Toon posts:

Desktop en Mobiele oplossing 3D Modeling/Rendering/CAD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk veel met Modo en Rhino voor 3D Game Character design en Industrial design

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij elkaar opgesteld is mijn budget €2.500,-. (Max uitschieter naar €3.000) Ik hecht meer waarde aan een laptop oplossing dus die mag het meeste kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16+ GB geheugen, SSD + genoeg storage, Quadro (of vergelijkbaar). Ik hecht weinig waarde aan design van het apparaat, maar wel heel veel aan performance.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles; een compleet systeem, een lijst met hardware die ik zelf moet (laten) samenstellen, etc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn kantoor ligt naast de slaapkamer, dus het zou fijn zijn als de desktop machine niet continue staat te loeien. Beetje geluid mag wel, maar niet te veel.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, dus geen idee.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 15:28 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Eigenlijk moet je zelf even een lijstje samenstellen als begin! Dan reageren we er op. Alvast wat puntjes:

- Qua cpu is er maar 1 goede keuze, de 4790K. Die heeft de hoogste clocksnelheid en dus performance in 3d modelen, CAD etc. En rendert ook prima. Samen met een goede stille koeler, noctua dh-14 ofzo.

- Quadro of pro kaart lijkt me niet nodig. Dat kan altijd nog maar ik denk dat het overkill is. Veel apps zijn al geen openGL meer, en bijv. Rhino werkt prima op alle gamekaarten. Begin met een gtx 770 ofzo.

2500 lijkt me erg veel geld, zo veel hoef je niet uit te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 27-08-2014 15:57 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie. Goed te weten dat 2500 al meer dan genoeg is :)

Ik ben niet zo thuis in the hardware technische kant van het hele gebeuren, dus een lijst samenstellen zou me waarschijnlijk weken kosten. Plus ik zou bij elk onderdeel twijfelen of ik uberhaupt wel iets zinnigs zeg.

Je noemde in ieder geval al een CPU en grafische kaart, dus dat is al het halve werk me dunkt!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 300,50€ 300,50
1MSI H97 GUARD-PRO€ 79,25€ 79,25
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,85€ 272,85
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 78,85€ 78,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,85€ 22,85
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,05€ 127,05
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1XFX 550W Pro€ 59,-€ 59,-
1Crucial MX100 512GB€ 172,90€ 172,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.256,84

Hier hebben we nu de 4690k deze heeft een standaard clock van 4ghz en zolang de koeling het toelaat loopt hij met zijn turboboost richting de 4,4ghz. Naar mijn mening op het moment de beste keuze voor software dat met HT overweg kan en tevens de single core prestatie nodig heeft.

Ik werk zelf wel eens met AutoCAD maar dit is alleen 2d deze gebruikt alleen HT voor bepaalde commando's maar het tekenen zelf is volgens mij alleen de single core belangrijk. Dit zou je eventueel even kunnen opzoeken. toch heeft de processor dit allebei wel snor zitten. Blijkbaar geldt dit ook voor Rhino volgens deze site

Een leuk moederbordje, het is wel geen bord om over te clocken. wanneer je voor een Z zou kiezen hou je deze mogelijkheid wel open dit zou eventueel nog kunnen worden afgesproken met de persoon die hem voor jou in elkaar schroeft.

Als videokaart ben ik even bij de 770 gebleven die hierboven ook wordt aangeraden. Een quadro kan ook maar deze zijn naar mijn mening verschrikkelijk duur. Wel zijn er optimalisaties in de drivers die weer een reguliere gaming kaart niet hebben, dit kan ook voor rhino zijn al durf ik dit niet met zekerheid te zeggen. Het beste wat je kunt doen is naar benchmarks zoeken van een instap quadro en bijvoorbeeld de 770 hierboven als het blijkt dat de quadro toch beter presteert kun je altijd kijken of de meerprijs het waard is.

Wel geeft de site die ik hierboven gelinkt heb aan dat Rhino gebruik maakt van OpenGL, volgens mij kunnen quadro kaarten hier beter mee overweg als hun tegenhangende in de Geforce reeks. Hier zal dus naar gekeken moeten worden.

1TB hardeskijf voor alle bestanden, deze kan ook nog richting de 2TB,

Het lievelingtje van veel tweakers de R4 heeft voldoende koelingsmogelijkheden en dempend materiaal dat een stille pc mogelijk maakt.

