Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harpervm
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 20:21
Hallo Tweakers,

Ik ben laatst overgestapt op Ziggo.
Jullie weten Natuurlijk al gelijk waar het over gaat.. Namelijk: Dat de CISCO router zwak is.

Nu vandaag heb ik een Apple AirPort Extreme gekocht.
En de Apple router achter de Huidige (CISCO) router geplaatst.

Ik lees op internet dat ik de CISCO ook in een Bridge mode kan zetten.
Wat is het voordeel van Bridge mode ?

( kan ik bijvoorbeeld ook wifi uitzetten van de CISCO ? )

Mvg,
Harmenvm

PS: je hoeft niet te wachten op mijn Profiel foto. ( er komt GEEN eind aan :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Harpervm op 27-08-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45

lier

MikroTik nerd

Dubbele NAT is nooit handig (zeg maar twee router achter elkaar), naast dat het vaak problemen veroorzaakt moet je alle port forwards (voor zover je die hebt) dubbel doen. Dan hoeft de Cisco alleen maar als modem te werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 21:21
Als je het Ziggo modem in bridge laat zetten, is wifi er ook automatisch vanaf.

Om het modem in bridgemode te zetten moet je echter wel contact opnemen met de klantenservice.
Alles routermeuk word dan uitgezet en je modem word dan enkel een doorgeefluik van hun naar jouw netwerk.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordeel bridge mode:
- geen last van evt zwaktes van de ingebouwde router in de Cisco

Nadeel bridge mode:
- uitschakelen router en WiFi op de Cisco betekent dat je maar 1 AP in huis hebt (de Airport), terwijl als je het aan laat staan kun je die Airport elders in huis neerzetten en dus in totaal 2 APs hebben. Zorg dan wel dat de Airport als AP draait en niet als router.

Oslik blyat! Oslik!

• Harpervm
Bedankt voor de reacties,

Ik weet genoeg, Nu even goed voor mij zelf en de mede bewoners een beslissing maken..

Apple router ergens anders plaatsen of vervangen :)

-Danku !

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 19:06
mn ziggo cisco in bridge mode zetten loste heel veel problemen bij mij op .
voornamelijk rare ping spikes , erg merkbaar bij het gamen.

Where ever you go, there you are

• Harpervm
rikm schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:59:
mn ziggo cisco in bridge mode zetten loste heel veel problemen bij mij op .
voornamelijk rare ping spikes , erg merkbaar bij het gamen.
Ja, inderdaad.. Heb jij ( heeft u ) ook soms dat het internet net even uit valt? 5 - 10 sec
dit gebeurd bij met om het uur of soms helemaal niet.

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 19:06
Ik had last dat mn internet enkele seconden (max 3) bleef hangen, (ping 3000ms, getest met continue ping naar een willekeurige host, van binnen naar buiten
ping van buiten naar mn wan IP- bleef continue strak 8-11MS

mn internet signaal was niets mis mee,ziggo bleef online.
Ik kan echt aanraden deze in bridge te zetten als je er een goeie router aan hangt.
zoals hierboven ook staat geef je het volgende ermee wel op:
- geen wifi op cisco
- overige switch poorten werken niet

Where ever you go, there you are

Anoniem: 619434

Maar stel dus dat ik mijn Cisco op bridge-mode zet, dan ben ik dus inderdaad mijn WIFI van de Cisco kwijt. Gekke vraag misschien, maar dan gaat mijn router vervolgens het WIFI verzorgen? Kunnen alle routers dit? En dus als ik poorten wil forwarden dan moet ik dus nu inloggen op mijn router ipv mijn modemrouter? Sorry voor al die vragen, maar heb ook een Cisco 3925 staan (UPC) waar ik al een week lang probeer poorten te forwarden zonder succes. Begrijp dus dat bridge-mode met een eigen router erachter de zo goed als enige oplossing is voor dit probleem.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
@Prili: als je zelf ook nog een router achter die Cisco hebt staan dan is het niet zo vreemd dat je port forwarding niet werkt. Die zul je dan op beide moeten instellen. Je 2e router zal alleen WiFi verzorgen als dat er ook in zit. Dan zijn er twee opties: Cisco tranparant laten zetten (bridge modus) en de rest via je router doen, of andersom: cisco als router en je 2e als extra accesspoint.

