Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accespoint verbeteren

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:18
Beste,

Ik heb in mijn huis een erg onstabiel WiFi netwerk. Dit komt voornamelijk doordat het erg druk is met de netwerken hier in de buurt. Ook zit er iets in de muur gestopt wat het signaal compleet opzuigt(wanneer ik een router tegen de muur aan plaats zie je het netwerk niet eens meer). Op dit moment heb ik een WR1043ND als acces point in gebruik. Deze heb ik op de 1e verdieping op mijn bureau gelegd, zodat deze een stuk van de muur af ligt en ook weer niet midden in de woonkamer.

Toch is het netwerk(ook boven soms nog) regelmatig onstabiel. Als ik bijvoorbeeld YouTube kijk op mijn iPad als ik rustig mijn momentje heb op de wc, zakt opeens de kwaliteit terug naar het laagste voor 5 seconden en dan doet ie t weer normaal. Als ik een speedtest draai zie ik ook regelmatig de drops terugkomen op mijn iPad, nexus 7 en ook op mijn laptop. Dit houdt in dat dan de snelheid voor 2-5 sec terugzakt naar 0-2mbit ipv 35-40 mbit(Dit moet ook sneller kunnen toch? 40mbit over Wifi terwijl je er vast naast staat?). Deze snelheid haal ik trouwens ook alleen boven, beneden ben ik blij met een stabiel 10mbit signaal als ik veel geluk heb. Heb trouwens een 120Mbit verbinding.

Nu zit ik eraan te denken om mijn huidige accespoint(WR1043ND) te gaan vervangen door een Ubiquiti Unify AP(pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm).

Denken jullie dat dit mij zal gaan helpen om het signaal beter te krijgen thuis? Het is in dit huis zeer lastig om een stabiel WiFi netwerk te krijgen door de drukte, maar ik denk dat het toch wel wat beter moet kunnen dan als het nu is. Heeft er iemand ervaringen met de performance van de Unify? Iemand die weet hoe deze presteert in verhouding tot de WR1043ND qua zendvermogen/stabiliteit? Zal het mij ook helpen om eventueel nog de long range versie van dit apparaat te halen of zal dit geen verbetering opleveren aangezien het zo druk is hier.

Ook heb ik ergens gelezen dat wanneer je bijvoorbeeld twee van deze Unify's in hetzelfde netwerk hangt deze samen 1 groot netwerk vormen? Dus dat je niet meer het probleem hebt van het wisselen tussen acces points? Ik heb namelijk ook al is geprobeerd om een extra AP beneden neer te zetten maar 9 vd 10 keer was je dan weer verbonden met het verkeerde acces point. Dit kan dan eventueel ook nog een optie zijn om twee Unify's aan te schaffen en zo de dekking te verbeteren.

Het is een beste lap tekst maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Mvg,

Omisys

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:38

lier

MikroTik nerd

Lastig te voorspellen, zeker als je zegt dat de WiFi band vol zit.
Kan je eens een image van inSSIDer posten?
Kan je je settings van de TP-Link posten?

De UniFi AP's zijn erg stabiel (maar dat had je vast zelf ook al op GoT gelezen) maar de uiteindelijke performance wordt niet alleen door de apparatuur bepaald.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat je beter kan kijken naar een accespoint wat ook 5Ghz ondersteund. Zoals bijvoorbeeld het hogere model van je huidige router; de TP Link WDR4300. Deze frequentie wordt minder gebruikt nog waardoor je minder last zal hebben van je buren qua storing. Natuurlijk moeten je andere apparaten het ook ondersteunen, maar de meeste nieuwe tablets/telefoons/laptops ondersteunen het inmiddels wel. :)

Waarschijnlijk heeft de fabrikant waar je nu naar kijkt ook wel een model met 5GHZ ondersteuning.

[ Voor 11% gewijzigd door Satch op 28-08-2014 09:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

Probleem is niet zendvermogen (zit wettelijk max aan, voldoet huidige router ook aan), je huidige router staat ook te boek als prima apparaat. Je probleem is dat de hele 2.4GHz frequentieband gewoon (te) vol is bij jou.

Oplossing is uit die band gaan, dus naar 5GHz.

Daarnaast heet het spul wat in je muren zit 'metaal' en maakt het een zgn kooi v Faraday, wat je WiFI-signaal idd opvreet. Oplossing daarvoor is een tweede AP aan andere kant van muur/vloer in kwestie. Die dus ook 5GHz moet doen.

Let daarbij op DFS-support. Dat scheelt met aantal kanalen (19 ipv 4 in 5GHz) en met performance (10-20% meer snelheid in de high-power kanalen boven 100). DFS-support staat helaas vrijwel nooit op het apparaat cq op de doos aangegeven, maar je ziet het snel genoeg in de GUI: kun je in 5GHz alleen uit kanalen 36-48 kiezen, dan heb je geen DFS. Kun je ook voor hogeren kanalen kiezen, dan heb je het wel. Soms moet je het trouwens als losse optie aanzetten (toevallig gisteravond bij een EnGenius AP moeten doen).

