Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:49
Ik heb me de afgelopen dagen suf gegoogled want ik zit met een probleem. Ik heb een trip achter de rug en wil mijn foto's uitzoeken. Vroeger was het simpel, je ging ergens heen en je had 1 camera. Dus filteren op filename was voldoende om een goed volgorde van je foto's te krijgen.

Maar tegenwoordig heb je wel meer dan 1 camera zoals je telefoon ect waarvan je ook de foto's wil uitzoeken. Maar ik loop tegen meerdere probleempjes aan.

Ten eerste OSX finder, die kan blijkbaar niet sorteren op de datum waarop je de foto nam, en kijkt naar creatie datum. Wat zoveel betekend als de dag en tijd waarop die jpg op je harddisk geschreven wordt. Deze info komt ook niet uit de exif data voor zover ik weet. bron

Ook heb ik een probleem met de datum's van de verschillende camera's. Die van mijn vriendin stond helaas een jaar achter en ook nog eens op wintertijd |:(.

Dit alles zorgt ervoor dat in finder de foto's als een grote zooi gesorteerd worden. Dit kan natuurlijk gefixt worden, dus ik heb Exiftools gedownload.

Het plan is om:
  1. De datum waarom de foto is genomen bij de probleem camera met 1 jaar en 1 uur vooruit te zetten.
  2. De creatie datum overschijven met de datum waarop de foto is genomen, zodat ik in finder mooi can sorteren. (niet de filename want het is handig om zo te zien welke foto van welke camera afkomt)
Helaas is exiftools een commandline programma :/ , iets waar ik niet echt kaas van gegeten heb.

uit de documentatie haal ik

exiftool "-DateTimeOriginal+=1:0:0 1:0:0"

Dit werkt en de DateTimeOriginal is aangepast, en de tijd is goed.
Maar nu begint de pocus of hocus, dit heb ik voor elkaar gekregen met 1 foto op de desktop. Hoe kun je dit doen met een 100 tal foto's in een batch?

En dan de volgende stap is om de creation data van de file (niet de exif) over te schrijven met de DateTimeOriginal zodat in finder de creation datum correspondeert met de datum waarop de foto is genomen, zodat ik mooi de foto's kan ordenen in Finder.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/Screen%20Shot%202014-08-27%20at%2022.44.43%20.png

En uiteraard ook dit in een batch met alle foto's in een folder. Maar geen idee of exiftool dit ook kan. Gezien het niet werkt met exif data maar file data.

Mogelijke kant en klaar oplossingen:

Ik kwam een veelbelovende tool tegen, ShootShifter die wellicht uitkomst bied, maar liever gebruik ik een gratis optie :P. In ieder geval ziet deze tool er zeer veel belovend uit, en denk ik wel iets dat grotendeels een oplossing bied.

Een andere optie is ExifRenamer welke de filenaam aanpast aan de datum van de exif data. Maar liever zou ik de creation date aanpassen sinds ik het wel handig vind om de verschillende camera's uit elkaar te houden (welke dus een andere filename hebben)

Dus, iemand die ervaring heeft met exiftools? Wellicht kunnen jullie helpen O-)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Hi, zie mijn post vanmiddag in dit forum over scripts. Het 3e script is een linux-script wat in een batch de aanmaak data van een grote hoeveelheid bestanden aanpast. Ik gebruik daar een zelfgekozen datum voor, maar met de exif tools is dat om te bouwen naar een script wat de datum pakt van het nemen van de foto.
Voor mij onduidelijk in hoeverre de commandline onder OSX bash scripts ondersteunt, maar ik schat in dat dat moet lukken.

Edit: zie mijn 3e post in deze thread http://www.dpreview.com/f...20406#forum-post-54305308
Als het je lukt om de exiv2 tools voor OSX te installeren (zie http://dev.exiv2.org/boards/3/topics/178) voor een downloadable binary, dan kun je met het script in de 3e post waarschijnlijk wel vanaf de commandline het doen. Bij mij werkt het onder Linux feilloos 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Frij5fd op 01-09-2014 17:42 ]