Anoniem: 619434

Moet eigenlijk nog wel even vermelden dat ik een router heb staan, maar deze staat niet aangesloten. Zie net op de bon dat deze dus al 3 jaar ongebruikt in de kast ligt. Werkelijk waar geen flauw idee meer waarom ik die destijds heb aangeschaft. Enige wat ik dus aan heb gesloten is een modemrouter van Cisco. Nu heb ik al die jaren geen port forwarding nodig gehad en voldeed alleen de modemrouter. Nu ik wel met de poorten aan de slag moet, is het dus nodig de boel enigzins aan te gaan passen.
Inloggen op de modem doe je dus door je IP adres in te vullen in je browser. Inloggen op je router ook? Of gaat dit gewoon via geïnstalleerde software van de meegeleverde cd? Wanneer het inloggen via de browser moet dan heb ik namelijk een IP adres nodig (neem aan via het 'cmd' verhaal?).
Ja, je hebt te maken met een leek..

Edit: up and running! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 550383

Ik heb in meterkast van ons huis een experiabox V8 van KPN glasvezel.
Hierop heb ik ook een Airport Extreme aangesloten (bekabeld) die voor het wifi-signaal zorgt in huis.
De wifi van de Experiabox heb ik uitgeschakeld.
Verder heb ik een NAS (NSA320-Zyxel) aangesloten op de Experiabox.
Nu wil ik via de wifi (iPad, Iphone) de NAS bereiken.
Hoe moet ik nu de Airport instellen en de Experiabox, zodat ze elkaar zien ?
Beide routers staan NIET in Bridgemode.

Wie heeft de oplossing ?? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 09:45

lier

MikroTik nerd

Airport instellen als accesspoint.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Ik denk dat het in het geval van de TS simpeler is om het modem gewoon in bridge te laten zetten door Ziggo.
Tuurlijk kan je de 2e router als AP instellen of in bridge zetten maar ik denk dat gezien het kennisniveau van de TS een belletje naar de Ziggo CS het makkelijkste is :) Dan is je Airport de enigste router en is dat ook de plek waar je je forwards instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Volgens mij kan je de Apple airport extreme ook in bridge mode zetten dan wordt het gewoon een switch en AP kortom je hebt vele keuzes te maken. Overigens kan het enigzins afhankelijk zijn van je totale situatie, maak eens een plaatje van je netwerk en de devices vaak wordt dan veel duidelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Ik ben ook heel erg geïnteresseerd in dit vraagstuk. Ik heb zelf een Xperiabox V8 en daarachter een Asus RT AC66U. De V8 ondersteunt officieel geen bridgemode dus daar staat hij ook niet in, het draait allemaal prima en draai ik naar tevredenheid een LPT- en FTP-server op de Asus.

Wat is in zo'n soort geval nu het nut van de V8 in bridge mode zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
Ik zeg: Gewoon in bridge zetten en eventueel een 2e accesspoint toevoegen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 23:18
@soepkip,

Ja dat is wel het beste maar kost ook aardig wat centen, Ik wil thuis ook het liefst de ubee modem uitzetten maar dan moet ik wel zelf de router en ap's bekostigen want ik woon nog thuis en mijn ouders zien er niet veel baat bij. Op dit moment laat ik het gewoon zo en heb ik boven een archer c2 ingesteld dan maar twee nat's gaat opzich prima als je alles geconfigureerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnyh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04-2021
Ik heb ook een Cisco router door ziggo in modemstand laten zetten. Daarachter hangt mij Apple timecapsule die al router fungeert. Nu wil ik daar een hub op aansluiten voor de Essent e thermostaat. Heeft iemand hier dat al aan de praat gekregen? Lukt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01

