Windows 7 installeren op nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 617126

Topicstarter
PROBLEEM IS OPGELOST, HARTELIJK BEDANKT ALLEN!

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, na eindeloos lezen en googelen kom ik er nog steeds niet uit; ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Allereerst heb ik de oude HDD uit mn samsung ultrabook gegooid en de overstap gemaakt naar een samsung SSD van 256GB. Alles goed gemonteerd en weer afgedekt.

Vervolgens: booten vanaf windows 7 cd (64 bit, en aangesloten aan de laptop via usb kabel, aangezien deze geen cd drive heeft) werkt niet; in de BIOS de opstartvolgorde aangepast maar zonder enig resultaat. Ik dacht dat het mogelijk aan de externe cd drive lag, dus een boot usb gemaakt.

de boot usb is gemaakt volgens stappenplan van microsoft, zie hierr:http://www.windows-helpdesk.nl/installeren-usb-stick/

USB ingeplugd, en na het veranderen van de ''fast boot'' naar disabled werd deze zichtbaar in de opstartvolgorde. Gelukt!, er werd gestart vanaf de USB en windows wordt geïnstalleerd. Geheel volgens advies een partitie aangemaakt van 200GB en daar de installatie op gedaan. Vervolgens gaat windows installeren, zodra hij klaar is start de pc opnieuw op (dit is het laatste deel van de installatie).

Hier doet zich het probleem voor, de pc start opnieuw op, en vraagt of ik windows wil installeren, terwijl deze net geïnstalleerd is! Ik klik door en installeer hem opnieuw (na formatteren van de partitie, want hier was zo'n 10GB aan ruimte gebruikt, aangezien windows er op stond?). Een tweede maal opstarten geeft echter hetzelfde effect. Nu probeer ik windows te herstellen ipv te installeren, ik kan dan vervolgens kiezen uit twee maal windows 7 om te scannen voor fouten (raar? aangezien ik de eerste installatie van windows had verwijderd). Scannen voor fouten levert helaas niks op.

Heb het volgende geprobeerd:

- opstartvolgorde in de bios aanpassen zodat SSD als eerste wordt aangewend, (en rest van de opties disabled) dit leid echter tot het direct uitvallen (na aller eerste scherm waar je via f2 toegang krijgt tot de bios) en opnieuw opstarten van de pc.

-via recovery opstarten (f4) dit leid tot keuzemenu, en windows opstarten in veilige modus, dit leid helaas tot een nieuw installatiescherm van windows, waar ik weer de taal mag kiezen...

Hoe krijg ik windows werkend op mijn pc(laptop) is hier de vraag :)

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Nadat Windows zijn bestanden heeft overgezet start de computer altijd opnieuw op om dan verder met zijn installatie te gaan.

Echter bij het heropstarten tijdens de installatie ziet de pc die USB stick natuurlijk weer zitten en vraagt hij normaal of je wilt opstarten vanop de USB (iets in de trend van press any key to enter windows setup). Normaal gezien negeer je dit en dan gaat hij na x seconden terug naar de SSD kijken en verder doen met zijn installatie.
Of bij de eerste herstart trek je gewoon de USB eruit (heeft hij toch niet meer nodig voor de rest van de installatie)

Als ik het goed begrijp heb je windows installatie opgestart => bestanden zijn overgezet => pc herstart => terug van usb opgestart => windows installatie terug gestart vanaf nul.

Best is opnieuw beginnen dan en zeker zien dat je heel de SSD formateerd (niet enkel 1 partitie, Windows 7 maakt standaard nog een 2de partitie aan van 100 tot 200MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Hij vraagt me niet of ik wil opstarten van de USB, hij doet dat gewoon direct, maar wanneer ik deze er dus uithaal, en m wil laten starten van de SSD valt de pc meteen weer uit (zie eerste post).

de SSD nogmaals geheel formatteren zou ik kunnen proberen, maar zou het probleem daardoor opgelost zijn? aangezien ik met een lege (uit de doos) SSD begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Ik vermoed dat je 2 keer de instal vanaf nul hebt opgestart waardoor je nog met een restant van installatie 1 zit met daar boven op de installatie 2 met als gevolg dat het nu in de soep loopt als je vanop de ssd start. (lees niet alles is geformateerd toen je de 2de keer begon te installeren)

Vandaar dat ik de SSD een volledige format zou geven, kan je doen door bij de installatie voor advanced options te kiezen en alle partities te verwijderen.