Sommige merken doen nooit DFS:
- Sitecom
- Asus (in EU, in US wel :( )

Bij sommige moet je per apparaat (of zelfs revisie :X ) kijken:
- TP-Link

En sommige doen het nagenoeg altijd:
- Netgear
- EnGenius (nadat je dus de 'DFS lock' uitschakelt)
- Ubiquiti

Oslik blyat! Oslik!

• Omisys
Hallo allemaal,

Ik heb even screenshots gemaakt van de netwerken hier in de buurt:

Dit is wat ik zie wanneer ik boven ben -> http://imgur.com/1zUqArJ

Dit is wat ik zie wanneer ik beneden ben -> http://imgur.com/Ggh5Af4

Zoals je ziet, vrij druk dus. De 5Ghz band is voor zover ik zie helemaal vrij. Geen enkel netwerk komt voorbij met de WiFi analyser.

Wie kan mij een goede krachtige 5Ghz router/accespoint aanbevelen? Ik heb nog wel 2.4ghz devices thuis dus die moet ik wel kunnen blijven gebruiken. Hiervoor kan ik ook mijn 1043nd laten staan. Ik ben best bereid om er wat geld voor neer te leggen, wil eindelijk eens van het gezeur over de wifi af zijn. Ik vraag me alleen af of het worth is om hiervoor een Unifi AP pro aan te schaffen van 200 euro?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Hmm da's op zich een vrij rustige omgeving. Ga op kanaal 11 zitten dan zou je echt geen problemen moeten hebben. Heb je geen DECT telefoons, walkietalkies, magnetron of andere apparatuur die storing zou kunnen veroorzaken in de buurt van je router staan?
En als je hem reboot, gaat het dan weer een poosje (min. 24 uur) goed of heb je altijd van die drops?

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 28-08-2014 13:25 ]

• Omisys
Het is een moment opname he, wanneer ik me door het huis verplaats zie ik op sommige plekken 7 netwerken op kanaal 11. Ik zit nu juist op 1 omdat ik op de plekken waar ik het vaakst wifi gebruik ik daar het minst aantal netwerken tegenkom.

En nee, er staat niks bij de router in de buurt. Ik denk toch echt dat ik naar die 5Ghz band toe moet.

[ Voor 18% gewijzigd door Omisys op 28-08-2014 13:35 ]

• mcDavid
Naja ik heb dezelfde router en ontvang zo'n 60 buurnetwerken thuis. Nergens last van. Welke firmware draai je?

Op zich is het los daarvan geen slechte investering om een goeie 5GHz router te kopen, zeker niet als je een beetje optimaal wilt profiteren van je 120Mbit verbinding.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 19:43

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik kijk even mee in dit topic want ik heb hetzelfde probleem.
Dit wil ik oplossen door naar de 5 Ghz band te gaan. De apparaten die er aan hangen kunnen dit allemaal handelen.
Hebben jullie ervaring met een AP die goed onderling kan samenwerken tot een prijs van 50 euro p.s?

- leeg -

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 11:12
Het is dat je zegt dat je hem handmatig op een kanaal hebt gezet, anders zou ik gezegd hebben haal hem van automatisch kanaal uitzoeken af. Voor sommige mensen kan dit een oplossing zijn als ze dit nog niet geprobeerd hebben, scheelde bij mij vrij veel. Helaas niet van toepassing op probleem TS.

• Omisys
Hier een idee van hoe mijn speedtest eruit ziet(kijk ook naar het grafiekje van de inkakkers constant).

http://imgur.com/8susqQP

http://imgur.com/KKxXsb5

Dit is gemeten wanneer ik beneden sta. +- 4 meter lager dan waar de router staat met alleen het plafond ertussen. De deur staat open van de kamer waar de router staat en we hebben een open trap. Qua settings van mijn router heb ik DHCP uitgeschakeld en voor de rest heb ik er verder niks aan veranderd. Zijn er hier nog specifieke dingen die het kunnen verbeteren qua 2.4ghz? Ben benieuwd of jij hier iets aan hebt veranderd McDavid aangezien jij zegt zoveel netwerken te ontvangen toch geen problemen te hebben.

Firmware is 3.15.31 Build 130925 Rel.32445n

[ Voor 14% gewijzigd door Omisys op 28-08-2014 14:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het aantal netwerken is niet eens zo interessant, het gaat om hoeveel verkeer er overheen gaat. Een enkel zwak netwerkje wat enorm druk is, is veel problematischer dan tien netwerken met sterk signaal waar geen verkeer overheen gaat. En met normale consumentenapparatuur kun je dat noiu net niet meten. Daarom dat ik niet eens aanraad om InSSIDer oid erbij te pakken. Meest belangrijke info heb je niet en op basis van wat je wel hebt kun je geen goede beslissingen maken. Dan liever gewoon 'blind' alle 13 kanalen af ipv aannames te doen op basis van halve info.