OgWok

U.N.C.L.E.

sonnyh schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:19:
Ik heb ook een Cisco router door ziggo in modemstand laten zetten. ......
Modemstand? Bedoel je bridge mode?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
sonnyh schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:19:
Ik heb ook een Cisco router door ziggo in modemstand laten zetten. Daarachter hangt mij Apple timecapsule die al router fungeert. Nu wil ik daar een hub op aansluiten voor de Essent e thermostaat. Heeft iemand hier dat al aan de praat gekregen? Lukt mij niet.
Ik vermoed dat je een Cisco modem bedoelt. Een router daar achter bemoeit Ziggo zich niet mee, tenzij ze die net als de modem ook geleverd hebben. Maar hoe dan ook, een router in modemstand zetten kan niet. Je haalt de begrippen modem en router door elkaar.

Bij de modem heb je de keuze om hem in router mode te laten (de default instelling) of in switch mode, ook wel dom modem genoemd, want je schakelt alle toegevoegde functionaliteit uit. En hij dient enkel als switch op het door de router gevormde netwerk, d.w.z. als poortuitbreiding van de router. Dit in tegenstelling tot router mode waar je twee gescheiden netwerken maakt, het ene alles wat op de router aangesloten is, het andere alles op de poorten van de modem. Het is maar net wat je wilt.

Als ik goed ben ingelicht, omschakelen van de modem van router- naar switch mode kun je zelf, maar ik meen van anderen gehoord te hebben dat je er daarna niet meer zelf in kan komen. Dat eventueel terugschakelen derhalve alleen door de provider kan plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 18:51
De Ubee-modems van Ziggo kun je alleen in bridge-mode laten zetten door de klantenservice. Dat is een werkje van twee minuten. Daarna kan je de webinterface van het modem nog steeds bereiken op 192.168.178.1. In de webinterface die je dan overhoudt kun je heel beperkt wat signaalwaardes en lijnstatussen zien, naast groot de melding ROUTER EN WIRELESS UIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is dat echt zo, dat dit omschakelen alleen door de klantenservice kan plaatsvinden?
Het komt namelijk helemaal niet overeen met mijn ervaringen. Ik drukte me in mijn vorige bericht wat voorzichtig uit met "als ik goed ben ingelicht" omdat ik niet honderd procent zeker was van mijn conclusie. Ik had namelijk nog niet alle mogelijkheden geprobeerd zoals de PC rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Misschien zou het daarmee zonder hulp probleemloos zijn opgelost.

Mijn eigen ervaring met het een en ander uit te proberen met mijn op dat moment nieuwe modem was dat ik met inloggen gewoon zonder problemen naar bridge-mode kon schakelen. Het zou kunnen dat sommigen het wat moeilijk kunnen vinden, maar het gaat heel eenvoudig, menu SYSTEEM en dan links bovenaan SWITCH MODE waar twee opties staan, Router-mode (default) en Bridge-mode.
Alleen toen ik terug wilde schakelen omdat router-mode me beter beviel kon ik niet meer de modem bereiken, daarvoor had ik inderdaad de klantenservice nodig. En inderdaad was dat een werkje van minder dan een halve minuut.

Edit:
Met de uitleg van dion_b, waarin hij aangeeft dat er verschil zit in de fabrieksinstellingen van de modems in de deelgebieden van Ziggo, voormalig UPC en voorheen ook Ziggo is dit verschil in ervaringen duidelijk.
En oké, achteraf bezien met de kennis van nu had ik het ook zonder hulp van de klantenservice kunnen oplossen, maar zo was het ook vlot geregeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 26-06-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik gebruik de ziggo router nog wel voor de RJ45 poorten, maar heb de wireless uitgezet. Een archer C5 gekoppeld aan een van deze poorten in bridge modus en ik kan van deze laatste zowel wireless als RJ45 gebruiken. Werkt prima. Slechts 1 issue, namelijk in bridge modus kan de voor de C5 niet de systeemtijd ingesteld worden, waardoor ik de router niet 's-nachts kan laten slapen. Archer gaf aan dat dit een feature was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:15:
Is dat echt zo, dat dit omschakelen alleen door de klantenservice kan plaatsvinden?
Het komt namelijk helemaal niet overeen met mijn ervaringen. Ik drukte me in mijn vorige bericht wat voorzichtig uit met "als ik goed ben ingelicht" omdat ik niet honderd procent zeker was van mijn conclusie. Ik had namelijk nog niet alle mogelijkheden geprobeerd zoals de PC rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Misschien zou het daarmee zonder hulp probleemloos zijn opgelost.

Mijn eigen ervaring met het een en ander uit te proberen met mijn op dat moment nieuwe modem was dat ik met inloggen gewoon zonder problemen naar bridge-mode kon schakelen. Het zou kunnen dat sommigen het wat moeilijk kunnen vinden, maar het gaat heel eenvoudig, menu SYSTEEM en dan links bovenaan SWITCH MODE waar twee opties staan, Router-mode (default) en Bridge-mode.
Bedenk dat de helft van wat nu "Ziggo" heet tot een paar maanden geleden UPC was, en dat ondanks de naamswijziging en oranje logo alles nog steeds werkt zoals vroeger bij beide deelbedrijven. Bij oud-Ziggo moest en moet je inderdaad klantenservice bellen om tussen bridge en router mode te wisselen, bij oud-UPC kon en kan dat gewoon via de modem GUI.

Dat is dus reden voor verschillen hier. Jij bent Ziggo-klant in oud-UPC gebied, de mensen die zeggen dat het alleen via helpdesk kan zijn Ziggo-klanten in oud-Ziggo gebied :z
Alleen toen ik terug wilde schakelen omdat router-mode me beter beviel kon ik niet meer de modem bereiken, daarvoor had ik inderdaad de klantenservice nodig. En inderdaad was dat een werkje van minder dan een halve minuut.
Dat had je ook zelf kunnen doen:

1) DOCSIS modems (die dus niet routertje spelen) zijn altijd benaderbaar op 192.168.100.1, daar kun je de GUI bereiken.
2) Algemene oplossing voor verprutste instellingen: paperclip in 'reset' gaatje achterop modem. 10 sec later is alles terug naar fabrieksinstellingen, waaronder router mode (althans, bij oud-UPC; bij oud-Ziggo wordt dat vanuit systeem aangegeven dus ga je ook na factory reset in zelfde modus blijven die via helpdesk gekozen is).
_Garu_ schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:25:
Ik gebruik de ziggo router nog wel voor de RJ45 poorten, maar heb de wireless uitgezet. Een archer C5 gekoppeld aan een van deze poorten in bridge modus en ik kan van deze laatste zowel wireless als RJ45 gebruiken. Werkt prima.
Waarom niet gewoon WiFi op de Ziggo modem/router aan laten staan? Dan heb je een extra AP. Zelfs al heeft die AP veel minder ontvangstgevoeligheid dan je Archer C5 (en dat is ws zo), dan nog zijn twee AP's beter dan een enkele ;)
Slechts 1 issue, namelijk in bridge modus kan de voor de C5 niet de systeemtijd ingesteld worden, waardoor ik de router niet 's-nachts kan laten slapen. Archer gaf aan dat dit een feature was..
Waarom zou je dat ueberhaupt willen? De C5 heeft geen DFS en TPC, dus het zendt max 100mW uit in 2.4GHz en 200mW in 5GHz. AP uitschakelen scheelt dus welgeteld 300mW, dus nog geen derde Watt. Dat kost je op jaarbasis dus ongeveer 2.5kWh, wat welgeteld neerkomt op ongever 65 cent 8)7

Als je je zorgen maakt om verbruikskosten is het uitermate onwaarschijnlijk dat dit bovenaan de prioriteitenlijst zou moeten staan.