Windhoos heb ik er even bijgezet wist niet of dit in je budget erbij zat of niet.

Stille koeler die de CPU koel houd. De stock houd hem ook wel koel maar met meer geluid.
16GB ram, mocht dit te weinig blijken kan altijd een setje bij worden gekocht.

Voor het branden/lezen van dvdkes

en een 512gb SSD om te besparen zou je eventueel nog voor de 256Gb variant kunnen gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 147,-€ 147,-
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 33,05€ 33,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,05

Verder mocht het nodig zijn nog randapparatuur niet zeker of dit gewenst was. Dit is in feite de basis. Voor geluid zou je een goedkoop 2.1 setje kunnen aanschaffen. Logitech heeft leuke voor ongeveer 20-30 euro. Die van mij komen van 'Je bent toch niet gek'

Heb je de randapperatuur ook nodig dan zal je van je totale budget nog ongeveer ~1000 euro over houden voor een laptop + eventuele tas. Helaas ben ik niet thuis in laptops. Eventueel een asus zenbook, maar die wat in de PW staat beschikt wel niet over een dedicated GPU maar mij lijkt dat cad aplicaties meer leunen op de CPU dan GPU. (renderen is ook weer per aplicatie verschillend kerkythea= CPU Lumion=GPU en alle varianten er tussen)

Een andere 'all in one' oplossing zou misschien een HP Elite book/zbook (weet niet zeker of de serie naam klopt al een hele lange tijd niet meer met laptops bezig gehouden.) met een docking station Deze hebben vaak Quadros aan boord en zijn voor CAD applicaties uitgerust. Op de TU zijn ze volgens mij verplicht (kan het fout hebben hoor)

ik hoop dat je hier wat mee kan.

EDIT: of reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Ik heb een aantal punten waar op te letten valt:

Mobiliteit
Er moet ook rekening gehouden worden met de mobiliteit van de PC! Daarom raad ik de genoemde pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black niet aan! Deze is niet mobiel!

Wat ik eventueel kan aanraden is een lichte behuizing met handvatten: http://tweakers.net/product/311985/bitfenix-prodigy/

Hierbij dient een ITX moederbord gebruikt te worden!

Moederbord
Moederborden zijn nagenoeg allemaal goed! Alleen als je wilt overklokken dien je een Z-serie moederbord te nemen, dit duidt mij op een volgend punt! Als je wilt overklokken neem dan een Z-serie moederbord met een -K versie Processor! Anders heb je iets minder MHz, wat in de praktijk vrijwel NIETS uitmaakt!
Ook de laatste serie moederborden de H97 serie vind ik niet zo'n geweldige keuze, dit is met betrekking op "de toekomst" maar je zult die processor toch niet upgraden, zodra er een waardige upgrade aanwezig is (wat over enkele jaren pas zal zijn) Zal je je hele moederbord en processor (en waarschijnlijk ook RAM aangezien het dan DDR4 is) moeten vervangen! Dus ik zou daarom gaan voor de B85 serie, presteert net zo goed! Kost een slag minder. Ook de processoren van de Hasswel & Haswell refresh werken daarmee samen, presteren overigens allemaal even goed... Dadelijk de uitleg over de Processor keuze.

Processor
Tegenwoordig wordt die i7 4790K aldoor aangeraden wegens de hoge kloksnelheid. Oké die is beduidend hoger dan de normale i7 4970. Die 0,4Ghz lager geklokt is. Naar mijn mening zal die 0,4GHz niet zo'n verschil zijn, het prijs verschil is echter zon 40 euro. Daarnaast zou ik bij een -K versie processor altijd een Z versie moederbord nemen zodat je toch kan overklokken! Dit kost ook weer extra en zo kunnen de kosten al gauw 100 euro oplopen.
Dan is ook de vraag of de extra kloksnelheid profijt heeft bij jouw progrmma's. Vaak zijn programma's die meer zoveel mogelijk cores&treads werken niet erg afhankelijk van de kloksnelheid, en zou je dus met 3,3GHz al genoeg kunnen hebben! Dan kan je een nog veel goedkopere Xeon processor kiezen,
ik kan zou gauw niet vinden of de kloksnelheid echt invloed heeft op het modelleren, dus dit vind ik een beetje lastig.
Persoonlijk denk ik dat je je niet blind moet staren op al die kloksnelheden, en een beetje een aardig hoge kloksnelheid moet kiezen maar niet percé de hoogste. De GPU speelt ook nog een vrij belangrijke factor hierbij, die kan ook al een hoop rekenwerk opknappen.

