Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik ben momenteel een case mod concept aan het uitdenken 7(8)7 .
Het word ook de eerste keer dat ik waterkoeling gebruik. Ik neem aan dat ik nog wel een paar keer terug kom in dit topic met meer vraagjes :)

Voor nu het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/rqzs8o0un/Radiator.jpg
(click on image to enlarge)

Ik ben er nog niet uit of ik fans in push of pull will zetten op de radiator, vandaar dat ze in dit figuur allebei geincludeerd zijn. Heeft het potentieel zin (=signifikant effect) om zowel push als pull te doen? Dus fans aan beide zeiden van de radiator?

Er zijn er in dit figuur wat overdreven veel ingestopt, maar ik zal potentieel toch wel een stuk of 10 harde schijven in de mod stoppen. Nou weet ik dat harde schijven niet perse gekoeld hoeven te worden. In dit geval zat ik meer te denken aan dat de disken toch wel warmte zullen genereren en die moet op een manier die kast uit. Dus ik dacht, waarom niet de fans een dubbele functie laten uitvoeren en die warmte van de disken gelijk ook af laten voeren (helaas dan wel door de radiator heen).

Is dit een goed idee of ga ik hier heel erg spijt van krijgen? Ook hier weer de vraag, ga ik er veel verschil in merken in de koel prestaties. Er zit ongeveer 30mm tussen de disken en de fans op de radiator, maar dit kan nog aangepast worden als dat slim is.

Alvast bedankt voor de hulp d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je kast een beetje airflow heeft dan hoeven je schijven echt geen koeling ofzo, ooit in de tijd van de 10k raptors die best heet konden worden wel een soort 'koelbrackets' gehad met een fan er op.

Maar afhankelijk van je schijven uiteraard zou je echt geen WC hoeven hebben op die dingen.

Ik heb in 1 kast (CM Cosmos S) 10 schijven aan de voorkant zitten en daar blazen 2 fans over en dat gaat goed (4 per hd bracket als ik het me goed herinner).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Gewoon de fans op je rad op push laten staan. Het maakt allemaal niet zoveel uit.

Dus nee, doe wat je leuk vind met je fans, push, pull, pushpull het maakt voor extra koeling niet veel uit.

LinusTechTips heeft er een youtube filmpje over op zijn kanaal, zal ik zo even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackBones
prutser001 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:29:
Als je kast een beetje airflow heeft dan hoeven je schijven echt geen koeling ofzo, ooit in de tijd van de 10k raptors die best heet konden worden wel een soort 'koelbrackets' gehad met een fan er op.

Maar afhankelijk van je schijven uiteraard zou je echt geen WC hoeven hebben op die dingen.

Ik heb in 1 kast (CM Cosmos S) 10 schijven aan de voorkant zitten en daar blazen 2 fans over en dat gaat goed (4 per hd bracket als ik het me goed herinner).
Um, dat is niet helemaal wat ik bedoelde. De waterkoeling is voor de proc/videokaarten. Mijn vraag is of het erg is dat ik (relatief) warme harde schijven voor de radiator hang en dus in princiepe eigenlijk warmere lucht door die radiator stuur dan dat als er geen schijven direct voor zouden hangen.

Ik kan de HDD's eventueel ergens anders plaatsen, maar dacht dat ik op deze manier en lucht koeling van de HDD's (of iig warmere lucht van harde schijven afvoeren) en 'radiator koeling' kon combineren.

Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker is. In ieder geval bedankt voor je reactie :*)
Uzuhl schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:49:
Gewoon de fans op je rad op push laten staan. Het maakt allemaal niet zoveel uit.

Dus nee, doe wat je leuk vind met je fans, push, pull, pushpull het maakt voor extra koeling niet veel uit.

LinusTechTips heeft er een youtube filmpje over op zijn kanaal, zal ik zo even opzoeken.
http://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk? Bedankt voor de tip :D

[ Voor 18% gewijzigd door BackBones op 27-08-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is geen probleem. De warmte die de harddisk's afdragen zullen gering of nauwelijks invloed hebben op de koelprestaties van je watercool setup.
Meeste WC setups gebruiken zowieso al de warmere kast lucht om deze via een rad naar buiten te voeren. (en daar zit soms hier en daar ook een luchgekoelde videokaart tussen die behoorlijk meer warmte genereerd dan een stapel hdd's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackBones
Madshark schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:39:
Is geen probleem. De warmte die de harddisk's afdragen zullen gering of nauwelijks invloed hebben op de koelprestaties van je watercool setup.
Meeste WC setups gebruiken zowieso al de warmere kast lucht om deze via een rad naar buiten te voeren. (en daar zit soms hier en daar ook een luchgekoelde videokaart tussen die behoorlijk meer warmte genereerd dan een stapel hdd's)
Goed punt, daar had ik niet aan gedacht. Dan kan ik nu verder met dit concept :D Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belemmert wel de airflow en je fans gaan harder moeten draaien voor hetzelfde resultaat...

• BackBones
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:05:
Het belemmert wel de airflow en je fans gaan harder moeten draaien voor hetzelfde resultaat...
Ja dat is inderdaad ook een van de dingen waar ik aan dacht. Echter, zoals ik al zei zullen er niet daadwerkelijk zoveel hdd's in komen als in dit figuur. Denk aan maximaal 3 per fan. Daarbij kan natuurlijk ook de afstand tussen de radiator en de schijven nog wat vergroot worden. Ik denk als het 'ergste' maar afgevoerd wordt is het wel goed.
Pagina: 1