Toon posts:

aanschaf microfoon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

zoals jullie in de titel al zagen staan ben ik opzoek naar een (condensator) microfoon. Alleen het probleem is dat ik er niet zoveel verstand van heb! dus daarom vraag ik om jullie hulp!

ik wil de microfoon voor meerdere dingen gebruiken: multiplayer games, skype en commentary voor mijn youtube kanaal!

de eisen die ik stel aan de microfoon zijn:

- ruisloos
- driepoot of kleine standaard
- aansluiten via usb of de speciale microfoon aansluiting in mijn laptop
- niet allemaal gedoe om het te instaleren (het liefst inplugen en dan direct gebruiken)
- geen reusachtig groot bakbeest
- plopkap mag maar hoeft niet
- de dingen hierboven het liefst zo goedkoop mogelijk

info die ik zelf heb opgezocht
zelf kwam ik uit bij condensator mic's als de:
- Samson C01U
- Behringer C-1U
- Blue Yeti

ik ken mensen die een C01U en een Blue Yeti hebben en daar erg tevreden over zijn! maar de prijs ligt wel ''hoog'' het mag van mij wel maar als het goedkoper kan...

de behringer is wat goedkoper maar ik weet niet of die erg goed is!

verder had ik nog de vraag waar je dit soort mic's het goedkoopst (maar toch veiligst en kwaliteit) kan halen?

alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 18:36 ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:01
Waarom een condensator mic? De blue yeti is alom geroemd en zou mijn keuze zijn (of de zoom h4n in mic mode voor veelzijdigheid), maar een goede headset is in de praktijk vaak beter en makkelijker. Bij een condensator mic heb je vaak ook wel een standaard en pop filter nodig, en die dingen zijn er wel voor gemaakt om echt "in" te praten, of met een boom-stand in de buurt van je mond te hangen. Wellicht is dat niet altijd handig.

Verwijderd

Topicstarter
SndBastard schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:36:
Waarom een condensator mic? De blue yeti is alom geroemd en zou mijn keuze zijn (of de zoom h4n in mic mode voor veelzijdigheid), maar een goede headset is in de praktijk vaak beter en makkelijker. Bij een condensator mic heb je vaak ook wel een standaard en pop filter nodig, en die dingen zijn er wel voor gemaakt om echt "in" te praten, of met een boom-stand in de buurt van je mond te hangen. Wellicht is dat niet altijd handig.
Momenteel heb ik een goede koptelefoon! En Om nou een headset te halen alleen voor de mic...

Het hoeft niet per se een condensator mic te zijn! Maar ik heb gehoord dat, dat de beste keuze is!

En waarom een standaard en geen driepoot?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:01
Een driepoot(je) die je op je bureau zet staat al snel in de weg, maar erger nog, op die manier pikt de mic al snel allerlei bijgeluiden van je muis, toetsenbord en alles wat er op je bureau gebeurt op.
Je kan dat wel enigszins beperken met een rubber dampener, maar een boom stand die je achter of naast je burea zet is beter geschikt. Zoiets is ook een typische podcast / audiobook setup.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 19:25
Condensator mics zijn veelal gemaakt om inderdaad gevoelig te zijn en zullen dus ook veel omgevingsgeluid opvangen inderdaad. Mocht je condensator halen zorg dan wel dat je een USB variant haalt. De XLR varianten hebben namelijk voeding (aka fantoomspanning) in de vorm van 48 volt via de XLR nodig.

Alternatiefje uit andere hoek: http://modmic.com/
Veel youtube kwaliteitsvergelijkingen te vinden, volgens mij ook met blue yeti etc, wellicht interessant om keertje naar te kijken.
Grootste nadeel is dat deze ook al snel rond de 60+ euro ligt ivm geen europese distributie nog. Voordeel is wel dat je geen grote volume verschillen hebt als je eens een keer je hoofd een klein stukje draait. Iets wat met een vaste microfoon op statief nog wel eens op wil vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Sleepkever schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:01:
Condensator mics zijn veelal gemaakt om inderdaad gevoelig te zijn en zullen dus ook veel omgevingsgeluid opvangen inderdaad. Mocht je condensator halen zorg dan wel dat je een USB variant haalt. De XLR varianten hebben namelijk voeding (aka fantoomspanning) in de vorm van 48 volt via de XLR nodig.

Alternatiefje uit andere hoek: http://modmic.com/
Veel youtube kwaliteitsvergelijkingen te vinden, volgens mij ook met blue yeti etc, wellicht interessant om keertje naar te kijken.
Grootste nadeel is dat deze ook al snel rond de 60+ euro ligt ivm geen europese distributie nog. Voordeel is wel dat je geen grote volume verschillen hebt als je eens een keer je hoofd een klein stukje draait. Iets wat met een vaste microfoon op statief nog wel eens op wil vallen.
60 euro valt nog wel mee (nou ja meevallen...) zoveel zou je ook betalen voor een blue yeti of c01u! maar het probleem is dat ik het dus zonde vindt om er een koptelefoon bij aan te schaffen aangezien ik al een goedwerkende koptelefoon heb!

maar als dat echt het beste is... dan heb ik natuurlijk wel het liefst de beste kwaliteit!

en over het achtergrond geluid:
ik richt de microfoon wel op mijn mond en het toetsenbord staat erachter zeg maar zo:

toetsenbord -> microfoon -> ik

en met de blue yeti kun je volgens mij het geluid van de mic zachter zetten en aangezien mijn stemgeluid harder is dan het toetsenbord geluid zou dat wel opgevangen worden, en dan bij het editen weer het geluid harder maken! of werkt dit niet?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
De Behringer is 44 euro of zo. Behringer heeft over het algemeen (geldt niet voor al hun produkten!) niet de naam ruisvrij te zijn...

Als je bang bent voor keyboard geluid: niet typen tijdens het recorden, anders een richtmicrofoon-achtig iets kopen.

Als alleen stem belangrijk is, weet ik niet of een condenser mic wel de effectiefste oplossing is.

Koop de condenser mic in jouw situatie met een kabel naar USB. Een converter voor XLR met phantom power naar USB is al gauw 120 euro. Goede sound cards die het supporten nog duurder.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb altijd begrepen dat de voornaamste motieven van vakmensen om voor de condensatormicrofoon te kiezen is de geringe vervorming. Van alle typen zou wat dit aspect betreft de condensatormicrofoon met stip bovenaan staan.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou absoluut geen condensatormicrofoon aanschaffen. Voor spraakdingen is dat niet nodig en het levert je tal van extra problemen op, zoals bijvoorbeeld de gevoeligheid. Ik gebruik verschillende microfoons en als ik in huis mijn Rode microfoon gebruik, dan hoor ik de buurman nog hoesten of een scheet laten.

Kijk eens bij Bax op de site. Daar staan tal van microfoons met USB op, ook dynamische microfoons. Een andere optie is gewoon een losse microfoon met XLR kopen en. Dan een USB naar XLR interface. Daardoor wordt de keuze aan microfoons veel groter.

Een erg mooie, maar waarschijnlijk te dure oplossing, is de Rode Podcaster.
Pagina: 1