Iomega ix2 2TB - werkt niet - blinkend licht

Pagina: 1
Acties:

• Lucleo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik had nog 2 Iomega StorCenter ix2-200 2TB NAS'sen liggen.

Korte geschiedenis
Anderhalf jaar geleden in een doos gestopt nadat er eentje alleen nog een wit knipperd ligt gaf en niet meer zichtbaar op het netwerk. Toen overgestapt naar andere NAS van synology en tot nu toe blij ermee.

Witte knipperende licht
Hiermee bedoel ik het lichtje voor het 'settings icoontje'/het tandwiel.

In die tijd nog wel geproberen te 'maken' doordat ik ergens gelezen had, dat het omwisselen van de hdd's of er een hdd eruit halen, misschien wel zou helpen. Helaas was dat niet het geval, daarna eigenlijk vergeten er verder iets mee te doen.

Motivatie
Bij mijn familielid is pas een usb hdd op vakatie gestorven met alle vakantie- en andere foto's erbij. En ik bood daar een backup NAS voor aan als voorziening die er nog niet was. Ik had immers nog wat liggen.

Afgelopen tijd
Heb ik geprobeerd de NAS'sen weer aan het werk te krijgen alleen zonder resultaat. Onderstaande methode heb ik geprobeerd:
  1. De tutorial van:
    http://zepman.tweakblogs....-and-hdd-replacement.html
    Ik heb het alleen met een usb versie van KNOPPIX 7.4 gedaan. Helaas start de NAS op en blijft het witte lichtje knipperen.
  2. Wat lager staat een manier waarbij je op beide schijven twee partities aanmaakt. Zoek en lees daarvoor de twee reacties van: "Gavroche1973" op dezelfde pagina als bij punt 1.
  3. De tutorial van: http://www.technopat.net/...00-to-cloud-edition.2651/ Zelfde resultaat het witte licht blijft knipperen...
Over de hdd
Voor de hierboven beschreven manieren heb ik verschillende hdd gebruikt in verschillende samenstellingen. Voor de samenstellingen heb ik de volgende 8 hdd gebruikt:
  • 4 keer de originele bijgeleverde hdd van iomega: Seagate barracuda LP 1 TB st31000520as
  • 4 keer WD 1tb wd10eavs
Mijn vraag
Zijn de NAS'sen nog werkend te krijgen? Zo ja heb je daarvoor een tutorial of ..?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
ik heb een iomega ix4 nu 2 jaar en hij werkt nog heel goed, ik gebruik hem ook niet zwaar. Maar kan je hem ook niet via web bereiken en als je je ethernet jack er in steekt dan geeft die jack een knipper lichtje. Je kan denk ik wel ook zelf je firmware (weet niet de juiste naam) er op zetten bv freenas, want het is gewoon een underpowered pc. Je kan als je een nas wilt maken voor je familie of op hun pc een filezilla server van maken of je eigen nas maken met freenas of iunix.

• Lucleo
Bij de netwerkaansluiting gaan de orange en geel/groene branden/knipperen. Maar op geen enkele manier kan ik communiceren met de ix2-200.

Dus voor het installeren ben ik afhankelijk van oftewel via een usbstick kunnen flashen of via de hdd van te voren op een bepaalde manier indelen.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
je weet het ip adres van de nas zeker niet?
Misschien moet je kijken bij de pagina van je router, ik kan daar zijn welke apparaten er op mijn netwerk zitten met welk ip-adres ze werken en zo lukt het dan als je het niet zou weten.

• Lucleo
ip: 192.168.8.204
mac: 00.D0.B8.0C.7F.A7

ip: 192.168.8.205
mac: 00.D0.B8.0C.50.96

en de router ziet beide apparaten niet, ze zijn er rechtstreeks mee verbonden

[ Voor 32% gewijzigd door Lucleo op 28-08-2014 17:40 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je schrijft dat je verschillende HD's geprobeerd hebt. Heb je ook verschillende USB sticks geprobeerd?

Weet je of de firmware 'klassiek' of CE is?

• Lucleo
ik ben nu met usbstick nr 5 bezig (nummer 3 en 4 gooi ik weg: 16MB en eentje die verbogen is/kapot)

over de firmware kan niet veel zeggen. maar wat bedoel je precies met CE?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
16MB? Je bent je ervan bewust dat je voor firmware recovery een stick van minstens 512MB (vrij) nodig hebt?

En over CE, er zijn twee versies van de ix2-200, de 'klassieke', en de CE. De originele draait firmware 2.x, als ik het wel heb, en de CE 3.x. De hardware is identiek, maar officieel kun je een klassieker niet updaten naar CE.
Het kan overigens wel, via een firmware recovery stick.

Bij een ix2-200 is de kernel+initrd opgeslagen in flash geheugen, en de rest van de firmware staat op schijf. De scripts in de initrd zijn verantwoordelijk voor het herkennen en toepassen van de recovery stick, maar de CE verwacht een andere stick dan de 'klassiek'. Het verschil zit in de naam van de directories op de stick. De ene versie (ik meen de 'klassiek') verwacht een /emctools/ix2-200d_images/ en de andere een /emctools/ix2-200_images/.
Als je CE firmware aanbied aan een 'klassiek', moet je eerst de klassieke directory namen aanbieden. Dan wordt de nieuwe kernel en initrd geflashed. Vervolgens reboot de box, en moet je de CE directories aanbieden.

• Lucleo
Allereerst wil ik alvast de hulp die ik gekregen heb bedanken!

ik weet dat de usb stick groter moet zijn dan 16MB! :)

Ik ben nu bezig met de firmware recovery usbstick volgens: http://www.technopat.net/...00-to-cloud-edition.2651/
(voor de USBStick indeling werkte bij mij: \emctools\ix2-200d_images

En het heeft eindelijk gewerkt! Van een 'klassiek' naar een cloud edition. Niet dat dat gebruikt gaat worden, maarja..

Eindelijk weer via het netwerk te benaderen

[ Voor 12% gewijzigd door Lucleo op 28-08-2014 20:14 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-01 16:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Confirmed, erg bedankt, mijn NAS draait weer!

Ik heb de USB (FAT32 geformatteerd, kijk in windows schijfbeheer of er niet partities achterblijven).
De USB in de achterste USB poort gedaan (weet niet of de voorkant een probleem is)

USB was overigens een sandisk ultra 3.0

Ik heb gewoon beide mappen op de USB stick gezet.
\emctools\ix2-200d_images
en
\emctools\ix2-200_images
Met in beide de ix2-boot.tgz
Pagina: 1