Ik heb in windows server 2012r2 data deduplicatie aangezet en wil nu graag weer terug naar de oude situatie. Ik kan de data deduplicatie uitschakelen maar dan blijven de blokken die gededupliceerd zijn gededupliceerd en niet terug gedraaid naar aparte blokken. Is er een mogelijkheid om de deduplicatie terug te draaien?
Ik denk dat de enige oplossing is om alle data naar een niet deduplicatie lokatie te kopiëren. Hierdoor worden alle gegevens weer opnieuw geschreven, en dus ook gegevens die enkelvoudig waren opgeslagen worden weer op de normale manier opgeslagen.
To undo data deduplication on a volume, use the Start-DedupJob cmdlet
Edit: Ik heb hier geen verstand van, wist niet eens dat er zoiets bestond als WS2012, maar dit kostte mij <1min googelen.......
Edit: Ik heb hier geen verstand van, wist niet eens dat er zoiets bestond als WS2012, maar dit kostte mij <1min googelen.......
[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 27-08-2014 12:00 ]
Via Powershell kan dit teruggedraaid worden zonder problemen.
Uit mijn hoofd iets als
Je zal uiteraard ook nog de rest van de parameters moeten specificeren (volume etc).
Zie ook http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh848445.aspx
Edit : het commando wat Ploink geeft is de correcte, met de new-dedupschedule maak je alleen maar een nieuwe schedule aan (welke je dus ook unoptimize mee kan geven waarmee je uiteindelijk - zodra de job start - ook de data weer dupliceert).
Uit mijn hoofd iets als
code:
1
| New-DedupSchedule -unoptimize |
Je zal uiteraard ook nog de rest van de parameters moeten specificeren (volume etc).
Zie ook http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh848445.aspx
Edit : het commando wat Ploink geeft is de correcte, met de new-dedupschedule maak je alleen maar een nieuwe schedule aan (welke je dus ook unoptimize mee kan geven waarmee je uiteindelijk - zodra de job start - ook de data weer dupliceert).
[ Voor 37% gewijzigd door Killah_Priest op 27-08-2014 11:26 ]
Deze had ik ook al gevonden maar ik kan er geen powershell commando van maken die werkt.Ploink schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:23:
To undo data deduplication on a volume, use the Start-DedupJob cmdlet
Ik had het volgende gemaakt met de opties die ik had Start-DedupJob D: -Type Unoptimization –Memory 50
volgens mij moet die goed zijn hij voert hem ook uit maar als ik daarna in serverbeheer kijk blijft er bij volume ontdubbelingsbesparing staan in mb's en is het niet terug gedraaid volgens serverbeheer.
Heeft iemand er ervaring mee om het terug te draaien en dat het goed werkt?
Onder 2003 storage server heb ik eens een undo gedaan, dat werkte prima. WDS gebruikt het ook, mocht je willen testen kun je dat eenvoudig aanzetten en 'misbruiken' als fileserver.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Removing DeDuplicationniels_vlaar schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:05:
[...]
Deze had ik ook al gevonden maar ik kan er geen powershell commando van maken die werkt.
Ik had het volgende gemaakt met de opties die ik had Start-DedupJob D: -Type Unoptimization –Memory 50
volgens mij moet die goed zijn hij voert hem ook uit maar als ik daarna in serverbeheer kijk blijft er bij volume ontdubbelingsbesparing staan in mb's en is het niet terug gedraaid volgens serverbeheer.
Heeft iemand er ervaring mee om het terug te draaien en dat het goed werkt?
Je moet eerst dedup weer aanzetten, dan Unoptimization, dan GarbageCollection. (en dan dedup weer uit neem ik aan)
Dit dus.Ploink schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:25:
[...]
Removing DeDuplication
Je moet eerst dedup weer aanzetten, dan Unoptimization, dan GarbageCollection. (en dan dedup weer uit neem ik aan)
Als je dedup uitzet dan wordt de "unoptimize" job natuurlijk ook niet uitgevoerd.
Pas zodra dit klaar is kan je dedup helemaal uitzetten.
Het is gelukt met de code die ik eerder aangaf alleen moest de server geherstart worden voordat het zichtbaar werd in server beheer->volume.
Als je Start-DedupJob D: -Type Unoptimization –Memory 50 gebruikt met dedup uitgeschakeld.
Met deze code start je de job handmatig dus hoeft dedup niet aan te staan juist niet anders heb je kans dat hij daarna gelijk weer gaat dedupliceren.
Waar is GarbageCollection nog voor want als ik nu met treesize kijk is alles opgeruimd en is de system Volume Information dedup map 0 Bytes.
Als je Start-DedupJob D: -Type Unoptimization –Memory 50 gebruikt met dedup uitgeschakeld.
Met deze code start je de job handmatig dus hoeft dedup niet aan te staan juist niet anders heb je kans dat hij daarna gelijk weer gaat dedupliceren.
Waar is GarbageCollection nog voor want als ik nu met treesize kijk is alles opgeruimd en is de system Volume Information dedup map 0 Bytes.
[ Voor 15% gewijzigd door niels_vlaar op 28-08-2014 14:18 ]
Pagina: 1