Trek bij de eerste heropstart de USB er zeker uit (normaal geeft hij aan dat hij gaat herstarten met een countdown van 10 seconden, dan mag je hem er al uittrekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top! Ga ik dat nu eerst proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij opstarten vanaf de boot dvd, geeft windows drie partities aan: (windows is hier nog niet geïnstalleerd)

Partitie 0 vrije ruimte
Partitie 1 a 19gb gebruikt type primair
Partitie 2 a 100mb gebruikt type systeem

Partitie twee zou ik nooit mogen verwijderen wordt op verschillende fora verteld, hoe zit dat met partitie 1? Mogelijk zit deze in de weg mbt tot de installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Alledrie verwijderen, daarna 1 partitie maken van 200GB. Dan wordt automatisch een extra partitie gemaakt met die 100MB! :)

[ Voor 6% gewijzigd door scenix_ op 27-08-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Windows installeren is gelukt!! bij de fase opnieuw opstarten na installatie de dvd eruit getrokken, dit hielp en hij ging verder!

Nu zit ik alleen wel met de volgende partities:

Schijf 0; 100mb NTFS (in orde (systeem, actief, primaire partitie) C: 195GB NTFS en 37GB niet toegewezen
Schijf 1; 19,36GB niet toegewezen en 3GB in orde (actief, sluimerstandpartitie)

is schijf 1 zinvol om aan te houden? of kan deze eventueel verwijderd worden? (ik zie het nut niet van deze partitie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
Hi Reinout,
Die partitie kan je misschien gebruiken als kleine backup (voor als je windows nieuw installieren wilt). Maar verder ook niet.

Ik raad je aan om Windows nog 1 keer nieuw te installeren en dan gewoon de hele harde schijf te gebruiken voor de installatie.
Dus: Alle partities weer verwijderen en formateren. 1 grote partitie maken (extra 100MB partitie wordt weer automatisch gemaakt) en je hebt een HDD van 237GB IPV 200... :)

Je kan natuurlijk ook in de diskmanager de C partitie uitbreiden! Is nog veel sneller :) Rechter muisklik op de partitie en je kan de optie als het goed is al zien.

Wat schijf 1 betreft... Ik zou dr niks mee kunnen :D

[ Voor 19% gewijzigd door scenix_ op 27-08-2014 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
scenix_ schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:23:
Hi Reinout,
Die partitie kan je misschien gebruiken als kleine backup (voor als je windows nieuw installieren wilt). Maar verder ook niet.

Ik raad je aan om Windows nog 1 keer nieuw te installeren en dan gewoon de hele harde schijf te gebruiken voor de installatie.
Dus: Alle partities weer verwijderen en formateren. 1 grote partitie maken (extra 100MB partitie wordt weer automatisch gemaakt) en je hebt een HDD van 237GB IPV 200... :)
Misschien goed om te vermelden dat hij de partities gewoon kan verwijderen en dan op next te drukken. Dus 1 grote unallocated space te maken en dan op next drukken. Lijkt toch of hij zelf weer wat aanmaakt. Die 100MB maakt Windows aan, maar dat is voor de TS niet belangrijk. Vind het toch frappant dat je netjes aangaf dat alle partities verwijder mag worden, maar dat hij toch een 37GB partitie overhield :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
Squ1zZy schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:25:
[...]

Misschien goed om te vermelden dat hij de partities gewoon kan verwijderen en dan op next te drukken. Dus 1 grote unallocated space te maken en dan op next drukken. Lijkt toch of hij zelf weer wat aanmaakt. Die 100MB maakt Windows aan, maar dat is voor de TS niet belangrijk. Vind het toch frappant dat je netjes aangaf dat alle partities verwijder mag worden, maar dat hij toch een 37GB partitie overhield :P
De TS denkt dat een partitie van 200GB optimaal is voor Windows. Is natuurlijk gedeeltelijk waar, maar niet helemaal als je een 250GB SSD hebt. Dan gewoon de 250 GB toewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:39

Zorian

What the fox?

