Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Als ik de "task list" open in Android (via die knop rechts onderin, met twee rechthoekjes achter elkaar), of ik ga naar Settings > Apps > Running, of ik kijk met een random task manager app (zoals Android Assistant of Advanced Task Manager) dan zie ik in alle gevallen verschillende dingen.

Er is sprake van 'tasks', of 'apps', of 'services', of 'processes' die kennelijk draaien / open staan / actief zijn of whatever, en wat er draait lijkt afhankelijk van hoe of waar (welke app of settings ding) ik kijk.

Het is mij totaal onduidelijk wat het verschil is, en vooral: hoe ik voorkom dat er een shitload aan rotzooi draait waar ik niet om gevraagd heb. Want ik heb de laatste tijd dat mijn Nexus 4 (Android 4.4.4) vaak heet wordt en als een idioot leegloopt. Terwijl ik er geen ruk mee doe.

Zo zie ik in die Advanced Task Manager bijvoorbeeld staan: Google Play Newsstand, Google+, Drive, Firefox, Goggles, Gmail, Launcher, Google+ User Locations, en nog een hele zwik andere dingen die ik vrijwel nooit gebruik (gmail en g+ al helemaal nooit). Ook als ik m'n telefoon uit & aan heb gezet en sindsdien die apps nog helemaal niet heb geopend. Als ik ze sluit of kill of force close staan ze er even later weer.

Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Doe ik iets verkeerd, of wordt het tijd voor een Blackberry? :{

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:53

itarix

404 soul not found

Services zijn achtergrond processen die door iedere app gestart kunnen worden. Dit kan oa. gebruikt worden voor het controleren op nieuwe gegevens, het uploaden naar bijvoorbeeld dropbox of het afspelen van muziek. In de standaard Android task switcher zie je alleen applicaties die je op de voorgrond open hebt gehad. Normaal gesproken hoef je je niet druk te maken over services hoewel veel services draaien wel een oorzaak kan zijn van veel batterij verbruik. Je kan Google+ dusdanig configureren dat iedere foto die je maakt geupload wordt. Dit uploaden gaat ook via een service en kan dus vrij veel data en stroom kosten.

Ook is het mogelijk dat je malware hebt die op de achtergrond bitcoins aan het minen is en dan gaat het ook wel hard met de batterij ;).

Zolang je geen obscure apps installeert hoef je daar niet echt bang voor te zijn.

• Jace / TBL
OK dank, en is er een solide manier om:
- te zien wat er nou eigenlijk precies runt
- zulke dingen te stoppen
- te voorkomen dat er zomaar uit het niets random troep start (is er ergens een lijst met 'autostart' apps/processen/enz, liefst wat ik zelf kan editten of dingen kan blokkeren?)

Een app als Goggle bijvoorbeeld, ik open dat eens per maand om ff iets te scannen, maar verder wil ik dat dat ding nooit zomaar in de achtergrond "iets" loopt te doen. Om maar een random voorbeeldje te noemen, zo zijn er vele.

Wat zijn overigens obscure apps? Is er een manier of tooltje o.i.d. waarmee ik automatisch alle obscure apps kan verwijderen?
(ik heb Settings > Security > "allow installation of apps from sources other than the Play Store" uit staan)

• Jace / TBL
Over die "obscure apps", is dat sowieso een risico, of alleen als je apps uit andere bronnen dan de Play Store toestaat en/of je telefoon geroot hebt? Beide is bij mij niet het geval namelijk, maar anders dan bij Windows heb ik geen ingebouwde radar die aanvoelt wat verdachte rotzooi is.