Verder mbt AP's: liever twee middelmatige apparaten dan proberen te behelpen met een enkele goede, hoe goed hij ook is - 5GHz gaat nog minder door muren heen dan 2.4GHz. En alle 5GHz-apparatuur (muv die modem :X ) ondersteunt ook 2.4, dus geen reden om jouw oude meuk nog in te zetten.

Dus als je geen geld hebt voor twee goede, dan liever twee mindere dan een goede.

Die Ubiquiti Pro dingen zijn duur maar zeker goed te noemen, en hebben werkelijk alle toeters en bellen, zoals seamless handovers tussen APs, band steering (dus aanmelden met een enkele SSID, alles wat 5GHz kan wordt daarop gezet, zo niet werkt het met 2.4GHz) en automatische instellingen zodanig dat de APs iig elkaar niet storen en beste kanalen pakken tov buren.

Goedkopere optie is gewoon een paar Netgear WNDR4300jes oid. Dan mis je de mooie toeters en bellen, maar krijg je wel de basic connectivity op vergelijkbaar niveau. Voor een vijfde van de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Je bent je bewust van het feit dat een wifi signaal een rechte lijn af legt tussen de antenne van je telefoon en de antenne van de wifirouter?

-_-

• Omisys
Kunnen die Netgears fatsoenlijk met elkaar overweg? Ik heb al een keer geprobeerd boven en beneden een acces point neer te zetten(2x 1043nd) en daarbij had ik telkens het probleem dat er niet gewisseld werd tussen de acces points. Dan moest ik handmatig disconnecten met de client en opnieuw verbinden.

• mcDavid
Omisys schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:00:
Kunnen die Netgears fatsoenlijk met elkaar overweg? Ik heb al een keer geprobeerd boven en beneden een acces point neer te zetten(2x 1043nd) en daarbij had ik telkens het probleem dat er niet gewisseld werd tussen de acces points. Dan moest ik handmatig disconnecten met de client en opnieuw verbinden.
Dat ligt niet aan de accesspoints, maar aan hoe vaak de client scant welk netwerk het beste bereik heeft. Android devices doen dat standaard 1x per uur geloof ik. Andere devices geen idee.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mcDavid schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:02:
[...]

Dat ligt niet aan de accesspoints, maar aan hoe vaak de client scant welk netwerk het beste bereik heeft. Android devices doen dat standaard 1x per uur geloof ik. Andere devices geen idee.
En of hij zijn ssid wel dezelfde naam heeft gegeven en andere kanalen heeft gebruikt bij beide apparaten

Hoi!

• Omisys
Beide AP's hadden hetzelfde SSID en zaten op kanaal 1 en de andere op kanaal 11.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder managed network hou je dat probleem, maar met beetje slimme settings kun je het tot minimum beperken:

- als het mogelijk is, minimale RSSI voor clients instellen op de AP (dus als de verbinding te zwak is, kickt de AP hem eraf, waardoor hij dan weer op zoek kan gaan naar sterkere)
- stel transmit power lager dan 100% in om te zorgen dat je overlap tot een minimum beperkt. Je offert dan een klein beetje performance op, maar vermindert enorm de kans op nog op verkeerde AP aangesloten zijn.

Dit is wel 'onvriendelijk' naar de devices toe, waardoor verbinding steeds kort weg zal vallen, maar als je het goed doet gebeurt dat alleen in het trappenhuis.

Of EUR 400 er tegenaan gooien en toch voor de Ubiquitis gaan die het wel allemaal autmatisch en vriendelijk managed doet.

Oslik blyat! Oslik!

• Omisys
Ik heb bij de lokale pc boer even een asus AC52U gehaald om 5ghz te testen. Hiermee is de snelheid en stabiliteit al 10 keer beter geworden. Denk dat wanneer ik een goede 5ghz router te pakken heb ik mijn probleem kan oplossen. Deze is nou niet echt je van het volgens mij. Hij gaat zowiezo terug omdat hij 100 euro koste daar(op internet 55), maar ik weet nu tenminste wel dat 5ghz een goede stap richting de oplossing is voor mij.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Niet echt je van het" - understatement.

Dit is weer zo'n brain-dead ontwerp met slechts 1x1 (no) MiMo in de 5GHz. En EUR 100... voor dat geld heb je een TP-Link Archer C7 met 3x3 MiMo. Komt bij dat Asus dus geen DFS ondersteunt waardoor ieder AP met ac interfereert met elk ander AP met ac zonder DFS :X

Weg ermee en snel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1