Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe glasvezelrouter, slechts één PC verbind er wired mee

Pagina: 1
Acties:

• Nijidik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-11 23:11
Hoi allemaal,

Vanmiddag is een Vodafone-monteur langsgeweest om bij ons een nieuwe (glasvezel)router te installeren, de Draytek Vigor 2130. Het probleem is dat slechts één computer nu nog verbinding maakt met de router (en met internet), we hebben vier computers staan, eentje draadloos (werkt perfect, evenals andere apparaten op Wi-Fi), en de andere drie bedraad.

Nu hebben twee pc's bedraad geen verbinding meer met de nieuwe router (Helemaal geen verbinding meer, niet alleen dat internet niet werkt maar nog wel op het netwerk is aangesloten, nee, rechtsonder blijft het beeldscherm met een rood kruis staan), ook een switch tussen de router en de drie bedrade pc's resulteert in één werkende pc, terwijl de andere twee alsnog geen verbinding kunnen maken (dezelfde pc's die normaal ook geen verbinding kunnen maken). Ook als ik de kabel van de werkende pc uit de router haal en alleen de kabel van een niet-werkende pc erin stop, gebeurt er niks.

Ik ben me er van bewust dat alleen poort 1 & 2 voor internet werken, dit staat duidelijk in de handleiding. Daar kan het dus niet aan liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee of toevallig een oplossing?

Groetjes,

Bas

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 20:46
Als je inlogt op de webinterface, zie je daar dan iets raars?

[ Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 26-08-2014 22:16 ]

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 13:04
Wat zijn de netwerkinstellingen van die pc's? Het zou kunnen zijn dat ze i.p.v. automatisch een IP toegewezen krijgen ze een vast IP-adres hebben dat niet matcht met de DHCP-server van de router?

• Nijidik
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nksbuHX.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CB42GAS.jpg

Hier zijn de instellingen, in LAN2 zit ook een kabel maar zoals je ziet pikt de router niks op.

• Nijidik
Eric70 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:23:
Wat zijn de netwerkinstellingen van die pc's? Het zou kunnen zijn dat ze i.p.v. automatisch een IP toegewezen krijgen ze een vast IP-adres hebben dat niet matcht met de DHCP-server van de router?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qOLOmH3.jpg

Voor zover ik kan zien krijgt mijn pc automatisch een IP en DNS toegewezen, ook bij de IPv6. Mijn pc maakt wel verbinding met mijn switch (TP-link), maar deze niet met de router (ook de kabel die uit de router komt direct in de pc stoppen ipv via de switch werkt niet). Kabelbreuk lijkt me onwaarschijnlijk omdat twee pc's tegelijk het probleem vertonen.

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10 21:49
Vaak kan het er ook aan liggen dat de router ook VLAN's op poorten heeft zitten. Dit vooral met de routers die je meekrijgt van providers.

Dit is op een of andere manier wel te omzeilen, maar dan moet je uitkijken of je je VoIP of IPTV niet verliest.
Het makkelijkste wat je kan doen is er een simpel gigabit switchje er aan te knopen en daar alle PC's aan te hangen.

Hiermee kan je makkelijker pc's aansluiten zonder VoIP of IPTV te verliezen.

Plezant. Krokant. Galant.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 13:04
@Tompecht. TS heeft aangegeven dat ook als hij de pc's via een switch aansluit dit resulteert in maar één pc met internetverbinding, dus zou het niet aan eventuele VLANs moeten liggen. Tenzij die switch ook VLAN instellingen heeft? Als het een managed switch of smart switch is misschien voor de zekerheid een factory reset uitvoeren?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

10mbit full duplex op poort 1 is langzaam

Zelf gemaakte kabels toevallig? het kan zijn dat deze router wat gevoeliger is voor overspraak
zo ja. vertel even welke kleurvolgorden de stekker zijn geknepen

Iperf

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08
en powercontrol is ook niet altijd handig (green ethernet)

• Nijidik
Het tussenhangen van de oudere router heeft geholpen! Ik weet niet waarom hij het bij mijn eigen switch niet deed maar nu pakt hij hem wel! Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ga eens in op de vragen. mischien heb ej hem helemaal niet nodig ...

Iperf

• Nijidik
Kabels zijn zelfgemaakt, ik heb er twee gemaakt op de officiële manier, (wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, blauw/wit, groen, wit/bruin, bruin). De kabel die 10mbit doorvoerd heeft mijn vader aangesloten maar niet via deze volgorde. Het kan ook aan de pc zelf liggen want die is van mijn moeder en al een aantal jaren oud.

Waarom is Power control niet altijd handig?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien veel kinkken in de kabels

Heb je gekeken of gleufjes waar de contacten tussen glijden mss niet beschadigt zijn ?
Zet power control eens uit wie weet

het zou gewoon moeten werken zonder je oude router

Iperf

• Nijidik
Kinken zijn amper mogelijk, er is voorzichtig omgegaan met de kabels en ze liggen in het huis. De contactpunten zitten allemaal nog goed vast.

Ook werken op de router poort 1 en 2 alleen, volgens het Vodafone instructieboekje.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:35

allure

Titaan fase 2/3

Krijg je wel een WAN-ip?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:38

lier

MikroTik nerd

Post eens een IPCONFIG /ALL

Eerst het probleem, dan de oplossing

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kabels zijn gewoon rot en niet goed geknepen voor Gbit. Je router hiervoor was geen gbit of had er toevallig geen problemen mee...
Die op het plaatje lijkit wé goed (gbit connectie, dit is altijd auto-negotiate), maar die heeft waarschijnlijk geen goede ip-settings.

[ Voor 33% gewijzigd door KillerAce_NL op 27-08-2014 15:59 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-11 23:17
Test voor de grap eens of een andere pc wel werkt nadat je de draytek hebt gereboot (15 minuten oid, zodat hij z'n IP hernieuwt)
Als het namelijk wel ineens werkt met een oudere modem ertussen zou ik haast zeggen dat de router functionaliteit is uitgeschakeld :s

(had zelf recentelijk geprobeerd een kabel Modem op een switch aan te sluiten.... dacht dat er gewoon maar één poort op zat :/ bleek enkel een modem te zijn en het had geen router functionaliteit...)
Pagina: 1