Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanpassen CAI netwerk

Pagina: 1
Acties:

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:26

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik ben bezig met het plaatsen van CAI aansluitingen op de werkkamer en de slaapkamers. Op dit moment heb ik alleen een aansluitpunt in de woonkamer en in 1 slaapkamer. In de woonkamer zit een rijgaansluiting die doorgetrokken is tot een slaapkamer waar een eindpunt is.

Nu wil ik hier vier aansluitingen bijmaken. Hiervoor ik nadat het signaal is gesplitst naar coax en naar mijn modem gelijk een versterker plaatsen en daarna het signaal splitten. Een deel gaat dan naar de rijgdoos en een ander deel gaat naar zolder waar een multitap komt met vier aansluitingen die zorgt voor vier aansluitingen in de slaapkamer.

Mijn vraag is gaat dit zo werken? Ik kan wel voorbeelden vinden met alleen een rijgsysteem of alleen een ster systeem maar gaat deze combinatie ook werken? Is het signaal ondanks de afstanden nog goed genoeg?

Hieronder is het systeem schematisch weergegeven (klikbaar) met alle typenummers van componenten van Hirschmann. Alle kabels zijn Koka 799

Cai I

[ Voor 18% gewijzigd door jjust op 27-09-2017 21:45 . Reden: Foto's opnieuw geupload ivm photobucket ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als ik het goed lees heeft die versterker 2 instelbare versterkers, dat zou vcf2104 splitter onnodig maken (scheelt ook weer 3db demping en shit). en de vermogens netter verdeeld worden naar resp de rijgdoos en multitap

ook al zou ik geen multitap op zolder nemen maar een splitter, tenzij je uitbrijding verwacht natuurlijk

In deze huidige situatie heb je bijna 15 db verschil tussen een uitgang op zolder en beneden.
(ik heb waarschijnlijk 1 keer een tuner opgeblazen met een te hard singaal)

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 27-08-2014 22:44 ]

Iperf

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie. Die 930 heeft 1 ingang en 1 uitgang. De twee andere aansluitingen zijn om het signaalsterkte te meten en werken niet als in of uitgang vandaar de splitter.

Ik heb gekozen voor een multitap omdat ik ergens gelezen had dat je op een splitter niet direct een einddoos kon aansluiten. Geen idee waarom niet dit werd niet toegelicht. Wel stond er dat je er een rijgdoos direct op kon aansluiten vandaar dat ik die heb laten staan.

Kan je misschien toelichten wat 15db verschil in de praktijk betekend? Is dat (te) veel of niet en hoe kan ik dit beïnvloeden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok 1 versterker ...

Het zal wel ok zijn die 15 dB ik heb eenmalig een kapotte tuner gehad met een versterker die vol zat te blazen 30db oid. toeval ? slechte tuner ? zeg jij het maar .

feit is dat je singaal naar boven gaat sterk genoeg moet zijn voor je analoog om ruis te voorkomen, maar ook voor je digitaal. al shet niet sterk genoeg is krijg je zenders die het niet meer doen. smartcard die niet update.

en ja dan is het beneden iets harder in jouw geval

wat kun je daaraan doen?
De mutitap vervangen door een splitter. e.g. VFC 0741 (daar win je alweer een paar dB mee)

En eventueel De splitter vervangen door een tap. :P, Maar de rijgdoos heeft ook al een spiltter dus -3db en leidingen zullen even lang zijn .. splitter lekker laten zitten

Met een tap split je een deel van je vermogen af. met het doel het meeste vermogen door te sturen naar (meerdere) volgende punten zonder teveel vermogen kwijt te raken aan het eind van de leiding.
maar in essentie is het gewoon een splitter waar op 1 uitgang meer vermogen komt dan de andere.

singaal te sterk -> mike123 in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 8"

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 28-08-2014 01:13 ]

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat wil je op de dozen aansluiten?

Gaat het alleen om analoge TV of ook digitaal? En moet een retourpad aanwezig zijn (voor evt interactieve diensten)?

Wat ik mis in je tekening is de bijbehorende berekeningen, dus hoe sterk het signaal op overnamepunt binnenkomt en vervolgens hoe je ervoor zorgt dat het signaal bij benadering even sterk op iedere aansluiting aankomt. Normaliter moet het ergens rond de 60dBuV (0dBmV) binnenkomen op AOP. Je zou ernaar moeten streven dat het op iedere TV ook in de buurt daarvan blijft, en in ieder geval niet lager dan 54dBuV/-6dBmV en niet hoger dan 66dBuV/6dBmV. Als je het helemaal goed wilt doen moet je apart rekenen voor VHF en UHF, maar als vuistregel is gewoon de versterking van de versterker (plus) en de demping van de splitters (min) te rekenen, met misschien 0.5dB voor iedere kabel (dermate kort dat lengtes er niet echt toe doen).

Als je dat doet zie je gelijk dat een rijgdoos niet ideaal is, aangezien je met de aansluiting achter de rijgdoos per definitie lager zit dan voor de rijgdoos. Daar kun je wat schipperen door de woonkamer signaal aan de hoge kant te geven en dan hopen dat je achter de rijgdoos nog genoeg signaal is...

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dion_b schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:53:
Wat wil je op de dozen aansluiten?
...

. Daar kun je wat schipperen door de woonkamer signaal aan de hoge kant te geven en dan hopen dat je achter de rijgdoos nog genoeg signaal is...
Daarom is het mischien handiger om de splitter met een tap te vervangen. maar die 5 db verschil met een splitter (tussen kamer en zolder) vlat wel mee tenzij de leidingen langer zijn dan we verwachten ...

Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz) ...

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fish schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:34:
[...]

Daarom is het mischien handiger om de splitter met een tap te vervangen. maar die 5 db verschil met een splitter (tussen kamer en zolder) vlat wel mee tenzij de leidingen langer zijn dan we verwachten ...

Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz) ...
Het gaat niet om de lengtes, die zijn idd zo goed als verwaarloosbaar, maar om het feit dat je in de ene geval een splitter (de rijgdoos) extra ertussen hebt zitten.

Maar zoals gezegd, ga gewoon rekenen. Ga uit van 0dBmV op de ingang van de versterker. Tel dan de gain van de versterker erbij op, en trek vervolgens de demping van iedere splitter er vanaf (en 0.5dB extra voor de kabels). Kijk dan waar je uitkomt op alle aansluitpunten in huis. Als je overal tussen de +6dBmV en -6dBmV zit, is het prima. Tussen de +10dBmV en -10dBmV is het nog te doen, maar heb je weinig marge. Daarbuien is gewoon niet goed, dan ga je ofwel te weinig signaal hebben (ruis in hogere frequenties) danwel teveel signaal hebben (strepen in lage frequenties).

Oslik blyat! Oslik!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
Meld je aan op het forum van Antenneversterkers.nl.
Daar kun je je plan voorleggen aan experts die beoordelen of het kans van slagen heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Masimo op 28-08-2014 20:32 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
mits je alles gewoon goed gaat aansluiten ( wat ik wel verwacht aangezien je koka799 hebt gekocht) kun je de versterker er makkelijk tussenuit laten.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Zal morgen de berekeningen in het overzicht zetten om te kijken hoe het uitkomt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Met beneden de 2-poorts tap zit je op ongeveer -18dB demping totaal (-3,8 voor de splitter, -15 voor de eerste doos).

Op zolder een splitter nemen ipv een multitap (kabellengtes zijn redelijk gelijk dus een multitap is minder handig) en je bent wat netter uit, in jouw situatie krijgt de woonkamer aanzienljk meer signaal dan de zolder...

Een 8poorts tap geeft ongeveer 11dB demping. Boven zit je dan op -15dB demping, maar daar heb je (iets) langere kabels en iets meer connectorloss, dus onderaan de streep zal het dan aardig goed uitkomen.

Houd er wel rekening mee dat de GHV30 bijna 30dB doet. Met bovenstaand schema heb je 'slechts' een dB of 20 nodig. Je zal 'm dus niet helemaal vol-open moeten gooien. Een (goedkopere) 20dB versterker voldoet denk ik ook wel.

Daarnaast zijn de GEDU15 dozen geloof ik niet retourgeschikt, dus als je dat wilt gebruiken zul je die mogelijk wel moeten vervangen. Mooiste is om van het doorlussen af te stappen als dat even mogelijk is, en dmv een aftakelement de aansluitingen voor beneden te doen. (Versterker op ongeveer 20dB afregelen, beneden een AFC0621 met daarop de beide aansluitingen en de doorlus naar boven)

Maar als je installatie ook retourgeschikt moet zijn zul je ook naar een andere versterker moeten. In dat geval is de GHV-830 een aanrader, die is namelijk (actief) retourgeschikt.

[ Voor 74% gewijzigd door DJSmiley op 29-08-2014 19:17 ]

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Op dit moment maar ik nog geen gebruik van interactieve TV. Maar nu ik toch bezig ga wil ik deze mogelijkheid wel open houden. Die rijgdoos zit mij ook niet lekker. Nu kan ik die rijgdoos wel vervangen door een einddoos. De einddoos die door de rijgdoos gevoed werd komt dan ook op de multitap / splitter boven. Ik krijg die einddoos helaas met geen mogelijkheid naar de splitter beneden.

Als ik de rijgdoos weghaal en de multitap vervang door een splitter kom ik denk ik niet uit. Beneden wordt het dan -3,8dB en boven -14,8 dB. Ik zou de versterken dan op 10 dB kunnen zetten maar dat is erg krap.

Als ik de splitter beneden vervang door een aftakelement kom ik (als ik het goed begrijp) beter uit. Beneden wordt dan -8 dB en boven -15 dB. Als ik de versterker dan op 11-12 dB krijg lijkt dit beter uit te komen.

Klopt mijn beredenering en berekening zo?
Wat betreft de versterker de GHV 830 is volgens mij EOF vandaar dat ik de GHV 930 heb gepakt.

Met splitter (klikbaar)
Cai II

Met aftakelement (klikbaar)
Cai II alt

[ Voor 19% gewijzigd door jjust op 27-09-2017 21:47 . Reden: Foto's opnieuw geupload ivm photobucket ]

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Kan er iemand nog een blik op werpen of het zo een beetje uitkomt?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik zou, als final opinion, je plan nog even op antenneversterkers.nl zetten zoals eerder ook gesuggereerd. Hier zitten nogal wat pro's namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door andy88 op 05-09-2014 20:22 ]

Pagina: 1