• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-09 20:45
Hallo allemaal,

Voor een bekende van mij heb met Photoshop een simpele flyer ontworpen in A5 formaat.
Uiteindelijk was het ontwerp naar wens en naar de drukker verzonden.

De drukker meldde dat er een afloop van 5mm in de flyer moet, anders kan het niet afgedrukt worden.

Ik stuurde deze correctie op, maar er werd mij verteld dat de bleed naar buiten moest in verband met het snijden en ik hier het best InDesign voor kan gebruiken.

Zelf ben ik geen echte designer, en met InDesign heb ik überhaupt nul ervaring. Ik heb al flink wat afgegoogled, maar de voorbeelden die worden gegeven zijn vaak vaag.

Ik blijf hier echt steken en aangezien de flyer binnen 48 uur zou ik degene die mij kan helpen erg dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:22

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Een bleed is een extra rand om je document heen, door je tekst naar binnen te verplaatsen is je document even groot gebleven en ben je dus niets opgeschoten.
De bleed wordt gebruikt als buffer bij het snijden, je ontwerp wordt met meerdere tegelijk op een groot vel gedrukt en daarna op het juiste formaat uitgesneden, maar op de mm nauwkeurig snijden is erg lastig dus moet er rondom 3 tot 5mm extra "ontwerp" staan zodat je geen witte randen te zien krijgt.
Wat je in dit geval moet doen is dus je canvas vergroten met 5mm rondom en zorgen dat de achtergrond van je ontwerp hier op doorloopt.

[Edit]
Document Bleed
Deze afbeelding geeft aan wat de bedoeling is.
De grijze lijn (Product Edge) is het ontwerp zoals je het nu hebt, en wat het uiteindelijk zou moeten worden.
De rode doorlopende lijn geeft de Bleed aan, dit is altijd een extra 3-5mm buiten je ontwerp aan voor het geval er naast gesneden wordt.
De rode stippellijn geeft je veiligheidsgebied aan, deze rand kun je beter vrij houden van tekst of belangrijke elementen omdat deze ook weg kan vallen (als je aan de linker kant 3mm buiten het ontwerp snijdt, snij je aan de rechterkant 3mm binnen het ontwerp).

Bij het ontwerpen voor drukwerk moet je canvas dus altijd groter zijn dan wat je uiteindelijk in handen krijgt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Spike_wolf op 30-08-2014 08:50 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:47
Late reactie, maar bij InDesign is je bleed makkelijk aan te passen in je Document Setup.