GPU
In de mate van hoe serieus en intens je projecten zijn kan je een GPU kiezen, je hebt ze van 100 tot wel 2000 euro. Ik denk dat met jouw budget er een geschikt model is te vinden ;)

Koeling
Ik lees ook hier en op meerdere forums de keuze voor de Noctua D-14, dit is een super koeler, maar wat overdreven voor Haswell processoren, deze steken eerder tegen hun limiet aan dan de temperatuur, ik haal met deze koeler ook maar helaas 4,2Ghz. Ook is deze groot en niet handig voor een mobiel systeem.

Voedingen
Ik zie ook de vroeger populaire XFX550W staan, goede voeding niks mis mee.
Alleen tegenwoordig zou ik voor een Gold efficient model gaan, de kosten hiervan vallen mee. Je zult de kosten gedurende een aantal jaar er altijd uithalen en je kan zo'n voeding altijd hergebruiken omdat deze van goede kwaliteit is, de meerprijs zal 10-20 euro bedragen, wat mij betreft is dat het wel waard, zoals deze: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular

Systeem
Na al deze toelichting heb ik een mooie set-up voor je samen gesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 220,-€ 220,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,71€ 66,71
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 214,90€ 214,90
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,85€ 62,85
1Cooler Master Hyper 412S€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 131,37€ 131,37
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,05€ 72,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,48

Qua GPU denk ik dat dit genoeg is, deze heeft een hoop kracht, heb voor Nvidia gekozen, mocht iemand weten of AMD een goede optie is voor deze software kan dit ook een goede keuze zijn.

Als moederbord kan je wellicht iets luxer, indien je dat nodig vind of liever wilt. Maar in principe is dit genoeg. Je komt 1 fan aansluiting te kort, deze kan je met een vertakking stukje regelen of op de molex aansluiting van je voeding aansluiten. (3 fans 2 aansluitingen) Zelf heb ik dit gesoldeerd.

Processor kan je nog kiezen voor meer GHz, hoewel me dit niet heel nodig lijkt. Je hebt budget over dus je kan het overwegen, maar of het het geld waar is....

Ik hoop je hiermee goed en voldoende te hebben geïnformeerd,

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door mirno op 27-08-2014 18:56 ]

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Niet online
Modeleren in CAD / 3D apps wordt met zwaardere scenes zeer vaak beperkt door clocksnelheid. Je kunt veel keuzes maken maar doe dat niet op de cpu, vooral als je niet overclocked. Voor de snelste interactie en minste vertraging met zwaardere modellen vind ik het echt een must om veel mhz te hebben.

Bijv, met zware scenes is mijn 3930k op 4,5ghz in 3dsmax -niet- snel genoeg om de interactie soepel te houden en dat wordt beperkt door 1 core. Veel 3d/cad apps hebben daar last van. Daarnaast zitten er nog veel functies in die apps die veelal op 1 core lopen.

Doe jezelf niet tekort en haal die 4790k, het is echt een geschenk voor 3d/cad mensen dat ze een cpu uitbrengen met een turbo van 4,4ghz zonder dat je hoeft over te clocken.

specs

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

mirno schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 18:53:
Hallo,

Ik heb een aantal punten waar op te letten valt:

Mobiliteit
Er moet ook rekening gehouden worden met de mobiliteit van de PC! Daarom raad ik de genoemde pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black niet aan! Deze is niet mobiel!
Het betreft een workstation en laptop combinatie waar de laptop voor de mobiliteit moet zorgen.

Verder heeft die xeon een lage clock. hoge clocks zijn fijner om mee te werken in CAD applicaties.

EDIT: Verder gold of geen gold valt volgens mij wel mee. De pc zal wel moeten renderen maar dit is niet 24 uur per dag gedurende een jaar of meerdere jaren.

[ Voor 26% gewijzigd door Splitinfinitive op 27-08-2014 19:19 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Okee, als die kloksnelheid zo'n voordeel is geloof ik jullie!

Ik zou evengoed voor een Z97 moederbord gaan, en de overklok mogelijkheden open houden!