En de enkele keer dat je 's nachts internet wil gebruiken ben je aan verlichting om uit te zoeken waarom "internet het niet doet" dan dat je in al die tijd bespaard hebt :+

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 26-06-2015 11:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 18:51
Ah, op die fiets. Dat klopt, ik zit in Overijssel dus ben ex-Ziggo-klant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:28:
[...]

Bedenk dat de helft van wat nu "Ziggo" heet tot een paar maanden geleden UPC was, en dat ondanks de naamswijziging en oranje logo alles nog steeds werkt zoals vroeger bij beide deelbedrijven. Bij oud-Ziggo moest en moet je inderdaad klantenservice bellen om tussen bridge en router mode te wisselen, bij oud-UPC kon en kan dat gewoon via de modem GUI.
<knip>
1) DOCSIS modems (die dus niet routertje spelen) zijn altijd benaderbaar op 192.168.100.1, daar kun je de GUI bereiken.
<knip>
Oké, bedankt dion_b. Dat verschil moet je ook maar weten, wie is daar nou op bedacht bij een eender product?. Mijn ietwat voorzichtige houding bleek dus niet onterecht. Ik heb deze conclusie ook aan m'n oorspronkelijke bericht toegevoegd.

Achteraf uit puur leergierigheid een en ander nog eens opnieuw uitgeprobeerd. Die 192.168.100.1 was ook het adres van mijn vorige modem (dat was alleen maar een modem, geen combinatie) en ik gebruik het via m'n favorieten waarin ik het heb laten staan nog steeds ook voor m'n nieuwe (Ubee). Het blijkt trouwens dat de toegang via meerdere adressen mogelijk is, o.a. 192.168.0.1 . Maar hoe het ook zij, in bridge-mode lukte die 192.168.100.1 aanvankelijk zoals ik al meldde beslist niet, ook niet na alles opnieuw opstarten, maar alleen (ontdekte ik achteraf) met de aparte router er tussenuit, dus modem rechtstreeks op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Garu_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Lol Dion, goede info tnx. Mijn vriendin heeft last van teveel WiFi straling zegt ze als zij wil slapen, dus dat was de motivatie, niet de kosten. Wie ben ik om die discussie aan te gaan, verlies ik toch en ik slaap niet graag op de bank 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techneut schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:22:
[...]

Maar hoe het ook zij, in bridge-mode lukte die 192.168.100.1 aanvankelijk zoals ik al meldde beslist niet, ook niet na alles opnieuw opstarten, maar alleen (ontdekte ik achteraf) met de aparte router er tussenuit, dus modem rechtstreeks op de PC.
Maw de modem is nog prima benaderbaar, maar je router gooide roet in het eten :z
_Garu_ schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 00:09:
Lol Dion, goede info tnx. Mijn vriendin heeft last van teveel WiFi straling zegt ze als zij wil slapen, dus dat was de motivatie, niet de kosten. Wie ben ik om die discussie aan te gaan, verlies ik toch en ik slaap niet graag op de bank 😇
In dat geval kan ik een aluhoedje aanraden. Goedkoper en effectiever >:)
Als ze trouwens ook maar ergens in die kamer een mobieltje heeft, ontvangt ze tig keer meer straling daarvan dan van welke WiFi-netwerk dan ook. Oh, en WiFi-AP's zenden (muv af en toe een beacon) alleen als ze data versturen, dus als ze straling ontvangt moet ze stoppen met zelf te surfen :+

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 27-06-2015 11:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 23:07
Dan zeg je toch tegen je vriendin dat je 't vermogen verminderd hebt of weet ik wat, als ze na een maand nog steeds goed slaapt confronteer je haar met de waarheid. ;)
Pagina: 1