Hallo,
Ik heb een aantal punten waar op te letten valt:
Mobiliteit
Er moet ook rekening gehouden worden met de mobiliteit van de PC! Daarom raad ik de genoemde
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black niet aan! Deze is niet mobiel!
Wat ik eventueel kan aanraden is een lichte behuizing met handvatten:
http://tweakers.net/product/311985/bitfenix-prodigy/
Hierbij dient een ITX moederbord gebruikt te worden!
Moederbord
Moederborden zijn nagenoeg allemaal goed! Alleen als je wilt overklokken dien je een Z-serie moederbord te nemen, dit duidt mij op een volgend punt! Als je wilt overklokken neem dan een Z-serie moederbord met een -K versie Processor! Anders heb je iets minder MHz, wat in de praktijk vrijwel NIETS uitmaakt!
Ook de laatste serie moederborden de H97 serie vind ik niet zo'n geweldige keuze, dit is met betrekking op "de toekomst" maar je zult die processor toch niet upgraden, zodra er een waardige upgrade aanwezig is (wat over enkele jaren pas zal zijn) Zal je je hele moederbord en processor (en waarschijnlijk ook RAM aangezien het dan DDR4 is) moeten vervangen! Dus ik zou daarom gaan voor de B85 serie, presteert net zo goed! Kost een slag minder. Ook de processoren van de Hasswel & Haswell refresh werken daarmee samen, presteren overigens allemaal even goed... Dadelijk de uitleg over de Processor keuze.
Processor
Tegenwoordig wordt die i7 4790K aldoor aangeraden wegens de hoge kloksnelheid. Oké die is beduidend hoger dan de normale i7 4970. Die 0,4Ghz lager geklokt is. Naar mijn mening zal die 0,4GHz niet zo'n verschil zijn, het prijs verschil is echter zon 40 euro. Daarnaast zou ik bij een -K versie processor altijd een Z versie moederbord nemen zodat je toch kan overklokken! Dit kost ook weer extra en zo kunnen de kosten al gauw 100 euro oplopen.
Dan is ook de vraag of de extra kloksnelheid profijt heeft bij jouw progrmma's. Vaak zijn programma's die meer zoveel mogelijk cores&treads werken niet erg afhankelijk van de kloksnelheid, en zou je dus met 3,3GHz al genoeg kunnen hebben! Dan kan je een nog veel goedkopere Xeon processor kiezen,
ik kan zou gauw niet vinden of de kloksnelheid echt invloed heeft op het modelleren, dus dit vind ik een beetje lastig.
Persoonlijk denk ik dat je je niet blind moet staren op al die kloksnelheden, en een beetje een aardig hoge kloksnelheid moet kiezen maar niet percé de hoogste. De GPU speelt ook nog een vrij belangrijke factor hierbij, die kan ook al een hoop rekenwerk opknappen.
GPU
In de mate van hoe serieus en intens je projecten zijn kan je een GPU kiezen, je hebt ze van 100 tot wel 2000 euro. Ik denk dat met jouw budget er een geschikt model is te vinden
Koeling
Ik lees ook hier en op meerdere forums de keuze voor de Noctua D-14, dit is een super koeler, maar wat overdreven voor Haswell processoren, deze steken eerder tegen hun limiet aan dan de temperatuur, ik haal met deze koeler ook maar helaas 4,2Ghz. Ook is deze groot en niet handig voor een mobiel systeem.
Voedingen
Ik zie ook de vroeger populaire XFX550W staan, goede voeding niks mis mee.
Alleen tegenwoordig zou ik voor een Gold efficient model gaan, de kosten hiervan vallen mee. Je zult de kosten gedurende een aantal jaar er altijd uithalen en je kan zo'n voeding altijd hergebruiken omdat deze van goede kwaliteit is, de meerprijs zal 10-20 euro bedragen, wat mij betreft is dat het wel waard, zoals deze:
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
Systeem
Na al deze toelichting heb ik een mooie set-up voor je samen gesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed | € 220,- | € 220,- |
| 1 | ASRock B85M-ITX | € 66,71 | € 66,71 |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 Gaming | € 214,90 | € 214,90 |
| 1 | BitFenix Prodigy Zwart | € 62,85 | € 62,85 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 78,85 | € 78,85 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 131,37 | € 131,37 |
| 1 | Asus DRW-24F1ST Zwart | € 14,90 | € 14,90 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 72,05 | € 72,05 |
| 1 | Crucial MX100 512GB | € 172,90 | € 172,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.062,48 |
Qua GPU denk ik dat dit genoeg is, deze heeft een hoop kracht, heb voor Nvidia gekozen, mocht iemand weten of AMD een goede optie is voor deze software kan dit ook een goede keuze zijn.
Als moederbord kan je wellicht iets luxer, indien je dat nodig vind of liever wilt. Maar in principe is dit genoeg. Je komt 1 fan aansluiting te kort, deze kan je met een vertakking stukje regelen of op de molex aansluiting van je voeding aansluiten. (3 fans 2 aansluitingen) Zelf heb ik dit gesoldeerd.
Processor kan je nog kiezen voor meer GHz, hoewel me dit niet heel nodig lijkt. Je hebt budget over dus je kan het overwegen, maar of het het geld waar is....
Ik hoop je hiermee goed en voldoende te hebben geïnformeerd,
Succes!
[
Voor 3% gewijzigd door
mirno op 27-08-2014 18:56
]