Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[JAVA] Optimale installatie / pad voor Citrix omgeving

Pagina: 1
Acties:

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik zit hier al een tijdje te stoeien met het pushen van de juiste shortcuts/parameters naar de gebruikers in onze Citrix omgeving. Ons callcenter maakt gebruik van een Java-based applicatie (telefonie) en nu heb ik te horen gekregen van onze partner die ons deze telefonie beschikbaar stelt, dat de applet binnenkort alleen nog op Java 8 draait.
Nu heb ik op de Citrix testserver Java 8 geïnstalleerd, en dit werkt ook allemaal, alleen ik zit met de optimalisatie hiervan. Ik zou het graag zo centraal mogelijk willen hebben. Java installeert echter altijd, nadat er updates zijn (en die komen zoals jullie weten bijna wekelijks :/ ) in submapjes.
Nu heb ik oplossingen gevonden, zoals het installeren van java in de %systemroot%\system32 map, zodat zich hier na een update verder niks aan wijzigt.

Ik had goede hoop dat wanneer ik bij de java installatie kies voor pad c:\windows\system32 , de environment variable %JAVA_HOME% zet op dit pad, het goed zou gaan. Echter helaas niet zo... ik vind alleen niet waar het mis gaat. Om de een of andere mysterieuze reden kopieert java installatie niet altijd de java.exe/javaws.exe etc. naar de c:\windows\system32 map. Handmatig ga ik dat natuurlijk niet kopieeren, want dan blijft het altijd de oorspronkelijke versie. De volledige zou dus zijn: %JAVA_HOME%\javaws.exe

Wat ik graag wil is:

Icon pushen naar de gebruikers met deze code:

Voor wat betreft het 'target':
code:
1
%JAVA_HOME%\javaws.exe https://de-te-openen-applet.jnlp

Voor wat betreft het 'Start in' veld, wil ik dit gebruiken:
de system variable
code:
1
%JAVA_HOME%
, zodat (na een update), dit pad niet altijd wijzigt. Maar betekent wel dat de daadwerkelijke java installatie/update altijd in de system32 map geinstalleerd/overgenomen moet worden.

Het vreemde is nu, wanneer ik java 8 installeer in deze folder, dat de javaws.exe (en overige executables) niet zichtwaar worden in deze map.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk voor iedereen is. Kan het even niet anders formuleren.
Misschien dat iemand anders tips heeft om dit te centraliseren?

edit: wederom nog eens een install gedaan in de system32 map... installatie klaar, maar nergens een java executable te herkennen. Echter als ik de applet via de website zelf open,werkt het wel, maar met de gepushte icons nog niet. Dan zit er dus weer iets fout in de parameters?

[ Voor 6% gewijzigd door brianb op 27-08-2014 09:12 ]

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 15:56
Waarom laat je Java zichzelf ook zo maar updaten. Ik zou dat af zetten en gecontroleerd zelf updates uitbrengen (deployen). Op die manier zorg je er ook voor dat alle paden juist staan en dat de toepassing ook correct werkt.

Ik zou java nooit in de system32 map installeren.

• terje7601
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-02-2024
brianb schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 08:56:
Om de een of andere mysterieuze reden kopieert java installatie niet altijd de java.exe/javaws.exe etc. naar de c:\windows\system32 map.
Sinds Java 8u20 wordt dit niet meer gedaan, cf. JDK-8043453: "Copying binaries to the system directory goes against Microsoft standard practices."
Nu worden er symlinks gecreëerd - die altijd naar de laatste versie verwijzen - in %ProgramData\Oracle\Java\Javapath (deze directory wordt tijdens installatie toegevoegd aan het begin van PATH).

Dus volgens mij moet je gewoon starten vanaf een cleane installatie van Java 8u20 & dan in je shortcuts:
javaws https://de-te-openen-applet.jnlp

Ter info: sinds Java 8u20 is er ook een "Microsoft Windows Installer (MSI) Enterprise JRE Installer" (release notes) in de commerciële versies van Java SE.

PS: JAVA_HOME verwijst normaal altijd naar de hoofddirectory van de JDK/JRE, dus %JAVA_HOME%\bin\javaws

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit heeft niet bepaald wat met programmeren te maken. Aangezien Citrix in het spel is denk ik dat je het meeste geholpen bent met een move naar PNS.

Programming >> Professional Networking & Servers

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• brianb
terje7601 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:25:
[...]

Sinds Java 8u20 wordt dit niet meer gedaan, cf. JDK-8043453: "Copying binaries to the system directory goes against Microsoft standard practices."
Nu worden er symlinks gecreëerd - die altijd naar de laatste versie verwijzen - in %ProgramData\Oracle\Java\Javapath (deze directory wordt tijdens installatie toegevoegd aan het begin van PATH).

Dus volgens mij moet je gewoon starten vanaf een cleane installatie van Java 8u20 & dan in je shortcuts:
javaws https://de-te-openen-applet.jnlp

Ter info: sinds Java 8u20 is er ook een "Microsoft Windows Installer (MSI) Enterprise JRE Installer" (release notes) in de commerciële versies van Java SE.

PS: JAVA_HOME verwijst normaal altijd naar de hoofddirectory van de JDK/JRE, dus %JAVA_HOME%\bin\javaws
Wat jij zegt, klopt als een bus. Ik heb die programdata / Javapath gevonden en dit is de perfecte oplossing om het ''telkens updaten'' te centraliseren, want de bestanden hierin worden natuurlijk telkens overschreven met de nieuwe versies.
Echter stuit ik nu tegen het probleem als ik de link via deze wil openen, ik fout melding krijg:
code:
1
C:\ProgramData\Oracle\Java\Javapath\javaws.exe The specified path does not exist. Check path blalba..

Maar goed, ik ben niet blind, het pad bestaat wel delijk, de bestanden staan erin (shortcuts), en deze verwijzen naar de originele installatie map (dus program files\java\bin\javaws etc..). Open ik javaws vanuit hier los, krijg ik dezelfde melding.

Via shortcut (wat we nodig hebben) krijg ik het dus niet aan de gang.
Het vreemde dat dan weer wel werkt: start, uitvoeren:
code:
1
javaws https://de-te-openen-link.jnlp
En tada... hij opent de applet netjes. Maar op deze ''run'' manier krijg ik het nauturlijk niet gepushed als shortcut voor de gebruikers.

Iemand nog enig idee waar het mis gaat? We moeten het namelijk als shortcut pushen... zo ver kom ik nu helaas niet meer. :(

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 19:11
Mogelijk een workaround door "CMD /C javaws https://de-te-openen-link.jnlp" uit te voeren?

Start een CMD die hopelijk wel de environment variabelen netjes meeneemt, of je doet CMD /K zodat de CMD blijft hangen en dan de beschikbare variabelen kan bekijken / testen of het pad wat je opgeeft wel werkt.

• brianb
KoeKk schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:24:
Mogelijk een workaround door "CMD /C javaws https://de-te-openen-link.jnlp" uit te voeren?

Start een CMD die hopelijk wel de environment variabelen netjes meeneemt, of je doet CMD /K zodat de CMD blijft hangen en dan de beschikbare variabelen kan bekijken / testen of het pad wat je opgeeft wel werkt.
Thnx, dat werkt. Heb dat ook getest nu.
Stuit ik alleen op het probleem dat onze usermangement software (Appsense) het weer niet goed vind om een shortcut te publishen met een target als bovenstaande door jou genoemd.
Ik ga denk ik een batch file maken, met dit command inclusief parameters, en laat hem die pushen als icon. Dan werkt het wel.
Thanks in ieder geval, wat mij betreft kan het topic dicht.

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11 20:28
Applicatie pushen via RES workspace manager?

• brianb
co2301 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 17:39:
Applicatie pushen via RES workspace manager?
Wij gebruiken daar AppSense voor. Is vrijwel hetzelfde.
Pagina: 1