Haha ik deel je mening, dit is inderdaad geen winnaar in stilte. Ik had er twee in m'n systeem hangen in SLI, moet je voorstellen hoe dat klinkt op full load
Ongeacht welke vervangende kaart je koopt, als het een GTX 660 is zal deze op 1080p al gauw voluit moeten blazen en dat zorgt gewoon voor hitte en dus lawaai. Ik zou me afvragen of je nu niet beter gelijk een recentere, iets sterkere GPU kunt aanschaffen. Meer GPU power is de kortste weg naar een stiller systeem bij gelijke belasting. Daar gaat geen enkele betere koeler op een GTX 660 aan kunnen tippen.
Zelf ben ik overgestapt naar een MSI GTX 770 Gaming. De nieuwere TwinFrozr koeler (maar ook de vorige versies) zijn érg stil, zelfs zo'n beetje de stilste open air koelers die je gaat vinden. Maar dan heb ik wel over een marginaal verschilletje van 3-5 dB ten opzichte van de andere merken (ASUS, Gigabyte) met open-air koelers. Jij hebt nu een blower-type koeler (blaast lucht uit de kast) en die zijn bijna altijd luidruchtiger.
Als de 770 te duur is: kijk eens in de V&A voor een tweedehandsje, of een GTX 760 dat is ook al een flinke stap omhoog. En pak dus een open-air koeler, met zo groot mogelijke fans erop. Grotere fan = minder fanspeed = minder geluid.
De andere benadering voor een stiller systeem zou een goede geluidsdichte kast kunnen zijn zoals een Fractal Design R4 of een CM Silencio.
Tot slot: in afwachting van vervanging zou je nog even naar je fan profile kunnen kijken en die wat minder aggressief kunnen instellen, maar ik weet uit ervaring dat EVGA dat zelf al aardig uitgebalanceerd heeft op die kaart. Maar daar is wel een paar dB te winnen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Vayra op 27-08-2014 19:27
]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG