• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:11
Het probleem
Sinds patch 2.1 vind ik Diablo 3 weer leuk/interessant. Echter zit ik met een nogal vervelend probleem, ik haal solo tussen de 15-60 fps ( nog wel speelbaar), maar zodra ik met 2 t/m 4 man speel schiet de fps omlaag naar 3-20 fps (onspeelbaar). Op internet heb ik al veel gelezen over dit probleem, helaas hebben deze tips mij nog niet geholpen.

Allereerst mijn systeem:
I7 860
6GB
MSI GeForce 560 Ti 1GB
WD 5400rpm HD

Voor patch 2.0 had ik gewoon een stabiele fps, maar nu is het bagger. Het maakt overigens geen verschil of ik alles op high zet of alles op low, fps blijft gewoon gelijk. Frustrerend, met andere games totaal geen problemen namelijk.

Wat heb ik al geprobeerd?
Nieuwste drivers gedownload geen resultaat.
Schone installatie drivers geen resultaat.
Een file van D3 aangepast naar hardwareclass 1 (was 5) en (voor sommige werkt dat) geen resultaat.
Settings van de game op low geen resultaat.
D3 opnieuw geïnstalleerd geen resultaat.

Dus met andere woorden ik weet het niet meer, mijn systeem voldoet toch ruim aan de aanbevolen eisen, nu lijken zelfs de minimale eisen geen effect te hebben. Dus ik hoop dat iemand nog een tip/oplossing heeft.

Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem? Alvast bedank!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:14
Je videokaart is krachtig genoeg voor het spel.
Controleer even met MSI afterburner of GPU-Z wat je GPU-load is tijdens het gamen. Ik zelf merk met mijn 780TI dat hij soms de baseclock dusdanig laag zet dat het spel daardoor wil stotteren. Black Ops 2 had ik daar vooral last mee, het kan er dus mee te maken hebben dat het spel dusdanig licht is voor je systeem dat je GPU zich onderklokt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Kijk ook even hoe vol je CPU loopt.

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:11
Bedankt voor jullie vlotte reacties, ik heb even gekeken naar de CPU en GPU load.

MSI afterburner laat max 50%, gemiddeld lijkt D3 maar 20-30% van mijn GPU te gebruiken en dan zit ik op 7 fps als er teveel mobs/spells aanwezig zijn. De CPU lijkt ook niet intensief gebruikt te worden, rond de 30% load. Is er een manier om de videokaart wat harder te laten werken tijdens D3? Ik heb zelf iets gelezen over een bios upgrade van de videokaart, maar dunno hoe betrouwbaar/veilig dat te doen is.

Overigens voordat iemand erover begint, dit heeft niet mijn internetverbinding te maken, zit gemiddeld op 30-50ms.

Edit: D3 zit denk ik ook vreemd in elkaar in het character selection menu haal ik 100fps en als ik dan mijn MSi afterburner gegevens bekijk dan staat er 100% load 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Nostordici op 28-08-2014 15:32 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Denk zelf dat er een paar bugjes in patch 2.1 zitten.

Zelf heb ik een i5 met een GF660Ti en haal meestal ook gewoon 60FPS (vsync aan).
Maar nu dus met patch 2.1 heb ik op bepaalde plekken dat de FPS ook ineens inkakt naar 15 a 20FPS for no reason.

Ja er zijn veel spells en dergelijke in beeld, maar dat doet/deed het zo vaak en toen bleef ie wel strak op 60FPS zitten. Was wel toevallig in een nieuwe zone (Westmarch sewers) waar het gebeurde.
In Act3 op die brug same story, daar gebeurde het eigenlijk al sinds de RoS patch, altijd zelfde stukje kakt de FPS finaal in.

Heb zelf GPU-z wel eens op de achtergrond laten draaien en kijken of er wat geks te zien was tijdens die enorme FPS-dips, maar eigenlijk niks aparts, clocks droppen niet, GPU load is eigenlijk constant, geheugen loopt (bij lange aan) niet vol, noppes. Dus denk dat het puur aan het spel ligt.

Is overigens wel in singleplayer, maar multiplayer eigenlijk zelfde verhaal, altijd op dezelfde plekken waar het mis gaat. Af en toe wil wel FPS droppen als je bijvoorbeeld een 'molten horde' affix pack tegen komt, helemaal als ze allemaal tegelijk ontploffen (je kent het wel, molten+horde+plagued+arcane enchanted, hele scherm stampvol spell effects en dan ploffen alle mobs ook bijna tegelijk :+ ).

*EDIT*
Heb even GPU-z en windows taakbeheer (voor CPU gebruik) op een 2e scherm gehouden terwijl ik even Diablo 3 draaide.

GPU load zit gemiddeld zo tussen de 35% en 50% (50% als het heel erg druk is, of in het menu...ja het menu is zwaarder dan de game zelf 8)7 ).
Wat me opviel bij de zware FPS-dips (zoals Act3 op die brug) dat de GPU load inkakt naar 13%, GPU snelheid en geheugen snelheid blijven wel normaal (mijn geval ~730Mhz core en 1500Mhz mem).
In een van de rifts kakte op het moment dat de riftboss kwam de FPS ook in naar 20 FPS ofzo, ook toen alleen GPU load naar een laag getal, maar de rest (core en geheugen snelheid) bleven normaal.
CPU load zat de hele tijd tussen de 16 en 20% te pruttelen verdeeld over alle 4 cores (dus niet 1 core die op 100% draait ofzo). Ook tijdens de dikke FPS dips deed de CPU niks geks, bleeft gewoon dus op die percentages hangen, ging niet ineens naar 100% ofzo (op geen enkele core).

Dus, 60 FPS is tussen de 35 en 50% GPU load, 25 FPS is 13% load....waarom die load dan ineens zo inkakt is mij totaal een raadsel.

Op het Blizzard forum zelf word er overigens ook veel geklaagd over FPS drops, en dat het nog erger is geworden sinds patch 2.1 . Denk dat we wel kunnen concluderen dat het wel degelijk aan de game zelf ligt en in de verste verte niet aan de GPU zelf (of cpu bottleneck ofzoiets, das ook uitgesloten).

Nummers op een rij: (for those who care :P , gamesettings meeste wel op high, 1920x1080 reso)
Core: 713 tot 930Mhz (meestal 713, alleen hele drukke stukken heel even op 930Mhz)
Mem: constant 1500Mhz
GPU load: 35 tot 50% load (normaal) , 13% bij dips voor no reason
Mem gebruik: tussen de 320 en 550MB maximaal (meestal rond de 450MB van de 2GB in gebruik)
CPU load: tussen de 16 en 20% (i5 CPU, verdeeld over 4 cores)
Maximum temp GPU: 49ºC

Dus op geen moment dat de GPU of CPU op hun limiet zit.

[ Voor 42% gewijzigd door Nemesizz op 28-08-2014 17:15 . Reden: toevoeging ]