Omdat ik tegen wat limitaties van mijn NAS aanloop en voor een paar simpele dingetjes m'n PC 24/7 aan heb staan wil ik een simpel thuisservertje in elkaar gaan zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Komt op het volgende neer:
- File sharing via NFS en FTP
- Een aantal MySQL databases (mag 10 tegelijk, wisselt tussen 50 en 500MB data)
- Webserver (met PHP)
- Printserver
- Een spelserver. Deze vreet momenteel 550MB RAM + 50MB per ingelogde user. Staat alleen aan op verzoek, max 5 spelers tegelijk.
- Als het budget/hardware toelaat: een VM - simpele Windows installatie voor wat testdoeleinden.
- OS: Zowel Windows Server 2008 als 2012 Standaard editie in huis (legaal)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Denk dat de max op ongeveer 400 zit. Assembleren doe ik zelf, en ga het liefst naar winkels toe (maar als het niet anders kan, mag verzenden ook.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit wat DDR3 RAM. Verder geen randapparatuur nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zat in de volgende richting te denken:
- Dual core of quad core CPU (evt met VT-x?)
- 4GB RAM, indien nodig uitbreiden naar 8
- OS op een SSD'tje (64GB zal zat zijn), daarnaast een 2TB hardeschijf
- Simpel moederbordje
- Zuinige voeding, 300~400W
- Een heel simpele behuizing. Bij voorkeur maximaal 33x33x40cm (bxhxd)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet eigenlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bedoeld om 24/7 aan te staan en in slaapkamer, dus bij voorkeur niet al te luid.
Wat ik nu ongeveer op het oog heb:
CPU: i7 overkill, i5 misschien... Gaat een i3 dit redden? Of is het nog mogelijk hier een G3420 voor te pakken?
Moederbord: lekker geen gezeur. ASRock B75 Pro3-M of soortgelijk
RAM: Beginnen met 4GB op één latje om ruimte over te houden. De alomgeprezen Crucial CT51264BA160BJ
SSD: Mag eigenlijk wel 128GB zijn, gezien de prijzen. Bijvoorbeeld Samsung 840 EVO 120GB
HDD: Daar beginnen m'n twijfels. Is in deze configuratie een WD RED beter geschikt? Of wellicht toch voor een Green...
PSU: Hoeft niet bijzonder veel te zijn. Seasonic G-serie 360W bijvoorbeeld.
Behuizing: Nog niets in het bijzonder op het oog. Ben er persoonlijk voorstander van deze pas uit te zoeken als de rest van de hardware vaststaat. Heb er wel even eentje uitgezocht, meer als placeholder ivm de prijs.
Brengt het volgende lijstje:
OK, de kosten zitten op zich nog wel iets boven de €400. Maar nu zit er ook wel een vrij aardige behuizing bij en een relatief dure HDD.
Zou het inderdaad gaan lukken met ongeveer dit budget? Misschien nog leuke alternatieven over het hoofd gezien?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Komt op het volgende neer:
- File sharing via NFS en FTP
- Een aantal MySQL databases (mag 10 tegelijk, wisselt tussen 50 en 500MB data)
- Webserver (met PHP)
- Printserver
- Een spelserver. Deze vreet momenteel 550MB RAM + 50MB per ingelogde user. Staat alleen aan op verzoek, max 5 spelers tegelijk.
- Als het budget/hardware toelaat: een VM - simpele Windows installatie voor wat testdoeleinden.
- OS: Zowel Windows Server 2008 als 2012 Standaard editie in huis (legaal)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Denk dat de max op ongeveer 400 zit. Assembleren doe ik zelf, en ga het liefst naar winkels toe (maar als het niet anders kan, mag verzenden ook.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hooguit wat DDR3 RAM. Verder geen randapparatuur nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zat in de volgende richting te denken:
- Dual core of quad core CPU (evt met VT-x?)
- 4GB RAM, indien nodig uitbreiden naar 8
- OS op een SSD'tje (64GB zal zat zijn), daarnaast een 2TB hardeschijf
- Simpel moederbordje
- Zuinige voeding, 300~400W
- Een heel simpele behuizing. Bij voorkeur maximaal 33x33x40cm (bxhxd)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet eigenlijk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bedoeld om 24/7 aan te staan en in slaapkamer, dus bij voorkeur niet al te luid.
Wat ik nu ongeveer op het oog heb:
CPU: i7 overkill, i5 misschien... Gaat een i3 dit redden? Of is het nog mogelijk hier een G3420 voor te pakken?
Moederbord: lekker geen gezeur. ASRock B75 Pro3-M of soortgelijk
RAM: Beginnen met 4GB op één latje om ruimte over te houden. De alomgeprezen Crucial CT51264BA160BJ
SSD: Mag eigenlijk wel 128GB zijn, gezien de prijzen. Bijvoorbeeld Samsung 840 EVO 120GB
HDD: Daar beginnen m'n twijfels. Is in deze configuratie een WD RED beter geschikt? Of wellicht toch voor een Green...
PSU: Hoeft niet bijzonder veel te zijn. Seasonic G-serie 360W bijvoorbeeld.
Behuizing: Nog niets in het bijzonder op het oog. Ben er persoonlijk voorstander van deze pas uit te zoeken als de rest van de hardware vaststaat. Heb er wel even eentje uitgezocht, meer als placeholder ivm de prijs.
Brengt het volgende lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 3220 Boxed | € 94,- | € 94,- |
| 1 | ASRock B75 Pro3-M | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 82,77 | € 82,77 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 35,83 | € 35,83 |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 50,- | € 50,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 61,90 | € 61,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 435,95 | |
OK, de kosten zitten op zich nog wel iets boven de €400. Maar nu zit er ook wel een vrij aardige behuizing bij en een relatief dure HDD.
Zou het inderdaad gaan lukken met ongeveer dit budget? Misschien nog leuke alternatieven over het hoofd gezien?