[Ubuntu 14.04] Suspend gaat fout

Pagina: 1
Acties:

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Ik draai Ubuntu 14.04 LTS vanaf een USB-stick (mijn dev-omgeving) op mijn laptop (Asus N56VZ). Sinds kort kan ik echter niet meer naar slaapstand (suspend). Het probleem is niet de slaapstand zelf maar het ontwaken: wanneer ik mijn wachtwoord invul om te ontgrendelen moet hij even 'nadenken' en komt dan tot de conclusie dat het wachtwoord niet klopt, terwijl dit wel zo is. Daarna loopt alles min of meer vast.

Door ctrl-alt-f1 te gebruiken kon ik een hoop errors zien die mij deden vermoeden dat er iets fout gaat met het remounten (of iets dergelijks) van de usb-stick waar ubuntu op draait.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/42894972/img/IMG_20140828_000237.jpg
Ik heb al geprobeerd mijn kernel te updaten, to no avail, en Google weet ook weinig, hebben jullie ideeën? Extra info verzorg ik graag, weet zelf niet wat relevant zou kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaTuna op 28-08-2014 00:14 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Linux vanaf een stick draait, of ander traag media zoals SD kaart, zou ik persoonlijk 'm nooit naar suspend brengen. Zoals je merkt kan dat nogal wat problemen geven.

Je gedachte is wel in de juiste richting, het heeft moeite om je USB stick weer online te krijgen. Het apparaat is te traag (zelfs als 't USB3 zou zijn) om degelijk te ontwaken. De kernel heeft namelijk ook nog tijd nodig om USB weer aan te zetten en deze niet in een power save state te zetten.

Oftewel, installeer Linux op de schijf en je probleem zal je niet meer zien. Of schakel 'm gewoon uit, ipv suspend.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• NinjaTuna
Apart is dat de prestaties van de stick nauwelijks onderdoen voor een SSD (Sandisk Extreme 64gb) en het wel gewerkt heeft. Ik heb het ook geprobeerd met een live-cd (is dat een verschil?) op een ontzettend trage usb2 stick, en dan ging wel goed.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Live CD, vanaf welk medium dan ook, is voornamelijk via RAM disk en heeft al een hogere timeout voor I/O vanwege het opspinnen van de disk.

Omdat het heeft gewerkt, denk ik dat updates het dan heeft gesloopt. Timers wat strakker enzo.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nofi, maar suspend en linux .... heb daar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee;
- of werkt gewoon niet
- of systeem 'wordt niet wakker'-
- of werkt goed, update later niet meer
- etc. etc.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Mja, heeft bij mij altijd gewoon gewerkt op zowel mijn laptop als desktop. Enige dat ik heb is dat mijn wallpaper soms gekleurde stripes worden, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik met conky vanuit lua rechstreeks teken op het scherm en geen full screen redraw doe na het ontwaken.

• NinjaTuna
Hero of Time schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:53:
Live CD, vanaf welk medium dan ook, is voornamelijk via RAM disk en heeft al een hogere timeout voor I/O vanwege het opspinnen van de disk.

Omdat het heeft gewerkt, denk ik dat updates het dan heeft gesloopt. Timers wat strakker enzo.
Zijn die time-outs nog ergens aan te passen of is het gewoon jammer maar helaas?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die worden in de code gezet, daar heeft Ubuntu niet veel invloed op tenzij ze voor het compileren de timers wat losser zetten, met onvoorziene gevolgen want er is vast een reden voor zo'n wijziging.

@Himlims_, ik heb nog geen problemen gehad met suspend de laatste paar jaar eigenlijk. Hibernate werkt ook prima, eigenlijk zo out of the box. Omdat ik een minimale installatie doe heb ik een paar extra packages nodig ivm power management (zoals pm-utils), maar verders, geen config aanpassen of dingen tweaken.

Pagina: 1