf
Zo'n circuit kan inderdaad werken, maar ik heb liever een kant-en-klare (compactere) module; om twee van die bordjes weg te werken achter de radio moet er weer een behuizing omheen, waardoor het geheel waarschijnlijk te groot wordt.

Edit: ik denk dat ik heb gevonden wat ik zoek, een line-driver/booster. Deze heeft een instelbare uitgang tot 2.8V: http://www.pac-audio.com/...0_instructions_092409.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 28-08-2014 18:19 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je niet vies bent van zelf wat in elkaar zetten dan kun je de Wikipedia: CMoy proberen.
Hiervoor zijn kant en klare kitjes te koop.
Ik gebruik deze zelf om het audio signaal van mijn telefoon/ipod te versterken voor mijn autoradio.

Werkt prima :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fabske op 01-09-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

De helft van je uitgangsvermogen scheelt anders maar een geluidssterkte van op zijn hoogst 6 decibel. Het is niet zo dat je telefoon dan 'half zo luid' is als de FM-radio.

Nu heb je de hoofdtelefoonaansluiting van je telefoon op een AUX-ingang aangesloten en daar is ie duidelijk te zwak voor. Logisch ook, want die is bedoeld om een laagohmige uitgang aan te sturen op een beperkt volume -- niet om een paar Volt aan signaal in een andere hoogohmige ingang te stoppen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:41

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Is het bovenstaande verhaaltje ook mogelijk met een Bluetooth?

De casus van de AUX aansluiting (volume te zacht via de telefoon) is namelijk heel herkenbaar met mijn Bluetooth, die moet ik vervolgens op zo'n 35 zetten ipv de gebruikelijke 9.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op maandag 01 september 2014 @ 23:31:
Is het bovenstaande verhaaltje ook mogelijk met een Bluetooth?

De casus van de AUX aansluiting (volume te zacht via de telefoon) is namelijk heel herkenbaar met mijn Bluetooth, die moet ik vervolgens op zo'n 35 zetten ipv de gebruikelijke 9.
Als je ergens een draadje met een analoog audio signaal hebt lopen ja.
Als bluetooth in je radio zit en ook in je telefoon dan niet.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Fiio headphone ampje d'r voor zou ik zeggen

druk en typefouten voorbehouden

Pagina: 1