Over de voeding, het budget is er, en gedurende 5 jaar heb je dat geld er zo ie zo wel uit, niet dat het erg veel uitmaakt, maar de eenmalige kosten zijn idd duurder, hoewel je er een beter product voor hebt dat stiller en efficienter is. De kosten worden er later toch wel uitgehaald, ook wegens hergebruik. Een goedkopere voeding zou ik vrijwel altijd vervangen met een nieuw systeem. Mijn keuze zou voor de Gold voeding gaan wegens de meerprijs niet overdreven groot is.

Dan kom je hierop uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 300,50€ 300,50
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 86,05€ 86,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 214,90€ 214,90
1Fractal Design Define Mini€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,85€ 22,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 131,37€ 131,37
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,05€ 72,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.167,32

(zit overigens DVD-speler bij, voor als je die vergeten bent)

Die kloksnelheid blijkt dus wel voordeel te hebben. Heb het lijstje even aangepast. De behuizing is van normaal formaat zodat deze ook in bureau's past. De Define R4 is wel erg groot, dus hiervan de kleinere variant.

Wat denken jullie van een GTX760, deze moet ruim voldoende zijn naar mijn idee?

我的名字是Mirno

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Ik denk dat de step up naar de 770 een beter begin is. Misschien zelfs de 4gb variant afhankelijk waar het render programma zijn power vandaan haalt. Meen ergens gelezen te hebben dat het wel eens zo is dat wanneer er op GPU gerenderd wordt dat hij het te renderen materiaal op het Vram zet. En dat dat één van de redenen is dat Quadros en Firepros soms wel tot 12 gb aan vram aan boord hebben.

Alleen denk ik dat het verstandig is dat we even wachten op de TS dadelijk wil hij toch meer nadruk op de laptop en dan is mischien een systeem met een overclockbare i5 een idee een Z bordje en dan meer budget verschuiven richting de laptop. Of 2500 euro voor een workstation laptop. Dan heb je ook al hele leuke aperaten dit dan met een extra scherm en dock kan ook heel mooi werken.

Verwijderd

Topicstarter
wow, wat een helden zijn jullie!

Ik ga dit weekend wat knopen doorhakken, dus dit is allemaal heel erg welkom

• maratropa
  • Niet online
Als je vooral modelleert (games/producten) en af en toe wat rendert op de cpu (dus niet met een gpu renderer, waar render je in?) dan kom je misschien best al weg met een gtx 760. Dan hoeft er ook echt niet veel vram op de gpu te zitten, want het enige wat die dan doet is viewports versnellen. Het blijft lastig want het is vooral afhankelijk van hoe zwaar de scenes zijn waar je mee werkt. Wel is een gpu zo vervangen dus ik kan me best voorstellen dat je niet zo zwaar begint en mocht het wel nodig zijn dan kun je altijd nog iets dikkers halen. Maar gezien het originele budget kan een 770 ook nog wel.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Render product visuals met VRay. Game karakters zijn low poly, dus vraagt niet veel. Maar sommige van de product designs zijn geanimeerd met behoorlijk wat ingewikkelde VRay settings.

Verwijderd

Topicstarter
Splitinfinitive schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:36:
Ik denk dat de step up naar de 770 een beter begin is. Misschien zelfs de 4gb variant afhankelijk waar het render programma zijn power vandaan haalt. Meen ergens gelezen te hebben dat het wel eens zo is dat wanneer er op GPU gerenderd wordt dat hij het te renderen materiaal op het Vram zet. En dat dat één van de redenen is dat Quadros en Firepros soms wel tot 12 gb aan vram aan boord hebben.

Alleen denk ik dat het verstandig is dat we even wachten op de TS dadelijk wil hij toch meer nadruk op de laptop en dan is mischien een systeem met een overclockbare i5 een idee een Z bordje en dan meer budget verschuiven richting de laptop. Of 2500 euro voor een workstation laptop. Dan heb je ook al hele leuke aperaten dit dan met een extra scherm en dock kan ook heel mooi werken.
Ik werk als freelancer, dus pendel vaak heen en weer, soms werken op locatie.Laptop workstation heeft idd de voorkeur. Had helemaal niet gedacht aan de combo laptop workstation + externe monitor. Eigenlijk zou het misschien overkill zijn 2x een volledige machine aan te schaffen? Beter 1 die top is en aanvullen met extra apparatuur voor diverse omgevingen.

• maratropa
  • Niet online
Idd dan kun je beter kijken of je een mooie lenovo w540 kan scoren.. :)

Dus je rendert met vray en niet met vrayRT toch?

specs

Pagina: 1