Garantie..... Wel of niet?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomvdG
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 23:34
Omdat ik nu aan het rondkijken ben voor een nieuwe [tweedehandse] videokaart [GTX 780ti of R9 290x] kom ik meerdere advertenties tegen waarbij een kaart wordt aangeboden zonder factuur, maar waarbij wel geclaimd wordt dat er fabrieksgarantie is..

Nu had ik mijn oog laten vallen op een GTX780ti DCII OC voor 450 euro. Nu is dit veel geld maar ben ik wel bereid om dit ervoor uit te geven als alles klopt, dus zeker ook de garantie, als ik hierbij een paar jaar vooruit kan.
Particulieren welke de kaart aanbieden zonder factuur claimen dus wel dat fabrieksgarantie aanwezig is, ook aanbieders welke een soort van winkel hebben [geen KVKnr denk ik zo...] claimen wel een factuur bij te kunnen leveren.

Nu heb ik contact gehad met Asus en die geven het volgende aan:

Geachte heer,

Bedankt voor uw email.

Garantie claimen gaat via het punt van aankoop, het is niet mogelijk dit te claimem via ons.
Als zo een Marktplaats winkel u een product verkoopt dient u middels hun aanspraak te maken op de garantie.

Wij nemen alleen de garantie over op het moment dat een winkel falliet is verklaard, een winkel is op dat moment dan een onderneming aangesloten bij de KVK.
Wij nemen de garantie dan ook alleen over als het product onder onze garantie voorwaarden valt.

Alleen nieuwe ROG, Sabertooth en Matrix uitvoeringen van onze componenten kunnen via onze website worden aangemeld ter reparatie.
Dit is echter ook alleen mogelijk als het product binnen een maand na officiele verkoop is geregistreerd.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Kind regards/ vriendelijke groet,

Ik heb nog een tweetal andere mails waar kort gezegd op neer komt dat je alleen bij Asus garantie kan claimen met factuur en dat er voor particulieren zonder factuur niet bij Asus direct garantie geclaimd kan worden. Hierbij zijn zij toegewezen op asusparts etc..
Uit bovenstaande valt ook op te maken dat alleen een factuur geldt van een onderneming met KVKnr en dus geen handelsonderneming en/of loodsverkoop.

Wie o wie heeft misschien juist wel ervaring met garantie gevallen zonder factuur? Hoeft niet perse bij Asus te zijn geweest..

Maar zoals ik er nu tegenaan kijk, koop ik dus zeker geen videokaart zonder factuur of bij een handelsonderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, als Asus zegt geen garantie te verstrekken, zou ik daar maar van uit gaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomvdG
Wat ik me dan afvraag, is dit alleen dan bij Asus of ook MSI, Club3D, Sapphire etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij Sapphire moet je helemaal niet aankloppen, die verwijzen je altijd door naar de retailer waar je de videokaart gekocht hebt. Met de andere merken heb ik geen ervaring. Het enige bedrijven die ooit niet moeilijk deden over garantie/vervangingen waren XFX en EVGA; maar dit is al een tijdje geleden.

Je hebt tegenwoordig altijd een papieren bonnetje of aankoopbewijs nodig, iets dat (vind ik) helemaal niet meer van deze tijd is.. Je hebt een dure videokaart met serie-nummer en nog twee andere nummers, maar kennelijk is dat nog niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

stin00 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:58:
Bij Sapphire moet je helemaal niet aankloppen, die verwijzen je altijd door naar de retailer waar je de videokaart gekocht hebt. Met de andere merken heb ik geen ervaring. Het enige bedrijven die ooit niet moeilijk deden over garantie/vervangingen waren XFX en EVGA; maar dit is al een tijdje geleden.

Je hebt tegenwoordig altijd een papieren bonnetje of aankoopbewijs nodig, iets dat (vind ik) helemaal niet meer van deze tijd is.. Je hebt een dure videokaart met serie-nummer en nog twee andere nummers, maar kennelijk is dat nog niet voldoende.
Niet meer van deze tijd... Garantie gaat in vanaf de aankoop van het product. Hoe ga je dan bewijzen wanneer deze kaart gekocht is?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:46
Bij MSI moet je ook bij de verkopende partij zijn. MSI zal zelf geen reparaties accepteren.

(eigen ervaring met een 6970)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:03:
[...]

Niet meer van deze tijd... Garantie gaat in vanaf de aankoop van het product. Hoe ga je dan bewijzen wanneer deze kaart gekocht is?
Laten we daar nou eens een leuk systeem voor bedenken, waarbij geen papieren bonnetjes meer voor nodig zijn. Wellicht iets als de factuur/bon naar 2 verschillende emailadressen van de koper laten mailen, zodat diegene al zijn/haar aankopen digitaal heeft.

