[Advies gevraagd] - Aanschaf mediaplayer icm NAS

Pagina: 1
Acties:

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:51
Beste,

Al flink wat jaren gebruik ik een HTPC om films en series af te spelen maar ook om automatisch te downloaden via nieuwsgroepen. Echter wil ik het ietwat logge beestje vervangen door een elegantere en zuinigere oplossing. Al met al ben ik op zoek naar een oplossing van ~€200 (tweedehands is geen probleem), wat films automatisch afspeelt en download. Na wat zoeken zijn er twee opties:

1. NAS icm mediaplayer
Een Synology NAS icm een Android mediaplayer (Minix), Apple TV of iets soortgelijks is een optie. Hoewel de voorkeur uitgaat dat de content op de mediaplayer zelf staat (externe harde schijf).

2. Efficiënte HTPC
Blijkt er niet echt te zijn, of ik ken het nog niet. Ben op zoek naar één apparaat die zowel kan downloaden als films afspelen met een laag energieverbruik, die sabNZB en Coachpotatoe kan draaien.

Wie heeft er advies over optie 1 of 2? Wordt gewaardeerd! :)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• Denominator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2022
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan. Aangezien je NAS/HTPC waarschijnlijk 24/7 gaat draaien, wil je het liefst een zo zuinig mogelijk apparaat dat niet staat te loeien direct naast/onder je tv in de woonkamer. Daarnaast biedt een NAS veel meer extra mogelijkheden in vergelijking met een HTPC.

Het nadeel van de combinatie NAS + mediaplayer is natuurlijk dat het een stuk duurder is (dit gaat je niet lukken voor ~€200) dan een enkele htpc waarbij je je externe HDD er elke keer op aansluit.

De keuze is vooral afhankelijk van wat je eigen wensen zijn. Wil je echt enkel en alleen op de tv je media kunnen kijken vanaf je externe schijf zou ik voor optie 2 gaan, maar wanneer je al je media en overige bestanden centraal op het netwerk wil hebben staan en deze wil streamen/benaderen op meerdere apparaten zou ik zeker voor optie 2 gaan.

Verwijderd

Je kunt een HTPC/NAS bouwen op basis van een J1800 of J1900 processor van Intel. Voor 55 euro heb je een moederbord + de processor: pricewatch: ASRock D1800B-ITX. Je hebt dan nog je geheugen, behuizing, voeding en schijven nodig. 200 euro is gewoon erg krap. De J1800 is ook geen snelheidsmonster maar vast snel genoeg voor downloaden en tegelijk tonen van video. Deze kan geen 3D weergeven.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:51
Denominator schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:53:
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan. Aangezien je NAS/HTPC waarschijnlijk 24/7 gaat draaien, wil je het liefst een zo zuinig mogelijk apparaat dat niet staat te loeien direct naast/onder je tv in de woonkamer. Daarnaast biedt een NAS veel meer extra mogelijkheden in vergelijking met een HTPC.

Het nadeel van de combinatie NAS + mediaplayer is natuurlijk dat het een stuk duurder is (dit gaat je niet lukken voor ~€200) dan een enkele htpc waarbij je je externe HDD er elke keer op aansluit.

De keuze is vooral afhankelijk van wat je eigen wensen zijn. Wil je echt enkel en alleen op de tv je media kunnen kijken vanaf je externe schijf zou ik voor optie 2 gaan, maar wanneer je al je media en overige bestanden centraal op het netwerk wil hebben staan en deze wil streamen/benaderen op meerdere apparaten zou ik zeker voor optie 2 gaan.
Ben inderdaad voor optie 1 gegaan. Vooral de extra mogelijkheden van de NAS hebben me over de streep getrokken; eigen cloud, 24/7 aan. Het gaat om een Synology DS112+. Dit in combinatie met een mediaspeler die óók veel opties biedt; Minix X7 met Android met alle mogelijkheden van dien - kleine spelletjes, tekstverwerking en browsen.

Doordat deze 2 tweedehands zijn gekocht is het wel gelukt om het <€200 te doen, anders werd het ~€300.

Bedankt voor de reacties :)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards