Toon posts:

Upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker!

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. Ik heb zelf al een aantal dagen research gedaan en ben op een aantal kaarten uitgekomen. Graag zou ik toch uw mening willen weten of het nou de juiste kaart is qua prestatie/prijs verhouding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PC Specs
Huidige videokaart: MSI Nvidia Geforce 550 Ti
CPU: Intel Core i7 2600
PSU:FSP Group inc 450W
Moederbord: ASUSTEK P8H67
Geheugen: 8 GB ddr3, 2 x 4
HDD:Seagate 1 TB
SSD: Micron 64GB
PC Kast: Bitfenix Outlaw

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe videokaart. Eentje waarmee ik nieuwe games (Dragon age inquisition, The witcher 3, GTA 5, etc.) op high - ultra kan spelen.

Ik wil mijn oude vervangen omdat hij al ongeveer 2 jaar oud is, nog niet heel oud, maar kan nu de huidige games niet op zijn mooist spelen. Waaronder Skyrim met een aantal mods trekt hij niet meer.

Wat is je budget?
Mijn budget is 150 - 200 euro. Waarvan +-210 toch echt mijn max is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst is het een Asus of MSI echter sta ik wel open voor andere merken

Gevonden videokaarten
Asus radeon r9 280 3GB DDR5. Of van andere fabriekanten.
Asus Geforce GTX 760,of van andere fabriekanten.

De R9 280, niet de 280x, valt precies in mijn prijs range.
Ook heb ik gelezen dat de R280 net beter presteerd en goedkoper is dan de Nvidia variant, GTX 760.

Ik heb ook gekeken naar de R9 280x en die is zeker beter maar valt buiten mijn prijs range (35-40 euro duurder).
Helaas kan ik niet veel vinden over de 280 op tweakers en hardwareinfo, daarom deze onzekerheid.

Mijn vraag is toch echter, aangezien de R9 280, 170-195 euro kost en de R9 270x 4GB rond de 154 euro kost. Is dit het waard? Qua prestatie is de 280 wel veel beter.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor 160 euro ben je er ook. pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Beetje overklok erop, en je zit op de 280 performance

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Reepje schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:32:
Voor 160 euro ben je er ook. pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Beetje overklok erop, en je zit op de 280 performance
Dit.

Verwijderd

Topicstarter
@ Reepje, Bedankt voor de suggestie, om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van overklokken, ik weet wat het doet maar dat is het. Vandaar dat ik liever een iets duurdere videokaart aanschaf die out of the box beter is dan de HD 7950 in plaats van te gaan overklokken.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sowieso is de HD 7950 een goede koop, ik heb zelf laatst de R9 270 aangeschaft voor 154,99, maar toen ik ergens anders over deze HD 7950 las voor €160 baalde ik wel even. Die zit qua prestaties namelijk tussen de 270x (€175) en 280 (€210) in. Kortom, ook zonder overklokken sowieso al veel GPU voor het geld.

Enige nadeel is driver support over een paar jaar, de kans is er natuurlijk dat die R9 serie net wat langer ondersteund wordt omdat het model (of in dit geval vooral het stickertje :o ) een jaar nieuwer is.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2014 22:12 ]

youtube.com/@hisrep

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
De HD7950 is gewoon de R9 280, het verschil in kloksnelheid is 8 MHz en verder zijn ze identiek. Dus de HD7950 naar R9 280 niveau brengen is bijna geen overklokken te noemen, je kunt in de AMD drivers met Overdrive die 8 MHz zelf wel instellen, geen andere instellingen aan. Of je kunt het zo laten want die 8 MHz gaan geen enkele game sneller maken.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nog niemand die over z'n voeding begonnen is... Goh :p

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alle voor de reacties :)

Ik ga dan toch wat benchmarks zoeken naar de HD7950 als deze zo geprezen word,
Echter zou ik graag toch wat meer ervaringen te weten willen komen over de R9 280 als dat kan. Aangezien tot wat ik er nu van weet de beste keus is, of de HD7950 natuurlijk. Toch ben ik liever wat meer future proof.

Als ik uiteindelijk toch overklok is de R9 280 altijd nog het snelst naar mijn weten.

@Barry, Ik weet het, tot nu toe heeft hij zijn werk goed gedaan maar als ik upgrade ga ik ook een nieuwe voeding halen. Eerst maar weten welke videokaart ik uiteindelijk aanschaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 22:34 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De R9 280 is een HD7950 met een ander stickertje erop en iets andere instellingen. De klok is iets lager gezet, met een schuifje in de afterburner zet je dat omhoog.
Vergelijk je deze 2 zonder de overklok, kom je gewoon op bijna hetzelfde uit

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280-vs-Radeon-HD-7950

Ondersteuning zal voor beide kaarten gelijk zijn, omdat ze immers gelijk zijn.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-02 17:32
Klopt wat Reepje zegt. Ze overklokken nagenoeg evenveel, ze presteren even goed en driver support gaat even lang zijn, AMD doet dat op basis van de architectuur, niet op basis van nummertjes. Ze zijn dus helemaal gelijk en even futureproof, met die Sapphire HD7950 bespaar je gewoon een paar tientjes.

Qua voeding, Seasonic S12Ii Bronze 520W of XFX 550 Pro zijn goed en scherp geprijsd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alle voor de suggesties. Ik ga binnenkort HD7950 aanschaffen :) , Nog 1 vraag,

Ik kwam de club3d HD7950 Royalking tegen, dit is toch gewoon dezelfde kaart als die van sapphire qua prestaties?
Aangezien deze kaart maar een paar tientjes duurder is, komt dat goed uit.

Misschien een domme reden maar de kleuren combo spreekt mij meer aan, aangezien ik mijn rig in die kleuren (Zwart, rood) wil bouwen wil ik ook de binnenkant er op afstemmen.

@MacPoedel, bedankt voor de suggestie voor de voeding, die heb ik inderdaad nodig en nu ik geld over houd kan ik er 1 aanschaffen :D

Edit:
Ik heb de club3d HD7950 Royalking Besteld plus een voeding van 650w Corsair VS650 voor 55 euro.

Allen bedankt voor de feedback en hulp. _/-\o_ :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2014 21:48 ]

Pagina: 1