Ik bewaar zelf altijd al m'n bonnetjes netjes in een map hoor, maar ik ken velen die dit niet doen. Opzich niet mijn probleem, maar wel jammer als ik een leuke deal op marktplaats zie maar de bon is zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit gaat niet zozeer om een technisch probleem, maar over de garantieregeling. Dit past in mijn ogen daarom beter in het Shopping Forum, dus ik move even ;)
VB -> SF

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit staat vrijwel letterlijk in de sticky :)
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De winkel is aansprakelijk voor de garantie. Zorg er voor dat je altijd een factuur krijgt als je iets 2e hands koopt zodat je bij de winkel kan aankloppen mocht het nodig zijn. Ik weet dat EVGA wel zonder problemen garantie verleent. Er staat zelfs op de doos dat wanneer er iets mis dat ze liever hebben dat je direct naar hun gaat dan naar de winkel.

Ook mag je bij EVGA de originele koeler verwijderen en gewoon weer garantie claimen als je de koeler weer terug zet. Om die reden heb ik mijn kaarten van EVGA omdat ik deze kan waterkoelen zonder dat de garantie vervalt. Sapphire zal bijvoorbeeld iedere garantie weigeren wanneer de originele koeler verwijderd is geweest.

De factuur is sowieso altijd belangrijk. Wanneer een product nog geen 2 jaar op de markt is kan je ook zonder factuur vaak nog wel iets regelen. Is een product al 3 jaar op de markt kan het zijn dat het product ouder is dan 2 jaar en dan is de factuur wel belangrijk. Aankloppen bij de fabrikant zal meestal niet gaan en om bij een winkel garantie te krijgen heb je altijd een factuur nodig. Geen enkele winkel gaat je garantie geven zonder factuur en dan moet je maar hopen dat de fabrikant wel iets wil doen wat ze niet hoeven te doen.

[ Voor 57% gewijzigd door PilatuS op 27-08-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:45
En dan moet je ook nog kijken of de winkel wel de garantie overneemt als het artikel is doorverkocht.
Volgens mij is de verkoper alleen garantieplichtig aan degene aan wie het artikel is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jopie schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:17:
En dan moet je ook nog kijken of de winkel wel de garantie overneemt als het artikel is doorverkocht.
Volgens mij is de verkoper alleen garantieplichtig aan degene aan wie het artikel is verkocht.
Winkels die hier moeilijk over doen moet je niets bij kopen. Voor de winkel maakt het niets uit wie het product gekocht heeft en voor de fabrikant ook niet. Het product heeft garantie en dat is niet aan een persoon gebonden.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
En als de 1e eigenaar hem via e.o.a. B2B constructie heeft gekocht wordt het nog lastiger met garantie..

• TomvdG
Maar in hoeverre is een kaart, zonder bijv de doos, te linken aan een winkel? Kan je in dat geval bij wijze van een factuur van iemand anders gebruiken als je de jouwe kwijt bent?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 21:36
TomvdG schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:07:
Maar in hoeverre is een kaart, zonder bijv de doos, te linken aan een winkel? Kan je in dat geval bij wijze van een factuur van iemand anders gebruiken als je de jouwe kwijt bent?
Meeste winkels zetten het serienummer op de bon, dus dat gaat niet op

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
Je kan natuurlijk bij de verkoper de winkel navragen.

Eventueel (afhankelijk van waar de verkoper woont) kan je de garantie nog altijd via hem laten lopen.

Ik vind het overigens ook wat vreemd.

1. Winkel verstrekt garantie ( en doen nog wel eens lastig wanneer dit buiten de fabrieksgarantie termijn is maar binnen de Nederlandse termijn ).
2. Winkel stuurt product op naar fabrikant
3. Winkel krijgt nieuwe (of gerepareerde )
4. Winkel belt klant om op te halen of stuurt weer op.

Logitech doet ook nooit zo moeilijk als je het niet via de winkel doet. Ik heb (al lang geleden) een aantal harde schijven ook direct naar de fabrikant gestuurd. Zelfs aquarium fabrikanten ( Tunze ) heb ik gewoon benaderd en dat was geen probleem.

Je zou dus gewoon de verkoper om de winkel kunnen vragen en die eens bellen. Als die een negatief antwoord geven gewoon eerlijk terug koppelen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:04

Nikeo

Jawelles

De v&a staat momenteel vol met de constructies en beloften die TS heeft genoemd. Ik was een tijdje op zoek naar een 7950/280 en ik heb het allemaal voorbij zien komen:
- ex miningkaarten waarbij koelers gemod zijn, de bon kwijt is maar 'garantie is te claimen via de fabrikant'
- kaarten uit OEM-systemen. Via een serienummer is zogenaamd 'garantie te claimen via de fabrikant'
- gekke bedrijfjes of 'personen' die op basis van hun feedback wel érg veel dezelfde kaarten regelmatig verkopen.
- Er wordt in de advertentie een vinkje geplaatst bij 'bon aanwezig' maar na onderhandelingen en opvragen van de bon heeft de verkoper ineens de bon niet meer.
- beloften dat de bon kwijt is maar dat garantie via de verkoper te regelen is.

Een gekke ontwikkeling, ik zag dit eerder nooit echt. Het kan onwetendheid van verkopers zijn maar ik vermoed bij de helft dat ze moedwillig de koper bedriegen en heus wel weten dat de fabrikant zonder bon geen garantie geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Nikeo op 05-09-2014 03:25 ]

Pagina: 1