Producten kopen via Duitse webshop - btw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 13:25
Goedenavond :)

Zojuist heb ik een rondgekeken bij enkele Duitse webshops, soms veel goedkoper dan hier. Er rest mij nog maar 1 vraag: hoe wordt de btw verrekend?

Het volgende staat op de website:
In den Ländern Belgien, Italien, Luxemburg und Niederlande ist die Cyberport GmbH steuerlich registriert. Daher erfolgt eine Lieferung an Privatkunden zu dem im jeweiligen Land gültigen Umsatzsteuersatz. Bitten beachten Sie: Die Preisangaben inkl. gesetzlicher Mehrwertsteuer in unserem Webshop sind verbindlich, unabhängig von dem in Ihrem Land gültigen Umsatzsteuersatz.
Wordt ik nu voor het Duitse en Nederlandse tarief verrekend en dus twee keer 19% btw betaal? Ik dacht dat je binnen de EU alleen het tarief van het land van verkoop betaalde?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Denniszx op 28-08-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Naar mijn weten betaal je gewoon de BTW in het land van aankoop (in Duitsland dus).
Ik zou het in ieder geval heel bizar vinden moest je in een EU-land twee maal BTW zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
eSCe schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:32:
Naar mijn weten betaal je gewoon de BTW in het land van aankoop (in Duitsland dus).
Ik zou het in ieder geval heel bizar vinden moest je in een EU-land twee maal BTW zou moeten betalen.
Inderdaad, maar het staat hier wat vaag. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Denniszx op 27-08-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 13:46
Er staat eigenlijk dat ze ook geregistreerd zijn in Nederland en dus vanuit de Nederlandse "vestiging" het opsturen. Technisch zijn ze dus gewoon een Nederlands bedrijf. Dit betekent dat ze rekening moet houden met de Nederlandse wetgeving betreffende BTW.

Oftewel je moet bij deze shop 21% betalen i.p.v. 19%.

Als ze vanuit de Duitse firma sturen geld het Duitse BTW tarief, maar dat zullen ze waarschijnlijk niet willen i.v.m. verzendkosten en administratie.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
FireWood schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:42:
Er staat eigenlijk dat ze ook geregistreerd zijn in Nederland en dus vanuit de Nederlandse "vestiging" het opsturen. Technisch zijn ze dus gewoon een Nederlands bedrijf. Dit betekent dat ze rekening moet houden met de Nederlandse wetgeving betreffende BTW.

Oftewel je moet bij deze shop 21% betalen i.p.v. 19%.

Als ze vanuit de Duitse firma sturen geld het Duitse BTW tarief, maar dat zullen ze waarschijnlijk niet willen i.v.m. verzendkosten en administratie.
Dit lijkt mij logisch inderdaad. ;)

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat als jij in Duitsland besteld maar een Nederlander bent je alsnog het verschil qua btw moet betalen. Zo doet Amazon.de dat bijvoorbeeld wel, als die ziet dat ze moeten leveren in NL dan komt er automatisch 2% extra btw bij, in mijn herinnering van mijn laatste bestelling daar tenminste.

In dit geval lijkt het er echter inderdaad op dat je op papier bij een Nederlandse firma besteld als het naar Nederland moet, dus betaal je sowieso 21% BTW.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2014 00:25 . Reden: Toevoeging. ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Lars: hangt af van de omzet die de toko in NL behaalt, is dat boven een bepaald bedrag, dan moeten ze BTW afdragen in het land waar ze heen verzenden. Kleine webshops rekenen dus gewoon de Duitse 19%

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
eSCe schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:32:
Zoals r_bleumer ook al aangaf: waar BTW wordt afgedragen is afhankelijk van de omzet. (Zie ook Dragen webshops buitenlandse BTW af?)

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10 08:49
Dit is afhankelijk of je zelf kwalificeert als ondernemer of particulier. Ik ga er vanuit dat je een particulier bent. In dat geval is er sprake van een levering in het land waar het vervoer aanvangt. Als dit in Duitsland is, is je product belast met Duitse BTW. (artikel 5 wet op de omzetbelasting)

Voor ondernemers zijn de regels veel gecompliceerder, vandaar de vele fraude met de BTW.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartezzzb op 28-08-2014 09:18 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aangezien de links in het eerder gelinkte topic niet werken, een nieuwe:
ebt u een onderneming in een ander EU-land dan Nederland, en verkoopt u in Nederland goederen aan particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer? En gaat het niet om nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen? Dan berekent u de btw in het land waar uw onderneming is gevestigd.

Hierop bestaat 1 uitzondering: de regeling voor afstandsverkopen. Bij afstandsverkopen betaalt u de btw niet in het vestigingsland, maar in Nederland. Bij een afstandsverkoop voldoet u aan de volgende 2 voorwaarden:

U levert de goederen af bij de koper in Nederland. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt hiervoor ook een ander bedrijf inschakelen. Van belang is dat het vervoer door u is gedaan, of voor uw rekening komt.
U verkoopt in een kalenderjaar voor meer dan het drempelbedrag van € 100.000 aan Nederlandse particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer.

Is de regeling voor afstandsverkopen op u van toepassing? Dan moet u zich registreren bij Belastingdienst/kantoor Buitenland.
Pagina: 1