Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb een probleem met t systeem dat ik ongeveer 4 jaar geleden heb gebouwd. Ik heb vandaag een fresh Windows install gedaan en ik had ook wel zin in het stofvrij maken van de hardware. Ik dus alles voorzichtig schoonmaken met perslucht...komt mn monitor met een 'No signal detected' berichtje aanzetten. Uiteraard heb ik de monitor wel aangesloten dus dat is het probleem niet. Ik ben nu dus helemaal in paniek omdat ik niet weet wat er aan de hand is. Al het andere hardware doet het wel.
Wat ik helaas voor elkaar heb gekregen is om de plastic stukjes die als behuizingen van de schroeven dienen, te slopen. Het 'deksel' van de gpu krijg ik dus niet meer goed vast. Ondanks dat dit deksel niet meer op de rest vd gpu past, heb ik de pc nog wel kunnen booten met het kabeltje van de gpu fan die aan het deksel zit aan de rest vd gpu. De fan werkt in dit geval gewoon, dus de gpu krijgt wel gewoon stroom denk ik? Het gaat om een XFX Radeon HD 5770 XXX 1024MB kaart op t moederbord 'Asus P7P55-M'.

Wat kan nu het probleem zijn? Had ergens gelezen dat je de onboard gpu van je mobo moet gebruiken, maar die heb ik niet.

Groeten,

Sinan

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 17:39
Je verhaal is erg onduidelijk. Wat bedoel je met de deksel van de gpu? Bedoel je hier de heatsink mee?(dus het deel waar de gpu fan inzit)

wat zijn de specs verder, welke cpu heb je erin zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Lordprimoz,

Bedankt voor je reactie.
Ik had al zo'n vermoeden dat mijn verhaal niet duidelijk zou overkomen. Ik ben niet echt een master in het conputerjargon en verhalen schrijven.

Met het deksel van de gpu bedoel ik inderdaad dat wat jij zegt.
De cpu die ik erin heb zitten is een Intel i5 750 2.66GHz.
De voeding is Be Quiet! Pure Power L7 530 watt.
Het systeem draait op Windows 7 Home Premium 64-Bit.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
Sinan

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo zie op Google is de XFX (waarschijnlijk dus) gewoon een reference design kaart, oftewel gewoon met de standaard koeler.

Ik heb het vermoeden dat de heatsink (metalen deel) nog wel gewoon op de kaart zit, maar dat het plastic 'windtunnel' deel niet goed op z'n plek zit?

Als de heatsink er zelf niet goed opzit dan is de kans erg groot dat je GPU binnen enkele seconden doorbrand en/of in de beveiliging vliegt (PC valt dan uit als het goed is), dat zou je wel ruiken als dat gebeurt is :P (de geur van verbrande elektronica onderdelen kun je niet missen).

Terug naar het probleem.
Niet toevallig een stroom kabeltje vergeten aan te sluiten? (6pin PCI-e stekker voor de videokaart).
Je hebt toch ook wel de ventilator tegengehouden toen je met de perslucht bezig ging? (anders kan zo'n fan dol draaien, maar wekt ook stroom op wat je kaart kán vernielen).

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Stomme vraag maar heb je de driver wel geinstalleerd? Misschien even booten met de vga/hdmi aan het moederbord en uit de gpu. en dan vervolgens de driver installeren en vervolgens opnieuw booten met de kabel in de gpu?

https://www.youtube.com/@droommotor

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reqcties.

Voordat ik met m'n lompe kop de onderdelen ging schoonmaken had ik inderdaad alle drivers geïnstalleerd dus dat kan het niet zijn. Ik heb de fan niet tegengehouden, dus misschien is dat het? Ik heb de ventilator vd gpu weleer op deze manier schoongemaakt dus het lijkt me niet dat het niet tegenhouden vd fan het probleem is.
Mijn mobo heeft geen omboard graphics dus kan daar helaas niks mee doen. Ik snap bijna niks van al die stekkertjes en vooral niks van die kleine 2 pins dingen, maar ik heb alles gelaten zoals het was. De 6 pin PCI-e stekker heb ik bij elke keer dat ik wilde testen of de gpu het weer deed telkens in de gpu gedaan, dat is dus ook het probleem niet.
De heatsink zit inderdaad nog op de kaart maar het omhulsel van plastic waar o.a. de fan in zit krijg ik er niet meer op. Het zaakje kon eerst nog met 1 schroef bij elkaar gehouden worden maar dat gaat nu ook niet meer. Heb de gpu een aantal keren niet langer dan 20 seconden zonder fan gestart.

Groeten,
Sinan

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Misschien is het een idee als je er een foto van maakt, wellicht wordt het dan wat makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal als ik weer thuis ben foto's uploaden. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij een idee kunnen geven van wat ik precies op foto moet zetten. Bedankt voor jullie moeite tot dusverre.

Groeten,
Sinan

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 17:39
Het zou handig zijn als je van het loszittende gedeelte een aantal fotos kan maken.

het kan heel goed zijn dat je door het schoonblazen van je gpu hem hebt gesloopt. Een fan zal normaal draaien door hier een bepaalde spanning op te zetten. Indien je dit in tegenovergestelde riching doet( fan laten draaien door) gaat deze stroom opwekken. Hierdoor kan het gebeuren dat je gpu een voltage spike krijgt die hij niet kan verwerken.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/r/2565v5t/8

Hierbij een plaatje van de 'kap' die loszit. Je ziet niet heel duidelijk dat de stukjes plastic waar de schroeven in moeten kapot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Het probleem is opgelost.
Ik heb de computer naar de plaatselijke computerzaak gebracht, waar na onderzoek bleek dat er niets aan de hand was met m'n GPU, maar dat het probleem waarschijnlijk bij de mobo lag. Voordat ik hem bracht bootte de PC nog prima, maar nadat de mensen v/d zaak er naar gekeken hadden, bootte de PC helemaal niet meer.
Uiteindelijk heb ik er een nieuwe CPU (intel i5 4570) en een nieuwe mobo (Gigabyte B85M-D3H) in laten zetten en de PC werkt weer prima.

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Sinan
Pagina: 1