Samsung SSD's hebben bovendien een feature genaamd 'Over Provisioning'.
Hierbij snoept hij een deel van de ruimte af, welke als een RAW partitie achterblijft.
De achterliggende gedachte is dat het de prestaties ten goede moet komen, plus een stukje reserve-blocks voor als er een cel stuk gaat.

Hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3BuW0vf.png

Dit is waarschijnlijk buiten de tool om gegaan, maar ook dan kan het weinig kwaad lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties!

wat betekend die schijf 1 partitie dan? van grofweg 22 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Hij zegt 'sluimerstandpartitie'.
Misschien als je de sluimerstand in Windows uit zet dat de partitie dan ook verdwijnt.
In het andere geval gewoon nog een keer herinstalleren, alle partities verwijderen tot je nog maar 1 keuze hebt genaamd 'niet-toegewezen ruimte' met een gele * ervoor. Dan gewoon op Next klikken en hij zal zelf de juiste partities maken! Niet eerst op 'Nieuw' klikken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Prima, ik zal nogmaals de CD booten en ditmaal zorgen dat er maar 1 schijf over blijft met niet toegewezen riumte.

Edit: ik heb alle mogelijke partities geprobeerd te verwijderen, met als resultaat:

Schijf 0: niet-toegewezen ruimte 232.9GB (waarom maar 232 en niet 256??)
Schijf 1: niet- toegewezen ruimte 22.4 GB, mogelijk is dit de ssd die geleverd werd bij de laptop zelf? aangezien er een SSD/HDD combo opzat voordat ik de hdd verving door een 256GB ssd van samsung.

Ik installeer nu op schijf 0.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Anoniem: 617126 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:39:
Prima, ik zal nogmaals de CD booten en ditmaal zorgen dat er maar 1 schijf over blijft met niet toegewezen riumte.

Edit: ik heb alle mogelijke partities geprobeerd te verwijderen, met als resultaat:

Schijf 1: niet- toegewezen ruimte 22.4 GB, mogelijk is dit de ssd die geleverd werd bij de laptop zelf? aangezien er een SSD/HDD combo opzat voordat ik de hdd verving door een 256GB ssd van samsung.

Hmmm, schijf 1 betekent wel een fysiek andere schijf ja. Waarschijnlijk zit er nog ergens een SSD in dus.
Dit kan bovendien een mSATA SSD zijn. Dit is een chipje op het moederbord.
Gewoon installeren op schijf 0 dus, en dan in Windows bij Schijfbeheer die schijf 1 formatteren, een lettertje toewijzen en je zou extragratis SSD ruimte moeten hebben. :)

Sneltoets naar schijfbeheer: Windowstoets+X -> Schijfbeheer.
Alternatief: Rechtsklik op 'Deze Computer' (in startmenu) en dan Beheren.

Daarnaast, de reden dat het 232GB is en geen 256GB is heel simpel: Bit != Byte. Marketing is het magische woord. Dan denkt de klant: "Hey, dat is meer ruimte!"
Dat verhaal gaat tevens op bij internetsnelheden.
Wat heb jij liever als internetsnelheid: 180Mb of 22,5MB? Waarschijnlijk de eerste denk ik?
Het ironische is: Dat zijn exact dezelfde waardes, echter is de eerste in bits en de tweede in bytes.
Dat is bij elke schijf zo. Daarnaast houdt het bestandssysteem (NTFS) altijd een stukje ruimte achter de hand.
Een schijf van 1TB heeft dus ook slechts 931GB beschikbaar. En een schijf van 3TB kan je voor 2,72TB vullen met spullen.

Een makkelijk ezelsbruggetje om het verschil tussen bits en bytes te onthouden:

Een megabit wordt aangeduid met Mb, een megabyte met MB.
Bit is 3 letters, dus kleine b. Byte is 4 letters, een groter woord dan bit dus ook een grote B. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Zorian op 27-08-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
Anoniem: 617126 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 10:39:

Super! en ik denk dat je gelijk hebt met de 22,4GB Schijf... Daarop stond dan waarschijnlijk je windows recovery of installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top! Heel erg bedankt voor de reacties, maar zorian, zou je iets specifieker kunnen zijn over schijf 1 formatteren/lettertje toewijzen? :) aangezien deze al geformatteerd is (afgeleid van niet- toegewezen ruimte)

en thanks voor de uitleg van de 232GB! wil dat ook zeggen dat er achteraf (na installatie windows) geen extra partitie hoeft worden aangemaakt die iets kleiner is dan de volledige ruimte vd SSD? dit ivm levensduur en omdat er dus al automatisch zo'n 24GB is gereserveerd. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Anoniem: 617126 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:03:
Top! Heel erg bedankt voor de reacties, maar zorian, zou je iets specifieker kunnen zijn over schijf 1 formatteren/lettertje toewijzen? :) aangezien deze al geformatteerd is (afgeleid van niet- toegewezen ruimte)

en thanks voor de uitleg van de 232GB! wil dat ook zeggen dat er achteraf (na installatie windows) geen extra partitie hoeft worden aangemaakt die iets kleiner is dan de volledige ruimte vd SSD? dit ivm levensduur en omdat er dus automatisch zo'n 24GB wordt gereserveerd. Of zie ik dat verkeerd?
De SSD achteraf kleiner maken is optioneel en geen verplicht iets. Dat mag je geheel zelf weten.
Ik weet niet welke Samsung SSD je te pakken hebt (ik vermoed een Samsung EVO 840), maar ik kan sowieso aanraden hun tool te installeren.
Mocht je inderdaad de 840 EVO hebben, dan kun je RAPID modus aanzetten daarin. Die snoept een stukje werkgeheugen (ongeveer 1GB) op, in ruil voor fors meer snelheid.

De schijfletter toewijzen doe je als volgt:
Windowstoets+X, dan krijg je een pop-up menu op je startknop, daarin klik je op Schijfbeheer.

Dan krijg je dit scherm te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kSqu4pfl.png

In mijn geval zijn alle schijven dus al toegewezen. Bij jou zal er 1 tussen zitten met een zwarte balk in plaats van blauw. Dit is degene die je wil, je zal bovendien de schijfruimte ook erbij zien staan om te verifiëren dat het hem inderdaad is.
Met wat mazzel vraagt ie na het openen van het scherm zelf al of hij de schijf mag gaan indelen via een klein schermpje. Zo niet, dan gewoon rechtsklik op de partitie met de zwarte balk, 'Nieuw eenvoudig volume', wizard doorlopen en voila. Eventueel rechtsklik en 'Stationsletter en paden wijzigen' om handmatig de schijfletter toe te wijzen/wijzigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 27-08-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yes! Helemaal gelukt, nieuwe letter aan schijf 1 toegewezen (D: )

Zal nu eens de samsung software erin doen (die meegeleverd is, btw heb inderdaad de 840), en die rapid mode proberen te ontdekken,verder is de SSD al optimaal afgestemd op windows7 vanwege de verse installatie? of dien ik nog dingen te tweaken zoals ACHI instellingen etc.

En zou je me aanraden een partitie te maken op schijf 0? hij komt vrijwel zeker nooit vol omdat het een studielaptop betreft voor documenten etc. geen games/films etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Anoniem: 617126 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:20:
Yes! Helemaal gelukt, nieuwe letter aan schijf 1 toegewezen (D: )

Zal nu eens de samsung software erin doen (die meegeleverd is, btw heb inderdaad de 840), en die rapid mode proberen te ontdekken,verder is de SSD al optimaal afgestemd op windows7 vanwege de verse installatie? of dien ik nog dingen te tweaken zoals ACHI instellingen etc.

