Na error tijdens installatie OS X, SSD niet meer zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 18:45
Beste mede tweakers,

Gisteren heb ik een tweedehands iMac late 2011 aangeschaft. De verkoper wilde een schone installatie voor mij doen, wat natuurlijk fijn is, alleen dit is waar het probleem zit...

In 2012 is er naast de 1tb HDD een 256gb SSD ingezet. Op de SSD werd OS X geïnstalleerd en heeft voor de afgelopen twee jaar zonder problemen gewerkt.

Terug naar de schone installatie. Ik had een bootable usb-stick meegenomen met OS X Mavericks. Toen ik aankwam bij de verkoper had die allebei de schijven al geformatteerd. USB-stick erin, opnieuw opstarten en de option key ingedrukt houden. Tot nu toe niks aan de hand. Het standaard proces doorgelopen en geselecteerd dat Mavericks op de SSD geïnstalleerd moest worden. Dan krijg je een laadbalk te zien en er werd aangegeven dat het 4 minuten ging duren. Laadbalk helemaal vol en stond er in beeld "nog 1 seconde resterend". Die ene seconde duurde wel 10 minuten en besloten we de installatie maar opnieuw te doen. We dachten dat de iMac was vastgelopen.

Opnieuw de stappen doorlopen, nog een keer extra de SSD geformatteerd via Utility Disk en kregen we na een tijdje weer de tekst "nog 1 seconde resterend". Na lang wachten werd dit "nog 0 seconden resterend" en TOEN kwam er een error melding. Er is iets fout gegaan werd er getoond. Computer herstarte zichzelf, maar toen stond de SSD niet meer tussen de opties om geselecteerd te worden en was ook verdwenen in Utility Disk.

Toen de installatie uitgevoerd op de HDD. Dat werkte prima en ik had de hoop om zo de SSD weer aan de praat te krijgen, maar werkt nog steeds niet.

Samenvatting:
- Bij tweede installatie error.
- Na herstarten SSD niet meer zichtbaar
- In OS X ook niet zichtbaar via Utility Disk

Ik heb lang lopen googelen, maar kom geen zelfde probleem tegen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als laatste optie moet de hele iMac open en de SSD in een andere computer geplaatst worden om te kijken of die überhaupt nog werkt. Maar als het even kan, liever niet ;)

Oplossing die voor mij niet werkte (althans, heb de SSD niet in een losse enclosure gedaan): https://discussions.apple.com/thread/4925745

De verkoper wist niet zeker meer welke SSD die geplaatst had. Hij dacht de OCZ Vector.

Is er meer informatie nodig, dan zal ik dat zo goed mogelijk proberen te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Die OCZ kunnen last hebben van dit probleem. De laatste firmware zou dat moeten oplossen. Helaas bij mij niet al te goede ervaring met deze serie.

Wat je eens zou kunnen doen:
- Stroomkabel uit Mac
- Powerknop diverse keren indrukken (rest stroom eruit)
- Opnieuw opstarten (stroomkabel erin)
- Nieuwe firmware erop flashen

Zoek eens op power cycle ocz ssd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
Beta990 dank voor je bericht. Zal dat eens proberen vanavond. Maar moet de SSD niet herkent worden voordat je de firmware erop kan flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ja klopt. Dus eerst proberen hem weer zichtbaar te krijgen. :)

Weet even niet zeker hoe het zit met OS X betreft firmware updates, het kan zijn dat je Windows ernaast moet opzetten. Maar kijk eerst even op de OCZ website/forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
Update:

Heb de power drain uitgevoerd en werkte top! Na opstarten was de SSD weer beschikbaar. Na een tijdje viel die wel weer weg, maar hoop dat dat na het flashen opgelost is. Zal nog een update plaatsen als ik dat gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
Laatste update:

Alles is gelukt! SSD heeft de laatste firmware en het probleem lijkt daarmee opgelost te zijn. Heb Mavericks er nu al ruim een dag op draaien zonder problemen! :)

Edit: Flashen is gelukt via de officiële OCZ Toolbox software voor Mac.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwi159 op 30-08-2014 23:51 ]

Pagina: 1