Upgrade HTPC/server

Pagina: 1
Acties:

• Dhoran
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 10:57
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem word gebruikt om films te kijken en downloaden,

De volgende programma's worden gebruikt,

Couchpotato
XBMC
Emulators voor de GBA en DS
Youtube

Momenteel is mijn TV nog 1080i maar de pc moet in staat zijn op 1080p alles te kunnen runnen. Verder sluit ik er ook een xboxcontroller op aan.

Wat mag de upgrade gaan kosten?

Heb geen absoluut budget vastgesteld, het budget is zo hoog als nodig om tot een zo zuinig mogelijk systeem te komen dat bovenstaande zaken kan draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het oude systeem,

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 48,05€ 48,05
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 45,29€ 45,29
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 69,88€ 69,88
1Silverstone Milo ML04€ 66,05€ 66,05
1TP-Link TL-WN851N€ 12,-€ 12,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 33,-€ 33,-
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,95€ 72,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,15

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Nieuwe APU mobo en wifi module

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nope,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

De reden van de upgrade is de warmte uitstoot van het systeem drastisch te verminderen dus hoe zuiniger hoe beter.

Ga je overklokken?

Nee.

Dit is wat ik zelf had bedacht,

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock AM1B-ITX€ 27,-€ 27,-
1TP-Link TL-WN725N€ 5,50€ 5,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,50

De processor lijkt me sterk genoeg en zeer zuinig. Bij mij komt een 8Mbit lijntje binnen wat niet geupdated kan worden dus moet ik een adapter hebben die dat kan voltrekken de oude was hier ruim toe in staat (downloaden op 500kb/s wat hetzelfde is als op de vaste lijn). Het systeem moet ook stil zijn een 120 mm fan op 750 RPM (van de sythe) was aanvaardbaar ik zal kijken of ik de sythe kan hergebruiken misschien met wat modding anders zal ik die verkopen en een andere fan plaatsen.

Ik ben benieuwt of ik het RAM kan hergebruiken de processor mobo en wifi module van het oude systeem zullen verkocht worden. Ik zit vooral te twijfelen over het RAM.

Met vriendelijke groet,
Dhoran

• Dhoran
Heb ik in het verkeerde sub-forum gepost of zijn er geen verbeteringen/opmerkingen meer aan mijn eigen lijstje?

Ik zit nog een beetje in de knoei over het RAM geheugen (wel of niet meenemen).

Met vriendelijke groet,
Dhoran

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-03 19:58
Ik vraag me af waarom je oorspronkelijke systeem niet een beetje kan tweaken om acceptabel te worden qua warmteproductie. Als ik je systeem zo bekijk is het systeem vrij zuinig, zeker idle. Onder zware belasting zal het systeem wat meer verbruiken, maar daar krijg je natuurlijk ook wat power voor terug.

Wat is nou precies het probleem? misschien kun je het geld besparen door een paar simpele tweaks te doen? Bijvoorbeeld 2 stille casefans bijplaatsen? Wordt je CPU te warm? Koelpasta vervangen (teveel koelpasta is funest voor de koelcapaciteit).

• Dhoran
Nou,

De PC word nogal warm het volgende heb ik geprobeert,

APU RMA
Mobo RMA
herinstallatie van 3 verschillende koelers (in totaal denk ik 14 keer geinstaleert)
BIOS tweaking
Undervolten
testen buiten en binnen de case
met verschillende stickjes RAM ik verschillende sloten elke mogelijk combi is gemaakt
visueele inspectie van alle componenten
Prime95 gedraait
valley benchmark

Dit alles is gebeurt onder zowel,
Windows 8 Pro (legaal)
Windows 8 (illegaal)
Windows 7 (illegaal)
Linux (ubuntu en mint)

De illegale windows versie waren puur om uit te sluiten dat het niet aan windows lag.

Ik ga vandaag of morgen nog memtest86 draaien maar ik word er eerlijk gezegt een beetje ziek van en wil gewoon iets wat werkt vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,
Dhoran

• jaapsander
Maar wat noem jij warm? Mijn ervaring met die APU (ondertussen 2 systemen, waarvan 1 onder een big shuriken) is dat deze niet warmer dan 45 graden worden onder stevige belasting. Idle niet meer dan 30-35.

Zitten deze componenten in een afgesloten kast waar de warmte niet weg kan?
Hoe lang duurt het voordat de APU te warm wordt? Wordt hij zeer snel te warm, dan is er iets mis met (de bevestiging van) de koeler, duurt het lang dan bouwt de warmte zich langzaam op en is het waarschijnlijk een airflow probleem.

En waar lees je de temperatuur mee af? Niet alle programma's kunnen de temperatuur goed uitlezen. Of zijn er symptomen zoals uitvallen van het system of throttling van de CPU?

Overigens is er niet zoveel mis met je lijstje. 90% zekerheid dat je je geheugen gewoon kunt hergebruiken (compatibiliteit kan altijd mis gaan, maar is onwaarschijnlijk). Je kun ook gaan voor een Intel setup als alternatief op het AMD setje pricewatch: ASRock B85M Pro4 met een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 28-08-2014 10:50 ]

• Dhoran
Hij word inderdaad zeer snel naar het opstarten warm en hij tikt ook binnen no time de 80 graden aan ik lees het uit met CPU-Z en met HWmonitor.

Het lijkt me overduidelijk aan de koeling te liggen maar aangezien ik al 2 maal de stock koeler van AMD heb bevestigd en 7 maal de sythe shuriken met verschillende koelpasta's en technieken lijkt het me dat het problem toch elders moet liggen.

Mischien een idee om er een ervaren tweaker naar te laten kijken?

• jaapsander
Dat lijkt me wel een goed idee. Indien je een ervaren tweaker kent of in de buurt kunt regelen is dat de makkelijkste manier. Indien je garantie hebt kun je het moederbord+APU+Koeler altijd opsturen. Je hebt nog steeds garantie dus indien het een hardware probleem is moeten zij dit kunnen oplossen.
Pagina: 1