En zou je me aanraden een partitie te maken op schijf 0? hij komt vrijwel zeker nooit vol omdat het een studielaptop betreft voor documenten etc. geen games/films etc.
Indien hij niet vol komt kan je prima die Over Provisioning in de Samsung software gebruiken ja.
AHCI zou al goed moeten staan, als je een beetje moderne laptop hebt in elk geval.

Wat je nog kan doen is in de Samsung software bij OS Optimalization hem op de gewenste keuze te zetten.

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yc1KZfK.png

Zoals je ziet heb ik hem zelf altijd op maximum performance staan, al is dat een persoonlijke keuze.

En een laatste tip: Mocht je toch extra ruimte willen, en je bent bereid je interne DVD-speler op te offeren, kijk dan eens naar iets als een HDDCaddy. Dan gaat je HDD in de DVD-speler als het ware. Heb ik zelf ook gedaan bij mijn laptop.

[ Voor 10% gewijzigd door Zorian op 27-08-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb de Over Provisioning op de aanbevolen ruimte gezet, dus 23GB is nu unallocated.

OS optimalisation is op max performance gezet en kan nu zien dat de AHCI mode activated is, en sata 6Gb/s is connected.

Heb gisteren wel in de opstartvolgorde liggen klooien van de bios, omdat ik die windows dvd geboot moest krijgen, zal ik deze weer op standaard terugzetten? of eventueel de AHCI in de bios op manual enablen?

edit: heb geen interne dvd speler ;) hangt eraan via een usb; dvd speler is geen ruimte voor in een utrabook geloof ik

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Anoniem: 617126 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:36:
Heb de Over Provisioning op de aanbevolen ruimte gezet, dus 23GB is nu unallocated.

OS optimalisation is op max performance gezet en kan nu zien dat de AHCI mode activated is, en sata 6Gb/s is connected.

Heb gisteren wel in de opstartvolgorde liggen klooien van de bios, omdat ik die windows dvd geboot moest krijgen, zal ik deze weer op standaard terugzetten? of eventueel de AHCI in de bios op manual enablen?
AHCI staat al goed zeg je net zelf. ;) Dus dat zit wel snor.
Je kan eventueel de opstartvolgorde wijzigen, maar als hij nu gewoon opstart zonder problemen zou ik het lekker zo laten. :) Don't fix if it ain't broken. ;)

Rapid ook aangezet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
helemaal mooi! hardstikke bedankt voor alle nuttige (en snelle) reacties. Nu maar eens netwerk/virusscanner/office erop zien te krijgen :)

edit: rapid kan ik zo even niet vinden in de magician software, ik zoek nog even verder :)

Edit: Gevonden, beschik over magician 4.1 software, moet naar 4.2 geupgrade worden :) eens kijken of ik verbinding kan maken met het thuisnetwerk..

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juist, ik mis waarschijnlijk drivers voor het installeren van een netwerk (foutmelding er is geen netwerkhardware gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Hier is RAPID:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/75KH3qU.png

Drivers kan je vast wel vinden op de support pagina van de fabrikant van je laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van die drivers wordt ik dus helemaal niks wijzer.. ik mis nog de: Ethernet-controller; SM-buscontroller en de USB-controller drivers..

gezoek en gesjouw langs allerlei sites, en de support site van samsung wordt dr ook niet duidelijker op. welke drivers heb ik nodig uit dit rijtje?? (heb de 64 bit versie van windows 7)

http://www.samsung.com/us...rs/product/NP530U3C-A05US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alles is gelukt! na wat geharrewar alle drivers van samsung maar gedownload en 1 voor 1 geïnstalleerd. Netwerkverbinding is nu OK, en tevens zijn office en norton helemaal werkend.

Bedankt voor alle hulp, zonder jullie was het niet gelukt ;)

ps, rapid mode staat aan! even bezien of het de accu erg belast, anders mogelijk maar weer uitzetten.. het blijft toch een studielaptop die vooral handig is als ie minimaal een dagdeel mee kan :)

Hier kan eventueel een slotje op :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 617126 op 27-08-2014 18:28 ]

Pagina: 1