Ik ben op zoek naar een CPU-koeler voor een voor 4790K. Het is de bedoeling om hem later licht te overklokken. De voorkeur gaat uit naar een luchtkoeler, omdat all-in-one waterkoelingen wel eens durven te lekken. Mijn budget is ongeveer € 100. Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk, maar het moet wel passen naast 4 Corsair Vengeance van iets meer dan 5 cm hoog en in een Cooler Master CM 690 II behuizing. Welke raden jullie mij aan? Alvast bedankt.
Je kast heeft een maximale hoogte voor de processorkoeler van 177mm. Dat is ruim genoeg voor grote/hoge modellen koelers.
Wat betreft koelers zit ik er niet meer zo in momenteel, daar kan iemand anders beter in adviseren. Maar wellicht is deze Thermalright koeler een model wat je zoekt? Die hangt naar één kant, geen idee of je dit ook wilt zo'n gewicht maar dat is een ander verhaal.
Anders kun je nog altijd kijken naar lage geheugenmodules, zoals die van Corsair (LP = Low Profile) (heb nu zomaar een set gelinkt maar ze zijn er in veel varianten).
Wat betreft koelers zit ik er niet meer zo in momenteel, daar kan iemand anders beter in adviseren. Maar wellicht is deze Thermalright koeler een model wat je zoekt? Die hangt naar één kant, geen idee of je dit ook wilt zo'n gewicht maar dat is een ander verhaal.
Anders kun je nog altijd kijken naar lage geheugenmodules, zoals die van Corsair (LP = Low Profile) (heb nu zomaar een set gelinkt maar ze zijn er in veel varianten).
Nee nee nee, geen Corsair, neem CrucialFreaky Maus schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:43:
Neem een pricewatch: Noctua NH-D15 in overweging met zo'n groot budget. Noctua is echt een topmerk en dit is hun flagship koeler. In single-fan configuratie is deze koeler compatibel met hoge geheugenreepjes. En Noctua kennende zijn de prestaties dan nog steeds goed. Mocht je later beslissen om low-profile geheugen te kopen, dan kun je de tweede fan er weer op draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door JoepD op 26-08-2014 22:39 ]
Dank u wel voor de reacties.
Het Corsair geheugen heb ik reeds liggen en ik vind het een beetje jammer om het niet te gebruiken en nieuw te kopen.
De Thermalright ziet er veel belovend uit. Ik kende enkel de TRUE Spirit modellen.
De Noctua met twee fans is indrukwekkend.
Blijkbaar kan je de buitenste fan hoger zetten:

Of kan je hem aan de andere kan zetten:
Het Corsair geheugen heb ik reeds liggen en ik vind het een beetje jammer om het niet te gebruiken en nieuw te kopen.
De Thermalright ziet er veel belovend uit. Ik kende enkel de TRUE Spirit modellen.
De Noctua met twee fans is indrukwekkend.
Blijkbaar kan je de buitenste fan hoger zetten:

Of kan je hem aan de andere kan zetten:
Een kleine note voor de NH-D15: mocht je deze koeler overwegen, kijk dan eerst naar jouw moederbord. Als het bovenste PCIe slot geen x1 slot is, maar een x16 slot (waar de GPU in zit), dan heb je redelijke kans dat het niet gaat passen. Vanwege de omvang van de koeler kan hij in zo'n geval tegen de GPU aankomen, wat niet gewenst is (eventueel kortsluiting e.d.).
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Het bovenste PCIe slot is x1 en het 2de is x16.
Ben nu zelf met een NH-D15 bezig, en het is echt ongelofelijk. Review komt er zeker aan, maar dit is gewoon een beestachtig goede koeler die zelfs de gelijk geprijsde waterkoelers even een lesje leert.
Mijn voornaamste punt is echter.. je noemt een budget van 100,--, maar je wilt slechts licht overklokken. Waarom overweeg je niet iets minder extreems, zoals een U12S of U14S, waarmee je ook aardig kan overclocken met een s1150 i7, maar niet direct een vermogen uit hoeft te geven.
Mijn voornaamste punt is echter.. je noemt een budget van 100,--, maar je wilt slechts licht overklokken. Waarom overweeg je niet iets minder extreems, zoals een U12S of U14S, waarmee je ook aardig kan overclocken met een s1150 i7, maar niet direct een vermogen uit hoeft te geven.
De voorkeur gaat uit naar een luchtkoeler, wat niet wil zeggen dat ik waterkoeling volledig links laat liggen. Je leest wel hier en daar problemen met kant-en-klaar waterkoelingen, zoals lekken, lucht in de leidingen, schurende pompen.
Het moet natuurlijk niet rond de 100 euro zijn. Het mag zeker minder zijn. :-)
De NH-U12S of NH-U14S zijn zeker het overwegen waard al dan niet met een extra fan. De NH-U14S lijkt wel maar net iets beter te koelen.
Het moet natuurlijk niet rond de 100 euro zijn. Het mag zeker minder zijn. :-)
De NH-U12S of NH-U14S zijn zeker het overwegen waard al dan niet met een extra fan. De NH-U14S lijkt wel maar net iets beter te koelen.
Een D15 is inderdaad wat overkill (al is het een heerlijke koeler). Als ik ze zelf zou moeten kopen dan zou ik voor de U14S gaan, die is veel goedkoper, en presteert niet minder.
Waarom niet een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is op het moment iets minder goed leverbaar maar, een stuk goedkoper dan de noctua's minder lomp dan een NH-D1x en presteert toch zeker net zo goed met een andere fan setup.
bron: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=269339
bron: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=269339
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
De leverbaarheid van dat ding is wel slecht op 't moment.
Dat zei ik ook al in mijn post maar 4 dagen lijkt mij toch wel te overkomen als het ~20 euro scheelt? Het is nu niet zo alsof het weken duurt voor je hem zou kunnen krijgen
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
Pagina: 1